Verwarming/SWW LEW | Ecobouwers.be

U bent hier

Verwarming/SWW LEW

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

08/11/2011 - 12:19

Hello,

 

We zijn momenteel bezig met het ontwerp van onze LEW en we zijn aangekomen bij het vraagstuk verwarming/SWW.

 

Als ik gewoon op prijs moet afgaan dan wordt het waarschijnlijk een hoge rendement gasketel.

 

Maar persoonlijk wou ik voor een meer eco-vriendelijke oplossing gaan die op termijn natuurlijk liefst ook rendabel is. Ik had hierbij gedacht aan volgende oplossing:

- Buffervat met zonneboiler

- Naverwarming via pelletketel + eventueel pelletkachel voor de gezelligheid en eventueel bijverwarmen tijdens de koude dagen aangezien vloerverwarming niet zo reactief is

+ het bijverwarmen van het buffervat met de overtollige hitte (aangezien LEW)?

 

Ik had hierbij enkele vragen:

1. Ten eerste is dit over het algemeen een goed geconcipieerd systeem?

2. Is het gebruik van een pelletketel in deze opstelling aan te raden aangezien deze voor de naverwarming (of het eventueel op temperatuur houden van de bovenste laag van het buffervat) slechts gedurende korte tijd zal branden?

3. Wanneer we een deel van de warmte van de pelletkachel afvoeren naar het buffervat wat zal er dan gebeuren wanneer het buffervat reed op temperatuur is?

17 Reacties

Reacties

08/11/2011 - 19:03

Zou je dan niet beter de pelletketel laten varen en enkel de kachel gebruiken (met cv-aansluiting)? Zal veel goedkoper zijn.

09/11/2011 - 07:13

Maar dan gaat die kachel iedere keer aanslaan wanneer er een warm water vraag is (als de temperatuur in het vat niet hoog genoeg is), ook tijdens de zomer?

09/11/2011 - 07:14

Daarom werkt men dan met een grotere buffer en voor de zomer uiteraard met zonnecollectoren, maar dat is dan nog steeds goedkoper dan een pelletketel (die werkt ook best met zo'n buffer).

09/11/2011 - 12:10

 Indien je lauter voor een ketel kiest  en geen automatische vulling  dan  valt dit nog mee met de prijs. En natuurlijk in combinatie met zonnepanelen en boiler. Dan zal het verschil niet zo groot zijn. Maar inderdaad een CV pellet kachel zal beter koop zijn.

09/11/2011 - 09:45

Voor een optimalisatie van het energiegebruik doet men een volgens mij best pas een naverwarming van het SWW (wanneer T<60°C) wanneer het water het buffervat verlaat. Zo gebruikt men eerst alle andere "alternatieve energie" om het water op temperatuur te krijgen.
Wanneer het SWW in de zomer in het buffervat dus geen 60°C  heeft moet men dit naverwarmen. Aangezien je hiervoor je kachel gebruikt ga je de ruimte dus ook gedeeltelijk verwarmen aangezien je slechts ±80% van je energie naar het buffervat kan sturen. En je doet er juist alles aan om de warmte in de zomer buiten te houden?

Ik heb er echter geen idee van in welke mate die naverwarming in de zomer ook effectief gaat nodig zijn. Hoe snel heb je het vat op temperatuur met een zonneboiler, dus T>60°C voor een volume grote dan de volumevraag SWW per dag? Hoe langt blijft het vat op temperatuur? Wanneer je een bewolkte periode hebt van 2 weken maar wel 22°C buiten heb je dan naverwarming nodig? Hier heb ik dus niet echt een idee van?

09/11/2011 - 14:46

Je SWW zal normaalgezien in de zomer altijd makkelijk boven de 60° gaan hoor. Daarom is het ook belangrijk om een relatief grote buffer te plaatsen. Als je 500-1000 liter op 80° hebt, dan moet het al heel lang zeer slecht zomerweer zijn eer je moet naverwarmen. En dan zal het binnen ook niet te branderig zijn (zal dus eerder in voor- of najaar zijn).

09/11/2011 - 15:11

en als je met een hygiënische boiler werkt (warm water in doorstroom), dan moet je al helemaal niet naverwarmen indien het water de gebruikstemperatuur heeft (38° of meer)!

16/11/2011 - 09:54

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

Is inderdaad een zware bevalling, die technieken …
De meeste installateurs denken niet echt mee en stellen al gauw een "standaard" systeem voor.
Zelf bij Junkers op passiefbeurs gestaan en de man stelde dus ook een standaard systeem voor met zonneboiler maar moest acheraf toch toegeven dat ze voor een passieve woning op dit moment geen enkele passende oplossing hebben.
Dan maar zelf op zoek en dankbaar gebruik gemaakt van de verschillende forums.

Orgineel was het de bedoeling een LEW te bouwen maar dit is geëvolueerd tot
Passief Woning 230 m², verwarmingsvermogen 8 W/m²

Bovendien heeft ieder een ander benadering, ander basiseisen.
Wij hebben de volgende basiseisen:
-Vrouw wil gasfornuis, aardgas is dus aanwezig
-We willen een haard in de living voor sfeer (geen hout, geen pellets)
-Betreft technieken wil ik een zo eenvoudig mogelijk systeem.
-slaapkamers niet al te warm.

Ik volg nu al een tijdje verschillende discussies ivm dit onderwerp en meen naar mijn eigen gevoel volgende te kunnen besluiten:
-moet eenvoudig systeem zijn, dus géén zonneboiler omdat dit het systeem ingewikkelder maakt, voor passiefwoning niet rendeert
-geen boiler stilstandverliezen (dus geen zonneboiler).

Mijn voorkeur gaat momenteel naar volgende opstelling:
-Verwarming: inbouw gashaard (Dru Agua 9,5 kW: Boiler 6kW en ruimte 3,55 kW met rendement 95%) gekoppeld aan passende gelaagde boiler met één doorstroomspiraal voor SWW. Haard gekoppeld/gestuurd dmv ruimtethermostaat.
Boiler wordt dus enkel in het stookseizoen verwarmd = dus geen stilstandverlies.
Warmte verdeling dmv vloer -en/of wandverwarming alleen in badkamer (+ eventueel een radiator/handdoekdroger.)
-Het SWW wordt geleverd door een geiser (vb Junkers 27L) voorverwarmd door boiler.
(Het verminderde comfort van de geiser tov de boiler nemen we er bij.)

En ik zie volgende voordelen:
-goedkoop, eenvoudig en ecologisch systeem zelfs zonder zonneboiler.
-woning wordt op lagere temperatuur gehouden gedurende afwezigheid (vb 18°) en kan dus zonne instraling optimaal benutten zonder oververhitten (in winter).
-door kookactiviteiten en gashaard zal woning in mum van tijd op gewenste comforttemperatuur zijn. De Berbel dampkap (recirculatie én afvoerkanaal) die in dit forum al aangehaald werd vult volgens mij dit systeem perfect aan (zomer warmte buiten en in de winter binnen houden).
-slaapkamers zullen toch wat koeler zijn omdat er enkel in badkamer (en indien nodig in living) verwarmd wordt.

Ik zie ongetwijfeld nog voor –en/of nadelen over het hoofd.

Graag jullie mening . . .

 

16/11/2011 - 10:22
ddd

Verwarming gashaard 3.55KW in een passiefhuis? Ik vrees dat je snel een raam moet gaan open zetten...

16/11/2011 - 10:24

 

 

Beste Frank,

 

Ziehier enkele opmerkingen uit de losse hand:

 

Is deze haard voldoende luchtdicht voor een PH? Idem voor de dampkap als die naar buiten blaast?

 

Ik vrees dat de cyclus voor de ruimteverwarming en voor de badkamerverwarming niet gaan samenvallen. Als ge een koele slaapkamer wilt, dan gaat deze koele lucht achteraf langs de badkamer naar boven. 's Morgens zal deze dus ook niet zo warm zijn.

16/11/2011 - 17:15

Dag Pierre,

Het is een gesloten systeem dus ik verwacht dat de haard wel luchtdicht is.

Van luchtdichting hebben de meeste installateurs/verkopers nog nooit gehoord.

Wat betreft de dampkap: hier zou ik op het afvoerkanaal een elektrische klep voorzien die luchtdicht afsluit is.

 

Verder denk ik dat het noodzakelijk is om in de living (opstelplaats vd haard) een vloerverwarmings circuit te leggen om deze ruimte te kunnen verwarmen als de boilder volledig is opgeladen (en de haard dus automatisch niet kan werken omdat hij zijn warmte niet meer kwijt kan.)

@ddd: Het is idd veel vermogen voor passief maar het is in eerste plaats bedoeld als sfeerhaard, dus slechts een paar uurtjes branden. Bovendien is 3,5 kW vol vermogen.

 

Vraagje voor de installateur:

Ik vraag me af hoe lang de haard kan branden om de boilertemperatuur te verhogen van 35° tot 90°. Laat ons uitgaan van een boiler van 1000L en wetende dat de haard 6kW afgeeft.

 

Al vast bedant voor het mee-denk-werk!

16/11/2011 - 18:28

 

 

Ik zie niet goed in hoe bij die gashaard een scheiding gebeurt tussen de functies huis opwarmen en water opwarmen. Zelfs als de haard het water van de vloerverwarming niet opwarmt (bijvoorbeeld circulatie afremmen), moet de vlam toch verder de kamer opwarmen. Niet ideaal in een PH.

 

Is het niet simpeler het sanitair water altijd met de geiser op te warmen?

16/11/2011 - 18:30
ddd

 Dag Frank, daar ga je een 64kW voor nodig hebben.

 

De haard zal dus een 10 uur branden. Ik vrees toch voor je opstelling in een passief huis hoor.

Of een 34KWH je huis in blazen.... fiew, dat wordt warm.  :-)

16/11/2011 - 22:51

 Dag Frank,

In Duitsland heb je haarden die door het DiBt (Deutsches Institut fur Bautechnik) gekeurd zijn op luchtdichtheid (zie bv lijst op website van DiBt, http://www.dibt.de/de/zv/NAT_n/zv_referat_III5/SVA_43.htm ). Of de Dru die je vermeldt voldoende luchtdicht is opdat je überhaupt kans maakt om door de blowerdoortest te geraken, valt eigenlijk alleen op te maken als hij ooit werd getest, en dat betwijfel ik (anders zou het wel op de website staan). Toen ik een tweetal jaar geleden bezig was met de technieken voor mijn passiefhuis, heb ik het risico niet durven nemen. Nu, als je de luchtdichtheid goed aanpakt, geraak je vlotjes onder de limiet van 0,6 en blijft er dus nog enige reserve die je voor de haard kan "opsoeperen".

Het vermogen van 3,5 kW lijkt me persoonlijk geen probleem. Ik woon zelf in een passiefhuis (167 m2 en 12 kWh/m2a), en putje winter was mijn elektrische olieradiator van 2kW toch maar nipt voldoende om het comfortabel te houden. 3,5 kW zou wat net dat ietsje meer marge gegeven hebben. Met zo'n vermogen in de haard lijkt me vloerverwarming ook een overbodige investering. De vloer is zeer goed geisoleerd, dus last van koude voeten ga je sowieso niet hebben. 

Waarom je thermische zonnepanelen in vraag stelt voor een passiefhuis, begrijp ik niet goed. Ik vind het één van mijn beste investeringen... Stilstandsverliezen in mijn buffervat (Latento) zijn quasi onbestaande. Het ding staat op zolder en zelfs in het putje van de zomer (temperatuur buffer iets boven 80°C) voel je niks van warmtestraling of zolderopwarming.

Wat de slaapkamers betreft: dat je die op een lagere temperatuur zou kunnen houden dan de rest van je huis, is een illusie. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom zoveel mensen hysterisch worden bij de gedachte aan een slaapkamertemperatuur van 20 graden. Ik heb drie kleine kinderen, moet 's nachts dus nogal eens opstaan, en ik kan je verzekeren: zalig om bij 20 graden uit bed te stappen, zelfs als het buiten sneeuwt. Je huis op één of andere manier afkoelen in de zomer is nog zo'n illusie. Keep it simple: gewoon de zon buiten houden (externe zonnewering op alle ramen tussen zuid-oost en zuid-west) en de wamte blijft automatisch ook buiten. Ik heb hier voor de ventilatie ook een BWW staan en die werkt aardig in de winter, maar voor zomerkoeling is hij (naar mijn ervaring) niet geschikt. 

Veel succes nog,

Filip

 

 

17/11/2011 - 10:27

Pierre, ddd en Filip hartelijk dank voor de input en het idee groeit verder ...

Warm water wordt altijd verwarmd door de Geiser (denk aan Junkers 24L) waarbij het koude water wordt voorverwarmd door de boiler (volledig onafhankelijk door inox spiraal en begrenst op +-65°).
De boiler wordt enkel gebruikt om het teveel aan vermogen van de gashaard op te slaan en later te verdelen via vloerverwarming indien nodig.
De gashaard valt automatisch uit als de boiler/opslagvat volledige opgeladen is.
Op het moment dat de boiler volledig is opgeladen kan ik dus de gashaard niet meer gebruiken om de living te verwarmen. Daarom zou ik in de living toch een vloerverwarmingscircuit voorzien. Dit houdt bovendien de mogelijkheid open om later een andere verwarmingsbron te installeren.

Het is dus niet de bedoeling om de boiler te gaan opladen, boiler slaat het teveel aan warmte op voor later.
De gashaard dient dus eigenlijk voor de hoofdverwarming en de sfeer en de boiler kan in backup gebruikt worden.
En ook omdat de gashaard enkel kan branden als hij zijn 6kW vermogen kwijt kan in de boiler zou ik bewust géén zonnepanelen aansluiten.

Dat de gashaard 10 u kan branden vooraleer de boiler is opgewarmd is dus wel positief. Dit wil dus zeggen dat ik de haard kan laten branden in functie van de warmtebehoefte in de living.
Dat is toch het idee.

Dus kortom zie ik een systeem dat:
-eenvoudig is
-een basis komforteis invult, nl. een vlammetje in de living.
-kan werken met zeer lage basistemperatuuur (vb 18°) bij afwezigheid
-de woning op korte tijd kan opwarmen tot de gewenste temperatuur.
-optimaal gebruik maakt van energie bij minimum investering en totaal geen stilstandverliezen heeft
-wijziging van verwarmingsbron in de toekomst mogelijk

Luchtdichtheid van de Geiser én de gashaard, beiden type gesloten systeem, kan inderdaad een probleem zijn ...
Zijn er misschien mensen met blowerdoorervaring met betrekking tot gesloten systemen die géén luchtdichtheidscertificaat hebben?

Ik hoop dat de (ervarings)deskundigen de werkbaarheid van dit systeem kunnen bijtreden ?
Eventuele bedenkingen zijn ook welkom!

17/11/2011 - 13:27

Frank, met bv. 4m2 zonnecollectoren kan je buiten het stookseizoen voldoen aan al je SWW (zeker als je nog een DWW zou kunnen installeren). Tijdens het stookseizoen heb je aan die zonnecollectoren nagenoeg niets en zal dat dus geen invloed hebben op de rest van je systeem.

Daarom begrijpen we uw keuze van geen zonneboiler niet echt.

22/11/2011 - 20:39

 Dag Frank,

Nog wat info gevonden over die "Raumluftunabhängige Feuerstätten" (zie http://www.ofen-wissen.de/raumluftunabhaengige-feuerstaetten-zulassung.html ): 

Die Dichtheit (Leckagerate) der Feuerstätte einschließlich der erforderlichen Anschlussleitungen für die Verbrennungsluft und für das Verbindungsstück muss im Anlieferungszustand, nach mechanischer Belastung (6000 Öffnungen/Schließungen für die Feuerraumtür, 1000 Öffnungen/Schließungen für die Aschefallraumtür) sowie nach thermischer Belastung (Nennwärmeleistung, ggf. Kleinlast und Prüfung der Brandsicherheit) bei einem statischen Überdruck von 10 Pa im Inneren der Feuerstätte gegenüber dem Aufstellraum nicht größer sein als 2 m³/h.

Vraag is dan nog wel hoe dat lekdebiet bij 10 Pa zich dan vertaalt naar eentje bij 50 Pa... iemand? 

Voor de rest denk ik dat het systeem dat je voorstelt zeker werkbaar is. Het heeft het meer dan aardige pluspunt van een gashaard (waar ik licht jaloers op ben :-). Langs de andere kant weet ik niet of een dergelijke investering (gashaard met watermantel, grote buffer, vloerverwarming, regeling en beveiliging) eigenlijk opweegt tegenover de al bij al beperkte warmtevraag in een passiefhuis. Het blijft een twijfelgeval, maar laat dat je zeker niet tegenhouden.

Filip

PS: Heb certificaat van eigen blowerdoortest er even bijgehaald: het totaalresultaat bij 50 Pa was 0,27 h-1 (V50 = 128 m3/hr) en het (geëxtrapoleerde) lekdebiet bij 10 Pa was 40 m3/hr. Een volgens de Duitse DiBT norm gecertificeerde kachel zou daar dus maar (een verwaarloosbare) 2 m3/hr aan toevoegen. 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.