verschil tussen gascondensatieketel en HR+ ketel in praktijk | Ecobouwers.be

U bent hier

verschil tussen gascondensatieketel en HR+ ketel in praktijk

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

30/03/2013 - 15:23

Allen

Ik werk momenteel met een DE DIETRICH ketel HR+ van 42 KW; aanschafjaar 2001; jaarlijks verbruik gemiddeld 26000 kwh (kosten gasprijs +-1700 euro per jaar, er wordt nog gekookt op gas).

Wat zijn volgens jullie ervaringen de jaarlijkste besparingen voor de verwarming als ik zou overschakelen naar een gaskondensatieketel? Niet de theoretisch geadverteerde efficientewinst maar wat men in de praktijk kan bereiken...

Ik heb een offerte gekregen voor gaswand ketel Junkers Cerapur TOP42-3 ZWB
- Kamerthermostaat met weekprogramma FR120
- Tuberen van de schouw
- Plaatsen van extra expansievat 25l
- Alle aanpassingswerken zijn in de prijs inbegrepen (is echter beperkt en alles gemakkelijk bereikbaar)
- Afbraak verouderde toestel is in de prijs inbegrepen
van 4.450 euro (BTW niet inbegrepen). Is dit een goede prijs?

Bedankt

29 Reacties

Reacties

30/03/2013 - 15:47

http://bouw.tweedehands.net/verwarming-radiatoren/junkers-cerapur-top-42-3-zwb.html

ketel kost  hier 1746 euro  nieuw en word  ook met winst verkocht.

Gaat de rest van onderdelen meer kosten dan ketel?

Wat denk je dan  zelf van die prijs +-5000 euro ??

Dik overdreven.

 

30/03/2013 - 20:44

En wat zou dit dan maximaal mogen kosten volgens jouw ???

31/03/2013 - 07:42

@carisfire:

 

Het is hier wel niet enkel een ketel die verkocht wordt maar ook de schouw intuberen met dubbelwandige buis, thermostaat zetten, expantivat, wat koppelingen,...manuren?

 

De officiele prijs van junkers voor deze ketel is 2304,90 Euro. Het is algemeen bekend dat loodgieters een mooie % hebben op de aankoop van hun handelsgoederen en ik ga hier niet beginnen met een ander zijn rekening te maken.

 

Maar ga jij als zelfstandige een ketel gaan omhoog hangen zonder winst op uw stukken en enkel uw manuren aan rekenen? Dan ga je snel uw boeltje mogen toe doen. Ik redeneerde ook zo vroeger...tot ik zelf zelfstandige ben geworden en zie wat er allemaal van kosten zijn gaande van belastingen en sociale zekerheid tot afschrijvingen/huur/verzekeringen... Ik verschiet soms zelf van de kostprijs van een werk dat ik moet uitvoeren en dat is zeker niet met grove winsten te maken.

 

Ik wil u gerust mijn boekhouden tonen, niets te verbergen

31/03/2013 - 10:15

inderdaad, de kostprijs van een ketel is niet zijn geinstalleerde prijs. Maar toegegeven toch dat de meeste installateurs 'overgedimmensioneerde' ketels voorstellen, de mijne heeft een ketel voorgesteld van 50kW en ik verbruik 2000m3;.. dus zeg nu zelf eens hoeveel overgedimmensioneerd ben ik dan ?  Als je weet dat ik daar 10.000euro voor betaald heb, en dat ik op voorhand wist dat het allemaal 'overgedimmensioneerde blabla was' dan zie je van hier dat mijn investering er NOOIT uit kan komen door de besparing die ik realiseer.. ik bespaar welgeteld volgens mij 200m3 per jaar op 20 jaar gerekend 4000euro..

Had ik mijn geld geinvesteerd in een kleinere ketel van 1000euro minder, een extra buffervat van 500euro klaar voor een zonneboiler nog zo'n type paradigma en mijn doorstroomboiler uitgeschakeld, dan was mijn installatie goedkoper en mijn verbruik nog 50m3 lager zonder zonnepaneel, en 350m3 lager met zonnepanel Op 20 jaar scheelt dat nog eens 1000euro... minder verbruik., en met zonnepaneel was ik 3500euro meer bespaard. Dus de installatie was rendabel geweest

Moraal van het verhaal: een chauffagist maakt gewoon zijn rekening en niet de rekening van de klant; Een chauffagist helpt niet de faktuur lichter maken, hij helpt gewoon zijn zakken te vullen, hij helpt u de subsidies binnen te rijven, en vergeet een rendabele oplossing voor te stellen

 

Mijn conclusie uit dit verhaal: de overheid zou beter eisen van alle installaties die ze subsidieert dat er een ECP rendementsrapport gemaakt wordt, waardoor er een bewijs (' door een externe') geleverd wordt dat de installatie 100% rendabel is zonder subsidies, en dat de subsidies in feite nuttig besteed geld zijn.

31/03/2013 - 11:07

Met 2.000m³ gas per stookseizoen (incl. SWW) zou je met zo'n 10kW genoeg hebben. Een ketel van 50kW is dan waanzinnig overgedimensioneerd.

31/03/2013 - 10:20

bertvdg,

Cv installateurs hebben dit klimaat zelf gecreeerd.

Laat een bestek maken bij 10 en je hebt 10 verschillende offertes.

Mensen zouden voor minder argwaan worden.

Kan wel anders .

voorbeeld  merk verdelers (vb.bmw)

Auto kost bij garage x evenveel als bij garage y

Zal zonder overnamen zeker geen 2000 euro opzitten

en dit op kostprijs 40000 euro.

en dan mag je er 10 gaan bezoeken max. korting 500 euro

Een  servopomp bij garage x kost evenveel als bij garage y

Als cv ketels overal hetzelfde kosten ,

is er enkel  een vergelijking op uren en kwaliteit.

Sanitair sector hebben deze situatie zelf scheef getrokken.

Om te beginnen , bij belastingvoordeel van cv installatie

schoten de prijzen als een pijl omhoog.

Reden?? inééns grondstoffen te duur?

Ik denk eerder dubbele winsten maken net zoals hun vrienden de  Pv installateurs.

Chris

 

31/03/2013 - 20:32

Chris ,

 

Sorry , maar het verhaal van garage BMW gaat helaas niet op .

Op Batibouw "beste" prijs laten maken voor X3 .

4 garage's tegen elkaar uitgespeeld en toch nog €4000 korting gekregen .

Leg dat eens uit aub ??

01/04/2013 - 12:03

Batibouw heb ik geen auto's zien staan, ;-))))

 

Expo hallen  Heizel, sorry geloof ik niet of was toonzaal model daar.

als ,ik zeg als ... is het 10%

Op grote beursen (Batibouw)

is er altijd tijdelijke vermindering in bouwmaterialen.

Cv ketel van 1500 euro + 10% is nog maar 1650 euro en geen 2500 euro

 

30/03/2013 - 18:35

Met een verbruik van 26.000kWh gas heb je geen ketel van 42 kW nodig, met 15 kW redt je het dan ook. Met een Vailliant ecoTEC exculsiv VC 146 ben je ca. € 1.700 kwijt. Gekke Henkie om bijna 3x zoveel neer te tellen...

30/03/2013 - 19:23

Heb je al weet wat uw retourtemperatuur van het water is?  Als het meer is dan ongeveer 55°C heeft uw condensatie weinig effect.

02/04/2013 - 23:58

ik denk dat hier zowat de belangrijkste opmerking staat; maar niet zoals bedoelt.

In je huidige situatie is normaal die ketel veel te zwaar; je komt normaal toe met de helft.  Maar eerst moet je een installateur vinden die begrijpt welk vermogen je nodig  hebt. 

Nadien kan die dan zorgen dat je ketel correct waterzijdig ingeregelen  en het systeem zo regelt dat alles goed condenseert; dan haal je snel 20% extra zuinigheid tenopzichte van nu.

Dus eerst andere installateur zoeken. 

Walter

30/03/2013 - 20:36

condensatie gaat in theorie 10% besparen op uw verbruik maar je hebt veel kans dat je dit nooit gaat merken, omwille van de verschillen tussen de winters.  je zou volgens mij een veel lichtere ketel moeten kopeñ zoals hier aangeduid, en ik zou vooral investeren in een buitenvoeler systeem en splitsing van circuits boven beneden en eventueel radiatoren beneden lage temp radiatoren veranderen. dan ga je met hetzelfde budget uitkomen op een besparing van het dubbele. je ziet het is maar optimalisatieverder bestudeer uw warm water. als het elektrisch is zeker overschakelen op gas. en verder waarom niet een zonneboiler bijplaatsen. de mix zal u een  combinatiecondensatieketel met zonneboiler en sturingen pas echt goed op pad helpen om daar ens 30% vanaf te pinsen van uw verbruik

31/03/2013 - 09:06
jandc (niet gecontroleerd)

Een zonneboiler zal inderdaad wel helpen maar de kosten ervan zijn dan ook nogal groot. Veel beter is om eerst alles te isoleren wat te isoleren valt (gaande van muren tot leidingen en boiler). Daar ga je veel meer rendement uit halen tov de kost.

 

De besparing die je gaat halen op je ketel zal hoogstens een 5% zijn als je nu een slecht afgestelde ketel hebt. Een condenserende ketel werkt pas echt goed als je retourtemperaturen van onder de 30 graden haalt EN als je ketel continu in laaglast kan branden.

 

Het kan zelfs interessanter zijn om je huis continu op een lagere maar contstante temperatuur te houden ipv met nachtverlaging te werken.

 

Maar boven alles: isoleren.

31/03/2013 - 09:47

Sowieso zitten we met veel onbekende parameters: maar laten we eens vergelijken met mijn huis.

 hoe groot is dat huis, en heeft dat huis isolatie, ik twijfel eraan, ik denk dat hij een spouwisolatie zou kunnen steken en zijn dak zou kunnen isoleren. En ik denk dat het een gemiddeld huis is van 200m2 gebouwd in de jaren '70. Bvb mijn huis is 300m2, niet geisoleerd in de muren, wel in het dak, en vloer, en verbruikt 2000m2 Ik zit dus op hetzelfde verbruik, maar heb wel 30% meer oppervlakte te verwarmen...  dus mijn verbruik zit al 30% lager

 welk programma stookt hij nu ? als hij regelmatig naar 22° stookt kan het best zijn dat zijn stookgedrag hem hier in de kosten jaagt. Ik stook 22° omdat mijn vrouw dat 'savonds niet onderkoeld voor de TV wilt zitten. Dus dat hoger stoken kost mij toch wel 400m2 Dus ik zou in feite het verbruik nog 20% lager kunnen krijgen door te verwarmen op 19° bvb

 legt hij soms een houtcassette aan, als ik dat consequent doe, dan zie ik mijn verbruik dalen naar 500-1000m2. Ik kan dus mijn verbruik halveren door een houtcassette te gebruiken, wat ik niet consequent doe, maar kom ik kan die 2000m2 aardgas nog altijd wel betalen. Maar stel u voor ik kan daar nog 50% afpinsen moest ik bvb een pelletkachel kopen waar ik dan om de 2 dagen 40kg pelletjes in kieper en waar ik dan gezellig de faktuur kan doen zakken.

een condensatieketel haalt 109% vergeleken met een HR+ ketel 100%  dus in theorie bespaart die 10%  Wanneer ik overgeschakeld ben heb ik nooit een verschil in verbruik kunnen meten. Nu mijn gasketel was 20 jaar oud, begon wat te roesten, maar ik slaagde er wel in dankzij mijn vloerverwarming om extra laag te stoken en hield die ketel netjes beneden de 50° stookcurve. Nu die nieuwe ketel stookt op 30° dus je ziet wel dat ik heel laag kan verwarmen, normaal met zonnepanelen zou ik gezellig daar 10-20% kunnen afpinsen, maar goed orienteren en goed bestuderen is de boodschap. Maar ziezo een eerste verklaring waarom mijn huis minder verbruikt.

Als je een buitenvoeler plaatst ben ik ook zeker dat uw sturing veel minder overschoot, dus met goed afgestelde stookcurvers haal je nog eens 10% betere sturing, omdat je veel minder te hoog schiet in de opwarmingsfaze, dat scheelt zeker 5-10% Dit verklaart volgens mij waarom mijn huis minder verbruikt dan zijn huis.

Splitst hij zijn circuits ? Waarom zou je uw badkamer/slaapkamers/buro verwarmen als je daar alleen smorgens wat warmte verwacht en savonds voor de studenten... Dus als  je de circuits kunt splitsen, ben je bezig met te verwarmen volgens de behoefte. En kun je programma's splitsen. Normaal kan dat ook 5-10% schelen... dat is volgens mij een tweede verklaring waarom mijn huis minder verbruikt.

En zoals aangeduid, ik zou nog enkele muren moeten isoleren, maar ga dus mijn verbruik met die isolatie nooit 200m3 lager krijgen

 

31/03/2013 - 14:39
jandc (niet gecontroleerd)

Allez, we hebben een kot gerenoveerd waar ze vroeger 3000l mazout per jaar verbruikte, enkel voor verwarming. SWW was met elektrische boilers en koken was ook elektrisch. Nu zitten we op 17.000kWh voor verwarming, SWW en koken. Het merendeel van de besparing zit em in de isolatie hoor. De zonneboiler en sturing (en geloof me maar dat ik een ECHTE specifieke sturing heb en niet een veredelde thermostaat) doen wel iets maar haalt echt het niveau van isolatie.

 

Die theoretisch 109% haal je trouwens enkel bij laagste modulatie, retour van 15 en hoogste debiet. In parktijk zal 't eerder orde 107% zijn. En met radiatoren aan 60 zal er quasi geen verschil zijn.

01/04/2013 - 10:36

jan, ik kan nog 100m2 muur isoleren om mijn huis volledig af te werken; de  rest zijn grote R=1.1 ramen.  Ik dacht aan zo'n fantastische spouwisolatie, tot die kerel met zijn camerainspectie aanduidde dat mijn spouw amper 2cm bedraagt ?

Ik zeg dus gewoon, die 100m2 maakt inderdaad nog een verlies uit, 250-750m3 die ik kan reduceren naar 100-150m3 . Toegegeven het staat op een 'todolijstje' als het ware, maar ik zal wel de buitengevel moeten aanpakken, en ik kan u garanderen, ik vind dat niet zo evident...  want ik heb bvb een prachtige betonboord die een betonring maakt rondom mijn huis, en die fungeert als een perfecte koude brug. Echt evident is dat toch niet, ik denk dus niet dat ik die theoretische besparing zal halen... En ja als het maar wat isolatie tussen de kepers duwen is, is het allemaal wel simpel tedoen, en als het maar via de spouw wat korreltjes inblazen is, is het ook weer rap gedaan... Dan nog wat afwerken in de vloer, raampjes vervangen en klaar is kees, als je toevallig een huis hebt die gebouwd is dat het allemaal lukt. Ik moet zetten, mijn huis is niet zo gebouwd... 

Nu om terug te komen, je hebt gelijk dat isolatie het belangrijkste is, maar goeie technieken mogen meegaan in het verhaal.  Stook morgen met een WKK-Ammoniumcyclus warmterecuperatie op uw uitlaat en jij verwarmt uw huis met 12.000kWh + gratis elektriciteit. Monteer nog 2 goeie surfacepower zonnepanelen, en jij verwarmt uw huis met 9.000kWh IK kan uw verbruik met wat technologie nog halveren. Het hoeft dus niet altijd isolatie zijn als het niet kan. Uw 3000l is in dit EN-EN verhaal nog 1000l, of -66%  In feite als je doorwerkt met PV panelen en warmtepompboiler kun je gaan tot -80%... het zal nooit zero worden, maar wel best aardig betaalbaar.

01/04/2013 - 13:03
jandc (niet gecontroleerd)

En wat is de kost van al dat speelgoed, inclu onderhoud op 15 jaar. Uiteraard geinstalleerd want ammonium en doe het zelf ga ik echt niet aan beginnen.

Ons elentriekverbruik is een 2800kWh. En er staat al 14m2 thermische panelen op 't dak.

01/04/2013 - 16:59

Wel ik vind dat je nog fantastisch veel verbruikt volgens dat je hier van de toren blaast zwaar geisoleerd te zijn en dan 14M2 zonnepanelen liggen hebt. Vraag mij af welke inefficientie dingen je daar liggen hebt ?

Terug vergelijk het met mijn 25.000kWh inclusief doorstromer (inefficient) zonder zonneboiler nietepietje, en koken op aardgas... Dus mijn overgedimmensioneerde verwarming van 54kWp verwarmt mijn 300m2 huis efficienter. En mijn buitenmuren zijn nergens geisoleerd. Bovendien heb ik 100m2 ramen, die werken als zonnecollectoren. Zoals reeds gezegd ik mis nog 200m2 muurisolatie om het verhaal af te werken.

Ofwel uw 'speicherbuffer' eens opdrijven met 3000euro, vooral als je op een dag als vandaag ziet dat tegen de middag uw energievoorraad vol zit. Een buffer voor 2 dagen moet dan toch na een zonnige dag 2 niet zonnige dagen overbruggen.

Ofwel nog een pelletje van 3000euro met warmtewisselaar op uw buffervatje voor gans Dec-Jan-Feb bij te stoken als uw zonnepanelen niets geven. Moet uw verbruik naar 5000kWh duwen.

En voor de rest gewoon 4000Wattp zonnepanelen voor 4000euro en een warmtepompboiler met 1 zonnepaneel op uw dak voor 1500euro en je moet klaar zijn om uw verbruik met een hap van 4000kWh elektrische energie en 3000kWh boilerenergie te doen zakken .

 

 

01/04/2013 - 18:13
jandc (niet gecontroleerd)

Ola, ik heb nooit beweerd zwaar geisolleerd te zijn.Wel hebben we 't onderste uit de kan proberen te halen en we zijn gestrand op K45.

 

25MWh op 300m2 (83kWh/m2) en wij 17MWh op 180m2 (94kWh/m2) en dat was vorig jaar. Jaar daarvoor was 't 15MWh. Hoeveel van die 300m2 is effectief verwarmd?

 

Je hebt buffers order 20.000l nodig om in deze dagen 2 dagen verwarming te hebben in je buffervat. De chappe van de vloerverwarming is een 3 keer grotere buffer dan het buffervat van de panelen.

 

02/04/2013 - 11:27
jandc (niet gecontroleerd)

En om er nog effe verder op door te bomen: een doorstromer is efficienter dan een boiler. Als je een 'te zware' condenserende ketel hebt is het ook mogelijk dat die efficienter draait als die continu in laaglast draait. Onze ketel is er eentje van 32kW op G25. Warmteverlies bij -8 is zo'n 6kW. En voor de nonbelievers: die ketel pendelt dus niet en er wordt ook geen buffervat opgestookt. Het is binnen ook niet te warm. Een overgedimensioneerde CV hoeft dus helemaal niet slecht te zijn, afhankelijk van je sturing en wat andere dingen kan dat zelfs het meest efficient zijn.

 

Een speicherbuffer van 1000l kost je al rap zo'n 3000 eur. Ik heb er nl eentje staan van 1000l en die wordt voor verwarming ook gebruikt. Je haalt op jaarbasis daar zo'n 2MWh uit waarvan het overgrote deel in de zomer geproduceerd. In de zomer kan dat ding dan ook met gemak een week overbruggen. In de winter mag je rekenen op een uurtje of 3 a 4 voor verwarming en 't buiten niet te koud is (eigenlijk met het huidige weer). Enfin, dit jaar probeer de 3MWh te halen. 

 

Het is ook enkel in de zomer dat de buffer es vol geraakt (1000l water aan 98 graden). En da's echt niet tegen de middag maar eerder namiddag.

 

Een pelletje voor 3000 EUR mag je es komen installeren, inclu opslag, rookgasafvoer, pomp en WW. En dan moet ik het buffervat gaan bijstoken waardoor het rendement van de panelen daalt (en ik probeer al 't maximum uit die dingen te halen: hoeveel mensen ken jij waardat hun boiler/buffervat 's morgens 18 graden is).

 

4MWh elektrische energie met 1500 EUR PV paneel, ik denk dat je daar hoop en al 1.5MWh uit haalt??? En dan nog es 3MWh warmte zelfs...

Anyway, als ik even je getalletjes optel dan kom ik op een investering van 8500 EUR. Daar kan ik 8 jaar gas voor betalen. En dan moet ik nog pellets betalen ook.  Maar au fond zitten je berekingen er meer dan een korrel zout naast. Ze zijn gewoon bij de haren getrokken.

02/04/2013 - 13:11

de prijzen zijn de prijzen van de apparatuur niet geinstalleerd.

1° een speichervat 1000l 1112euro incl btw, ik moet eerlijk gezegd zeggen, als ik prijzen zoek van buffervate, moet ik geen moeite doen om onder de 1000euro te duiken, blijkbaar zijn die dingen goedkoper geworden ofwel kijk ik naar de verkeerde.

http://river.nl/solar/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=19&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=15

Nu toegegeven zo'n Oskar bvb met 1000liter en 12m2 zonnepanelen kost 3000euroe..

http://www.ratiotherm.de/preise/

3000euro investeren om 400-500euro terug te verdienen is 10-15% rendement dat is meer dan op mijn spaarboekje, approved !

 

2° een pelletkachel beneden de 3000euro (30tal voorbeelden)

http://www.pellethandel.com/pelletkachel.html

en ja als je warmtewisselaar wilt de goedkoopste is 3300... toegegeven ik ben optimisti

http://www.stookgoedkoop.nl/Kachel/Pellet_CV_kachels

als mijn vrouw gaat kiezen zal het weer 5000-10.000euro kosten, maar een schoon meubel kost ook geld, dus dat mag wel wat kosten. Een speksteenkachel vind ik afschuwelijke dingen, maar ze halen hun prijs grotendeels ook als ornament, de veredeling van de verbrandingscultuur.

Maar als ik 1000euro verbruik kan sparen met 5000euro te investeren haal ik weer 20% rendement..

 

 

3° PV zonnepanelen kosten nu tegen de 1euro/wattpiek, dus als je 4000kWh verbruik hebt, leg je 4000Wattpiek zonnepanelen voor 4000euro...

 

http://www.photovoltaik-shop.com/pv-komplettanlagen.html

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Package-28-pcs-solar-panels-SCHUTTEN-Poly-135-Wp-36-cells-MPPT-18V.html?cur=1

Als ik 4000kWh aan 0.2euro moet betalen, dan verdien ik moeiteloos op die installatie gerekend  10-15% zonder subsidies...

ik wil maar zeggen, mijn prijzen zijn wel realistisch, en alle voorstellen zijn rendabel

02/04/2013 - 13:15
jandc (niet gecontroleerd)

Ik wil maar zeggen: ik ben geen bal met die prijzen (en ik vind PV prijzen voor 0.5 eur per Wp maar daar moet je dan nog een omvormer en hoop andere dingen bij doen). Ik wil de prijzen geinstalleerd zien. Ik heb er niks aan als dat gewoon voor mijn deur ligt te liggen. Ga jij die dingen allemaal zelf installeren?

 

400 eur gas komt overeen met 5000kWh aan warmte die uit dat systeem moet komen: dat ga je nooit halen. En dat weet ik uit ondervinding. Wees blij als je de heflt er van haalt.

 

 

02/04/2013 - 14:05

Jantje: dan weet je waarvoor je werkt ? Als je een weekendje werken 1000euro kan verdienen is dat niet goed verdiend ?

Jij bent toch voor de groene economie, dus elkaar helpen en vriendendienst geven ? ik leg de PV's samen met u op uw en mijn  dak en jij knutselt samen met mij de SWW installatie in elkaar...

03/04/2013 - 15:01

http://www.slideshare.net/Solareis/warmepumpe-mit-saisonalem-eisspeicher

jan: de ammoniumcyclus gekoppeld aan een WKK. en een eisspeicher;.. waarlijks het bestaat al

03/04/2013 - 15:10
jandc (niet gecontroleerd)

Uiteraard bestaat dat. En wat kost dat?

03/04/2013 - 18:45

Cv-kachel met 1000liter en alle toeters en bellen voor 3000euro

 

http://www.123-kaminofen.de/cv-houtkachel-compleet-pakket.html

 

 

31/03/2013 - 16:26

Theoretisch 109% met condensatieketel

Ik heb daar toch mijn twijfels over.

Stook eens alleen  in leefruimte met condensatieketel,

een week lang .

En nadien een week lang elektrisch 1op1.

1/1 elektrisch zal uw reeel kwh verbruik/behoefte in leefruimte weergeven.

Vergelijk nadien het KWh verbruik eens.

Elektrisch zal er minder Kwh verbruikt zijn dan gas KWh

Zo heb je een idee hoeveel % renedement condensatieketel echt weergeeft in leefruimte.

Is al op een paar plekken uitgetest.

Moet je gewoon eens doen, ik moet/wil niemand overtuigen.

 

 

 

01/04/2013 - 10:17

Allen bedankt voor feedback! Ziehier bijkomende info:

temperatuur water ketel is nu ingesteld op 65° (dus in winter); wat retourtemperatuur is weet ik niet ...

42 KW is genomen voor sanitair warm water (SWW); voor verwarming moduleert nieuwe ketel tussen 10-30 KW

dak huis is slecht geisoleerd; maar bouwtechnisch is dit niet eenvoudig en aanvaardbaar kwa kostprijs te verhelpen (zou moeten werken met sarking dak kostprijs +-25000 euro; haal ik er nooit uit)

SWW is nu met elektrische boiler; is te duur in verbruik... .en zal ik vervangen; opties apart doorstroomtoestel op gas; of gascondensatieketel zoals hierboven beschreven of derde optie warmtepompboler; voor dit laatste beschik ik over een vrij ruime en warme ondergrondse kelder/garage (+- 300M3; ondergronds, momenteel dus in winter +- 12°). Maar elektricitiet is ongeveer 4 keer duurder dan gas; dus warmtepomp zou gemiddeld een COP moeten hebben van 4 vooral breakeven wordt gehaald; dus gas lijkt mij goedkoper. Gezien ik door overschakeling van HR+ ketel naar condensatieketel maar in het beste geval 10% hoger rendement haal lijkt mij de beste optie om gewoon een doorstroomtoestel op gas te installeren én dan binnen 15 alles te laten vervangen door de meest moderne technologie. Graag reakties!

 

02/04/2013 - 14:16

Dus

1° Dak isoleren van binnen, geen sarkin gedoe kost u 3000euro rotswol duwen tussen de kepers, en afwerken met 3000euro Recticell vanbinnen.  Zal uw verbruik 1000M3 doen zakken

2° SWW-WP Solar boiler: kost u 1500euro COP 5 gemiddeld, COP2 in de winter natuurlijk als er geen zonnetje schijnt doet uw verbruik 300M3 zakken

http://www.project0.be/eng/products/p/20/neoenergie-hybrid-fx

http://www.project0.be/files/P0FXPanel.pdf

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.