ventilatiekanalen systeem D isoleren | Ecobouwers.be

U bent hier

ventilatiekanalen systeem D isoleren

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

25/06/2010 - 09:17

Bij het plaatsen van onze balansventilatie (systeem D) in onze nieuwbouwwoning, leggen we over een 10-tal meter platte ventilatie-kanalen op de gelijkvloerse betonplaat. De installateur legt die direct op de beton. Volgens mij is dit fout. Nu liggen ze immers aan de onderzijde van de vloerisolatie en liggen ze bijna buiten de geïsoleerde zone. Is het niet beter om die kanalen iets van de beton te leggen, zodat ze in de vloerisolatie terechtkomen? Volgens mijn installateur wordt dit nooit zo uitgevoerd? Enige reactie om die mens te overtuigen?
Alvast Bedankt

19 Reacties

Reacties

25/06/2010 - 11:10

Over de ventilatiekanalen is al een en ander gezegd.... de platte kanalen zijn niet meteen de meest interessante.

Maar afgezien daarvan heb ik ook altijd op foto's op websites gezien dat die platte kanalen op de vloer liggen (betonplaat) om daarna bedekt te worden door de isolatie.

Dit lijkt dus idd de gangbare gang van zaken. Of het ook de meest optimale is, blijft een open punt voor discussie. Ik denk dat moeilijker wordt om zowel onder als boven die kanalen te isoleren.

Zou je dat toch willen doen, mag de isolatie tussen de betonplaat en kanaal niet te dik zijn.... misschien  van die stroken isolatieschuim waarmee de chappe van de muur wordt gescheiden ??

26/06/2010 - 16:00

kris

zo'n strookje schuim zal kwasi niks uitmaken, dus heeft dat weinig zin. nee, ofwel doe je het ineens goed, ofwel doe je niets, dat is mijn stelling.

hans d

25/06/2010 - 13:07

Hoe komt het dat er ventilatiekanalen op de betonplaat van het gelijkvloers lopen ?

 

Als men weet dat pulsie-kanalen volgens EPB-regelgeving minstens op 180 cm boven de vloerpas moeten uitmonden, is het toch veel logischer om de kanalen langs boven te laten komen. Ze met andere woorden op de vloer van de verdieping te plaatsen, dus rondom in het geïsoleerde, beschermde volume. Dan is er geen probleem met de isolatie.

 

Bert V

25/06/2010 - 13:20

Het gaat om systeem D, dus gaat het waarschijnlijk om afvoerkanalen.

26/06/2010 - 16:02

gommer

aangezien op het gelijkvloers meestal de woonruimte staat, en de afzuig aan het plafond hoort te staan, vrees ik dat het de toevoer is. maar dat maakt verder niks uit, eender welke, je verliest een pak energie.

hans d

25/06/2010 - 18:19
HVH

 @ Bert V : weet ge toevallig waarom?

Ik had ooit eens van een installateur gehoord dat hij dat zo installeerde dat de verse lucht 'als een opwellende bron' uit de grond kwam.

Om allerlei redenen kan ik daar toch niet aan voldoen, maar zo te lezen is dit niet slecht.

25/06/2010 - 20:59

HVH,

 

De verse inkomende lucht is meestal iets kouder dan de luchttemperatuur in de kamer, dus zwaarder dan de kamerlucht.

Als ze op hogere hoogte wordt ingeblazen heeft ze meer kans om zich al zakkend te spreiden in de kamer, wat een betere algemene luchtverversing oplevert.

 

Bert V

26/06/2010 - 16:05

bert

staat dat werkelijk in de EPB? waarom dat? overal ter wereld worden toevoeren gemaakt in plinten en vloeren. en hier mag dat niet? da's weer typisch belgisch.

maar voor de rest geef ik je gelijk, al zou ik ze ook niet op de vloer van de verdieping leggen, dat soort buizen moet je gewoon mijden.

hans d

25/06/2010 - 16:35

Waarom liggen er zulke lange leidingen op de gelijkvloers?

Men moet proberen het systeem op zolder te plaatsen en via kokers naar beneden te komen.  

Platte leidingen zijn nuttig om op de vloer van het verdiep in te blazen in de ruimtes eronder.

Een collega bouwheer

 

26/06/2010 - 15:59

helaas is installateur ventilatie een beroep dat niet bestaat, net zo min als een studierichting. meestal zijn het elektro- of sanitaire installateurs, en die leggen hun buizen ook altijd direct op de beton, ook de warme buizen (grrr...)

meestal wordt het zo uitgevoerd, maar dat betekent nog niet dat dat de juiste manier is. platte kanalen zijn al fout, ze dan op de beton leggen is katastrofaal, je warmteterugwinning zakt als een pudding ineen.

overtuigen zal je hem zelf moeten doen, je zit er mee opgescheept.

ik weet natuurlijk niet hoeveel hoogte je hebt, maar probeer er minstens 40mm isolatie onder te plaatsen, dan ben je toch niet alles kwijt.

hans d

 

 

 

01/07/2010 - 12:25

Wat gebeurt er als je enkele meters aanvoerkanaal  (6 meter) en afvoerkanaal (3 meter)  hebt die op een zolder liggen waar maar 6 cm oude glaswol in het dak zit ( buiten de geisoleerde LEW schil) en geen isolatie zou rond doen?

(lindab- muurdoorvoeren, 4 meter van elkaar)

Temperatuur in dat gedeelte zal veel lager liggen dan in de lew, dus minder kans op condense?

 

Binnen de geisoleerde schil heb ik mijn lindab buis (aanvoer en afvoer) wel al geisoleerd tot aan de unit.

De isolatie steekt wel al +/- 60 cm uit aan de  oude/slecht geisoleerde kant

01/07/2010 - 16:06

 

 

Walter,

Ik versta uw gedachtengang toch niet goed. Binnen in de geïsoleerde schil zijn de ventilatiebuizen geïsoleerd, maar in uw +/- koude zolder niet. Moet dat niet andersom zijn?

 

Als de temperatuur er lager ligt moet de kans op (uitwendige) condens juist  toenemen. Dit geldt uiteraard enkel voor het gedeelte dat de koude buitenlucht tot aan de wtw brengt. Maar bij mijn weten wordt dat gedeelte altijd geïsoleerd. Koude lucht op warme buizen geeft geen condens. En de aanbreng van koude lucht op de warme buizen koelt onvoldoende af om binnen in de buis condens te veroorzaken.

 

Of bedoelt ge condens op het dak? Dit mag toch geen probleem zijn, want het matig geïsoleerd dak staat toch niet gelijk met een koud dak.

01/07/2010 - 17:51

Nee, ik heb het niet over condense op het dak.

de oude/dunne isolatie in het oude gedeelte zit na de tengellatten dus spatie tussen dak en isolatie.

En de ruimte eronder en dat deel van de zolder word niet veel gebruikt, dus ook weinig vochtproductie.(+ dat  gedeelte heeft ook nog wel wat natuurlijke luchtcirculatie (afgesloten van de lew)

Het oude gedeelte heeft in de winter  wel altijd een minimum t° van 3° of meer.

 

Ze zeggen dat zowel inblaas als uitblaas leidingen moeten geisoleerd worden (tot aan de unit).

Wat ik begrijp als ze in de geisoleerde ruimte zitten, want dan is er tussen inkomende vrieslucht en t° in goed geisoleerde ruimte een zeer groot verschil.

Maar de delen die bij mij in het oude gedeelte zitten, gaan de t° verschillen veel kleiner zijn.

Nog een vraag is eigenlijk hoeveel de uitblaaslucht zal zijn.

Als deze +/- gelijk is aan de t° van het oude gedeelte waar maar 6 cm in het dak zit

dan is er ook minder kans op condense op de buizen.

01/07/2010 - 20:13

walter, pierre

ik denk dat hier sprake is van verwarring, als ik het goed begrijp doelt waletr op het isoleren binnen en niet oisoleren buiten  de verwarmde schil van de buizen voor de buitenlucht, terwijl pierre het - denk ik - over de buizen van binnen (pulsie en extractie).

hans d

02/07/2010 - 18:55

 

 

Walter,

 

Nu versta ik uw vraag beter. Uw unit staat in het geïsoleerd  gedeelte, en de aan- en terugvoerbuis tussen unit en zolder zijn geïsoleerd, gelijk het moet zijn.

 

Buizen isoleren in een niet verwarmde ruimte heeft twee bedoelingen:

- de warmteauitwisseling beperken;

- condens van warme en vochtige lucht op koude buizen verhinderen. Uw koude zolderlucht zal inderdaad weinig condens afgeven op beide buizen. In dit geval zijn beide buizen koud, en bij 0°C buitentemperatuur zal de afvoer ongeveer 2°C hebben. (verschil van 10% bij delta t van 20°C. en een rendement van 90% van de wtw). Maar bij ernstig vriesweer zullen beide buizen toch vochtig worden, want zelfs lucht op  3°C  bezit toch nog vocht die kan condenseren.

02/07/2010 - 19:41

jammer, had gehoopt dat het klein verschil niet veel zou uitmaken.

Zodat ik de 6 meter aanvoer kon gebruiken om de lucht al wat te laten opwarmen in het oude gedeelte.

Een beetje zoals een AWW of BWW (maar dan natuurlijk veel miniemer)

 

 

15/09/2010 - 13:02

Ik denk eraan om de leidingen van de inblaas te isoleren. Is dit nuttig?

Ik zou dit doen om in de zomer zoveel mogelijk te kunnen genieten van de zomerkoeling.

Wanneer de omgevingstemp. ongeveer 25°C is en de inblaaslucht na de BWW ongeveer 20°C zou de bewegende lucht dan kunnen opwarmen tegen dat hij aan de inblaasmond is?

Groetjes,

Jimmy

21/09/2010 - 20:57

Heeft hier niemand een idee over?

15/09/2010 - 20:28

zit een beetje met hetzelfde dilemma als Walter , maar ben in de mogelijkheid nu een keuze te maken tussen de zolder meenemen in het beschermd volume (dus heel het puntdak mee isoleren) of niet .

Voordeel mee isoleren : geen problemen met zolderluik isoleren en luchtdicht afwerken, zolder kan gemakkelijker gebruikt worden , geen problemen met doorvoer van ventilatiebuizen

nadeel : meer werk, meer te isoleren volume.

er is natuurlijk nog een derde optie , en dat is alles mee isoleren (zowel zoldervloer als puntdak)

 

wat is jullie standpunt ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.