vaatwasmachine op warm water | Ecobouwers.be

U bent hier

vaatwasmachine op warm water

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

08/02/2008 - 12:46

We hebben een zonneboiler en willen een vaatwasmachine kopen. Het is dus logisch om eentje te nemen waarop warm water kan aangesloten worden. De verkopers lijken het echter in Keulen te horen donderen als ik daarover begin of gemakshalve raden ze het af. Ik heb op het forum opgezocht wat hierover al is verschenen en weet ondertussen dat de meeste (95%) zouden moeten werken op warmwater maar ik wil wel zeker zijn vooraleer ik eentje koop. Ik weet ook dat het enige dat ik moet weten is of de verwarming van het water met een timer gebeurt of met een thermostaat. Maar het blijkt wel erg moeilijk om die informatie te weten te komen en ik ben het eigenlijk kotsbeu om aan allerlei (betalende) telefoon'diensten' mijn tijd te verspelen. Het toestel dat we op het oog hadden was van AEG model FMAGICVI van ongeveer 700 euro. Weet iemand of dit toestel op warm water kan aangesloten worden en zoniet of er toestellen in dezelfde prijs/kwaliteits-klasse bestaan (andere merken mag ook) die wel op warm water kunnen aangesloten worden ? Je kan het antwoord eventueel ook naar mijn persoonlijk email-adres sturen om niet te veel 'reclame' te maken op dit forum.

30 Reacties

Reacties

08/02/2008 - 13:55

Met aanleg van een warmwater kraan naast de bestaande koudwater, en een Hotfillunit welke zoder gereedschap tussen de machine en de kranen aangesloten worden is alles klaar, ik woon op een varend schip, alles komt dus bij mij uit de Accu's, ik moet dus zuinig zijn met electra.
Wasmachineverbruik normaal is 2100 watt, nu 285 watt, en warm water uit de (dieselgestookte) boiler.
Kijk op mijn website voor de verkoopadressen.
www.msjamas.nl > ga naar wonen aan boord >

Enig belangrijke is dat de temperatuur van de (vaat-)wasmachine handmatig op nul gezet kan worden. (koudwassen dus)
Groet,

10/02/2008 - 21:13

Volgens een algemene regel (info die ik gekregen heb bij mijn navraag bij NOVY enkele jaren terug) kan je stellen dat de dichtingen (RUBBERS e.d.) in zulke toestellen zonder problemen functioneren tot een temperatuur van 60 graden.
Indien het WARM water niet warmer dan 60 graden is, zou er geen probleem mogen ontstaan. Geen enkele dichting zou hieronder mogen lijden.
Dus goed zorg dragen voor de MAX temperatuur van je warm water is een boodschap die ik kan geven. Ik doe dit via een globale thermostatische regelkraan(-ventiel) op mijn installatie.

Rechtstreekse info over JOU toestel kan ik NIET geven en zodoende, blijf waakzaam en voorzichting vooralleer te beslissen.
P.S. Ik werk al jaren met mijn NOVY op mijn warm water van 60 graden. Doch HOUT vasthouden en hopen dat ik nooit een (WATER)straf zal krijgen voor mijn besparingswoede...

10/02/2008 - 21:37

Eric , ik heb geen vaat wasmachine ,wel een miele wasmachine A label [ energie zuinig ]die heb ik al jaren aangesloten staan op de zonneboiler , zelf gemaakt , zonder naverwarming.
s'zomers kan de temp 60 gr. worden in deze tijd een graad of 30/40 met zonnig weer uiteraard.
ook hier vaak de vraag door bezoekers : kan dat wel ?
mijn antwoord : je ziet het het kan heel goed .
wat ringen betreft is er het zelfde verhaal , en ook dat gaat heel goed .
zie ook het draadje hieronder ergens : vaatwasmachine hotfill maken, van Nele
grt Maarten
ik leer graag

15/02/2008 - 00:48

Elke vaatwasser kan op warmwater worden aangesloten, maar het water mag niet te warm zijn.
De watertemperatuur van het voorspoelen mag niet hoger zijn dan 63 graden want dan stollen de eiwitten. De temperatuur mag ook niet lager zijn dan 35 graden want dan lossen de vetten niet op. Het naspoelen mag wel op een hogere temperatuur. Maar dit regelt de machine allemaal zelf. Als de zonneboiler een temperatuur heeft van meer dan 60 graden zal er een premix element geplaatst moeten worden. Deze kan het beste meteen bij de boiler geplaatst zodat het water in de leiding niet onnodig warm is, waardoor er extra warmte verlies in de leiding plaats vind (vooral bij een lange leiding).
Het premix element werkt hetzelfde als een thermostatische mengkraan, en kost ook ongeveer hetzelfde (70 euro) maar is speciaal bedoeld voor dit soort toepassingen.
Deze kan bijvoorbeeld worden ingesteld op 50 graden. De machine zal dan mischien nog heel even elektrisch naverwarmen, afhankelijk van het gekozen programma. (eko programma 50-55 graden)
Als de verwarmings cyclus gebeurd door een timer ipv een thermostaat zal er toch een clickson beveiliging zijn ingebouwd die de maximum temperatuur begrensd. Het enige verschil zal dan zijn dat je geen tijdwinst verkrijgt, omdat het programma pas verder gaat als de timer schakelt. Bij een thermostaat zal het programma onmiddellijk verdergaan als de ingestelde temperatuur is bereikt. Maar een machine die de temperatuur regelt door een timer zal zeker geen A-label hebben, omdat dit zeer onnauwkeurig is gezien de grote temperatuurverschillen van leidingwater in de zomer en winter.
De onderdelen van de machine zijn normaal allemaal bestand tegen temperaturen van meer dan 50 graden, dus dit zou geen probleem mogen zijn. Enkel de vulslang zou misschien iets minder goed bestand zijn, maar deze is makkelijk te vervangen door een gevlochten exemplaar met stalen ommanteling (te verkrijgen bij bedrijven in horeca benodigdheden)
Het is dus mogelijk om een vaatwasser op warmwater aan te sluiten, maar dit levert niet altijd een besparing op.
Bij gebruik van een elektrische boiler heeft het al geen zin, ervanuitgaand dat de vaatwasser op nachttarief wordt gebruikt. Bij gebruik van een andere verwarmingsbron moet er rekening worden gehouden met het warmte verlies in de leiding. Een vaatwasser gebruikt slechts 10 tot 15 liter water voor een volledige cyclus. En een elektrisch verbruik van 1kWh per cyclus. Bijvoorbeeld als de leiding 10 meter lang is en een inwendige diameter heeft van 12mm. verlies je al 1,13 liter warm water, en moet de machine ook nog zowizo 1,13 liter koud water elektrisch opwarmen. Dit is al ongeveer 10% van het totale energieverbruik.
Bij een wasmachine heeft het wel zin, omdat deze 55 liter verbruikt per wasbeurt (A-label).
Daarbij zal de machine altijd elektriciteit blijven gebruiken voor het drogen en de motor.
En tijdens het programma koelt het water af, dat steeds elektrisch wordt bijverwarmt.
A-label vaatwassers verbruiken zo weinig energie en water dat het dus heel weinig zin heeft om deze op warmwater aan te sluiten. Ze gebruiken zelfs zo weinig energie dat afwassen met de hand meer water en energie kost!
Een andere besparings tip is de hardheid van het water te controleren. Als de hardheid onder de 20 graden franse hardheid blijft is het goed. Maar hoe hoger de hardheid, hoe meer reinigingsproduct de vaatwasser nodig heeft. Stel daarom de ontharder van de vaatwasser goed in, zodat het verbruik van reinigingsproduct geminimaliseerd kan worden.

15/02/2008 - 08:54

Erik,

op kieskeurig.nl, testaankoop of op de site's van de fabrikanten vind je meestal wel of ze al dan niet hotfill zijn met specificaties en regelmatig ook de volledige handleiding.

Soms wel wat zoeken.

http://www.aabatron.nl/popinframe.pl?url=http://www.aabatron.nl/prod_info.pl?pid=17937&cat=vaatwassers_inbouw&ref=http%3A%2F%2Fwww.aabatron.nl%2Fartikelen%2Fvaatwassers%2Faeg_fmagicvi.html

http://kieskeurig.nl/product/83C8B7362BF92B14C12571620069D312.htm

bij de 2 aangeduid als niet specifiek aansluitbaar op warm water...

Yannik

15/02/2008 - 09:52

Allen, alvast bedankt voor de info ook al is ze soms tegenstrijdig. Volgens de ene kan elke vaatwasser op warm water worden aangesloten, volgens de andere niet. Ik moet het allemaal nog eens bekijken vooraleer te beslissen ...

15/02/2008 - 10:06

Als een vaatwasser is aangeduid als niet geschikt voor hotfill betekend dit niet dat de machine niet tegen warmwater kan. Maar dat de machine waarschijnlijk een programma cyclus heeft die koud voorspoelt. Dit vanwege energiebesparing. Door met warm water te vullen wordt deze cyclus verstoort, en spoelt de machine veel te kort, omdat de thermostaat de naspoelcyclus start. Vaat is dus nog niet zuiver, en product is nog niet volledig opgelost.
Gevolg: slecht wasresultaat.
Overigens zoals ik hierboven al aangeef is het verlies dat in de leiding plaatsvind nog groter dan ik zei. De machine neemt namelijk 2x water, 1x voorspoelen en 1x naspoelen.
De tijd hiertussen is zo lang dat het warme water in de leiding ondertussen is afgekoeld. Je verliest dus 2x de inhoud van de waterleiding aan warmwater, en dan heb je nog de afkoelingsverliezen over de leiding.
Bij een leiding van 10 meter (12mm.binnendiameter) verlies je dus 2x 1,13 liter + de afkoeling over de leiding. Je verwarmt dus onnodig ongeveer 2,5 liter water op een totaal van nog geen 15 liter.
Het heeft dus alleen zin om een vaatwasser op een zonneboiler aan te sluiten als deze een programma heeft dat voor hotfill geschikt is, en de warmwaterleiding zeer kort is.

15/02/2008 - 12:44

gino,

niet akkoord, naspoelen met warm water : droogresultaat is veel beter omdat warm water beter verampt dan koud water

voorspoelen : eerste water in leiding is toch koud, als hoofdprogramma start is er direct warm water

bij ons : een Bau******* die het al 11 jaar doet waarvan bijna 7 jaar aan de warm water aansluiting

Stefan

15/02/2008 - 16:45

Gino, ik heb net mijn vaatwasser aangesloten op mijn zonneboiler met doorstromer op een leiding van 14 meter. Uw verhaaltje van de lange leidingen gaat in mijn installatie niet op omdat ik mijn buizen deftig heb geïsoleerd zodat zelfs na 1 uur het water nog steeds boven de 40° is en doordat de voorwas sowieso koud moet gebeuren. Dus de hoeveelheid (koud) water in de buizen bij het starten is net genoeg om koud voor te spoelen en 10 minuten later kan de hoofdwas onmiddellijk beginnen met water van 60°. Bovendien is een groot stuk van de warmwaterleiding gedeeld door alle andere verbruikers zodat zelfs de laatste liter warm water nog door andere verbruikers nuttig gebruikt wordt. Zoals je ziet is je conclusie wel wat voorbarig...

15/02/2008 - 16:56

Gino, ook uw premise dat de electrische verwarming een rendement heeft van 100% is niet juist: het rendement van een gemiddelde electriciteitscentrale ligt (spijtig genoeg) rond de 50-60%, nog niet gesproken over de distributieverliezen. Dat betekent dat je al wat extra water mag opwarmen vooraleer je energetisch slechter zit dan elec.

15/02/2008 - 17:26
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

10mm water genoeg voor was en afwasmachiene bij mij toch ook voor bad en douche

15/02/2008 - 20:31
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Gino:

De vaatwasser zelf moet ook op temperatuur komen, met die 15 liter ben je er dus nog niet.

Leidingverliezen spelen zeker wel mee. Als je een zonneboiler hebt zal het water ook naverwarmd worden.
Na 2.5 liter water zoals in het voorbeeld heb je nog geen heet water de eerste liters gaan op aan het verwarmen van de koperen leidingen en daarna heb je de stilstandsverliezen van warm water en die koelen best wel snel af ondanks dat de leiding goed geisoleerd is.

Of het werkelijk rendabeler is, het is in iedergeval een hoop gedoe voor minimaal besparingsresultaat die je beter ergens anders in kunt investeren.

15/02/2008 - 20:50

chatanky, zoals ik reeds zei, mijn buizen zijn zo goed geïsoleerd dat ze gemakkelijk een uur op temp blijven, maar zelfs indien ze warmte "verliezen" is dit toch nuttige warmte omdat mijn leidingen in mijn geisoleerde schil zitten (groot stuk in leefruimte) en aangezien ik enkel naverwarm in de winter gaat mijn gasverbruik steeds nuttig gebruikt worden: mijn buizen zijn dan gewoon een stuk van mijn verwarmingssysteem...

15/02/2008 - 22:10
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

"Dus de hoeveelheid (koud) water in de buizen bij het starten is net genoeg om koud voor te spoelen en 10 minuten later kan de hoofdwas onmiddellijk beginnen met water van 60°. Bovendien is een groot stuk van de warmwaterleiding gedeeld door alle andere verbruikers zodat zelfs de laatste liter warm water nog door andere verbruikers nuttig gebruikt wordt. Zoals je ziet is je conclusie wel wat voorbarig..."

Waarom doe je hier dan zoveel moeite voor als alles toch al nuttig gebruikt wordt?

een koperbuis 12 mm heeft een waterinhoud van 1.1 liter per 14 meter en snel afkoelen ook al is deze geisoleerd.
je verliest 10 watt per strekkende meter dus reken maar uit hoe snel dit afkoelt.

als met al wat is je besparingspotentieel. een zuinige vaatwasser verbruikt 1,1 kw per wasbeurt, omgerekend 25ct per beurt. laat je er nou 400 watt afhalen.
Je besparing is dan "gigantisch".
Kijk wat je aan investering kwijt bent en wat een werk je hebt om het aan te laten passen.

Ipv 60 graden voor het wassen van je wasmachine kun je beter wassen op 40 graden, de was wordt echt wel schoon.
Enkel het beddengoed kun je het beste op 60 graden houden ivm. de hygiene.

Ik ga mij hier niet echt druk om maken Eric. 1 keer naar de super voor je boodschappen de fiets nemen ipv. de auto en je hebt een maand lang vaatwassen terug verdiend. (milieutechnisch gezien)

15/02/2008 - 22:32

"Waarom doe je hier dan zoveel moeite voor als alles toch al nuttig gebruikt wordt"
Welke moeite? Gewoon mijn machineaansluiting van kraantje verwisselen. Die goede buisisolatie had ik toch nodig voor mijn andere verbruikers die dezelfde leiding delen. Met mijn hotfill met zonneboiler water bespaar ik in elk geval veel meer dan al die verborgen standby verbruikers van enkele mWatt. Dat is pas dweilen met de kraan open...

15/02/2008 - 23:30

Beste Eric, warmwater leidingen mogen niet geisoleerd worden volgens het legionellabesluit van de vlaamse regering 22/11/2002. Warmwater leidingen moeten zo snel mogelijk afkoelen, dit om legionella tegen te gaan. Enkel een ringleiding mag geisoleerd worden, en moet continu op minimaal 55 graden blijven. En koudwater leidingen mogen geisoleerd worden tegen bevriezing, en condensvorming. Sinds 2005 moet elke sanitaire installatie gekeurd worden alvorens deze op het waternet wordt aangesloten. Ik vind zelf dat deze regels erg ver gaan, maar ik heb ze dan ook niet gemaakt.
Maar het is inderdaad zo dat in een geisoleerde warmwater leiding die langzaam afkoelt de temperatuur lange tijd in het risico gebied blijft (25 - 40 graden). Om toch redelijk veilig van uw installatie gebruik te maken zou minstens 1x per dag de temperatuur boven de 60graden moeten komen. En bij langdurige afwezigheid zou de leiding kunnen worden afgetapt, of minstens doorgespoeld. Indien het een stalen leiding is is het risico extra groot, een koperen leiding heeft het minste risico. Ook rubberdichtingen vergroten het risico op legionella ontwikkeling doordat zich hierop bacterien ophopen. Het veiligste is gewoon een zo dun mogelijk en kort mogelijke leiding te gebruiken marcelvm geeft hierboven aan met een 10mm leiding genoeg debiet te verkrijgen voor zijn warmwater. Ik denk zelf ook dat dit mogelijk is echter dit is niet de norm, omdat wanneer er op meerdere punten tegelijk warmwater wordt getapt de druk te veel zal terug vallen. Ook als de leiding erg lang is en veel bochten maakt kan dit tot problemen leiden. Denk hierbij aan verstoppingen en terug lopende druk. Ook kan de leiding gaan fluiten. Ik zou zelf de bochten buigen ipv haakse koppelingen gebruiken. Maar isoleren is geen ideale oplossing en houd zeker een risico in.

16/02/2008 - 01:13

Beste Gino,
Legionella is onmogelijk in mijn leidingen aangezien mijn water steeds boven de 60° opgewarmd wordt vooraleer het in de leidingen komt en door de goede isolatie blijft dit langere tijd op die ontsmettingstemperatuur wat een voordeel is, geen nadeel. Bij mijn weten is dat legionellabesluit voor openbare gebouwen, niet voor particulier gebruik en je refereert naar een verouderd document, zie http://www.cjt.be/Legionellabesluit.html

16/02/2008 - 09:51

Blijkbaar is het isoleren van buizen toch niet zo'n slecht gedacht:
http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.01.02.04.04
http://www.habitos.be/item.asp?Item_ID=1904

16/02/2008 - 10:16
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik heb nog eens gekeken voor je eric.
Voor het gebruik van een hotfill zijn de nodige aanpassingen benodigd. Er zijn producten op de markt om dit mogelijk te maken.
http://www.dugoshop.nl/ Hier vind je wat zaken die je kunt gebruiken voor je aanpassing.

Je besparing is voor een hotfill wasmachine 15 tot 20% als je verwarmd met bv een cv ketel. voor een zonneboiler "kan" dit oplopen tot max 40%. Echter harde gegevens heb ik niet gevonden tot nu toe. Er van uitgaande dat de producent altijd optimistich is wat hij verkoopt houden we het op 40% bij gebrek aan een objectieve gegevens.

Een klasse AA wasmachine verbruikt 0,85kwh per gewone wasbeurt. 340 watt pr wasbeurt bespaar je. Uitgedrukt in vermeden kosten, 7,5ct per wasbeurt.
Zo`n kastje kost 229 euro`s. zonder verdere aanpassingskosten duurt het al 3053 wasbeurten eer je het terug verdiend hebt. Hoe snel je het terugverdient kun je zelf berekenen, ik weet niet hoe vaak er een was bij jou draait.
Het is te hopen dat het kastje meer dan 8 jaar mee gaat zo niet dan begin je weer vanaf start. Van uitgaande van 1 was per dag.

Hetzelfde plaatje is voor een hotfill vaatwasser.

Niet mee genomen is je grote angst voor het sluipverbruik wat zo`n kastje heeft.

Zoals eerder gezegt is het mijn inziens een minimale besparing Eric. Als ik het positief voor je kon houden had ik je het echt niet ontnomen en vermeld.
De keuze is aan jou wat je wil maar de gegevens die je mij aanreikt overtuigen mij tot nu toe niet dat het een wereldwonder is van besparen.

16/02/2008 - 10:22
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hier nog een link van onze Nederlandse adviesorganen.

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Wasmachine

16/02/2008 - 10:28
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Waar komen Legionella-bacteriën voor?

De bacterie die de ziekte veroorzaakt, bevindt zich in zeer lage aantallen in de grond en in het (leiding)water. De Legionella-bacterie vormt een probleem als zij zich heeft kunnen vermenigvuldigen. Dit kan plaatsvinden in water met een temperatuur tussen 25 en 55 graden Celsius. Hierbij kunnen grote aantallen bereikt worden als het water langere tijd stilstaat. Door sterke doorstroming kan aangroei van de bacterie worden voorkomen. Wanneer doorstroming niet in het hele warmwatersysteem kan plaatsvinden, kunnen plaatsen ontstaan waar het water blijft stilstaan (dode hoeken). Op deze plaatsen kan verdere nagroei plaatsvinden. Dit vormt een risico.

16/02/2008 - 11:03

@ Eric, ik zie in geen van beide links het woord legionella. Dus hier wordt ook maar zonder meer aangenomen dat isoleren altijd positief en zonder risico is.
Je hebt gelijk als je stlelt dat deze regelgeving voor openbare gebouwen is. Maar het risico is natuurlijk ook aanwezig in particulieren gebouwen.
Het is zelfs zo dat koudwaterleidingen geisoleerd moeten worden om opwarming boven 25graden tegen te gaan door invloed van cv leidingen, warmwaterleidingen, lampen enz.
Ik zou zelf ook het liefst mijn warmwater leidingen isoleren, maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Ik heb dan ook een soort ringleiding systeem bedacht dat elke keer met koud water wordt nagevuld. Echter dit systeem is zo duur (pomp,kleppen extra leidingen elektronische sturing enz.) dat ik het nog niet heb uitgeprobeerd.
De kosten besparing zal hier niet opwegen tegen de investering. Maar het comfort zal wel verhoogd worden.
Ik twijfel nog tussen decentraliseren van het warmwater of een ringleiding volgens mijn eigen ontwerp.
Het zou misschien een leuk experiment zijn om uw vaatwasser eens op een energiemeter aan te sluiten en dan het verschil te bekijken tussen hotfill en coldfill.

@ chathanky
Goeie link

Maar het voorschakelapparaat is alleen nodig bij een wasmachine. Een wasmachine verbruikt wel 3 tot 4x meer water dan een vaatwasser, dus hier valt een iets grotere besparing te behalen.

16/02/2008 - 11:22
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Waterbesparing ben ik het mee eens, elektrisch verbruik is voor beiden vrijwel gelijk.

De wasmachine schijnt minder snel af te koelen dan een vaatwasser. Hierin zal het besparingspotentieel bij een vaatwasser lager zijn dan die van een wasmachine.

16/02/2008 - 11:48

Legionella wetgeving:

Volgens het nieuwe legionella besluit is bij een woonhuis(matig risico)met een leiding korter dan 5 meter geen maatregel nodig om warm water leidingen te verwarmen.

De boiler dient 1 keer per week opgewarmd te worden naar een temperatuur boven de 60 graden.

Voor plaatsen met hoog risico geld een ander regime(ziekenhuizen e.d.)

Laten we het probleem Legionella niet groter maken dan het is, het onstaat voornamelijk in een omgeving met stilstaand water en dit wordt pas gevaarlijk als dit stilstaand water besmet met de legionella bacterie verneveld wordt.

Bij boilers ed is het gevaar nagenoeg nihil.

16/02/2008 - 13:16

Inderdaad René, en bovendien moet er eerst een bacterie aanwezig zijn om zich te kunnen ontwikkelen. In het geval van een warmwaterleiding waar water binnenstroomt tussen 60-65° en dit water blijft dan nog gedurende lange tijd op die temp door de goede buisisolatie, is die bacterie al lang dood en steriel vooraleer het water terug afgekoeld is tot de gevaarzone.
Ik let er wel op dat er geen stilstaande zijtakken zijn in mijn SW leidingen. Dat lijkt me inderdaad een reëler gevaar.
Aangezien een legionellabesmetting alleen via de longen gebeurt hebben wij de gewoonte vooraleer te douchen om de leiding door te spoelen tot we warm water hebben.

16/02/2008 - 19:29

gino,

besluit legionella is eind 2007 herzien en volgens mij is isolatie zeker wel toegelaten

op sommige plaatsen (dicht bij warm water of cv) is het zelfs aangeraden om koud water te isoleren zodat dit niet opwarmt

Stefan

16/02/2008 - 20:11

Eric

De legionellabacterie is ALTIJD aanwezig, er bestaat geen legionellavrij drinkwater!
Maar ik wil daarmee het risico niet overroiepen, zoals nogal eens gedaan wordt, de straat oversteken op een drukke weg is veel gevaarlijker dan douchen met "legionellawater".
Legionella gaat zich vooral massal ontwikkelen in lauw water (ergens tussen 25 en 45° dacht ik, maar ik heb niet de exacte cijfers) daaronder en daarboven valt de ontwikkeling kwasi stil, maar de bacterie verdwijnt dan niet. Om Legionella volledig te laten verdwijnen moet je erg hoge t° hebben, ook bij 65° doodt je legionella niet volledig, je gaat enkel kolonievorming tegen. Daarommoeten ze bv in Zwitserse ziekenhuizen leidingen spoelen met 90°.

Hans

16/02/2008 - 21:40

Mijn besluit uit al deze interessante gegevens is dat ik mijn buisisolatie zal beperken tot een klassieke isolatiebuis van 1 cm dik waardoor kort opeenvolgende verbruikers direct warm water ter beschikking hebben en het warme water voldoende lang de ontsmettingstemperatuur kan behouden (minstens 5 min is nodig bij 60°) en anderzijds zal met deze geringe isolatie de watertemp toch ook niet te lang in de gevaarzone blijven hangen...

09/02/2009 - 19:54

Hallo stumperts, ik zet continu mijn cv op 33 graden, hoe eerder de olie vooraden op zijn en hoe sneller de opwarming van de aarde plaatsvind hebben mn kinderen pas echt de cv niet meer nodig. ook alim he

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.