Tuin (zandgrond) water geven | Ecobouwers.be

U bent hier

Tuin (zandgrond) water geven

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

30/05/2010 - 13:39

Beste,

Wij zijn bezig met onze tuin aan te leggen.
Wij wonen in een gebied met zandgrond, dwz in de zomer rosse gazons.
Daarom hebben een aantal in onze buurt een grondwaterput om hun tuin te besproeien.

We vragen ons af of het ecologisch verantwoord is om een dergelijke put te plaatsen.

We dachten daarom onze regenwaterput van 10000l aan te spreken hiervoor. Maar ik vrees dat deze snel leeg gaat zijn als we de tuin water geven zoals sommige streekgenoten. En als deze leeg is hebben we toch leidingwater nodig...

Zijn hier nog mensen die in een gebied met zandgrond wonen en hun tuin met regenwater besproeien zonder al te veel problemen?

Stefan

12 Reacties

Reacties

30/05/2010 - 18:52

Beste,

Wij hebben ook grasveldje op zanderige bodem, omringd door muren zodat de zonnewarmte nog een extra weerkaatst wordt...

In periodes van droogte het gras een stuk langer laten groeien helpt al een stuk. Als het dan toch ros wordt dan moet je zeker geen water meer geven: dat helpt echt niet veel, tenzij je urenlang sproeit. Gewoon wachten op de regen en dan wordt alles weer groen: gaat hier al 25 jaar zo...

Bemesten is zeker nodig en hier moet je zeker het weerbericht in de gaten houden zodat het gras zeker een paar dagen wat water en niet te veel zon krijgt.

We gebruiken regenwater voor de tuin maar dan enkel voor de planten die in pot staan: zelfs bij regen druipt het meeste toch naast de pot. Je kan de grond bedekken met boomschors of hakselhout omdat dat helpt om uitdroging van de bodem te voorkomen en het is ook goed tegen onkruid.

 

30/05/2010 - 23:08

Hallo,

zandgrond kan je sterk verbeteren door er compost onder te mengen...eigenlijk moet je dit doen alvorens je tuin aan te leggen... verder dan je jaarlijks je eigen compost tussen de planten blijven gooien (afdekken).

Je gras sproeien is gewoon belachelijk. Gras verdraagt perfect een droge periode, en idd met 10 000 l raak je niet ver eenmaal je begint te sproeien.

Ik zit hier met een extreem zware kleingrond, 't is ook iets :-)

 

groeten,

 

Nayy

31/05/2010 - 05:37

Volkomen eens : eerst compost, zeer grote hoeveelheden en als je absoluut gazon wilt op zandgrond waarom niet zware grond ( leem, klei) aanvoeren en mengen met met je zandgrond. nagenoeg constand  grondwater sproeien is zeker niet ecologisch. Als je toch wilt sproeien gebruik regenwater ( is trouwens veel beter want grondwater zit vaak vol ijzer en zout ) dat op lange termijn erg slecht is .

Zoek maar eens op wat een milieuschade oa de Franse boeren hebben aangericht met overbemesting maar ook door irrigatie na jaren is het zout nefast gebleken . Maar waarom geen heideplanten ipv gras ?

31/05/2010 - 21:19

Dit hebben wij ook gedaan: overal waar beplanting of gazon komt, hebben we de gele zand uitgegraven en verbeterde zwarte grond laten aanvoeren.  Voor de haag hebben we ook zoveel mogelijk zwarte grond plus compost gemengd tijdens de aanplanting.  Voor de moeilijke bereikbare plaatsen waren dat heel wat kruiwagens!!

Ik ben ook van plan om onze gazon te mulchen (indien mogelijk). 

Ook zorgen we voor een afdeklaag tussen de planten, zodat de grond niet kan uitdrogen.  Onze tuintekenaar raadt lava aan...

 

Maar omdat hier de hele streek ons zit te vertellen wat voor "slechte" grond het hier is (we wonen op een heuvel dat bovendien zandgrond is) en dat hier met iets of wat droog weer alles direct uitdroogt...

Vandaar mijn bezorgdheid over een te droge en dorre tuin bij extreme zomers.  Nu we bezig zijn om onze tuin aan te leggen, kan ik nog maatregelen nemen indien nodig.

Dus de gazon sproeien is dus niet nodig volgens u? 

En de hagen en borders?  Een druppeldarm?  of ook niets voorzien?

Grondwater is dus (naast ecologische redenen) dus zeker te vermijden wegens slechte kwaliteit?  Alhoewel men hier de kwaliteit wel goed vindt!

 

01/06/2010 - 07:24

Vaste planten kunnen , eens ze goed gepakt hebben, zeker als ze in verbeterde grond staan ,wel degelijk tegen een droge periode.  Inderdaad verdamping beperken met schaduw, afdekken....

Natuurlijk is er minder waterverlies met een druppelsysteem voor jonge plantjes

Hoe doet het gras het bij de buren in het heetst van de zomer ?

Elke streek , elke plaats heeft haar eigen planten. Wat doet het goed ?

Is de tuintekenaar van de streek ?

Vooraleer een tuin te kiezen zou ik wel degelijk goed en meerdere seizoenen observeren met de buren gaan praten.

In Israël beweren ze de woestijn verdrongen te hebben maar woestijn blijft woestijn.

Nu pompen ze masaal water ..... ten koste van de buren.

In tegenstelling tot wat sommigen beweren droogt ons regenlandje ook uit door die massale oppomping van grondwater

02/06/2010 - 10:44

De gras bij de buren?  Tja, na een paar droge zomerse dagen is hun gazon ros als je geen water geeft...

Die zandgrond hier is zeer waterdoorlatend.  Wateroverlast tijdens een hevig omweer bestaat hier niet (gelukkig!!)  Maar eens een paar dagen droog gaan de meeste hun tuin besproeien.  En velen hebben hiervoor dan ook een grondwaterput voor hun gazon, hagen ed.  Sommige hebben er zelfs 2!

De tuintekenaar is inderdaad van de streek. 

Onze tuin bestaat uit: haagbeuk of beukhaag (ik weet niet juist de welke, het is die plant waarvan de bladeren in de winter verdorren maar niet afvallen), prairie boorder, en een klein stuk gazon van een 100m².

Dus nu gaan dit allemaal jonge plantjes worden die ik inderdaad moet water geven, maar op langere termijn?

 

04/06/2010 - 22:03

stefan

ik kan de meerderheid der commenaren maar bij treden, water geven is niet alleen zinloos, maar zelf nadelig voor gazon.

door regelmatig water te geven maak je de planten 'lui'. aangezien ze water op beperkte diepte vinden, gaat geen enkele plant het verder zoeken. maar zodra je stopt met gieten droogt die bovenlaag binnen de kortse keren uit, met het gevolg dat niet alleen je de bladeren afsterven, maar mogelijk ook de wortels volledig uitdrogen.

planten gaan heel diep naar water zoeken indien je hen daar toe dwingt, zo gaan haarwortels van gras zonder moeite tot 1.2m en dieper. heb je een lange droge periode, laat de plant zijn bovengrondse delen afsterven, net om uitdrogen te vermijden, en de diepe wortels orgen ervoor dat de ondergrondse delen groeikrachtig blijven. net daarom kan gras na enkele regenbuien ontzettend snel terug beginnen groeien.

hans d

01/06/2010 - 09:35

Beste Stefan,

Gazon sproeien is niet nodig... 't zal natuurlijk bruin worden maar bij de eerste regen zal het naar een paar dagen weer groen worden... ben je allergisch aan bruin gazon... tjah ... misschien geen gazon dan.

Wel is het anders bij jonge planten. Deze moet je zeker sproeien, anders zal er bij grote droogte toch redelijk wat sterfte zijn...

Veel zal afhangen van je raskeuzes... maak een selectie van planten die goed tegen droogte kunnen. Ook in grassen bestaan er tientallen variëteiten. (diepwortelgras ?, weet er iets van maar ben geen expert).

Je hebt natuurlijk ook sproeien en sproeien hé. Je kan eens uitzonderlijk bij 14 dragen droogte een aantal planten bevloeien, en je kan ook systematisch elke avond gedurende de zomer je tuin van 20 tot 21U staan sproeien.

Je gras mulchen is zeker een goed idee, en je hebt geen werk meer met het wegbrengen van het afval... elke maaibeurt zal nieuw organisch materiaal op de bodem brengen...

succes,

 

nayy

 

01/06/2010 - 12:50

 @Stefan G

 

Het afdekken van de grond rondom de planten, hagen en bomen is heel effektief. Ik zou je toch eerder een laag schors aanraden ipv lava. De schors, 5cm dik minstens, rot weg, en zal je dus na 3-5jaar dienen aan te vullen. Deze verrotting zorgt op zijn beurt weer voor extra organisch materiaal in de bodem, wat uw planten ten goede zal komen.

Het heeft ook een natuurlijker uitzicht dan lava.

Neem dan wel een schors die niet geïmporteerd moet worden, maar gewoon een pinus sylvestris 15/25.

Cacaodoppen is ook nog een goed materiaal, maar alweer iets duurder.

 

Voorzie je beplating ook zo , dat er op termijn amper nog open grond open blijft, dus dat de bodem tijdens het seizoen bedekt blijft met vaste planten etc.

 

Een gazon te dikwijls beregenen geeft een "lui" gazon. Dit wil zeggen, dat het gras minder diep gaat wortelen, en daardoor eigenlijk slechter tegen de droogte kan.

 

Een zandgrond is geen argument om continue de tuin te beregenen. Bij aanplant (1e jaar) moet je natuurlijk voldoende beregenen, vooral dan de planten, minder het gazon.

Daarna is dat in principe, bij juiste plantenkeuze, niet meer nodig.

Moest er een extreem lange droogte periode komen, kan je altijd even beregenen, maar dan denk ik dat je op dat moment ook geen regenwater op reserve hebt. De tuin regenen met leidingwater heb ik altijd al absurd gevonden.

01/06/2010 - 19:21

Waarom lava af te raden?

Schors heb ik schrik dat de vogels er een puinhoop van maken.  Er er zijn hier heel wat vogels!

Dus investeren in een besproeiing installatie is dus zinloos.

03/06/2010 - 00:00

Stefan,

 

Dit thema heeft natuurlijk niet veel met bouwen te maken ... alhoewel ... er is misschien toch een gelijkenis ..

 

De meest mensen bouwen een huis dat niet in staat is om uit zichzelf voor een goed basisklimaat te zorgen ...

Via allerlei kunstgrepen (en heel veel energie) probeert men dan het binnenklimaat constant te houden. (verwarming, koeling, ..)

 

Bij een tuin is het eigenlijk net zo.

Veel mensen kiezen zo maar wat planten, omdat ze die leuk vinden ... of omdat het tuincenter die toevallig in de aanbieding heeft...

Een slimme (eco) tuinier kiest planten in functie van de bodem !!!

Dus niet proberen de bodem te veranderen (uitgraven, natspuiten, bemesten, ... enz) maar wel planten kiezen die aangepast zijn aan de omstandigheden.

 

Als je dat doet zal je merken dat de planten ook niet ziek worden, of aangetast, of dor in de zomer ...

 

Wat die gazon betreft :

- probeer de oppevlakte te beperken (gazon is een van de meest arbeidsintensieve beplantingen)

- plant een (of een paar) bomen die er voor zogen dat het gazon niet de hele dag in de volle zon ligt. (of zet een zontracker  :-)  )

- een zaadmengsel uit een zak doet het meestal niet goed op droge grond ... eigenlijk is het veel beter om gewoon de grond gelijk te maken en dan het (on) kruid te laten opkomen. (het eerste jaar kan dat voor spectaculair veel bloemen zorgen) dit maai je vervolgens met de grasmaaier af ... langzamerhand zullen de pioniersplanten het laten afweten, en zullen de grassen het overnemen ... je kan er eventueel wat witte klaver doormengen ...

Op die manier krijg je natuurlijk geen biljartlaken van allemaal dezelfde sprietjes ... maar dat hoeft ook helemaal niet ... toch ?

Je krijgt een levendig tappijt, waar af en toe een bloemetje in verschijnt, en dat veel beter aangepast is aan de bodem ... de zaden komen immers uit de zaadbank die in de grond aanwezig is ! Zo,n grasveldje is veel beter bestand tegen droogte in de zomer. (niet te kort maaien tijdens de heetste perioden helpt ook al, net zoals af en toe de helft van het gazon eens een paar weken niet maaien tot het bvb 20 cm hoog is .. spaart werk, en kan best mooi zijn als je zo'n eilandje met een organische vorm van hoger gras laat staan.

 

Een put boren en grondwater oppompen is eigenlijk alles behalve ecologisch, omdat het grootste deel van het water toch verdampt, en bovendien droog je de grond ook nog eens langs onder uit.

Als je toch wenst water te geven kan je dat best doen op bewolkte en regenachtige dagen, maar zeker niet tijdens een hittegolf zoals veel mensen doen. (en gebruik maken van regenwater ipv grondwater natuurlijk)

 

Dirk

 

 

 

 

23/09/2010 - 18:22

Ik treed de laatste repliek van Dirk Andelhofs bij.

De ondergrond van mijn perseel is leemgrond. Een boom en plantenkweker raadde mij aan om coniferen en haagbeuk te gebruiken op de perceelsgrenzen. Beiden doen het uitstekend.

Op twee smalle stroken plaatste ik een worteldoek en 7 tot 10 cm keitjes ipv gazon. Resultaat: onderhoudsvrij en het regenwater kan vrij in de ondergrond doordringen.

De enige kleine plaats waar ik de grondstruktuur wijzigde is die waar ik mijn kruiden plaatste (tijm, rozemarijn...), daar mengde ik 1/3 leem 1/3 dolomiet (je kan ook krijtpoeder gebruiken) en 1/3 wit zand.

En eventueel al gedacht aan laaggroeiende bodembedekkers in plaats van gazon? Die moeten in dit geval dan wel uitgekozen worden om goed te gedijen op zandgrond.

groeten,

Rudy

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.