tesla powerwall | Ecobouwers.be

U bent hier

tesla powerwall

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/12/2015 - 13:40

Hallo,

 vandaag een mailtje gestuurd naar kabinet Turtelboom.

Eens zien wat het antwoord zal zijn.

 

Geachte,

in 2016 zal de firma Eneco beginnen met de installatie van de eerste Powerwalls in België.

Zoals altijd met nieuwe technologie zal het vooral afhangen van enkele voorlopers en "early believers" om deze veelbelovende technologie in huis te halen en zo de markt op gang te brengen.

Het staat vast dat gezinnen die zo een toestel in huis halen, zelfs met of zonder gekoppeld PV-systeem, een duidelijke impact gaan hebben op de algemene netbelasting. Als het aanbod aan stroom hoog is kan de batterij opgeladen worden (vooral 's nachts) en op piekomenten zal men de eigen reserves eerst aanspreken.

In combinatie met een PV/systeem is de impact natuurlijk nog groter : overdag zal een te veel aan zonnestroom gebruikt worden om de batterij op te laden ipv. deze zonnestroom op het net te zetten, 's avonds zal men dan gebruik maken van de eigen opgeslagen productie. Een gezinswoning zal het grootste deel van het jaar het net niet gaan belasten.

Vandaar mijn vraag : zijn er plannen om deze uitrol financieel te stimuleren ?

Een korting op bvb. de terugleververgoeding zou in ieder geval niet misplaatst zijn, daar het net veel minder belast zal worden (in de twee richting : geen dumping van goedkope zonnestroom , minder afname op piekmomenten) door gezinnen met dit opslagsysteem in huis.

7 Reacties

Reacties

10/12/2015 - 14:21

Geert,

ik denk dat dat in principe al mogelijk is vandaag: je vraag een 2 voudige meter aan die meet wat je afneemt van het net en wat je erop plaatst (dus geen terugdraaiende teller).  Je moet dan enkel de afname betalen en de netvergoeding vervalt. 

Als je dan nog iemand vindt die je wilt betalen voor wat je op het net plaatst krijg je ook betaald voor je opbrengsten.  Maw als eneco de opbrengst van de installatie naar het net wil vergoeden komt dit dicht bij wat je zoekt. 

Maar momenteel is er nog niemand die voor een kleine PV installatie de opbrengst wil vergoeden (en die opbrengst gaat veel lager liggen dat wat je moet betalen voor je afname).

Wakter

10/12/2015 - 14:24

1) Dit systeem, is met het historische subsidiesysteem in België totaal niet rendabel.

In Duitsland wel, daar verkopen die "Solarbatterie" dingen als zoete broodjes, omdat het daar wel rendeert.

In vlaanderen is men zo slim geweest, om geld te geven voor alle groene stroom die je OPWEKT, niet voor de stroom die je TERUGLEVERT. Daardoor is in Vlaanderen het electriciteitsverbruik toegenomen, ipv. afgenomen, bij PV eigenaars, en zit iedereen met TEVEEL stroom, of met absurde oplossingen om de stroom op te smossen.

In duitsland krijg je enkel voor de stroom die je teruglevert betaald, en dat bedrag wordt ook steeds minder, waardoor dit ondertussen ook minder dan de helft is, van hetgeen ze betalen voor de stroom die ze van het net halen.

Daardoor is voor de Duitsers interessant de goedkope eigen stroom uit PV op te slaan. Het prijsverschil tussen terugleververgoeding en afnamekost, zorgt voor de terugbetaling van hun batterijpaketten.

 

2) Zoals eerder al aangehaald, dienen de extra taxen die de regering heft (Turteltas, Prosumentenvergoeding), gewoon om kosten te dekken allerhande, en heeft dit niets meer te maken met de GSC certificaten van de PV-eigenaars.

Dus, die tax afschaffen gaan ze zeker niet doen. In vlaanderen gaan ze eerder weer een extra tax gaan heffen op de eigenaars van een batterijpakket. Want op die manier verdienen de intercommunales minder, en krijgen de overheden minder dividenten.

Als ze indertijd beslist hadden enkel GSC certificaten te geven voor iedere kWh die teruggeleverd werd aan het net, en iedere kWh laten betalen die je van het net haalt, was er nooit geen put geweest, en was het electriciteitsverbruik gedaald bij de PV-eigenaars, zodat ze zoveel mogelijk konden terugleveren.

 

3) Voor nieuwe PV-installaties, waarbij er toch geen subsidie meer is, zou men wel ergens een regeling kunnen uitwerken, dat deze geen prosumenten-vergoeding meer moeten betalen, bij de aankoop van een batterijpakket.

Dan compenseert dat toch een stukje voor de dure aankoop, en is er ook minder netbelasting op de piekmomenten.

Maar het is hun nog nooit om het mileu te doen geweest bij al hun regelingen en subsidies, dus ik denk niet dat ze er iets mee gaan doen.

 

11/12/2015 - 16:50

Beste,

Geloven jullie echt in deze batterijopslag ?  Als dit het geval zou zijn, waarom zijn de energieleveranciers er dan nog niet opgesprongen als haaien ?

Ik vrees dat zij die dit TESLA gadget aankopen na enkel jaren zullen beseffen dat een batterij geen lang leven beschoren is en dat hun investering hen meer heeft gekost dan opgebracht.  De batterijen in dit gadget zijn dezelfde als in uw laptop.  Laad deze elke dag eens op en ontlaad deze 1x/dag => na 2 jaar is je batterijtje er aan voor de moeite.

Alvast succes maar Elon Musk is een mooiprater als je het mij vraagt.  Heeft al iemand ervaring met een TESLA die 150 000 km op de teller heeft ?

14/12/2015 - 20:59

Molenman:

Er bestaan heden lood accu's waarvan de cellen opgerold zijn tussen lagen glasvlies.

Daardoor kunnen deze niet kromtrekken en hebben bovendien een enorm lage inwendige weerstand (>0.1Ohm).

Deze techniek is destijds reeds toegepast in de maanlander van de Nasa.

(Deze accu's kan iedereen heden kopen, zoek maar via Googleop 'Yellow Top'.)

Edison accu of ijzer-nikkel accumulator:

De eerste wagens destijds waren elektrisch en reden op een Edison accumulator (ijzer nikkel accu).

Daar zijn nog wagens ouder dan het jaar 1900 die nog altijd op hun oorspronkelijke accu rijden.

Ook hier wederom veel vraagtekens:

Waarom worden deze accu's  wel gemaakt en gebruikt in Rusland en in China en hier in het westen in de doofpot gestoken?

Wie wil er geen accu die levenslang meegaat, totaal plat mag ontladen worden, overladen mag worden en niet kapot gaat... en last but not least bij de uiteindelijk recuperatie een mooi bedrag (Nikkel inhoud) op je spaarrekening terug geeft?

20/01/2016 - 16:31

Zou ik 's nachts met nachtstroom zo een batterij kunnen opladen en door de dag als ik werken ben mijn dagteller laten terugdraaien door de stroom die in de accu zit terug op het net te zetten?

Ik denk dat jullie nog niet uitgerekend hebben wat een batterij systeem eigenlijk kost, de prijs die Elon Musk liet vallen is niet endusers price, ik denk eerder x 2 . Ik zie ook niet in waarom iemand  zijn powerwall als je het zo wilt noemen, zou gaan opladen met netstroom. Dan haal je hem met verlies terug af, nachtstroom of niet. Kijk eens op vtest.vreg.be dan zul je kunnen vaststellen dat nachtstroom max 3 cent goedkoper is dan dagstroom.

Batterijen in  Duitsland verkopen omdat ze volgens SMA daar 3000 € subsidies krijgen als ze een batterij plaatsen, dat is voor particulieren 50 % van de kostprijs dus interessant om je overschot aan solar energie in te steken, al zal dit meestal enkel in de zomer zijn. Meer panelen zetten dan je nodig hebt is niet interssant in België en ook niet in Duitsland .

Ecopower betaald vandaag al 0,0685€/kWh als je dat op het net zet, beperkt tot het aantal kWh wat je eraf neemt, dit wordt gemeten via een bi-Directionele teller ( kost +/- 420 € ), dus meer panelen leggen dan je energie nodig hebt is niet interessant want dan geef je hem uiteindelijk toch gratis weg.

Er zijn nu al lithium-ion batterijen te koop die beter zijn dan de Tesla powerwall en goedkoper, maar Elon Musk heeft dat slim bekeken, de hele wereld praat evenveel over zijn Powerwall dan over zijn auto's, terwijl zijn auto's veel uitzonderlijker zijn dan zijn Powerwall.

21/01/2016 - 08:49

Met de huidige problematiek ivm kinderarbeid in Cobaltmijnen wou ik wel eens weten wat die Cobalt in bepaalde batterijen doet:

Op onderstaande Engelstalige link staat een duidelijk uitleg en voorstelling:

http://batteryuniversity.com/learn/article/the_high_power_lithium_ion

 

Je hebt enerszijds het rendement (en dat is een troef van de nieuwe types), anderszijds de levensduur.

De edison accumulator heeft bewezen dat hij een eeuweling kan worden, en... enig onderhoud het loog verversen.

Heeft iemand een idee welke levensduur of hoeveel maximum cycli  die nieuwe batterij types gaan hebben?

Voor wagens ook de vraag: Hoe gedragen die nieuwe batterij types zich bij vriesweer van -10, -20° Celcius bijvoorbeeld?

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.