Te warme slaapkamer in de zomer | Ecobouwers.be

U bent hier

Te warme slaapkamer in de zomer

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

27/09/2012 - 22:15

Hallo,

Wij hebben begin dit jaar de eerste fase van onze verbouwingen uitgevoerd. Voor onze verbouwingen was het in de slaapkamer achteraan steeds te warm als de zon wat hard scheen, met extra isolatie hoopten wij hier verandering in te krijgen maar dit is ons niet gelukt. Afgelopen zomer hebben we het weer zeer warm gehad. Ik zal de situatie hieronder even beschrijven zodat jullie een beeld krijgen van wat er mogelijk fout ging ...
De slaapkamer is op de eerste verdieping gelegen onder een plat dak, tussen de houten draagbalken hebben we 16 cm glaswol gestoken. Hierboven licht de oorspronkelijke laag roofing met daar bovenop een laag recticel (ik denk ong. 5 cm maar we hebben de gegevens nog niet ontvangen omdat het recent geplaatst werd) en nog een laag roofing. De muren zijn standaard muren (snelbouw-spouw-gevelsteen) uit de jaren '80 waarvan de spouw (6cm) opgevuld is met PUR en buiten is er 6cm PIR met sydings geplaatst. Dit maakt dat de muur een U-waarde van ong 0,18 heeft (eigen berekening). De sydings zijn wit, ik hoopte dat dit de warmte zou reflecteren. Het raam (groot) is dubbelglas uit jaren '80 maar bij veel zon laten we het rolluik zakken, de rolkast is ook geïsoleerd met XPS. Dit raam is zuidgericht en krijgt dus veel hitte in de zomer. De binnenwand bevat 4,5cm glaswol.

Ik heb hierover volgende vragen:
- Kunnen we door een omgekeerd dak met lichtgekleurde isolatie de isolatie verbeteren en warmte (zonlicht) beter weerkaatsen ?
- Kunnen we verbeteren door het glas te vervangen door 1.1 of beter ?
- Hebben we iets fout gedaan bij de isolatie ?
- Is er een andere oplossing mogelijk ?
- of is het normaal en moeten we gedurende de warmste weekjes een airco laten draaien ?

Ik hoor graag uw mening/advies.
Alvast bedankt.

Anton.

39 Reacties

Reacties

28/09/2012 - 10:16

Beste Anton,

 

misschien zijn het vijgen na Pasen,maar toch :

- een reflecterend dak kan helpen, een groen dak (sedumplantjes ) helpt ook.

- bij de glaswolisolatie zou een isolatiemateriaal met betere warmtecapciteit , zoals cellulose, in de zomer een beter comfort geven, omdat de fazeverschuiving (het moment dat de zomers hitte door uw dak, in uw slaapkamer komt)later komt , op een moment dat u al kunt beginnen nachtelijk ventileren.

-zeker alle zonnewinsten via de ramen overdag tegenhouden, en eens de buitentemperatuur gezakt is  , beginnen intensief te ventileren.

- zijn er geen zonnewinsten beneden, waardoor de wrmte stijgt en blijft hangen in uw slaapkamer ?

 

30/09/2012 - 10:48

Je kan je roofing wit schilderen.

En voor de rest  sluit ik me daan bij de anderen. Intensief ventileren 's nachts, en overal in huis de zon tegenhouden overdag. 

Wij hebben bijna 30cmcellulose in ons schuin dak, en de kinderkamers eronder zijn zeer redelijk van temperatuur. Max ooit gemeten is 28°C, na een lange hittegolf. Let wel : ik kan de kinderkamers niet voldoende ventilleren, omdat mijn jongens de dakgoten( op de 3-de bouwlaag!) verkennen als het raam 'snachts openstaat :-)

dus bij ons enkel kipstand en een slot erop :-)

Ben je ook zeker dat je glaswolisolatie goed naadloos is aangebracht? Een paar kieren kunnen al veel rendementsverlies opleveren!

28/09/2012 - 10:44

Anton, 

kan je eens vertellen wat te warm is?  Hoe warm wordt het?  Hoe goed kan je de kamer terug afkoelen met de vensters open tijdens de nacht - en zorgen voor echt wat trek in huis zodat er echt goed verlucht wordt 's nachts?  Enig idee wanneer de temperatuur oploopt (al van 's morgens te warm, pas te warm tegen de avond, geleidelijk aan...?).

Met wat je vertelt is je eindresultaat na isolatie op zich niet zo slecht.  Slechte punten zijn het glas (vermoedelijk glas 2.8) en je dak.  Je dak zelf bevat geen buffer of massa om te voorkomen dat extra energie die door warmte in je kamer komt de temperatuur doet oplopen (zoek eens op internet op 'warmtedoorslag').    Ik vermoed dat achter de rolluiken waar zon recht op schijnt het wel zeer warm kan worden;de slechtere isolatie van het glas zal dan een groot deel van die warmte binnenlaten.  1.1 glas zal deze instroom van energie met meer dan helft verminderen.  Maar met rolluiken zal het nog steeds beter zijn dan rechtstreekse zoninval.  Misschien rolluiken 'klein beetje openlaten' zodat warmte achter rolluiken ook naar buiten beter weg kan (ik denk even hardop).  

Hier thuis bv met 20cm rotswol op betonnen gewelven is er eigenlijk geen probleem met overhitting.  Jouw 21 cm op en in een houten dak structuur kan dat wel hebben.  

Extra isolatie in/op je dak kan helpen.  Ook een groen dak zou kunnen helpen om de zomerwarmte buiten te houden.  

Walter

28/09/2012 - 20:35

Anton,

Onze slaapkamers zijn ook boven, alle isolatie voorzien.

Maar bij dagen tussen de 25 à 30 graden is het ook te warm om in te slapen.

Airco aanschaffen voor de 5 à 10 dagen dat het in Belgie zo warm is ??

Dan geef ik u mijn goede tip, en die werkt.

Bij het slapen gaan(wel s'avonds) alles sluiten in huis ,deuren van keuken en slaapkamer open.

Dampkap opzetten en slaapkamer vester open zetten, u voelt direkt de koele luchtstroom van buiten.

Ik wens u goede nachtrust toe.

Chris

 

 

 

28/09/2012 - 22:12

Allereerst allemaal erg bedankt voor de reacties !

Ik zal hieronder even meer info en wat bedenkingen geven.

 

Bij een goed zonnetje kon het bij ons op de slaapkamer wel 32 graden worden, deze zomer hebben we deze temperaturen niet gehaald maar was ook de buitentemperatuur minder. Airco kopen was ik ook niet direct van plan omdat het inderdaad maar een weekje per jaar is maar zonder slaap duurt zo'n weekje wel even, als we het met een degelijke isolatie kunnen halen zou ik dit prefereren. Verluchten doen we inderdaad vanaf de zon weg is maar sinds de isolatie verdwijnt de warmte ook nog eens minder snel. 

De recticel isolatie is pas geplaatst na de warmste dagen dus deze hebben we vanaf nu al extra, ik had ook al gedacht aan een laagje styrodur-platen (XPS) met daarop een lichte bedekking of een groen dak. Aangezien jullie dit aanbevelen zal ik dit ook eens goed bekijken naar uitvoering e.d. toe.

Wat betreft de glaswol/cellulose; hier hebben we inderdaad niet aan gedacht en het plafond openhalen zou nogal kostelijk zijn, echter wel bedankt voor de tip, ik kan deze later misschien nog gebruiken.

Beneden is er geen te grote warmtewinst, hier is het over het algemeen redelijk fris en de grote glaspartijen zijn hier ook beter geïsoleerd. 

In de slaapkamer begint het vanaf de voormiddag warm te worden met een warmste punt in de namiddag-avond, de ramen staan de hele nacht open (rolluik half open) maar dit koelt niet zo veel, enkel bij voldoende frisse wind kan dit goed koelen.

Ik weet dat het glas slecht isoleert maar ik verwachtte dat het rolluik wel iets zou tegenhouden, uit jullie meningen en andere info op dit forum besluit ik dat dit toch minder effect heeft dan we verwachtte. Betere beglazing zal er binnenkort zeker komen en we zullen ook het rolluik een klein beetje ophouden zoals jullie advisseerde. Kan ik best voor 1.1 glas gaan of direct voor iets in de buurt van 0.9 ? Ik dacht aan beglazing zoals in onderstaande link ... graag jullie mening.

Sorry, ben de link verloren maar zal morgen nogmaals op zoek gaan, gelijkt op dit denk ik: http://www.glasceyssens.com/folders/heatMirror.pdf

Alvast hartelijk bedankt

29/09/2012 - 13:50

Je rolluik uiteraard niet potdicht doen hé. Altijd in kierjtes, zodat de lucht er makkelijk kan circuleren en je raam dus in de schaduw zit, in plaats van een oventje ;-).

Maar volgens mij is het dus niet het glas, maar wel je dak die de oorzaak is. Met dergelijke lichte isolatie in een lichte constructie valt dit bijna niet te vermijden. Een groendak is bij deze dus idd misschien de beste oplossing. Let wel dat uw constructie sterk genoeg moet zijn daarvoor.

Wat is de overspanning? Welke roostering zit er (hoogte, dikte, tussenafstand...)?

29/09/2012 - 13:50

Je rolluik uiteraard niet potdicht doen hé. Altijd in kierjtes, zodat de lucht er makkelijk kan circuleren en je raam dus in de schaduw zit, in plaats van een oventje ;-).

Maar volgens mij is het dus niet het glas, maar wel je dak die de oorzaak is. Met dergelijke lichte isolatie in een lichte constructie valt dit bijna niet te vermijden. Een groendak is bij deze dus idd misschien de beste oplossing. Let wel dat uw constructie sterk genoeg moet zijn daarvoor.

Wat is de overspanning? Welke roostering zit er (hoogte, dikte, tussenafstand...)?

29/09/2012 - 15:31

Dat van het rolluik wist ik niet, bedankt voor jullie tip ! 

Van het dak heb ik nog enkele foto's gevonden van tijdens de verbouwing, ook vond ik nog een balk die waarschijnlijk ook van een afgebroken deeltje komt, deze leren mij het volgende: De balken zijn ongeveer 6-7 cm breed, 15-16 cm hoog en zo'n 4,5-5 meter lang, aan het begin en einde zitten deze in een draagmuur. De tussenafstand van de balken is ongeveer 50 cm. Ons dak op de foto's geleek ongeveer op de afbeelding in de link, alleen met balken uit de jaren '80. Ik vermoed dat deze balken ook gebruikt werden voor de zolder onder het hellend dak en deze dragen een hele zolder met drumstel en veel dozen ;), ik ben hier echter niet zeker van.

Link: http://www.schrijnwerkerij-wens.be/Portals/Wens/Gallery/Album/58/DSC0104...

29/09/2012 - 16:41

Daar zou ik geen groendak op durven leggen. Te kleine balken en te grote hart op hart afstand lijkt me.

29/09/2012 - 17:10

 

Anton,

 

In je tweede reactie lees ik "de ramen staan de hele nacht open (rolluik half open) maar dit koelt niet zo veel, enkel bij voldoende frisse wind kan dit goed koelen."

 

Dat doet me veronderstellen dat je te weinig trek creëert. Dat is a fortiori het geval wanneer je geen tweede raam in de slaapkamer hebt (in het zuiden zal je merken dat zowat elke slaapkamer daarom voorzien is van tenminste een 2de raampje). Des te meer wanneer je de deur van de slaapkamer gesloten houdt. Des te meer omdat je binnenwand ook geïsoleerd is met 4,5 cm glaswol (je houdt de warmte teveel vast). Is er in je woning nog een hoger gelegen raam, waarmee je natuurlijke trek zou kunnen creëren ?

 

Een buisventilatortje (er bestaan ultrastille modellen) door je dak steken zou wel eens wonderen kunnen verrichten. Plaats die zover mogelijk van je raam, en aktiveer hem pas wanneer de nacht valt. Wanden en dak zullen natuurlijk nog warmte stralen, maar je slaapkamer zal wel continu gevuld worden met koele buitenlucht.

 
29/09/2012 - 21:25

Anton,

 

eerst het probleem kennen, dan pas maatregelen nemen.

Het probleem komt meestal van het glas (op het zuiden), wacht dus nog maar even voor je dat plafond terug opengooit.

Hoe groot is het raam op het zuiden ? Hoe groot is je slaapkamer (in m²)?

Is je vloer massief ?

Is je muur gewoon klassiek bezet ? Of wat bedoel je met die 4.5 cm aan de binnenkant ?

 

Geert

01/10/2012 - 22:05

 

 @ Robin: Ik twijfelde ook om deze reden, zou een opbouw met XPS –platen (styrodur ofzo) met een lichtgekleurde balast (witte kiezel) een goede vervanging zijn of is dit niet aan  te raden ?

 @ Costaccountant: De deur staat in de zomer vrijwel altijd open en de ramen van de slaapkamers vooraan staan dan ook open, echter is de rol hier bijna helemaal naar beneden om licht en geluid buiten te houden (we zijn nogal gevoelig wat slaap betreft :D). Met een tweede raam zouden we inderdaad een betere trek kunnen creëren maar dit is nu praktisch niet meer mogelijk. D buis van de ventilator in de badkamer loopt wel boven het vals plafond van de slaapkamer dus als wa dit plafond ooit opengooien kunnen we er misschien een ventilator bij voorzien. Zou een ventilator voor het raam helpen voor de tijd dat we nog niet slapen ?

 @ Geert: Ik denk ook dat het glas vervangen de meest rendabele oplossing is op dit moment, zou 1.1 voldoende zijn ? Aanpassingen aan het dak lijken mij ook nog wel haalbaar maar dit liefst zonder afbraakwerken. Even antwoord op uw vragen: het raam is ongeveer 4,8 m2 waarvan 1,1 m2 open kan, de slaapkamer is 13 m2 en heeft een normale hoogte. De vloer bestaat uit laminaat met welfsels en chape eronder, de structuur bestaat hier dus niet uit hout en is niet geïsoleerd. De muren zijn klassiek bepleisterd, 1 binnenmuur is nadien in gyproc bijgeplaatst en deze is opgeluld met 4,5 cm glaswol.

 

In bijlage voeg ik een tekening van de slaapkamer bij, ik hoop dat mijn tekenkunsten voldoende zijn om u de basis opbouw te tonen.

03/10/2012 - 10:34

 

Anton,

 

Ha maar, je hebt zo'n buisventilator in de badkamer ?!? En je slaapt met de slaapkamerdeur open ? Laat je dak dan maar heel :-) 

 

Van zodra de nacht valt zet je de ventilator in de badkamer op maximum, slaapkamerdeur open, badkamerdeur open, slaapkamerraam open, slaapkamerrolluik op een flinke kier, badkamerraam DICHT, en sluit zoveel mogelijk alle andere ramen en deuren. Het moet de bedoeling zijn dat alle (of zoveel mogelijk) lucht dat de badkamerventilator aanzuigt, door je slaapkamerraam naar binnenkomt. 1 enkel ander raam open, halveert meteen het effect.

 

In een uur tijd zal je al een goed merkbare verkoeling hebben. Test het uit en overweeg eventueel om dat badkamerventilatortje (60m3/h ?), te vervangen door een krachtiger exemplaar - bv. 150m3/h. Wel een ultrastil model kiezen - maar vermits ie in de badkamer draait, zal je daar in de slaapkamer sowieso al weinig last van hebben. Ik twijfel er geen ogenblik aan dat dat voor jouw probleem de beste Return On Investment geeft. Of de meeste verkoeling voor het minste geld.

05/10/2012 - 22:24

De buisventilator in de badkamer is pas recent geplaatst en dit is zeker een goed idee, bedankt! De ventilator is gewoon eentje die de elektricien heeft meegbracht en is redelijk lawaaierig, meer informatie heb ik niet over deze. Deze ventilator is ook samen gestuurd met de verlichting in de douche. Als ik de verlichting en de ventilator scheid en dus apart schakel kunnen we deze zonder onnodig verbruik gebruiken, indien deze ons stoort kunnen we deze nog door een zwaar en stil model vervangen.

 

We zijn ook nog steeds aan het denken aan nieuwe beglazing en eventueel dakbedekking zodat we ook de grooteste warmte kunnen buitenhouden, indien iemand hier nog tips over heeft verneem ik deze graag.

Iedereen alvast van harte bedankt voor het advies. 

06/10/2012 - 11:44

Er bestaat ook een soort witte verf voor op epdm/roofing te schilderen.

Of gewoon een witte epdm plaatsen op de bestaande afwerking. Dat zal in de zomer spectaculair helpen denk ik.

06/10/2012 - 21:09

Misschien is dit wel een goede oplossing voor het probleem wat betreft het dak, heeft iemand ervaring met één van deze ? Ik zal er zelf ook eens wat over opzoeken. 

09/10/2012 - 19:00

Anton,

dan is het heel duidelijk. indien dit raam effectief op het zuiden staat , is de zoninstraling groter dan 100 W/m² in augustus. Al de rest (dak, vloer, muren) zijn peanuts daarmee vergeleken, want dat wordt sterk gedempt door de isolatie of de muur. (ligt allemaal onder de 5 W/m²)

Als je hier geen zonwering toepast kan je inderdaad temperaturen tot 32°C krijgen.

Als je hier wel iets gaat toepassen (zonwering, rolluik,...) dan kan je de temperatuur wel laten zakken, maar alles staat of valt dan met de efficientie van die rolluik of zonwering en wanneer je die laat zakken.  Best zo snel mogelijk zodra de zon erop staat. En best een zo efficient mogelijke zonwering.

Heeft 1.1 glas steken zin...? Ja en nee. Je gaat waarschijnlijk een iets lagere zontoetreding hebben (g factor van 1.1 glas ligt rond de 0.6) maar dat scheelt dus amper 15% minder zoninstraling maar je glas gaat 3 x beter de warmte binnenhouden, want het isoleert beter....

Je kan wel zonwerend glas plaatsen met een g factor richting 0.4 ... maar dan hou je de zon ook tegen in de winter en dan nog moet je zonwering voorzien.

Dat raam van 1.1 m² 's nachts open zetten heeft zeker zin. Maar dat zal vooral de kamer afkoelen tegen de vroege ochtend. Als je gaat slapen zal het nog zeker warm zijn.

Je kan ook moeilijk grote volumes gaan creëren (nachtventilatie heeft klassiek nachtvolumes van 5 à 10 vol/h nodig), je hebt daarenboven niet veel beschikbare massa om de nachtkoeling te stockeren, het effect gaat dus 's morgens snel verloren zijn.

Geert

 

 

 

09/10/2012 - 19:37

meest eenvoudige is rolluiken 95% toe doen van zodra zon er begint op te schijnen

 

 

Je hebt hogere temperaturen als ik onder een nog te isoleren platdak!!! En nog een koepel boven de overloop. Maar ik heb wel kleinere ramen en niet op zuid mgericht., en stenen muren dus veel massa in de wanden.
13m² kamer en een glaspartij van bijna 5m²... dat is veeeel glas op het zuiden voor een relatief kleine kamer !!! 

Daar zal de oorzaak liggen. Gelukkig is er al zonnewering, en ik zou die vanaf 10uur tot 16uur naar beneden laten tot een 5tal centimeter van hun laagste punt. Zodat er nog luchtcirculatie is achter dit rolluik.  En 's avonds direct raam open en een tochtje maken op de bovenverdieping, desnoods geforceerd met een ventillator op windstille periodes...

Heatmirrorglas van Ceyssens of van Eurotherm is zeer goed warmteisolerend, ik heb er van U=0,66, maar dat wordt nog erger als je rolluik of andere zonnewering de zonneSTRALING niet buiten houdt en helpt enkel om de buitenluchtWARMTE buiten te houden. Anderzijds is dit glas goed voor zonnewinsten in de winter en ga je bij zonnige winterdagen die ruimte nooit moeten opwarmen, want dit glas laat meer zonnenergie binnen dan er warmte van binnen naar buiten verloren gaat !!!

Extra dakisolatie en dak wit verven en zelfs groendak kunnen maar helpen indien het dak de oorzaak zou zijn van de oververhitting.  Daarin zou ik niet in gaan investeren tenzij je je isolatieniveau nog wat wil optrekken. (U kleiner dan 0,15 bij passiefhuis-isolatieniveau)

10/10/2012 - 15:55

De slaapkamer is nu nog steeds 20°  dit valt dus goed mee maar is wel veel warmer dan vroeger (rekening houdend met buitentemperatuur), we hebben nu al enkele avonden het raam opengezet en dan koelt het tijdelijk een graad of 2 af, na een uurtje is het er weer 20°. Dit kan echter ook liggen aan de verwarming van naastgelegen ruimten, de badkamer ernaast is verwarmd en de keuken eronder ook al een beetje, zowel in vloer als tussenmuur is weinig isolatie voorzien. Ik bedoel hiermee dat de warmte ook nu nog goed binnenblijft, ook al ventileren we. Alleszins zal dit positief zijn in de winter.

 

Ik wil nog even een foutje rechtzetten: In een vorige post vermelde ik dat er een buisventilator in de badkamer aanwezig is, dit is echter een gewone badkamerventilator.

Kan een buisventilator een goede verbetering vormen naar debiet en geluid toe ? Vooral dit geluid is nu best wel storend.

 

@ Geert: Bedankt voor de mooie berekeningen! We gebruiken momenteel al een rolluik als zonnewering, of dit voldoende efficient is weet ik niet. Kunnen we een beter resultaat bekomen door extra zonnewering (screens, lamellen,..) te plaatsen ?

We proberen het rolluik te laten zakken vanaf de zon erop gericht is of vanaf wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de binnentemperatuur, echter hebben we al wel gedacht aan een automatisatie van het rolluik zodat dit steeds op het juiste moment gebeurt. 

Ik heb uw hele verhaal over U- en g-waarden gelezen maar kan hier niet echt een conclusie uit trekken, echter veronderstel ik dat u bedoelt dat -indien we nieuw glas plaatsen- we ons zeer goed moeten informeren over hoeveel warmte dit binnen-en buitenlaat.  Zonnewinsten in de winter moeten we langs dit raam niet hebben, dan liever wat frisser in de zomer ... 

U vermeld ook nachtventilatie, s'nachts ventileren zullen we sowieso doen vanaf het te heet wordt maar u zegt dat het effect snel zal verdwijnen. Is het met dit systeem wel mogelijk sneller af te koelen dan met een open raam en een ventilatortje ? Overdag is koelte immers minder belangrijk, het zou vooral s'avonds beter mogen afkoelen, de isolatie en zonnewering is er vooral om de ventilatie s'nachts deels te ontlasten, een draaglijk klimaat overdag is natuurlijk goed meegenomen.

@ Stefan: Rolluik lieten we al naar beneden maar jullie leerden ons wel van het niet helemaal te sluiten, dit zullen we volgende jaren dus ook niet meer doen.

10/10/2012 - 16:37

Aanvullend heb ik ook nog een vraagje over het wattage dat je vermeld, ik kan me hier niet echt iets bij voorstellen.

Kan ik dit vergelijken met een elektrische weerstand ?

(warmte"productie" van het raam : 5m2 x 100W/m2 = 500W) Kan ik de uitkomst van deze formule vergelijken met een weerstand van 500W die constant draait of zit ik helemaal fout ?

10/10/2012 - 18:03

Anton,

 

die 100 W/m² slaat op het vermogen dat de zon in je kamer binnenbrengt per m² vloeroppervlakte. Op de middag kan dat oplopen tot een piekvermogen van meer dan 100 W/m² , dus 1300 Watt verwarming ja.

In de praktijk is dit voor jou 13 m² rond 9 u  300 Watt, tegen 11 u 1000 Watt, tegen 14 u 1400 W, om dan te zakken naar 400 W om 17 u. Dit is vele malen groter dan wat er binnen komt via je dak en muren, kwestie van je prioriteiten te kennen.

Je houdt dit het best tegen met een goede zonwering, of... een goede rolluik, beter kan je niet hebben.Maar misschien zo vroeg mogelijk neerlaten.

Als je je glas wilt veranderen... glas heeft buiten een U waarde (nu waarschijnlijk rond de 3) ook een g of ZTA waarde en dit is hoeveel procent dat er van het zonlicht doorgelaten wordt.

Jou glas heeft vermoedelijk iets van g waarde 0.75 (75% zondoorlaat). Daar heb ik ook mee gerekend. Klassiek glas met U 1.1 zit rond de 0.65 à 0.6. Je gaat met dat glas dus 10 à 15% minder zon doorlaten, maar veel verschil maakt dat niet. De warmte gaat wel 3 maal beter binnen blijven door de lagere U-waarde.

Met nachtventilatie bedoel ik gewoon... 's nachts ventileren. Meestal gebeurt dit met open raam en een ander open raam op een hoger niveau. Bij jou gaat dat niet, dus ben je beperkt tot enkel het openzetten van je raam van 1.1 m². Dan hangt het van het temperatuursverschil binnen en buiten af wat je debiet is en vooral ook van de wind....Ik vermoed dat je ook nog een muggenraam in je raam hebt steken...? Dit halveert je debiet ook nog eens. Niet ideaal, maar beter dan niets. En dus beter oververhitting voorkomen dan genezen. Dit pleit nogmaals voor de rolluik/zonwering.

Je kan die nachtventilatie wel verbeteren met een ventilator voor een betere doorspoeling, maar zelfs een ventilator van 150 m³/h zal maar 4.5 volumes per uur ventileren (en ideaal is 5 à 10 volumes), en dit zou je tot 'smorgens moeten doen.... Ik vrees voor te veel lawaai en te veel energieverbruik.

 

Geert

15/10/2012 - 22:17

Geert, 

 

Kan mijn rolluik (of andere zonnewering) alle zon tegenhouden en doet de g-waarde van het glas er dan nog toe ? Zou extra zonnewering bij mijn rolluik helpen of is een rolluik voldoende ? Ik vraag dit omdat ik denk dat een lage g-waarde en een lage U-waarde mij ideaal lijken of vergis ik mij ?   

Het rolluik willen we in de toekomst sowieso automatiseren, dit moet voor een betere timing zorgen.

We willen ook de ventilatiemogelijkheden verbeteren en wij dachten aan het volgende: 

http://www.renson.be/Belgie-Ventilatierooster-Invisivent-Evo-AK-High-akoestisch-dempend-Belgie.html (voor geluidsarm ventileren in tussenseizoen en winter)

http://www.renson.be/Belgie-Ventilatierooster-TRANSIVENT-in-een-rolluikkast.html ( voor hetzelfde doel maar bij ramen die niet meer vervangen moeten worden)

http://www.renson.be/Belgie-Ventilatierooster-Screenvent-Mistral-AK-Medium-Ventilatie-en-zonwering-in-een.html (combinatie van zonnewering en ventilatie)

Vinden jullie dit een goede keuze voor verluchting in de frisse seizoenen ? Gedurende de warme perioden in de zomer zullen dan nog steeds moeten verluchten met open raam en eventueel ventilator. We gebruiken idd een vliegenraam maar ik wist niet dat dit zoveel tegenhoud. 

 

U zei dat er meestal geventileert word met een hoger gelegen raam, wij hebben wel een dakraam op de zolder dat open kan maar of dit praktisch veel zal helpen weet ik niet; het dakraam is niet zeer groot, de zolder is in de zomer vaak nog veel warmer dan de slaapkamer (zou dit ook opgelost kunnen worden ?), er is momenteel nog geen vliegenraam maar dit kan opgelost worden.  Zou u het aanraden dit raam s'nachts open te zetten ?

 

Alvast bedankt.

Anton.

16/10/2012 - 10:10

Anton,

Kan mijn rolluik (of andere zonnewering) alle zon tegenhouden en doet de g-waarde van het glas er dan nog toe ? Zou extra zonnewering bij mijn rolluik helpen of is een rolluik voldoende ?

Een goede rolluik is in principe zeer goed, beter dan zonwering. Het enige nadeel is dat je door een rolluik niet kan zien, als dat geen probleem is voor jou.

We willen ook de ventilatiemogelijkheden verbeteren en wij dachten aan het volgende:
...
Vinden jullie dit een goede keuze voor verluchting in de frisse seizoenen ? G

Dit zijn ventilatieroosters bedoeld om een klein debiet te leveren, enkel voor hygiënische ventilatie. Om in de zomernachten extra koeling te leveren zijn de debieten te klein.

U zei dat er meestal geventileert word met een hoger gelegen raam, wij hebben wel een dakraam op de zolder dat open kan maar of dit praktisch veel zal helpen weet ik niet; het dakraam is niet zeer groot, de zolder is in de zomer vaak nog veel warmer dan de slaapkamer (zou dit ook opgelost kunnen worden ?), er is momenteel nog geen vliegenraam maar dit kan opgelost worden. Zou u het aanraden dit raam s'nachts open te zetten ?

Natuurlijk. Als je kan zorgen dat er 's nachts lucht kan passer via jouw slaapkamer en dan zo naar de zolder, kan je grote debieten creëren. De warme lucht op zolder is net de drijvende kracht van het systeem. Deze lucht wil stijgen, door in het dak een raam te openen 's nachts kan dat,  en dat zal de koudere lucht je slaapkamer binnentrekken. Beter kan je niet hebben.

Hoe groter het hoogteverschil tussen de twee ramen hoe groter het debiet.

 

Geert

 

 

16/10/2012 - 17:33

 

 

 

 

 

 

In Spanje slapen we onder een plat dak dat VEEL minder goed geïsoleerd is. Zonder vliegenramen moesten we in de zomer de airco opzetten (teveel muggen en stekende kleine vliegjes). Met vliegenraam en avond- en nachtverluchting is de temperatuur ook zonder airco goed beheersbaar. De ramen bestaan uit gewoon dubbelglas. De temperatuur van de muren kan op 25° gehouden worden. Enkele voorwaarden:

 

-  Perfecte zonnewering;

-  Gedurende de dag alles gesloten houden. Gezien we dan meestal buiten zitten heeft men geen luchtcirculatie binnen nodig. De airco is dan de laatste toevlucht.

-  Vanaf het ogenblik dat het buiten koeler wordt dan de binnentemperatuur aan dwarsventilatie doen;

-  De voorgevel geeft uit op het Zuiden, de achtergevel op het Noorden. Bij een nachttemperatuur van 22° was de binnentemperatuiur (temperatuur muren) op enkele dagen van 28° bij aankomst gezakt tot 25°. Dagtemperatuur lag toen boven 30°.

 

Ik vrees dat uw rolluik te dicht bij het venster staat, zodat daar onvoldoende koele lucht komt, waardoor er bij middagzon  teveel warmte door het venster doorkomt  (serre-effect). Een buitenafdekking kan in dit geval wonderen doen.

 

Ge moet ook uw zolder beter ventileren, zodat de warmtedoorstraling naar beneden kleiner wordt. 's Nachts alles open langs de zolder zal in elk geval de dwarsventiatie verbeteren.

 

Vergeet ook niet dat, wanneer ge beneden de warmte binnenlaat, deze bij voorkeur naar boven trekt.

 

 

16/10/2012 - 20:22

Op het dak warmte absorberend materiaal leggen,vb,  betondals .

 

 

19/10/2012 - 22:23

Bedankt voor jullie reacties.

Geert, 

Ik zal tegen de zomer eens op zoek gaan naar een vliegengaas voor het dakraam want beestjes houd ik liever buiten. Zou een rolluik of andere zonnewering het serreeffect hier sterk verminderen ? Ik merk ook dat velux-rolluiken zwart zijn, is dit een groot nadeel ?

 

Pierre, 

Het rolluik staat idd vlak tegen het raam. Boven houden we overdag alles dicht dus op deze manier komt er niet veel binnen. Beneden houden we overdag ook alles zo dicht mogelijk en hier kunnen we het over het algemeen ook nog redelijk fris houden. De warmte lijkt vooral van de muren/plafond af te komen maar het kan ook een schijn zijn want ik heb nog geen metingen gedaan.

 

Carisfire,

We dachten aan een groendak of iets dergelijks op het dak omwille van deze reden maar hier lijkt de constructie mij niet stevig genoeg voor.  (Houten balken om de 50 cm)

Anton.

20/10/2012 - 09:34

Anton,

een velux rolluik is zeer efficient. Ik heb er zelf drie en in de zomer houdt dat zeer veel tegen.

ivm je opmerking dat de warmte van de muren en het plafond lijkt te komen. Dat klopt, want je zoninstraling overdag, wordt gestockeerd in je muren, vloer en plafond en geleidelijk terug afgegeven aan je kamer gedurende de nacht.

Ze beinvloeden elkaar ook. Een warme muur zal het plafond en de vloer opwarmen en vice versa.

Maar dat wil daarom niet zeggen dat die warmte van buitenuit door de muren of het dak komt. (Hoewel dat dat bij het dak deels wel zo is). De vraag is natuurlijk, heeft het zin om ook het dak aan te pakken? Want ik merk dat je daar ook aan denkt.

Ik heb een ruimte zoals jou slaapkamer gesimuleerd. Een keer zonder raam, een keer zonder raam en met groendak, een keer met raam en zonwering en een keer met raam zonder zonwering. Voor de eenvoud geef ik de contacttemperatuur van wand en plafond binnen om 0 uur 's nachts na de warmste dag van het jaar (overdag buiten een piek tot 35°C).

Dit geeft volgende cijfers voor de contacttemperaturen van plafond en muur binnen om 0 uur 's nachts:

Geen raam: plafond 23.6°, muur 23.2 °

Geen raam, groendak: plafond 23.1°, muur 22.9 °

 

Raam, maar geen zonwering: plafond 28.4°, muur 28.7 °

Raam, wel zonwering overdag: plafond 24.3°, muur 24.2 °

 

Je ziet dat het raam voor de grootste opwarming zorgt en dat dus de zonwering een zeer groot effect heeft en quasi onmisbaar is.

Ook het groendak heeft een effect, vooral op de plafondtemperatuur, maar in vergelijking met de zonwering is dit toch kleiner.

 

Geert

 

 

 

19/10/2012 - 18:35

Wij hebben een lage energie woning met zonnewering (screens).  Toen we onze screens gingen bestellen zeiden ze ons dat de doek ook dient als vliegenraam.  Maar in de praktijk laat die doek te weinig trek door zodat we geen goede koeling maken.  Bovendien is er tussen de screen en raam te weinig plaats voor een vliegenraam.  En zonder vliegenraam een raam open zetten is not done wegens vele muggen.  Iemand een oplossing?

19/10/2012 - 19:11

Vliegenraam 'in' het raam, ipv op het raam.

Dat vliegenraam moet je dan wel telkens verwijderen je je raam wil sluiten.  

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.