Stoken met frituurolie | Ecobouwers.be

U bent hier

Stoken met frituurolie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

28/09/2005 - 19:01

Op school heb ik en enkele medestudenden de opdracht gekregen om een manier uit te werken om energie te besparen. Een idee dat in ons op kwam was een huis te verwarmen met frituurolie i.p.v. mazout.

Aangezien we dit ook moeten kunnen realiseren zou alle raad welkom zijn.

* Op welke manier moeten de ketel en brander worden aangepast?
* Hoe groot moet de inspuitdruk zijn? (bij een bep. grootte van een ketel)
* Hoe hoog mag (moet) de temp zijn?

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou ik dit appricieren

Wim

60 Reacties

Reacties

01/02/2006 - 11:08

euh..... misschien een nieuwe tread starten met als onderwerp "intermenselijke communicatietechnieken" en daar de discutie verder zetten, heren?????
want hier wordt niet met frituurolie , doch met het aanmaak van innerlijke stoom, energie gemaakt (lees verspilt)...

misschien kunnen we ons ondertussen ook eens op iets anders focussen? wie heeft ervaring met de ophaling van gebruikte olieën bij winkels, resto's en particulieren? wat zijn de gangbare methodes?

vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de bijdrage...

P

01/02/2006 - 10:57

CP,
Je hebt dus leren lezen. Proficiat!
De meeste mensen hebben gewoon automatisch de tekst leren interpreteren (uit Van Dale: uitleggen, verklaren naar de innerlijke bedoeling).
Voor jou was dit duidelijk een vak apart.
Ik zal proberen helpen, lees langzaam, denk, lees nog een keer, denk , denk, probeer positief te denken en reageer dan.
Veel geluk!

01/02/2006 - 01:54

Wout en de rest van “wij” niet verder lezen, gewoon overslaan, veels te moeilijk, niet over zeuren!

Maar first things first.

-CP

Eigenlijk ben je een antwoord niet waard.-

Dit is een persoonlijke beleving van jou, en heeft niets van doen met het delen van concrete informatie op een forum. Ik hoef mijn gelijk niet te halen of er wat aan te verdienen, een zin als “Eigenlijk ben je een antwoord niet waard” is in mijn beleving een van de meest denigrerende vormen van benadering. Meer als een halve eeuw geleden iets dat opgeld deed, maar vandaag de dag toch niet erg gezond. Hieruit blijkt een zeer ongepast superioriteits- gevoel, wat met een stukje tekstverklaring misschien helder wordt.

Helaas moet ik constateren dat dergelijke ontsporingen in andere draden ook plaats grepen. Zelfs Peter, fris van lever in deze draad heeft dat al ervaren.

Het inbrengen van zeer on- welgevoegelijke termen in een inmiddels onder het tapijt geveegde draad , en ander kleuterachtig/knorrig gedrag werkt in mijn beleving daar zeker niet aan mee (beschouwing over die boeg uitsluitend op aanvraag).

Maar in het kader van de eerlijkheid, ter zake:

-Als je stukken van mijn zinnen eruit haalt, kan je altijd je gelijk halen.-

Je blijft weinig consequent, eerst keer ik je woorden om (?), nu is het weer dat ik “stukken” (meervoud) van je zinnen eruit haal (?). Ik deed niets anders dan intergraal het eerste gedeelte te citeren, die een aperte onjuistheid bevat.

Nog even de gehele zin, plus naschrift dan:

-" Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent en het je een pak centen kan kosten als je opgepakt wordt, zonder dat je met de heren van de akzijzen een akkoord hebt afgesloten. "

Het is een zin, met twee stellingen; eerstens dat ombouw illegaal zou zijn, en tweedes dat ingeval van constateren door de rechterlijke macht dat een hoop geld kan kosten.

-Ik heb dus enkel gezegd dat zonder je aangifte je niet op de openbare weg mag rijden! Dat is wat mij verteld werd, of klopt dat niet? –

Hier laat je dus zelf dat stuk van die zin weg waar ik aan refereerde. Je hebt het misschien niet zo bedoeld, maar je hebt echt die twee dingen gesteld. De eerste klopt aantoonbaar niet, en de tweede bijgevolg maar half. Opgepakt worden wegens ombouw kan niet, uitsluitend vanaf het moment na tanken en rijden op de openbare weg. Dan klopt het wel. Maar dat voorbehoud maak je pas in je naschrift.

-Maar ja, zal wel typisch Hollands zijn zeker.-

Niet dat ik weet.

-Allen

Ik probeer enkel de mensen er op te wijzen, betweterig als ik ben, dat je niet zomaar kan ombouwen, dat daar administratieve verplichtingen bijhoren.

Hans-

Daar zit nu net de crux die je in je kippendrift niet ziet! Ombouw mag en kan altijd en geeft geen accijns- technische administratieve verplichtingen (wel andere fiscale zaken als BTW en dergelijke).

Na ombouw is de motor evengoed geschikt gebleven voor minerale diesel. Altijd handig ingeval geen PPO voorhanden of bruikbaar is bij b.v. extreem lage temperaturen, bezoek in buitenland (alhoewel er nu twee op weg naar Peking zijn met een Landrover op koolzaadolie), het nog ontbreken van een PPO tankstation, of voor vervanging te staan en de aanpassing in afwachting van PPO beschikbaarheid af fabriek uit te laten voeren.

Je hebt dus een onjuiste verwijzing gegeven; je kunt zonder enig probleem ombouwen.

De conclusie over je andere stelling in die zin, laat ik graag aan anderen over, mij is het helder.

Excuus voor de overlast bij sommigen, ik heb nu heel wat staarten gelezen, maar ik ben nog nergens tegengekomen dat het op gepaste wijze van repliek dienen slechts aan enkelen, op basis van welke voorspraak dan ook, is voorbehouden.

Derhalve is mijn reactie dan ook ingegeven op basis van een normaal democratisch principe, en niet op het appelleren aan misplaatste superioriteit, ongeacht erkende kennis, inzicht, expertise of inzet.

Het is zeker niet bedoelt als ruzie, maar ik hoop dat je inziet dat een dergelijke benadering van anderen geen positieve bijdrage levert datgene wat jou zo lief is, al krijg je zeven ministers over de vloer.

Groet, CP

28/01/2006 - 17:57

beste

toevallig zag ik vandaag dat er reeds zulke ketels bestaan.
type eens frituurolie in op www.koopjeskrant.be en je zal een announce zien van de fabrikant

mvg

peter

28/01/2006 - 22:36

Zie thread verwarmen met plantaardige olie

31/01/2006 - 15:35

heel leuk die biodiesel
maar wel afteraden
ten eerste is het giftig
ten tweede zeer agressief
ten derde enkel kwalitatief te maken door grote bedrijven

dus hou het op PPO
pure planten olie
en iedere streek heeft zijn eigen oliehoudende planten
zodat we het weer niet over heel de aardbol moeten zitten verhuizen

natuurlijk is er NU niet genoeg voor iedereen
maar dat gaat ook op als morgen iedereen op benzine zou rijden -
eerst zou je er voor moeten zorgen dat je brandstofverbruik zo laag mogelijk is
en dan liggen er mogelijkheden genoeg open als alternatief

ps alternatief = de enigste optie naar de toekomst toe!

29/01/2006 - 14:57

je bedoelt mischien koolzaad olie ?

29/01/2006 - 16:00

-beste

toevallig zag ik vandaag dat er reeds zulke ketels bestaan.
type eens frituurolie in op www.koopjeskrant.be en je zal een annonce zien van de fabrikant

mvg

peter-

Nou, Dat is wat!
Dat heb ik dus gedaan, die koopjeskrant opgezocht.

En tot mijn meer dan stomme verbazing blijkt dat met deze draad begon het ontwarren van de knoop van onaangename integriteiten en mengeling van zakelijke belangen:

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1137606107&replies=39
(omlooppomp, 25-01-2006)

De aanleiding lag in deze draad, simpele technische overweging waar een installateur later inhoudelijk technisch en onderschreven incorrect reageert, en vooral wenst te hakken op het feit dat een non- vakbroeder (i.q. ik) soms ook wel eens wat weet. Dit resulteerde naar nu voor overige foristen ook aanschouwelijke informatie, dat sommige participanten binnen dit forum heel vreemd bezig kunnen zijn. In onderhavig geval betreft het Hans Valke. Waardoor denk ik Hans Delannoye, buiten de aantasting in zijn vakgebied, toch ook aantoonbaar te kort door de bocht ging in allerlei overige debiteringen naar mijn persoon.

De volgende draden maken slaan op de betreffende materie, de eerste geeft de ware aard van Hans Valke weer. Hier druk op het forum met het vragen, naast het forum aan publicisten via direct e-mailcontact zoals met mij.

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1127926871&replies=2
(stoken met frituurolie, 28-09-2005)

http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1138360526&replies=5
(huis verwarmen met plantaardige olie, 27-01-2006)

Welaan, door naar die advertenties te kijken valt Hans Valke fantastisch door de mand. Hij is dus inmiddels systemen aan het verkopen voor het verstoken van plantaardige oliën. Onderwijl heeft hij wel in de draad van de omlooppomp gesteld dat ik niet op directe e- mails reageer. Dat was niet de waarheid, en ik heb hem daar ook persoonlijk op aangesproken, met het verzoek dit op het forum te verduidelijken. Hans Valke komt niet verder dan hier te publiceren dat CP uiteindelijk toch gereageerd heeft…

Na mijn eerdere kwalificaties aangaande Hans V. moest Hans D. ook nog een ethische duit qua omgangsvormen in het zakje doen…

Gezien het verloop van de gebeurtenissen, en mijn primaire beleving van beide heren en de onwil van Hans V, om eerlijk te reageren, zal ik hierbij de intern gevoerde correspondentie ook publiceren. Hans V maakt wel zijn excuses naar mij in persoon, en doet op het forum wat anders. Hiermee verspeeld hij zijn recht op verdere mail, dit in relatie tot het geneuzel van Hans D. Geen verhaal van een klok zonder klepel, dit is gewoon het luiden van de klok. Dan weet je hoe laat het is… .

Valt trouwens op, Hans V is in afwachting van stukken, echter hij moet nog afwachten wat de leverancier kan bieden. Hier in Holland heb ik het idee dat er dan nog gewoon niks besteld is….

En die Hans V. is dan al ketels aan het verkopen op het internet. Kan niet anders dan blijven bij de door mij eerder gedebiteerde stellingen aangaande deze persoon ( flauwen hond en joker).

Wordt knap wederom knap lastig voor die andere Hans…..

Vervolgens hier het 1e en 2e fraais van Hans V.:

Geachte CP

In een bericht op het forum van bblv schrijf je dat de Hans niet reageert, ook niet Hans valcke in een rechtstreekse mail.

Kun je dit nader verklaren, want dit is niet mijn gewoonte. En met Hans D heb ik niets te maken, laat dat duidelijk zijn.

Vriendelijke groeten

Hans valcke

Sorry dat ik u nog een antwoord schuldig ben, maar stel de vraag aub.

CP,

Waarom ik je nog niet heb geantwoord is omdat ik nog geen stap verder sta.
Ik moet mijn ketel verkleinen naar een 18 kw en wacht op de nodige stukken.
Ook de sturing moet gekoppeld worden en daarom moet ik percies weten wat ik
wil. Ben nu met de leverancier aan het praten hoe ik het eigenlijk zie
zitten, hij zal dan een voorstel doen ivm materiaal.

Het was van mij wel onbeleefd u in de waan te laten, sorry daarvoor. Maar
het was zeker niet mijn bedoeling u links te laten liggen.

U hoort nog van mij als ik het probleem heb opgelost.

Ik kan ook een toestel kopen die gemaakt is voor op olie, maar de prijs is
een beetje aan de dure kant, 9923 euro excl btw voor een 43 kw. Kleiner
hebben ze niet, groter (102 kw) wel. En als je goed rekent heb je kleine
vermogen nodig, niet die grote.

Groeten, en tot later,

Hans

Jaja, wat een mannen!

Groet, CP

29/01/2006 - 20:19

Hans V

Dit vind ik toch ook ongehoord, ketels verkopen om afvalolie en transmissieolie te verbranden? En dat voor een deelnemer aan het energieforum, het forum van de vlaamse milieubeweging?
Besef jij waar je mee bezig bent? Ze kunnen jou weliswaar niet veel maken, maar wie afval verbrand maakt zich wel schuldig aan overtredingen van onze toch al povere milieuwetten. En jij promoot zoiets?
Diegenen die zo'n onding bij jou kopen zijn strafbaar als ze olie e.d. verbranden. En dan wil ik het nog niet hebben over de uitstoot, mogelijk dioxines en dergelijke. En met zulk een advertentie geef jij wel aanleiding.

Hans

29/01/2006 - 20:22

hallo ik denk persoonlijk dat motor olie verbranden nog slechter is dan hout verbranden

29/01/2006 - 23:12

hihi

blijkbaar heb ik hier - onschuldig uiteraard door mijn onwetendheid over deze heer valcke - een oorlogje ontketend??? :)

nu had ik H valcke een mailtje gestuurd of ie verstand had van auto's ombouwen om op frituurolie te rijden en hij heeft daar anders wel positief op gereageerd... ik mag hem morgen bellen..... doch moet ik nu uit deze hele heisa nu verstaan dat dit heerschap niet te betrouwen is? graag effe een reactie, tenslotte, als ik mijn wagen laat ombouwen, wil ik dat in goed vertrouwen laten doen, tegen eerlijke prijs, en met de zekerheid geen probs te hebben, he

vriendelijke groet

p

29/01/2006 - 23:23

Peter

Oorlogje ontketend, nee hoor, ik wou Hans V maar even wijzen op mogelijke gevolgen van wat hij gepubliceerd had. En het feit dat motorolie e.d. heel wat milieuproblemen stellen als je ze opbrand.
Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent en het je een pak centen kan kosten als je opgepakt wordt, zonder dat je met de heren van de akzijzen een akkoord hebt afgesloten.
En naar het schijnt ben je makkelijk op te sporen, daar hoef je helemaal niet zo'n goeie neus voor hebben.

Hans D

29/01/2006 - 23:37

Beste Hans

zo slim was ik nou ook wel :-)

het is dan uiteraard ook niet mijn bedoeling illegaal te handelen!

ik had enkele dagen vrij wegens ziekte en heb heel wat opzoekingswerk verricht omptrent ppo etc.

als ik het goed begrijp moet je maandelijks een aangifte doen bij de douane en je verbruikte liters opgeven waarna je gewoon de verschuldigde accijnzen (ongeveer 36 eurocent per liter?) betaalt. Mocht deze info niet correct zijn, mag u deze uiteraard verbeteren. Ik veronderstel dat u al langer met dit onderwerp bekend bent?

gebruikte frituurolie zou makkelijk te vergaren zijn via vrienden en kennissen en enkele resto's waar je goede klant bent..... en het filteren schijnt ook niet zo een probleem te zijn?

rijdt u op ppo??

groetjes
p

29/01/2006 - 23:59

Peter

Meer info heb ik hier ook niet over, daarvoor moet je naar het plaatselijk kantoor, zij kunnen je exact zeggen hoe het zit, want er is geen echte wetgeving voor zover ik weet, iedere dienst regelt dat op eigen houtje.
En nee, ik rijd (nog) niet op ppo's.

Hans

30/01/2006 - 00:50

Peter,

Eerst de techniek van het rijden met andere dan minerale brandstoffen. De volgende sites zijn het meest gekend in het uitwisselen van de technische en fiscale aspecten:

http://www.f27.parsimony.net/forum67032/index.htm

http://www.ppo.nu

http://www.vwcaddyforum.nl/forum (deelforum groene brandstoffen en alternatieven).

Het oorlogje valt wel mee hoor, het is niet anders dan constateren en confronteren wanneer een soort van ‘onwetende’ charlatan de boel een aardig beetje bij de neus aan het nemen is. Wat dat betreft is er geen verschil van inzicht tussen mij en Hans D. Maar die Hans V staat zo vaag in de pot te roeren dat Hans D. dat ook niet kon zien. Dat heb ik gelukkig met jouw hulp kunnen verduidelijken, waarvan acte!

Ook toont dat maar weer eens aan dat er geen verschil zit of je nu aangevallen wordt door een alias, of een 'traceerbaar' persoon, al dan niet met een zakelijk mailadres. Het gevoel van onrechtvaardigheid is gelijk. Waar er een strijd zou zijn kan die in beide gevallen met open vizier, de inhoud van het forum is van belang. Niet de naam van de participant.

Nogmaals dank.

Waar het afvalolie betreft is er natuurlijk wel een nadere nuancering te maken, we blijven wel bij de les!

Gebruikte plantaardige olie is natuurlijk wel wat anders dan transmissie- of thermische olie, die zeer persistente PCBs kan bevatten. En afgewerkte plantaardige olie is zeker niet ernstig fouter dan gebruikte in relatie tot die vorige olie.

Het maakt juridisch echter wel een verschil, zit het eenmaal onder de noemer afval, dan ben je de klos. Terwijl je het ecologisch gezien zeer nuttig en verantwoord kan verwerken.

Op voornoemde site kun je ook de fiscale verschillen zien tussen Nederland en België, bij ons mag het ook niet maar onze wetgeving en accijnstarieven gaan alleen uit van minerale brandstoffen. Hier zijn wij als landje die normaal Roomser zijn dan de Paus, ernstig te kort geschoten. We voeldoen van geen kanten aan het protocol van Kyoto… .

Groet, CP

30/01/2006 - 00:57

CP

mijn hulp was uiteraard toevallig:-)))))

er is heel wat (tegensprekelijke )info te vinden over rijden op ppo en reeds gebruikte olien en uiteraard ist mijn bedoeling met gebruikte plantaardige olien te werken, doch door alle heisa over de heer hans v vraag ik me wel af of het verstandig is hem te contacteren, morgen, laat staan aan mijn auto te laten knoeien?????

groeten

p

30/01/2006 - 01:15

Peter,

Dat was het zeker, toevallig.

Maar om de heer V te consulteren over het rijden op PPO, ik wist niet dat hij daar ook al in deed. Ik ken hem niet van de fora die ik voornoemd heb.

Lees die eerst goed om je de materie theoretisch eerst eigen te maken, dan ben je veel minder beinvloedbaar door allerlei verkoopspraatjes.

Ga dan een orienterend gesprek aan, en doe geen toezeggingen. Verifieer op die fora door aanbieder gedebiteerde stellingen, prijsopgaves, uitvoeringsvormen, garanties e.d.. Genoeg oprechte deelnemers zonder winstoogmerk, al dan niet onder alias.

In een ander draadje beweerd betrokkene; "Ge moet tegenwoordig wel oppassen wat ge schrijft, het wordt langs alle kanten omgedraaid. Hopelijk heb je er iets aan."

Wel, na mijn publicatie lijkt dit toch wel een beetje op een standaard reactie op de verborgen camera... .

Groet en succes!

CP

30/01/2006 - 11:34

toch nog eventjes meegeven dat het ombouwen van een wagen om op PPO te rijden NIET illegaal is.
het enigste dat je moet doen is op het einde van de maand het formulier ACC4 invullen met daarop de aantal liters die je gaat verstoken de volgende maand.
met dit document in je wagen ben je 100% legaal aant rijden.
meer info kan je verkrijgen op http://www.ppo.be
of mail me gewoon en dan help ik je verder

vegamobiel

31/01/2006 - 01:03

Dankje Vegamobiel,

Die fijnere en meer correctere overweging had ik ook al mee willen geven, maar er loopt hier een gepassioneerde heethoofd rond die erg veel weet, en vaardige handen heeft, en denkt dat hij daarin bijna de enige is en anderen niets weten. Gezien de doorgedreven isolatie van dat hoofd wellicht nu een heel klein beetje afgekoeld. Beetje gemis aan diplomatie, extremistisch geloof in eigen opvatting en de zon niet in het water van een ander kunnen zien schijnen. Ik wilde derhalve geen, al dan niet Pure Plantaardige Olie op het vuur gooien.

Dat heb jij aardig opgevangen, dank.

Peter,

Vegamobiel is een gekende en oprechte participant in de door mij genoemde fora, en veel beter bekend met jullie fiscale systeem. Vraag hem gerust.

Ook al is Vegamobiel een alias!

Groet, CP

31/01/2006 - 15:08

op ;www.neoweb.nl forum ; staat ook info over biodiesel

31/01/2006 - 09:24

Jan

" toch nog eventjes meegeven dat het ombouwen van een wagen om op PPO te rijden NIET illegaal is. "
Heb ik ook helemaal niet beweert, maar wat ik ook zeg, mijn woorden worden altijd omgedraaid door slimme kippenboeren. Fatsoenlijk schrijven kanie niet, lezen blijkt ook al een probleem.
Voor het geval dat ie het niet terugvindt zet ik hier nog eens mijn opmerking:
" Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent en het je een pak centen kan kosten als je opgepakt wordt, zonder dat je met de heren van de akzijzen een akkoord hebt afgesloten. "
Ik heb dus enkel gezegd dat zonder je aangifte je niet op de openbare weg mag rijden! Dat is wat mij verteld werd, of klopt dat niet?

Een gepassioneerd heethoofd

31/01/2006 - 09:38

-Weet dat ook jij, als je je auto laat ombouwen illegaal bezig bent-

Hier is noch in Nederland , noch in België ook maar iets illegaals aan.

Groet, CP

31/01/2006 - 09:58

CP

Eigenlijk ben je een antwoord niet waard.
Als je stukken van mijn zinnen eruit haalt, kan je altijd je gelijk halen.
Maar ja, zal wel typisch Hollands zijn zeker.

Allen

Ik probeer enkel de mensen er op te wijzen, betweterig als ik ben, dat je niet zomaar kan ombouwen, dat daar administratieve verplichtingen bijhoren.

Hans

31/01/2006 - 12:01

allemaal bedankt voor alle info , ik verdiep er mij verder in en jullie horen nog van me, maar doe me nou es allemaal een lol: ipv te ruzien over banaliteiten, steek es de koppen samen, we gaan dan veel rapper op frietolie rijden:-)))

groetjes

P

btw, best een goed telefonisch onderhoud gehad, gisteren, met Hans V

10/02/2006 - 23:41

Peter,

Jammer genoeg is het niet anders, jouw appel is een juiste. Maar er is nog geen staart om die communicatie op te starten. En het is ook nog maar eens de vraag of die specifieke participanten daar ook nog eens oprecht door het stof willen gaan. Klein voorbeeldje:

(markie)-CP,
Je hebt dus leren lezen. Proficiat!
De meeste mensen hebben gewoon automatisch de tekst leren interpreteren (uit Van Dale: uitleggen, verklaren naar de innerlijke bedoeling).
Voor jou was dit duidelijk een vak apart.
Ik zal proberen helpen, lees langzaam, denk, lees nog een keer, denk , denk, probeer positief te denken en reageer dan.
Veel geluk!-

Als je alles eens goed doorleest, is dit niet anders dan de behindering van een juist begrip en adressering van repliek van betrokken stellingnames.

Automatisch tekst te leren te intepreteren... Dat is nog wat anders dan begrijpen. Daar zijn ze bij die extremisten blij mee, van die figuren die niet meer zelf nadenken.

Eigenlijk een erg cartooneske reactie van in het kruis geraakte mannekes....

Groet, CP

12/03/2006 - 10:55

Hello Heren,

Na een stille periode pikken we de draad weer op.... vandaag ga ik iemand bezoeken die eigenhandig zijn wagen heeft omgebouwd om op gebruikte frituurolie te rijden.... ik ben benieuwd....

toch nog enkele boeiende vragen: zoals jullie welicht weteten heeft de reering de accijnzen afgeschaft op ppo, welteverstaan koolzaadolie. betekent dit nu dat we ongegeneerd friturolie in onwe tank kunnen kappen???

alle tips voor het perfect zuiveren van frituurolie is welkom..... kennissen van me willen een zuiveringstation voor gebruikte olien opzetten in de caraiben... iemand suggesties????

greetz en veel zuiveringsgenot!!

peter

12/03/2006 - 11:19

de accijns vrijstelling is enkel voor PPO (Koolzaadolie) die door de boer zelf wordt geperst en rechtstreeks wordt verkocht aan de particulier.

de uitvoering van dit, staat nog steeds niet in het staatsblad
nog afwachten hoe het zal omschreven worden

voor frituurolie nu nog steeds accijnzen betalen
en misschien in de toekomst ook!

vegamobiel

12/03/2006 - 12:25
ah

Eigenlijk isppo (of koolzaadolie,planttaardige olie etc) veel te duur om zomaar te verstoken

Door een kleine wkk te kopen kun jeje stroom zelf maken en warmte als ''gratis'' bijproduct

Bijv. de raptor 4, levert 4 kw electrisch en 7 kw thermisch rendement ca 89% op de verbrandingswaarde,kost 8200 euro ex btw

mvg arnold

12/03/2006 - 13:02

hey Vegamobil,

ja ik vreesde wel dat gratis rijden uitgesloten was:)

Ik lees hier één en anderr over toevoegen van aceton. waar is dat goed voor?
ik wil binnnkort eens gan experimenteren met mengen want ik krijg nu wekelijks 25l gebruikt frituurolie. Ik rij met een opel omega 2.5TD bj 1998. wat voor een mengverhouding raad je aan en bij welke weersomstandigheden?

heb je geen interesse om een ombouwgarage en filterunit op te starten op de bahamas?? ik heb de nodige connecties en terrein ginder.

greetz

peter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.