Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ? | Page 144 | Ecobouwers.be

U bent hier

Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

18/10/2005 - 10:24

Hallo,

wij overwegen om een speksteenkachel aan te schaffen.
Alleen blijven wij met volgende vraag zitten : volgens verdelers van Tulikivi hebben we een kachel van 1700kg nodig, terwijl Nunnauuni beweert dat 1400kg voldoende is.
De plaats waar de kachel komt is 60m2 (living & keuken één geheel gescheiden door muurtje van 1m50).

Qua model zouden we eerder geneigd zijn een Nunnauuni te nemen maar we twijfelen eraan of deze kachel "groot" genoeg is.

Heeft iemand hierover meer info/ervaringen ???

bedankt voor alle info.

groeten,
Andy

4401 Reacties

Reacties

07/07/2015 - 11:39

Vandaag mailtje aangekregen van geerts dat de brandkoord was binnengekomen.prijs 72.60€

07/07/2015 - 15:35

Vandaag mailtje aangekregen van geerts dat de brandkoord was binnengekomen.prijs 72.60€

Intussen ben ik ook meer te weet gekomen i.v. met die barst in die stenen.Dit zou te maken hebben met een slechte opbouw van de kachel.De plaatser heeft met de opbouw eerst de kachel half moeten demonteren,om zo ook de binnenkachel te veranderen.

Hij heeft niet de moeite gedaan om de stenen op te kuisen van cement sluier.waarschijnlijk zal er tussen de stenen nog cement hebben gezeten dat een drukpunt maakte,en met het gewicht dat er boven op zit zo de scheur heeft veroorzaakt.

Na de opbouw heb ik afgelopen winter bijna niet gestookt...max. 3x voor de gezelligheid als we bezoek hadden.

11/09/2015 - 18:46

Beste stokers,

Ik ben op zoek naar een plaatser van speksteenkachels.

Deze persoon moet los staan van tulikivi dealers,want die willen mij niet verder helpen,alleen als je er smerig geld tegenaan smijt,willen ze komen.

Ik of een erkende schouwkuiser kan niet op een deftige manier de kachel kuisen omdat de bovenste kuisgat half dicht zit.

Deze persoon mag mij bellen op 0497/124402.

alvast bedank aan iedereen.

06/11/2015 - 15:24

Ik heb een plaatser die onafhankelijk werkt van de winkel.

als je wil geef ik je de gegevens wel door via mail.

Frank.

11/09/2015 - 22:36

Weleens nagedacht om een mail naar Finland te sturen, uitleg, foto's, mailtjes richting plaatser en importeur waar geen fatsoenlijk antwoord op komt.....

Hopelijk kan je zo wat bereiken .

Succes!

06/10/2015 - 19:05

Heb een TTu 2700/4 Besteld dit weekend , de kachelplaatser wou mij liever een een tu 2200 verkopen en die zou meer dan ruimschoots genoeg zijn om mijn woning te verwarmen 35²m woonkamer 15m² open keuken (aanbouw) dubbel glas , vloerisolatie en plafondisolatie op het eerste verdiep van 22cm. Heb al meermaals gelezen op deze thread dat mensen hun woning niet konden verwarmen dus heb ik voor zeker gespeeld en de 700kg zwaarder model besteld.

Nu mijn vraag, is er een verschil tussen de verschillende schouwaansluitingen qua warmte ? (bovenaansluiting etc). 

06/10/2015 - 19:05

Heb een TTu 2700/4 Besteld dit weekend , de kachelplaatser wou mij liever een een tu 2200 verkopen en die zou meer dan ruimschoots genoeg zijn om mijn woning te verwarmen 35²m woonkamer 15m² open keuken (aanbouw) dubbel glas , vloerisolatie en plafondisolatie op het eerste verdiep van 22cm. Heb al meermaals gelezen op deze thread dat mensen hun woning niet konden verwarmen dus heb ik voor zeker gespeeld en de 700kg zwaarder model besteld.

Nu mijn vraag, is er een verschil tussen de verschillende schouwaansluitingen qua warmte ? (bovenaansluiting etc). 

07/10/2015 - 15:54

Michael

Proficiat met de aankoop van de speksteenkachel en ook omdat dat je stout bent geweest en voor een zwaarder type hebt gekozen dan de dealer uw voorstelde want je kan nooit " te veel " speksteenmassa hebben maar wel te weinig want een zwaardere ( grotere ) kachel kan meer warmte ( KW / uur ) uitstralen dan een kleiner model bij dezelfde temperatuur 

Het is de " stralende " oppervlakte die het afgegeven vermogen bepaald bij zo een kachel en hoe groter dat is hoe meer KW/U hij kan uitstralen  

De aansluiting van de kachel heeft eigenlijk geen enkel belang in verband met het rendement van de kachel of die nu onderaan - zijdeling of bovenaan een aansluiting heeft  

08/10/2015 - 00:09

Aan Michael,

Mag je de plaats van de schoorsteenaansluiting zelf nog kiezen ?? 

Dirk Bauwens

08/10/2015 - 07:59

Aan ulrik : bedankt ;) 

Ik vroeg het mij gewoon af, mss dat de bovenuitgang een langere weg aflegt dan de achteruitgang waardoor dat je meer accumulatie hebt ? 

Aan Dirk: Ja, hij moet nog bij mij langs komen om alles te bekijken qua ruimte / schoorsteen / draagkracht vloer etc.

08/10/2015 - 14:27

Michael,

Heb je ook de posts van forumlid martin62 over zijn ervaringen met de ttu 2700/4 gelezen ?

08/10/2015 - 15:52

Je kan martin zijn situatie niet vergelijken met mijn situatie ,onze woonkamer is ongeveer de helft van dezijne met minder glas.

Martin heeft in het begin ook 2000 euro uitgespaard door een onervaren dealer te laten komen , heeft heel veel problemen gehad met koude trek in zijn kachel door slechte buitenluchtaanvoer en heeft dan terug door een onervaren dealer zijn kachel na veel problemen laten verhogen maw van een ttu 2700/4 naar een 2700 , met gevolg dat het nu terug weer slecht gedaan is en hij zijn as niet correct kan verwijderen uit zijn vliegasgaten.

Had beter 2000 euro meer betaald in het begin en eerlijk gezegd 110 m² verwarmen met een model van 2550 kg , met veel glas zelfs ik weet dat dat niet voldoende is. 

Nu ik hemel het niet op en ik hoop echt dat ik ermee toekom als hoofdverwarming zoniet heb ik nog altijd mijn huidige verwarming om bij te springen op heel koude dagen en kan ik nog mijn spouw laten opvullen .

Heb ook nog een plan b, om de muur waartegen hij staat (garage aan de andere kant) de buitnfacade volledig af te breken en hernieuw op te bouwen tegenaan de binnenmuur  met dan daartegen 10 cm isolatie als buffer.

Maar dat zijn oplossingen waar ik eventueel op kan terugvallen moest het niet zo goed gaan als ik verwacht.

En de spouwmuur eerst isoleren gaat niet op dit moment , omdat de firma het niet wil uitvoeren omdat ik met kalkvoegen zit en ik deze eerst moet hervoegen met cement , en voor heel mijn huis is dit nogal kostelijk dus heb ik dit uitgesteld tot volgend jaar eventueel.

08/10/2015 - 17:24

Michael,

Ik volg dit topic enkel maar uit interesse, om iets bij te leren, ik ken er onvoldoende van om iets nuttigs bij te brengen, maar toevallig zie ik in jouw post een opmerking over iets waar ik wel wat meer van weet en waarvan ik merk dat men jouw een verkeerd advies heeft gegeven, daarom deze off-topic reactie.

Een muur die is opgetrokken met een kalkmortel mag je niet hervoegen met cement maar met een voegsel op basis van kalk. Dus voor je dat voegwerk aanpakt moet je je eerst toch nog maar eens informeren hierover. Misschien te zijner tijd een nieuw topic voor opstarten.

08/10/2015 - 19:16

Ik weet er nog nie zoveel over om eerlijk te zijn is nog maar van gisteren dat ik ervan heb gehoord.

Ik had een offerte laten opmaken om mijn spouwmuur te laten opvullen met 4a5 cm Glaswol.Ze zijn gisteren komen kijken heeft een gaatje geboord en gezegd dat de spouwdikte meer dan voldoende is om te isoleren maar dat ik met een probleem zat omdat ik voegen heb op basis van kalk en dat die teveel vocht opslurpen. Hij heeft mij dan aangeraden om dat aan te pakken en dan pas wil hij de werken uitvoeren. Liever niet doen dan slecht doen zei ie. 

08/10/2015 - 18:51

Michael,

als je verkoper je een ttu 2200 aanraad en hierbij verklaard dat je deze als enige verwarming je woonruimte kan verwarmen,waarom zou je dan een zwaarder model nemen? Vb.als je een centrale verwarming laat plaatsen op aardgas door een aannemer die de installatie heeft uitgeteld,ga je dan ook kiezen voor grotere radiatoren en brander?

08/10/2015 - 19:01

Ja maar met een cv kan je langer stoken met een speksteenkachel niet.

Je kan wel minder stoken , dus als je een zwaarder model hebt stook je minder op warmere dagen en als het dan echt koud is kan je meer richting zijn maximale vermogen gaan.

Als je dan een kachel koopt die juist goed is en er komt een sterke winter dan kan je er maar zoveel uithalen of hij kan afgeven en sta je daar in de kou.

08/10/2015 - 19:46

Michael,

met een speksteenkachel kan en mag je ook langer stoken,alleen zal het rendement niet hoger zijn,wel langer! Maar wat ik bedoel is dat je leverancier je een overschot beloofd,toont hij wel aan dat het zelf bij vriesweer van -10 gr.buiten je de woonkamer moet kunnen verwarmen tot minimaal 21 gr.!.of is dit ook zo'n praatjesmaker?

08/10/2015 - 20:07

Ik heb nog nooit geloofd in verkoperspraatjes ze zijn enkel bedoeld om te verkopen.

Ik heb liever teveel vermogen die ik zelf kan regelen dan te weinig want dan moet ik beginnen met meermaals stoken en ik heb daar ook niet altijd de tijd voor dus als ik dan eens oversla is het temp verschil de volgende stookbuurt weer hoger en als je dan tweemaal moet stoken en je hebt amper de tijd kom je in een neerwaarste spiraal terecht waardoor de temp elke dag verder zakt omdat je het niet kan ophalen met 1 stookbuurt. 

08/10/2015 - 19:41

Je hebt je kachel nu al een paar jaar , hoe gaat het er nu mee ? Het stookseizoen begint nu terug op gang te komen.

Aangezien je je woning niet volledig kan verwarmen met je kachel , heb je al eens uitgerekend hoeveel je nu gemiddeld aan begint te besparen door minder te stoken met je oude verwarming ? 

Ga je terug proberen om twee ladingen te stoken per dag of gaje 1 maal stoken en dan bijverwarmen ? zelfs al verwarm je nog bij dan nog moet je toch een besparing beginnen te merken aan je verbruik ? 

08/10/2015 - 20:03

Ik gebruik de kachel niet meer,en nu zeker niet dat ik de kachel niet kan of kan gekuist worden op een deftige manier.

wel verwarm ik de woonruimte/slaapkamer/badkamer met warmtepompen die ik heb laten plaatsen na een installatie van zonnepanelen.momenteel heb ik een overschot van 4500kw en met deze overschot kan ik de ganse winter mijn huis mee verwarmen en heb zo ook mijn electr. Verbruik terug.

Had dit beter 5 jaar eerder gedaan,dan had ik ook nog veel geld uitgespaard ..!

08/10/2015 - 20:25

Ik heb je verhaal van in het begin gevolgd omdat je hetzelfde model hebt waar ik al maanden over twijfel om aan te kopen dus ik was wel geinteresseerd in je situatie.

Ik zou toch proberen om de kachel te poetsen ,kan je er niet bij met zoiets ? 

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/7/8/3/8/9200000021148387_...

http://www.stofzuigerstore.be/product/57960/dyson-flexi-crevice-tool.html

http://www.miele.be/nl/c/speciale-opzetstukken-en-toebehorensets-2205.ht...

Het is nu eenmaal een grote investering geweest , het zou jammer zijn als je niet kan blijven genieten van die stralingswarmte ot toch tenminste als bijverwarming.

09/10/2015 - 20:51
dix

martin...

als ik jou was : gewoon een simpele brief naar de vrederechtbank in turnhout....

dagvaard uw installatuer en verdeler....

zij moeten dit verantwoord ordelijk maken zodoende u perfect uw schoorsteen kunt reinigen.... ZONDER MEERPRIJS !!!!

ze hebben toch al genoeg geklungeld dunkt me......u hebt veeel geduld ....heeeeeel veeeeel.....

dagvaarding kost niets en u hebt toch sterke punten van 'vakonbekwaamheid'...om dit te zien moet je geen expert zijn....

u hebt toch genoeg betaald aan de kachel,dunkt me en ik lees hier al 2 jaar berichten...... en nog steeds niet opgelost...

ik lees zelfs dat je ze niet meer gebruikt....

Begrijp niet dat dergelijke bekende firma zich willen laten kennen aan zulks onvakkundig aanpaasing/plaatsing met dergelijk bedroevend resultaat.... sorry

08/10/2015 - 14:56

Michael,

De plaats van aansluiting met de schoorsteen heeft bij dergelijke kachels zeker gevolgen voor het rendement. Hoe hoger in de kachel, hoe heter de gassen. Hoe lager in de kachel, hoe koeler. Door de verbrandingsgassen onderaan af te voeren, zijn deze bijgevolg koeler en verkrijgt men een hoger kachelrendement. 

08/10/2015 - 15:39

Dat is niet waar Dirk, de binnenzijde opbouw van een kachel met bovenaansluiting is anders dan en kachel met een onderaansluiting.

In ieder geval bij onze Tulikivi, bij de opbouw van de kachel heb ik beide tekeningen gezien en deze zijn totaal anders.

08/10/2015 - 15:38

Sorry, dubbele post.

08/10/2015 - 15:50

Aan stan-4,

Uiteraard is de opbouw anders. Bij Martin, wiens kachel een bovenaansluiting heeft, is daardoor één van de zijkanalen een opgaand kanaal geworden. Dat is één van de redenen dat zijn kachel zo’n bedroevend laag rendement heeft.

08/10/2015 - 15:54

Dus ik zou beter mijn schouw doortrekken tot beneden ? 

Is denk ik wel mogelijk gewoon de buis die uit het plafond komt verlengen tot beneden en dan een valse schouw erond metsen met silicaatsteen ? (voor warmtebufferend vermogen?)

09/10/2015 - 21:51

Ik heb zopas vernomen dat er bij een ttu 4 kanalen zijn , dus het vuur gaat omhoog uit de brandkamer dan door het tegenstroomprincipe naar beneden door 1 kanaal links en 1 rechts en dan terug omhoog naar de schouw door twee andere kanalen.

Het verhaal dat er 4 kanalen zijn die naar beneden gaan waarvan er dan 1 omgebouwd is tot een uitgang klopt niet echt..

08/10/2015 - 16:46

Michael,

In jouw plaats zou ik zeker kiezen voor de onderaansluiting maar de rest overlaten aan de installateur om een goede werking en een garantie op het beloofde kachelrendement te kunnen eisen. Kies ook een zo centraal mogelijke opstelling voor de kachel.

Uit mijn bemoeienissen met martin62 (ongeveer 3 jaar geleden) is gebleken dat zijn kachel een rendement heeft van amper 20-30% terwijl Tulikivi 79% belooft.

08/10/2015 - 18:55

Michael schreef: “Je kan martin zijn situatie niet vergelijken met mijn situatie , onze woonkamer is ongeveer de helft van de zijne met minder glas”

Michael,

Ik vergeleek jullie situaties niet. Ik gaf opmerkingen met betrekking tot de prestaties van de kachel. 

Verder mag je voor de situatie van Martin niet die installateur de schuld geven. Die heeft misschien zijn werk perfect uitgevoerd. Tulikivi en Dutry zijn voor 100% betrokken in deze zaak. 

Het is mijn ervaring dat de meeste kachelbouwers en -verkopers de mensen massaal een rad voor de ogen draaien met de rendementen die worden vermeld. Zij worden daarin gesteund door de keuringsorganisaties die veel geld verdienen met al die verplichte keuringen. Vergelijk het maar met wat er recent over de autoindustrie bekend raakt. 

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.