silicaatstenen met perinsul | Ecobouwers.be

U bent hier

silicaatstenen met perinsul

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

31/07/2011 - 14:24

Om een grotere inertie te hebben zou ik mijn binnenmuren willen maken maken met silicaatstenen. Maar een silicaatsteen is 15cm dik terwijl een perinsul blok slechts 14cm dik is. Is dit geen probleem?
Lijkt me in elk geval niet ideaal omdat de isolatie niet tot tegen de perinsulblok kan liggen.

7 Reacties

Reacties

01/08/2011 - 10:56

Dave,

 

Er bestaan ook silicaatstenen met een dikte van 14 cm, net zoals de perinsulblokken. Dan gaat het wel over de kleinformaat stenen.

Grootformaat is inderdaad 15 dik, maar ik weet niet of je daar bewust voor kiest: niet zo zinvol voor een kleinschalig bouwproject zonder repetitie en al helemaal niet evident om er een uitvoerder voor te vinden.

 

Bert V

03/08/2011 - 19:53

Is celbeton dan eventueel geen optie? Of kies je de silicaatstenen om onbehandeld te laten?

04/08/2011 - 14:19

Ik heb nu idd ook gezien dat silicaatstenen gewoon in 14 en 9cm bestaan
Cellenbeton kan ook een optie zijn. De keuze voor silicaatstenen was niet persé voor de afwerking.
Omdat de lokale bouwhandel geen silicaatstenen op stock heeft overweeg ik om toch gewoon met snelbouw te werken. Ik kan niet goed inschatten of het ene tov het andere veel effect zal geven om oververhitting tegen te gaan? (Het gaat hier om slechts een beperkte oppervlakte, vermits buitenmuren reeds allemaal in snelbouw vervaardigd zijn.)

04/08/2011 - 17:23

Ik zou ook snelbouw nemen. Het beste is allemaal met dezelfde materialen werken, om geen barsten te krijgen bij de overgangen (verschillende uitzettingscoëfficient).

04/08/2011 - 22:37

Ik heb ook snelbouwsteen genomen omdat mijn schoonzoon (metser) en de architect er op aandrongen.

Derde reden dat ik snelbouwsteen nam is dat mijn schoonzoon het hele zaakje zoals men in het metsersjargon zegt "uit de hand gevoegd heeft". De voegen zijn mooi opgevoegd en ik heb de binnenzijde voorzien van een sterk dampremmende verflaag met daarbovenop als afwerklaag een matte acryllatex (alles wit voor het ruimtevergrotend effect).

Op die manier moest ik geen "bezetwerk" of leembezetting toepassen, wat een besparing in materiaal, uren en geld was.

 

Achteraf heb ik er toch een beetje spijt van geen celbeton gebruikt te hebben. Als ik het opnieuw zou doen zou ik toch kiezen voor zulk materiaal of gelijkwaardig dat beter isoleert dan gewone snelbouwsteen (er bestaan nu ook stenen om te lijmen...).

Reden: Alle beetjes, elke tiende dat je van de K-waarde kan afsnoepen telt levenslang mee.

 

05/08/2011 - 08:03

De meeste buitenmuren bestaan reeds (renovatieproject) en moeten slechts een deeltje opgemetseld worden. Dus ik kan daar jammer gnoeg weinig in winnen. Moest ik volledig van 0 beginnen zou ik ook wel andere materialen overwegen.

Ik ben wel benieuwt naar de afwerking van uw muren. Zorgt deze verf dan voor de luchtdichting? Is het voegwerk nog zichtbaar?

08/08/2011 - 21:45

Het voegwerk is inderdaad nog zichtbaar.

De verflaag zorgt niet voor de luchtdichting! Dat is een verf gemaakt op basis van een acrylaathars dat opgelost is in een aromaatvrij solvent. In tegenstelling tot latex en emulsieverven heeft zulk verftype een extreem lage microdiffusie voor vocht. Daarom paste ik als 1é grondlaag deze verf toe als sterk dampremmende verflaag. Daarbovenop plaatste ik als afwerklaag twee lagen van een goede kwaliteit matte acryllaatlatex.

Reden dat ik binnen een sterke dampremmende laag wenste was dat ik langs de buitenzijde van mijn muur resol heb. De hele muuropbouw heb ik dan zodaning voorzien dat langs de binnenzijde de sterkste dampremmende verflagen staan.

Van binnen naar buiten heb ik dus als totale muuropbouw: 2 lagen acryllatex, 1 laag acryl in solvent, 140mm snelbouwsteen, 170mm resol, 30mm EPS, een glasvezelnet als bewaping (op het EPS gekleefd met emulsielijm), een kwartsplamuur op emulsiebasis (om een harde afwerklaag te bekomen), twee lagen acryllatex.

Het EPS moet het resol beschermen tegen regenwater, de bewaping en de harde kwartsplamuur is de mechanische bescherming van het EPS .

 

Luchtdicht maken van je muuropbouw:  Daarvoor moet je alle kieren, spleten en overgangen tussen bouwmaterialen dicht kleven met butylband of  dichtspuiten met acryllaatmastiek of ms-polymeer.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.