sanitair water : Luchtwarmtepomp vs aardgas? | Ecobouwers.be

U bent hier

sanitair water : Luchtwarmtepomp vs aardgas?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

02/12/2007 - 19:33

hello,

We gaan onze nieuwbouwwoning verwarmen met een gascondensatieketel, en in die zin heeft onze architect (ook EPB-verslaggever) een eerste analyse gemaakt van ons energieverbruik.

Nu voorspelt dat EPB-programma ons relatief veel kosten aan sanitair warm water (360 euro/jaar), indien we het water opwarmen met de condenserende hoogrendementsketel. De architect bevestigde dat het gasketel waarschijnlijk geen 104% efficientie haalt voor warmwater productie (het EPB programma rekent 50% efficientie) !!! Redenen kunnen bv zijn dat de 104% efficientie slechts wordt gehaald bij langere werking (bv huis opwarmen), in tegenstelling tot een snelle douche of kleine hoeveelheid warm water in de keuken.

Alternatief zou zijn om een lucht-warmptepomp aan te kopen, enkel voor sanitair warm water : de BWKO 290 van Accubel is in promo voor 1420 euro (excl BTW)(COP 3.5). Dat zou zich redelijk snel moeten terugbetalen.

http://www.accubel.be/pdf/Fiches-Techniques-NL/RE-Heat-Pumps/BWK_fiche_07_11_NL.pdf

Vragen waar ik dus mee zit :
- zit dat EPB programma er helemaal naast met 50% efficientie in te bouwen? (een fout kan ik nog verstaan, maar expliciete vermelding in de formules lijkt mij beredeneerd...)
- zitten we way off-track met de redenering een luchtwarmtepomp te installeren (ik bedoel dan naar overall kostprijs, niet naar milieu-impact) ?? Wat zijn andere alternatieven?

Bedankt voor alle respons & vriendelijke groeten,

yves

18 Reacties

Reacties

02/12/2007 - 19:46

Eerst en vooral:
uw condensatieketel gaat niét condenseren voor senitair warm water en zelfs niet voor de verwarming als er geen vloerverwarming komt!

- Condensatie treedt maar op tot 54°C.
- Een gemiddeld gezin van 4 personen gebruikt 23 keer per dag warm water, bij een gewoon "doorstroomketeltje of kleine buffer dus 23 keer opstartverlies.

Ik zou nu al een buffervat plaatsen met dood water, waarop ik mijn condensatieketel zou aansluiten geblokkeerd op 54°C. Voordeel: de ketel condenseert altijd en de buffer zorgt er bovendien voor dat je maar één keer per dag een opstartverlies hebt (ifv opstart-deltaT, bijv. 44-54°C). Bij doodwaterbuffervaten hoef je geen sanitair water naar 62°C te brengen om legionella te voorkomen, omdat je geen sanitair water opslaat. Het beste systeem lijkt mij een buffer waar een spiraal doorloopt om sanitair warm water ogenblikkelijk op te warmen.

Neem dan meteen een zonnebuffer: als je in de toekomst thermische zonnepanelen wilt plaatsen, kan je ze eenvoudig aansluiten: nog beter!

Een luchtwarmtepomp die sanitair water moet aanmaken tot 60°C in de winter = een electrische boiler (COP is bij hoge temperatuur steeds bedroevend laag)!

02/12/2007 - 20:02

De luchtwarmtepomp die ik onlangs zag, was esthetisch gezien lelijk (een grote grijze metalen bak aan de buitenmuur met zichtbaar twee grote ventilatoren en in het afgesloten gedeelte de compressor). Het ontsiert de woning nog meer dan een aircotoestel.

Het toestel dat u in bijlage toont lijkt op een grote boiler. De tekening is niet al te duidelijk. Hoe gebeurt de luchtaanzuiging? De buitentemperatuur dient minimum 6° C te zijn. De prijs lijkt me gunstig te zijn.

02/12/2007 - 20:29

Yves,

die opbrengst van 50% van een condenserende ketel is zeer bizar: dat zou eerder rond de 90% moeten zijn.
En in tegenstelling tot wat Stijn zegt kan een condenserende ketel perfect condenseren met radiatoren. Bv door te werken op een regime 60-40 graden (en met een weersafhankelijke regeling lukt dat een zeer groot deel van het jaar).
Controleer die 50% toch eens met je architect, dat is volgens mij fout.
Daarnaast die COP van 3,5: Dat is veelal gemeten bij een regime om het water op te warmen van 10 to 55°C bij 20°C . Maar veelal zal je warmtepompboiler niet wachten tot het water tot 10°C is afgekoeld voor dat die begint op te warmen. En dan is je COP een pak lager. En niet heel het jaar door zal je 20 graden hebben om de warmtepomp te voeden. Reken daarom eerder met een kop tss 2 en 2,5 op jaarbasis.
Wij hier hebben een warmtepompboiler 290l, COP 3,5. Gezin van 5. we gebruiken een goede 1.200kWh met de warmtepompboiler. Ik kan helaas niet zeggen hoeveel liter warm water we juist gebruiken.

Walter

02/12/2007 - 20:44

"Alternatief zou zijn om een lucht-warmptepomp aan te kopen, enkel voor sanitair warm water".

Waarom neem je geen zonneboiler voor je SWW ?
Het rendement verschilt natuurlijk wat van merk tot merk, maar bij een goede installatie moet je 60 % van je energie kunnen besparen.
Doet een warmtepomp voor enkel SWW het beter ? In de winter werkt je warmteopomp als een elektrische boiler, terwijl je gasketel (al dan niet in condens mode) toch zuiniger stookt.
Vraagje : waarom zou ie niet condenseren, je gaat toch maar tot 60 °C in je buffervat ?

02/12/2007 - 20:46

Beste Yves,

ik moet Walter idd gelijk geven wat betreft radiatoren i.c.m. condenserende ketel: als het regime voor de radiatoren laag genoeg is (lees: goed isoleren én overdimensioneren)kan het wel. Onder de 54°C blijven is de boodschap. Houdt er wel rekening mee dat de radiatoren niet enkele procenten, maar enkele malen groter moeten zijn.

Ik denk wel dat een warmtepompboiler in de verwarmingsperiode een electrische boiler wordt, indien de warmtepomp berekend wordt in verwarmingsvermogen. Tijdens de piekverbruiken in sanitair ('s morgens en 's avonds), als er tegelijkertijd een verwarmingsnood is in de woning, zal de boiler electrisch verwarmd moeten worden. Ofwel warmtepomp overdimensioneren (duur). Beter een buffervat en vloerverwarming en nooit boven de 45°C moeten gaan om warmtepomp optimaal later te draaien + lagere stilstandsverliezen + langere levensduur.

02/12/2007 - 21:02

Stijn,

het gaat hier enkel over een warmtepompboiler. Die dient enkel voor warm water en heeft niets met verwarming te maken. En heeft een vrij laag vermogen (wat minder dan 3kW). Maar met zijn buffervat van 300liter kom je zeer zelden in warm water problemen. Er hier ook weinig aan te dimensioneren.

Walter

02/12/2007 - 21:49

nog even dit: vanwaar denk je je lucht voor de boiler te halen?
Je moet zeker zorgen dat je geen lucht wegtrekt uit verwarmde lokalen. Anders produceert je verwarmingsketel het gebruik voor je warmtepompboiler.

Walter

02/12/2007 - 21:57
Guy

Ter info:

we hebben een ventilatie WP boiler (aankoopprijs 2002: 2000 Euro).

electrisch vermogen: 500 W; opwarmingsvermogen 1,5 kW

boilerinhoud: 300 l

verbruik: 2 kWh per dag, dus een 700 kWh/j, reken uit wat het je kost.

Gezin van drie personen bijna dagelijks een douche, af en toe een bad, afwasmachine op warmwaterboiler aangesloten.

Zeer hoog comfortgehalte, altijd zo'n 300 l water van 60°C voorhanden.

Als de hoge aankoopprijs je niet teveel afschrikt, zou ik er zeker voor gaan, en je hebt bij de aankoop- en verbruik- prijs inbegrepen overal ventilatie in je huis (toegegeven, de koude lucht komt door kiertjes, deuren en ramen wel het huis in... dus energetisch niet perfect...)

Guy

03/12/2007 - 22:12

Yves

Ik zou ook gaan voor de warmtepomp voor de aanmaak van warm water.
Tevens zou ik ervoor zorgen dat de verluchting van de natte cellen(douche, badkamer) en eventueel toiletten op deze luchtafvoer zijn verbonden. Immers Na de douche dient minimaal toch 2 uur verlucht te worden. Wel indien deze afvoerlucht (vochtig en warm) nu via de warmtepompboiler gaat uitvoeren dan gaat de waterdamp ook nog eens condenseren, dus je haalt veel warmte. Je koelt er wel de badkamer mee af maar die koelt toch af indien niet verder gebruikt.

03/12/2007 - 22:37

"Immers Na de douche dient minimaal toch 2 uur verlucht te worden."

TWEE UUR ???

03/12/2007 - 23:35

Marc:
Ik moet Luc V bijtreden met zijn vraag '2 uur???".

Mijn ervaring is dat tijdens het douchen de balansventilatie snel naar een hoger ventilatieniveau schakelt, maar na het dichtdraaien van de douchekraan snel naar haar oorspronkelijk ventilatieniveau terugschakelt.
Dus helemaal geen 2 uur, hooguit enkele minuten!

Als je een goede tegenstroom BV hebt dan kan je zeker meer dan 85% van de gebruikte energie terug recupereren om je woonruimte op temp. te houden.

04/12/2007 - 07:36

Heren
Ik heb het één of twee maand terug nog tegengekomen op één van de websites van de VO. Inderdaad minimaal 2 uur vooraleer alle vocht verdwenen is of maw vooraleer het vochtgehalte terug zijn oorspronkelijke waarde heeft bereikt.
Natuurlijk kan een BV dit, maar dan dien je dit wel te voorzien tijdens de bouw of grondige verbouwingswerken.
Nu meestal heeft iedereen al de plicht gehad sinds de jaren 80 om de natte cellen en de toiletten met de buitenlucht te verbinden. Dus gebruik makend van deze verluchting kan wel iets gemaakt worden met een warmtepompboiler.
Nu BV verbruikt ook (veel) stroom. Vraag is natuurlijk of er continu verlucht moet worden.

OK een tegenstroom BV met recup 85-95%. Waarom dan niet een actieve BV, eentje die uit de resterende restwarmte nog energie haalt en dit toevoegt aan de binnenkomende luht (na WW) en/of warmwater produceert. Rendementen van 120-150%. Je kan het al raden zekers. Het verwarmingsvermogen is beperkt tot 6KW-heat-side en de prijs schommelt rond de 8.000€ excl BTW en plaatsing. Dus voor LEW of passieve huizen.

04/12/2007 - 11:46

Mark,

zo een warmtepompboiler trekt tss 300 en 500m3/h. En dat is best zeer veel.
Als je dat gaat gebruiken voor verluchting zal je toch rapper dan op 2 uur je badkamer correct verlucht hebben (dit zal rap voor een gemiddelde woning de lucht in de badkamer meerdere keren per uur volledig vervangen).
En langs de andere kant, als je geen warm water nodig hebt heb je ook geen verluchting. Je moet dus voor een correcte verluchting nog iets anders voorzien.
Wie of wat is VO?

Walter

04/12/2007 - 12:24

Yves,

EPB rekent inderdaad met een opwekkingsrendement van 0.5 voor ogenblikkelijke opwarming op gas. (tabel 11 uit document http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/economie/energiesparen/epb/doc/bijlage1epb.pdf)

Ik an me vergissen, maar volgens mij kan je ook een warmtepompboiler valideren in de EPB software.

Geert

04/12/2007 - 18:53

Je condensatieketel zal een verwarmingsrendement halen van gemiddeld 98-99 % gedurende het warm water maken maar de warmtewisselaar in tegenstroom heeft een rendement van ongeveer 80%.

0.8*0.98= 78% Altijd nog beter dan die 50% maar het roept toch vragen op.

31/12/2007 - 14:45

Hello allemaal,

Hartelijk bedankt voor de vele antwoorden! Eerlijk gezegd was ik een beetje overrompeld & het heeft even geduurd tot ik alles voldoende verstond om besluiten te kunnen trekken. ;-)

(Waar volgende site van de UCL trouwens veel bij hielp : http://www-energie.arch.ucl.ac.be/ )

Voorlopig denk ik nu het volgende te doen :
- Geen warmtepomp, wegens te lage COP bij lage buitentemperaturen. Aansluiten op ventilatielucht lijkt een te moeilijke optie, gezien we systeem C+ van Renson gaan gebruiken, en ik weet niet hoe ik beide zou moeten laten samenwerken (ben niet bereid meer te ventileren ten behoeve van warmtepomp; deze laatste moet leren om warmte te recupereren uit passief passerende lucht...)
- geen dood water buffer vat : 1. ik heb vloerverwarming in de meeste woonruimten, behalve slaap- en badkamers (radiatoren). Gegeven dat het retourwater van de VV ~20C is, en van de radiatoren 30..70C, eindig ik met gemengd retourwater van 20..45C, wat lager is dan de 54C doodwatervattemperatuur, dus meer condensatiewarmterecuperatie. 2. eigenlijk werkt dit mbt SWW als een doorstromer, maar met nog minder liter/minuut dan de gasketel kan leveren, waarschijnlijk.

Wat ik wel denk :
- condensatie gewoon op retourwater van radiatoren+VV (meestal enkel VV dus)
- gewoon boilervat voor SWW, met 1x opstartverliezen/dag.
- geen zonneboiler, wegens te lange financiele terugverdientijd.

Resterende vragen
- zie ik iets over het hoofd?
- dimensionering radiatoren : 50/30 lijkt overdreven, want enkel rendabel in putje winter; 90/70 lijkt te krap, aangezien we misschien al einde herft naar te hoge stookregimes gaan gedwongen worden ; hoe ken ik het optimum? 80/60 of iets anders tussenin?

bedankt & prettige feesten !

yves

04/01/2008 - 10:57

Beste Yves,

Ik heb de discussie zojuist gelezen. Je besluit lijkt mij verstandig. Ik zou je willen adviseren om aan het eind van elke maand de gasmeterstand te noteren. Uit het verbruik in de zomermaanden kun je dan afleiden wat het gasverbruik is t.b.v. warm water. Je weet dan ook wat je daaraan uitgeeft en wat je terugverdientijd zou zijn als je b.v. de aanschaf van zonneboiler of WP-systeem zou overwegen.
Veel succes.

06/08/2011 - 14:19

Beste Yves,

 

Deze discussie is inmiddels al enkele jaartjes oud. Bent U inmiddels tevreden over Uw gekozen oplossing en kunt U eventueel enige verbruiksgegevens delen?

 

Mvg

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.