Renovatie: wat doen met schouw open haard (luchtdichtheid & buitengevel isolatie)? | Ecobouwers.be

U bent hier

Renovatie: wat doen met schouw open haard (luchtdichtheid & buitengevel isolatie)?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

17/07/2013 - 11:17

Het betreft een alleenstaand huis uit 1975 met spouw van 4cm gevuld met wol (in 1975). We werken naar LEW (luchtdichtheid, 3v glas in nieuwe profielen, heel veel isolatie). Buitengevel isolatie met sierpleister staat nog op het lijstje (buitensteen niet uit breken).

Dit is allemaal heel erg kostelijk dus moet het geheel ook in orde zijn. Wat doe ik in dat opzicht met de schouw van de open haard? Ter info: we wensen later nog een gashaard omdat het mooi is.

- Moet ik die uitbreken? Dus nieuwe buis door dak voor gashaard.
- Of is het aanvaardbaard om hem te laten staan?
- Of zijn er technieken zodat ik hem aanvaardbaar kan laten staan? Kan ik een dubbelwandige buis in de schouw steken en de rest opvullen, ...?

25 Reacties

Reacties

17/07/2013 - 18:14

simpel

als je een LEW gesloten haard wilt dan heb je 15cm diameter nodig, meet uw diameter eens, trek een foto met een camera en kijk hoeveel bakstenen (1 + 1/2 baksteen) breed/hoog uw schoorsteen is. Die buis moet van boven tot naar beneden geraken, en als dat niet lukt zet je daar een gewone gascassette die niet gesloten werkt en gewoon aangesloten met uw bestaande schoorsteen en vergeet dan die blower test. Vergeet dan ook de isolatie van uw schoorsteen, want als er een buis is met korreltjes rond kun je een en ander nog isoleren, in het andere geval is er geen isolatie

In theorie moet je controleren of er geen gaten in zitten, dat je ook geen schouwbrand hebt en uw gebinten van uw verdiepingvloer niet in de fik gaat.

Ik heb een bruin vermoeden dat je zult eindigen met die schoorsteen af te breken, als je zo hard wilt isoleren.

 

18/07/2013 - 12:16

Ik meet dit weekeind, maar 15cm ga ik wel hebben denk ik.

Wat bedoel je met In theorie moet je controleren of er geen gaten in zitten, dat je ook geen schouwbrand hebt en uw gebinten van uw verdiepingvloer niet in de fik gaat.?

Gaten van ouderdom? Of dierven ze vroeger die fout maken?

PS: het zijn beton gewelven (potten).

18/07/2013 - 15:12

Juist eens uw dak controleren of er geen kepers in uw schouw steken die in de fik kunnen gaan

Ik heb zo'n schoorsteen op de muur gemeten van 1 meter, en heb een muizengaatje van 30cmx10cm > dus onbruikbaar/ je zou u mispakken, gewoon eens kijken op uw dak, of kijken vanuit uw schouw hoe groot dat gat is.

Ben zelf bezig met zo'n dossier, daar ben ik al uit, ik kan dus geen gesloten dubbelwandig systeem plaatsen.

 

18/07/2013 - 20:43

Lucht kun je toch ook aanzuigen via bv. buitenmuur of van onder de grond (in de veronderstelling dat bv. de vloer eruit moet). Dan heb je toch geen 15 cm diameter nodig?

18/07/2013 - 06:55

Als je luchtdicht wenst te bouwen dan ga je eerst moeten kijken of je een gashaard vind die gesloten is. Dus aanvoer van externe buitenlucht en afvoer via schouw. Het is dan best dat je ofwel uw schouw afbreekt en een nieuwe buis steekt of dat je uw bestaande schouw intubeert met een inox buis.

 

Wil je zo'n mooie gashaard met van die witte stenen in die volledig open is dan mag je het al vergeten in een luchtdichte woning. 't Is te zeggen, uw luchtdichtheid is volledig verloren en het is zelfs gevaarlijk voor CO intox e.d.

19/07/2013 - 11:52

Hoe ga je ventileren?

Maximale lekkage:

Zonder technische installatie  3.0 h-1 (natuurlijke ventilatie)

Met technische installatie  1.5 h-1

Systeem D  1.0 h-1

Passiefwoning  0.60 h-1  

 

Mon

19/07/2013 - 12:57

Poing

Gesloten systeem met concentirsche buis in bestaande schouw nadien opvullen met argex bolletjes.

Zoals je zelf aangeeft.

Chris

23/07/2013 - 11:05

Idd een gesloten kachel zoeken met aanvoer rechtstreeks van buiten (via dubbeleschouw of aparte buis).

Je moet er rekening mee houden de schouw voldoende te isoleren want aangezien deze met buiten in verbinding staat kan je deze doorvoer niet als een binnenruimte beschouwen. Sommigen zeggen dat je dan warmtewinsten van de hete schoorsteenbuis verliest maar dit weegt, zeker voor een sierhaard, niet op tegen de constante verliezen.

Je kan in dit geval op 2 manieren isoleren, mss is een combinatie van de 2 ook geen slecht idee.

Je kan de schouw rond de te plaatsen afvoerbuis isoloeren, zoals eerder al aangehaald kan dit met o.a. argex, perliet, vermiculiet,... je moet er wel voor zorgen dat deze materialen ONbrandbaar zijn, brandveilige materialen zoals glaswol lijken mij onvoldoende te beschermen tegen brand.

Je kan de schoorsteen ook langs buiten isoleren (dus langs de binnenkant van je woning). Dit doe je hetzelfde als het plaatsen van binnenmuurisolatie. Het voordeel hiervan is dat je veel meer keuze hebt op gebied van materialen en technieken en dat je dit ook zelf kan plaatsen. Dikte, materiaal en afwerking kan je hier kiezen.

24/07/2013 - 23:13

Wij gaan eind deze zomer ook een kachel laten plaatsen, echter mag deze niet rechtstreeks op onze schouw (ongebruikt) worden aangesloten en gaan we deze laten tuberen met een dubbelwandige inox RVS buis van 150 (160 met isolatie en buitenmantel) zoals voorgeschreven door de kachelbouwer (tigchelaar). De schoorsteenpot komt uit op het beton gewelf van de bovenverdieping tussen de binnenmuur (oranje kleur) en buitengevel (zwart kleur) en gaat dan nog een meter omlaag om dan een bocht te maken naar de binnenmuur zodat deze achteraan onze kachel kan worden aangesloten. Ter verduidelijking heb ik een schets toegevoegd. Ik had gemerkt dat dit holle gedeelte (spouw) niet geïsoleerd was na het openbreken van het zijmuurtje (zwart-groen gestippeld). Nu zou ik dit graag isoleren (oranje gevuld) met rotswol aangezien deze tot 1000° bestand is. Is dit een goed idee? Of toch gevaarlijk als ik volgende lees: http://www.isolatie.info/brandveiligheid

24/07/2013 - 23:48

De link lijkt mij een beetje overdreven maar een waarschuwing is idd niet onbelangrijk. 

In de in de link aangehaalde voorbeelden zal de brand door iets heel anders ontstaan zijn en enorm uitgebreid zijn, daarna pas bereikt deze de isolatie. Als u weet dat een geëvolueerde binnenbrand ruim over 1500°C gaat begrijpt u wel dat weinig materialen hiertegen bestand zijn...

Het belangrijkste is brand te voorkomen en ervoor zorgen dat het niet zo ver komt, aangezien je kachel een 'risicoplek' is kan je hier best extra opletten en alle constructieonderdelen in de buurt van de kachel voorzien op de hoge temperaturen.

Zo voorkom je brand en heb je tijd om te reageren als er toch iets misgaat.

25/07/2013 - 21:49

Hopelijk lukt het nu om de schets toe te voegen...

24/07/2013 - 20:04

Kon blijkbaar geen bestand uploaden dus geef ik link naar schets van ander forum:

http://bouwinfo.be/forum/attachment.php?attachmentid=7739&d=1374349693

24/07/2013 - 23:39

Je kan deze ruimte idd best isoleren. Indien de muren (zwart en zwart-groen) uit beton of snelbouwsteen bestaan en een spouw hebben kan je deze isoleren. Hier kan je verschillende materialen voor gebruiken omdat er een stevige onbrandbare laag en een afstand tussen zit. Als je recht rond de buis wil isoleren (oranje vlak) dan gebruik je best onbrandbare materialen. Let op! onbrandbaar is niet brandveilig ! Materialen zoals rotswol, glaswol en cellulose zijn brandveilige materialen die een brand in het beginstadium niet positief beïnvloeden. Onbrandbare materialen zullen in geen geval branden en zullen vaak zelfs een isolerende of brandvertragende beschermingslaag vormen. Ik denk dat o.a. argex, perliet en ytong multipor onbrandbaar zijn.

Aangzien je een dubbelwandige buis met een beetje isolatie hebt zal deze al minder warm zijn als een enkelvoudige afvoerbuis.

Rockwool is mss mogelijk maar onbrandbare materialen lijken mij veiliger.

25/07/2013 - 17:38

Beste Anton, bedankt voor de nuttige info.

Die ytong multipor lijkt mij wel een goed alternatief, heb echter de technische fiches van zowel ytong als rockwool vergeleken en blijkbaar behoren beiden tot dezelfe A1 brandklasse (onbranbaar).

Nu weet ik niet of je men schets kon zien, deze is publiekelijk niet zichtbaar maar ga deze vanavond opnieuw proberen te uploaden. Nu die zwart en zwarte-groen lijnen stellen gevelsteen voor en de oranje lijn de binnenmuur. Die oranje gevulde ruimte stelt nu dus de ongeisoleerde spouw voor, en juist in die hoek komt de schoorsteenbuis, maw ze zal zich in de spouw bevinden aangezien daar voldoende ruimte is en nu wou ik net van de gelegenheid gebruik maken om deze te isolleren nu ik er goed aankan en de spouw heb "gekuist" van alle rommel op de bodem. De andere spouwen zyn reeds geisoleerd.

26/07/2013 - 12:03

Indien de rotswol klasse A1 heeft (wist ik niet) kan je deze hier waarsch ook gebruiken.

Op welke manier kan je er nu eenvoudig aan? Is een van de muren open of kan je er langs boven aan? Het ene materiaal zal je dan waarsch al eenvoudiger kunnen plaatsen als het andere. 

26/07/2013 - 13:41

Ik wist dit ook niet, daarom dat ik alle van mogelijke isolaties de technische fiches heb vergeleken.  Ik kan er eenvoudig aan doordat ik de zijgevel (zwarte-groen gestippelde lijn) heb uitgeslepen en gevelstenen heb verwijderd en er nu dus makkelijk bij kan over de hele hoogte van de muur.  De spouw is een 80-tal cm diep en aangezien de zijgevel toch open moest om de schoorsteen buis te kunnen plaatsen wil ik er nu dus ook van profiteren om dit te isoleren.  Ik twijfel nu enkel nog om daar waar de buis langs de binnenmuur naar beneden zal lopen om daar ook te isoleren of om op die plaatst de isolatie te onderbreken zodat er toch vrije ruimte is langs beide kanten van de buis.  Dit zou daar natuurlijk nog altijd een koude brug zijn maar mss wel veiliger? Ik vermoed dat die oplossing toch nog altijd beter zal zijn dan totaal geen isolatie of zou ik toch het geheel en ook daar waar de buis langs de binnenmuur loopt ook de muur mee isoleren?  Ga sowieso ook raad vragen aan de schoorsteenman als die te plaatste komt kijken voor de schoorsteen te tuberen...

30/07/2013 - 17:30

Dan denk ik dat je nu best een materiaal kan kiezen dat eenvoudig te plaatsen is en dat je kachelplaatser ook een goede keuze vindt. Aangezien je er aan de zijkant bijkan denk ik dat een rockwool of ytong niet slecht zullen zijn, indien dit niet zo was was de plaatsing hiervan al veel moeilijker. 

Afstand laten tussen de schoorsteen en de isolatie zal naar veiligheid toe zeker niet slecht zijn maar het zal het nut van de isolatie doen afnemen, indien het een dubbelwandige of al reeds geïsoleerde buis is kan je wel ertegen plaatsen omdat de oppervlaktetemperatuur dan lager zal zijn. Advies aan plaatser vragen is altijd goed, zelfs beter als je het aan meerdere 'ervaringsdeskundigen' vraagt want zij zien de situatie en hebben ervaring.

 

De reden waarom ik rockwool niet bij onbrandbaar plaatste is volgens mij omdat deze geen opgegeven brandweerstand heeft en bv ytong wel, dit is echter alleen maar van belang in openbare gebouwen bij het construeren van brandcompartimenten. Voor jouw maakt dit geen verschil.

30/07/2013 - 19:27

Beste Anton, zaterdag was de schoorsteen man langsgeweest.  Uiteindelijk zouden we gaan voor enkelwandige vaste inox buizen in de schouw gevuld met perliet.  Daarnaast zei hij ook dat rockwool geen probleem was, aangezien zij de enkelwandig buizen met diezelfde isolatie gebruiken, dit zal dus ook het geval zijn voor het gedeelte in de spouw.  Ondertussen is sinds vandaag al een deel van spouw geïsoleerd met rotswol, eenmaal de schoorsteen geplaatst kan ik verder isoleren en de rotswol laten aansluiten met de isolatie rondom de schoorsteenbuis.  Nogmaals bedankt voor uw advies.

01/08/2013 - 17:23

Veel succes met de werken !

25/07/2013 - 09:05

Ik heb geen 15cm en ga de schouw dus moeten uitbreken of langs binnen isoleren, ik denk het eerste te doen. Het is inderdaad een haard die per gelegenheid zal branden, want CV is optimaler.

Het doel is ventilatie D te plaatsen, daarom dat ik zoeveel mogelijk naar luchtdichtheid streef. Het is bij een renovatie over lange termijn echter lastig omdat een deel van het huis nu pot dicht is en een deel zo lek als een zeef. Bovendien, om die normen te halen zal buitengevel isolatie met sierpleister wel vereist zijn denk ik (ik sluit wel overal de vloer of chape aan op de pleister).

25/07/2013 - 10:35

Is er in de schouw wel plaats voor een enkelwandige inox buis ? In dit geval kan je de aanvoer door een muur doen en de afvoer door de schouw. Schouw afbreken is ook mogelijk maar hier zal je wel wat werk aan hebben vermoed ik.

Buitennisolatie is een goede oplossing, zorg er wel voor dat je de spouwmuur -indien je er één hebt- ook isoleert, een luchtspouw tussen isolatie en verwarmde ruimte kan voor warmteverliezen zorgen. 

25/07/2013 - 11:16

Hoeveel heb ik nodig voor een enkele buis? Ik heb ook een kruipkelder waar de lucht vandaan kan komen, maar ik weet niet of dat technisch mogelijk is met een gasketel.

Schouw laten staan heeft zijn voordelen (werk en kost want ik kan mijn dak niet zelf dichten), heeft het geen gevolgen naar koudebrug op beton gewelven? Dus plafond van de living & vloer verdiep er boven. Ik wil daar zeker geen schimmel krijgen.

Aan de schouw is geen spouw, je bedoelt de spouw in de rest van de woning en dan mijn plannen voor buitengevel isolatie? De spouw is 4cm, bij het vervangen van de ramen heb ik hier en daar dikke pakken wol gezien, maar ook serieuze openingen zonder wol.

Blijkbaar kunnen ze daar niets aan doen... Mijn plan is (eventueel zelf) de spouw vanboven dicht te maken met pur zodat het schoorsteen effect in de spouw sterk verminderd (of nihil is).

 

25/07/2013 - 16:34

Ik weet niet juist wat er bij jouw nodig zal zijn maar de meeste enkelwandige rookgasafvoerbuizen die ik op internet vind hebben een diameter tss 8 en 15 cm. Ik weet niet wat men doorgaans plaatst, mss kan je hiervoor informeren bij een plaatser. De aanvoerbuis moet verse lucht kunnen aanzuigen, of het technisch mogelijk is dit via de kruipruimte te doen weet ik niet maar ik denk dat dit geen probleem zal zijn, desnoods trek je de buis door tot aan een verluchtingsgat van de kruipruimte.

Om vochtproblemen te vermijden zou ik de ruimte rond de buis in de schouw zeker opvullen met een onbrandbaar isolatiemateriaal. Indien hier dan toch nog een beetje vocht ontstaat zal dit waarsch wel opdrogen op de momenten dat het hier warm is. Ik durf u echter niet garanderen dat dit zo zal lukken, mijn kennis hierover is te beperkt.

 

Met de spouw bedoel ik idd de spouwmuur van de rest van de woning. Van wie heb je vernomen dat er niets aan gedaan kan worden? Misschien kan je aan een plaatser van inblaaswol (als na-isolatie) eens vragen of hij de spouw kan inspecteren en of het mogelijk is deze volledig bij te vullen met wol, zo is de spouw ook goed dicht en isolerend. Indien ook deze er niets aan kan doen kan je idd best de spouw zo goed mogelijk vullen en/of afsluiten met bvb pur. 

Is het ook een optie om de gevelsteen af te breken? Zo verdwijnt ook de spouw met plukjes wol en heb je meer ruimte om de verdere opbouw van de muur te plaatsen (isolatie+bekleding). Aangezein je voor buitenmuurisolatie+sierpleister kiest heb je de bestaande gevelsteen volgens mij niet meer nodig.

25/07/2013 - 17:43

een spouw in uw schoorsteen ?

25/07/2013 - 17:42

die diameters van de buizen zijn voorschriften van de fabrikanten.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.