renovatie dakisolatie | Ecobouwers.be

U bent hier

renovatie dakisolatie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/08/2007 - 21:28

Beste,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Graag had ik jullie deskundig advies in verband met dakisolatie. Eerst en vooral wil ik vermelden dat het om de renovatie van een zolder in een gewoon rijhuis uit de jaren 60 gaat, en het dus niet mijn bedoeling is richting een passiefhuis te evolueren (daarvoor is veel meer nodig en daar is het budget niet toe).

Momenteel is de zolder een beetje geisoleerd : 4 cm kurk en dan beslagen met houten latten. We willen er 2 kamers maken voor de kinderen, en de isolatie is een heel belangrijk punt, volgens mij eens zo veel om het in de zomer draaglijk te houden.

Mijn idee momenteel is om de kurk te laten zitten en bovenop de bestaande houten latten nieuwe kepers te slaan en extra rotswol te zetten en af te werken met gyproc. Mijn voornaamste vraag is hoeveel cm isolatie ik best voorzie. Zoals reeds gezegd wil ik geen passiefhuis, maar wel een goede isolatie die de stookkosten binnen de perken houdt en de temperatuur in de zomer draaglijk houdt. Ik twijfel momenteel vooral tussen 12 cm of 18 cm extra glaswol. Even heb ik aan Actis gedacht, maar daar ben ik na een beetje lectuur op dit forum van afgestapt :-)

Er komen in de kamers nieuwe veluxen (2 grote per kamer, 4 dus in totaal) met rolluiken. Het volledig dak en het heel klein stukje buitenmuur worden geisoleerd, maar bijvoorbeeld in de muren van het verdiep eronder zit geen isolatie. Ik weet wel dat de meesten zullen zeggen : hoe meer hoe beter, maar toch hoop ik een genuanceerde mening te kunnen krijgen, ik wil bijvoorbeeld niet dat de veluxen verdwijnen in tunnels van 70 cm diep...

Alvast heel hard bedankt om een groentje verder te willen helpen.

Vriendelijke groeten
Wim

11 Reacties

Reacties

16/08/2007 - 21:47

neem gerust eens de tijd om dit forum te raadplegen, via de zoekmachine ...
(maar neem wel een paar dagen verlof)
je zal versteld staan hoeveel je vindt over isolatie en renovatie !

op dit forum wordt alles bij elkaar meestal NIET over passiefhuizen gepraat , hoewel je ook daarover de nodige gigantische schat aan informatie vindt ...

in jouw geval : voorzie een winddicht onderdak (liefst ook nog isolerend type) , in totaal graag MINIMUM 20 cm isolatie (vanwege zomerconfort, meer is beter) , en voorzie een LUCHTDICHT aangebracht dampscherm of damprem (ook luchtdicht aan te sluiten op het kader van je Veluxen),
voorzie zonwering aan de buitenkant van je Veluxen .
en vergeet de Veluxen zelf bij inbouw niet te isoleren .
winddichtingskraag (folie) van Velux niet vergeten te bestellen .
onder de damprem komen dan de "plafondlatten" dwars op de kepers , en daaronder de gyproc of fermacell of ...

da's kort samengevat wat je in extenso met alle mogelijke uitleg en how-to's erbij zou vinden als je de zoekmachine zou gebruiken .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

17/08/2007 - 12:09

Buiten de klassieke isolatiesystemen bestaan er ook nieuwe. Men staat er niet bij stil maar ook rotswol, glaswol, PU en ook styreen hebben niet al te beste reputatie op vlak van gezondheid. De fijne deeltjes afkomstig van glas- en rotswol worden op dezelfde manier in de longblaasjes opgenomen als asbest...
Nu bestaan er ook verven die isoleren, heel geschikt voor renovatie. Men heeft coatings voor binnenhuis en reflekterende coatings. Binnenhuis isolerende verven werken op 3 manieren van warmteoverdracht.
http://www.nansulate.be
http://www.nansulate.be/nladgreencoat.htm

19/08/2007 - 08:59

Bart,

Bedankt voor de informatie, ik denk inderdaad dat ik 18 cm glaswol ga bijsteken, dan kom ik alles samen op 22 cm uit, dat zou moeten volstaan.

Even nog een bijkomende vraag. De kamer grenst aan 1 kant ook aan het huis van de buren, dit is een niet geisoleerde muur, en ik denk niet dat het dak van de buren goed geisoleerd is. Moet ik die muur ineens mee isoleren, of kan ik dat nog afwachten wat het geeft en het eventueel later doen (kan later vrij eenvoudig door een gyproc voorzetwand). De muuroppervlakte is beduidende kleiner (een deel van de muur is een niet gebruikte schouw aan onze kant) dan het dakoppervlak, dus ik vermoed dat het nogal moet meevallen.

Alvast bedankt

Wim

19/08/2007 - 09:16

alles hangt natuurlijk af van het resultaat dat je wilt bereiken .
dit zou inderdaad later kunnen.
een bedenking is dat binnenisolatie altijd riskanter is dan buitenisolatie, je maakt sneller fouten op bouwfysisch vlak (met condensatie, schimmel als gevolg) als je dat niet goed uitvoert, of niet goed bestudeert op voorhand ...
het is altijd een goed idee om alle niet-gebruikte schouwen gewoon te verwijderen indien zulks kan , anders haal je de kou gewoon binnen in je (hopelijk) goed geïsoleerde woning,
om nog maar te zwijgen van de plaatswinst die je dat oplevert .
mogelijk moet je dan een ingenieur raadplegen als bijvoorbeeld een gording of nok ingewerkt zit in de schoorsteenwand , kwestie van daar een oplossing voor te bedenken .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

19/08/2007 - 15:04

nog even terugkomen op dat zinnetje waar glas- en rotswolvezels vergeleken worden met asbest, waar ik helemaal niet mee eens ben, de asbestvezel is er eentje dat minuscule weerhaakjes heeft wat bij deze isolatiesoorten zeker het geval niet is. in de vaktermen spreekt men van ophoestbaarheid van de vezels wat bij asbest bijna nihil is en bij deze isolatiematerialen redelijk goed is vandaar dat ze in Duitsland ook spreken van 'krebsfrei' wat kankervrij betekent.

19/08/2007 - 18:05

@Guy,

Hmmm, uw coating isoleert slechts 2X beter dan PUR.
Hoe kan je dan met een coating hetzelfde effect bereiken als een PUR isolatie van bv. 10 cm dik, lever jij dan een coating van 5 cm dik?
En bestaan er al gezondheidsrapporten over uw nanocoatings? Zijn die dan zo milieuvriendelijk en onschadelijk voor mens en dier?

22/08/2007 - 19:50

triyan
De deeltjes van glaswol en steenwol blijven 30-60 dagen in de longen ( elke studie hieromtrent is hiermee eens). Wat wel een feit is dat asbest deeltjes langer in de longblaasjes aanwezig blijven. Ik heb de tijd nog meegemaakt waar men met studies kon bewijzen dat asbest onschadelijk was en milieuvriendelijk.

Nanocoatings zijn onschadelijk en de meeste hebben zelfs een EPA goedkeuring ( mag gebruikt worden door voedingfabrikanten).Waarom onschadelijk...? Wat zijn de actieve bestanddelen van sommige nanocoatings...nano zand ( dit is gewoon zand in nanovorm), de meeste nano bestanddelen zijn reeds lang bekend en zweven rond in de meeste omgevingen. Sigarettenrook, parfum...bevatten allemaal miljarden nanodeeltjes...
De meeste lippenstiften bevatten nano ( het gloss effect), zonneproducten met UVA-UVB bevatten allemaal een nanofilter (nano ZnO²)...

22/08/2007 - 20:02

Eric
Nanocoating isolatie heeft niets met dikte van de coating te maken. Klassieke isolatie berust op het principe dat lucht een slechte warmtegeleider is. Hoe dikker dergelijke isolatie hoe beter de isolatie. Nanocoating isolatie werkt op het principe van het afremmen of versnellen van atomen.

24/08/2007 - 12:58
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Bart,

Nogmaals dank voor alle uitleg. Wat problemen met condens betreft op muurisolatie langs de binnenkant, ik denk dat dat moet meevallen. Per slot van rekening is het geen buitenmuur maar een muur met onze buren, er zal dus nooit een groot temperatuursverschil over deze isolatie staan, toch niet voldoende groot om tot condens te leiden denk ik.

Nu ik toch bezig ben nog 2 vraagjes.

1. Misschien een domme vraag, maar kom. Hoe zit het in de zomer op een goed geisoleerde zolder ? Ik vermoed dat het er in principe koeler moet zijn dan zonder isolatie, maar wat eens de warmte is binnengeraakt ? Is het dan niet zo dat het na een lange periode van hitte moeilijker is om het weer koel te krijgen ?
2. De gordingen van mijn dak zijn even dik als mijn totale isolatie. Kan dit hout een koudebrug vormen ? Moet ik hier schrik van hebben ? Uiteraard komt tussen de leefruimte en de gording een dampscherm, maar kan er dan toch nog condens op komen of valt dit met hout wel mee ? (je ziet het, ik ben een groentje).

Nogmaals dank

Wim

25/04/2008 - 16:43

Ik wil dhr. Bisschops een voorstel doen.

We nemen een thermografische foto van 1 gevelmuur van twee overeen te komen woningen (te renoveren oudere woningen). Daarna behandelen we deze zoals is voorgeschreven met nansulate, en nemen we daarna opnieuw een thermografische foto van die woning. We vinden wellicht een sponsor die dat wil financieren.

Indien de beweringen kloppen, zal er een heel duidelijk verschil zijn tussen beide. ( ergens in de herfst )

Wie wil dit project mee helpen opzetten?

Als de beweringen betreffende de isolatie effectief kloppen, wordt mijn geloof in de nanotechnologie nog eens extra ondersteund!

greetz
Dirk

07/05/2008 - 18:11
Guy

Dirk,

Dit is een interessant voorstel. Thermografische studie is reeds gedaan met Adgreencoat...
http://www.adgreencoat.org/files/main.htm
Men ziet daar duidelijk een verschil...
Er zijn ook bepaalde studies gedaan met Nansulate (ASTM-American Stand. Test Method)...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.