Plat dak met twee isolatiematerialen | Ecobouwers.be

U bent hier

Plat dak met twee isolatiematerialen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

07/03/2011 - 12:48

Hallo, ik bouw momenteel een aanbouw, een houtskelet dat de keuken, berging en douche wordt.Ik probeer zo veel mogelijk herbuikbare materialen te gebruiken. Dit vanuit ecologisch standpunt maar ook vanuit gezondheid, ik ben immers overtuigd dat een woning moet "ademen"

De opbouw van het PLATTE dak van onder naar boven:

Houten kepers met daarop dwars genen planken (dit is het deel dat zichtbaar moet blijven)
Op de houten planken een intelligent damprem (INTELLO +)
Oorspronkelijk was het de bedoeling om op het damprem een "tweede" dak te laten maken met daarin cellulose ingeblazen. (Niks mis mee volgens mij)

Toen zag ik in een brochure van HOMATHERM (houtwol isolatieplaten) een voorstelling van een plat dak waarbij men op het damprem houtwolplaten legt waarop dan een EPDM wordt gekleefd. Een wel zéééér makkelijke en blijkt vééél goedkopere manier om een dak op te bouwen!!! Ik ben wel gewonnen voor het idee, op zich zijn mijn muren ongeveer zo opgebouwd met één belangrijk verschil dat de muren naar buiten toe ook dampopen zijn ....en een EPDM alles behalve dampopen is.

Nu goed, ik ben nog wel bereid om deze manier van werken te proberen en binnen 10 jaar te evalueren of het de juiste manier is.

Alleen... in die houtwolplaten bestaan er geen afschotplaten vanwaar mijn vraag : Is er iemand die mij kan zeggen welke problemen er zouden kunnen bestaan mocht ik het volgende doen:

op het damprem komt dus de HOMATHERM houtwolplaat en daarop komt afschotisolatie van steenwol(liefst) of PUR waarop dan de EPDM komt.

Noem dit een brainstorming-sessie dus ALLE mogelijke problemen zijn OK!

Thx, Mario

15 Reacties

Reacties

07/03/2011 - 18:58
wgb

Het systeem van Intello is het bufferen van vocht. Je gaat het volume kleiner maken, klopt het systeem dan nog. Hoe ga je het geheel stormvast verankeren.  

07/03/2011 - 21:59

Hallo,

Het absorberende volume is inderdaad kleiner. Hieraan heb ik ook al gedacht alleen ik vind nergens info over een minimumvolume/vermogen.

Verankering is geen probleem. Ballast zou het simpelste zijn maar ik zal verlijmen. Die houtwolplaten zijn perfect verlijmbaar. Op het dampremvlies zou ik toch om de meter houten latten vijzen(in de kepers) tussen die houten latten komt een zachte houtwolisolatie wat de geluidisolatie ten goede zal komen. De stijve/harde houtwolpaten worden op die latten gekleefd. De steenwol afschotplaten worden volvlak op de houtwol platen gekleefd.

Wat denk je?

07/03/2011 - 22:07

Hallo allen,

 

ik heb ondertussen in een brochure van PAVATHERM (concurrent van HOMATHERM) een voorstelling gezien van zo'n plat dak met een laag houtwol met daarbovenop PUR. Dus dat betekent dat anderen hierover ook al hebben nagedacht!

Alleen die voorstelling beschreef een dampscherm (zoals rooving) onder en boven de isolatie. De houtwol/PUR zit dus dampdicht ingelsoten.

Zou dit zijn omdat het absorbtievermogen te klein is zoals reeds aangehaald?

 

Thx,
Mario

08/03/2011 - 08:06

Hallo allen,

 

heeft steenwol nog enige capaciteit om vocht te bufferen zoals cellulose en hout dat kan?

In dat geval zou de buffercapaciteit toch nog aardig groot zijn.

 

Thx,

Mario

08/03/2011 - 08:23

voor zover ik weet heeft steenwol (en ook glaswol) geen bufferende capaciteit (toch nergens gehoord) zoals cellulose.

de houtwolplaten zijn veel dichter geperst dan cellulose en ook dunner... mijn logica zegt me dan dat eenzelfde hoeveelheid damp bij cellulose makkelijker gebufferd wordt dan bij houtwol

08/03/2011 - 08:11

Hallo allen,

 

Een bijkomend vraagje:

bij de opbouw van een plat dak geisoleerd met bv cellulose of houtwol spreekt men altijd van een damprem onderaan en een dampscherm bovenaan....maar wat langs de zijkant.

Maak ik de zijkant dampdicht met bv OSB en zelfs nog een folie als EPDM of maak ik de zijkant dampopen met bv een CELLIT 4D zoals bij mijn muren.

Thx,

Mario

08/03/2011 - 08:29

de damprem onderaan moet langs de zijmuren een klein stukje naar beneden komen en 'verzegeld' worden dmv. tape of luchtdichtingskit. Anders krijg je een gat/reet/spleet waarlangs de damp ongehinderd in je isolatie kan dringen.

het dampscherm bovenaan het plat dak is tevens waterkering want je wilt geen regenwater in je isolatie. Ook het dampscherm dient dus in alle hoeken en kanten perfect af te sluiten.

De intelligente damprem (langs onder) zorgt ervoor dat de celluloseisolatie een teveel aan vocht kan bufferen maar ook terug kan vrijgeven als de lucht droog(er) wordt. 

08/03/2011 - 09:54

Hallo allen,

 

Kris, je hebt volgens mij gelijk dat cellulose de betere vochtbuffer-capaciteit heeft tov van houtwol...steenwol heeft waarschijnlijk geen buffercapciteit.

Wat de dikte van zo'n houtwolplaten betreft vergis je jezelf. Ik heb die reeds gaan checken in de handel. Het zijn enorm stijve en harde platen met een dikte tot 24 cm. Als je wil kan je in lagen werken dus de dikte is op zich geen probleem.

Het nut van het damprem onderaan en het dampscherm bovenaan is me duidelijk, bedankt......alleen wat doe ik opzij.
Doordat ik met afschot-isolatie wil werken (steenwol) is mijn hoogste punt van het dak aan de buitenzijden. Ik meen iets van een 25 cm (moet ik nog checken).

Welnu wat doe ik met die buitenzijde:
Mijn logica zou zijn daar dampopen te werken met bv CELLIT4D zoals ik bij mijn muren heb gedaan. Op die manier kan er damp vanuit de isolatie naar buiten migreren. Of zie ik dit verkeerd?

Thx,

Mario

08/03/2011 - 11:13
3zl

Ik denk dat je systeem aan de zijkanten ok is zolang je houtvezelplaten niet nat kunnen worden door slagregen. Vandaar dat je opteert voor de Celit 4D-platen...

In plaats van afschot-isolatie kan je ook met houten spiën werken. Je was toch al van plan houten latjes te vernagelen op je dampscherm in je kepers.

Indien je toch met afschotisolatie zou werken, zou ik de houtvezelplaten rechtstreeks in je kepers vernagelen...

Hoe ga je je dampscherm rondom aansluiten? Naar onder kan je niet want daar zit je menuiserite..

Mvg,

 

Dries

08/03/2011 - 11:37

Hallo allen,

 

Klopt dat die zijkanten niet nat mogen worden. Naar buiten toe zou ik die CELLID platen nog afwerken met ceder (met een spouw van 1,5 cm). Dus regen of echt nat worden zal geen probleem zijn.

Het idee om de latten die ik op het damprem zou bevestigen van afschot te voorzien lijkt me super interessant. Dit zou betekenen dat ik de steenwol of PUR afschotisolatie niet meer nodig heb:

bespaart enorm veel geld
ik blijf met ecologische isolatie werken
mijn vocht-buffer capaciteit wordt groter doordat ik het steenwol zal vervangen door houtwol.

Op het eerste zicht een superidee!!! Ziet er iemand nadelen?

Ik zie er één maar denk een oplossing te hebben?
Als ik die stijve houtwolplaten van bv 10cm dik in twee lagen aanbreng op een helling dan zal is er een ruimte waar geen isolatie zit aan de buitenkant (tussen de loodrechte wand en de schuine isloatieplaat) en in het midden (tussen twee isolatieplaten die beide naar alkaar afhellen) daar waar de twee hellingen hun laagste punt hebben (daar waar de afvoer zit).

Nu zijn die platen wel te verzagen maar vrije ruimte moet absoluut vermeden worden.

Denken jullie dat ik die vrijeruimte met bv cellulosevlokken kan opvullen. Fysische natuurlijk geen probleem, gewoon uitstrooien en wat aanduwen, maar ziet er iemand problemen met het gebruik van die twee isolatiematerialen in één dak?

 

Thx,
mario

08/03/2011 - 14:26
3zl

Geen probleem denk ik.

Ik zou de panelen in verstek zagen waar ze aansluiten met de buitenmuur of in het midden en het zaagsel van de panelen die je verzaagt bijhouden en aanwenden om de spleten op te vullen. de ruimte tussen de spieën, het dampscherm en de houtwolplaten opvullen met celluloze, vlaswol of houtwol...

 

mvg,

 

Dries

08/03/2011 - 18:05

Hallo,

 

panelen verzagen en zaagsel hergebruiken....waarom maak ik het toch altijd moeilijker dan nodig?

Bedankt voor het idee!

 

Betekent dat dat we rond zijn?

Mijn dak wordt dus

damprem
daarop dwarslatten in afschot
daarin houtwole (zachte matten)
op de dwarslatten worden de stijve houtwolplaten verlijmd en gevezen
het verzaagde houtwol (+ ev de zachte matten) worden in de leemtes geduwd
op de houtplaten wordt de EPDM gekleefd
aan de zijkant wordt alles afgewerkt met Cellid 4D (met daarop Ceder)

 

Ziet er nog iemand een probleem/risico/verbetering?

 

Thx,

Mario

 

Thx,

Mario

13/08/2014 - 00:26

Mario,

heb je uiteindelijk je dak zo gebouwd ?

ik ben er zelf aan toe en ben benieuwd of het bij jou goed gewerkt heeft en nog goed werkt.

grtn

 

 

15/09/2014 - 09:25

Hoy twijfelaar,

 

We zijn vandaag al een jaar of twee verder en het dak ziet er vandaag super uit!.

 

Ik heb het inderdaad gemaakt zoals in één van de laatste reacties beschreven met één uitzondering: de EPDM vastplakken heb ik niet gedurfd.

De harde houtplaten zijn verbazingwekkend hard en sterk maar kleven aan de oppervlakte zou niet lukken. Het blijft samengeperst "hout-wol", het oppervlak komt zéér makkelijk los.

Balast (kiezels en zonnepanelen)bleken supergemakkelijk en efficient.

 

Op zich was het dak klaar in één dag(met nog tijd over) (wel veel voorbereiding en de dag zelf 5 vrienden opgetrommeld :) )

De ruimte onder het dak is zonder enige twijfel de meest confortable van heel het huis (niet alleen het gevolg van het dak)
 

We zouden wel nog een jaar of 10/20 moeten wachten en dan eens onder de EPDM gaan piepen of alles nog ok lijkt maar het ziet er voorlopig perfect en efficient uit.

 

Het blijft me nog steeds een goedgevoel geven dat ik het zo heb gedaan! Misschien zijn er vandaag al afschot houtwolplaten te verkrijgen? Dat was uiteindelijk de hoofdreden van al mijn vragen.

 

Succes!

Wat interessant is, is dat je buiten de oude standaardregel durfde te werken... Vroeger plaatste men dakbeschot - roofing - isolatie - roofing... De technische reden was elke vorm van vocht of damp weghouden van de isolatielaag. Dit was in een tijd dat er geen intelligente dampschermen en geen EPDM bestonden!!! Toch wordt dit nog steeds als de bouwmethode voorgeschreven door het WTCB (wetenschappelijk en technisch centrum van het bouwbedrijf, een officieel orgaan) en op allerlei info-avonden rond dakisolatie. Zij willen op zeker spelen qua vochtveiligeheid en uiteraard is het gebruik van intelligente dampschermen bij aannemers tot op heden weinig toegepast en zelfs vrij onbekend bij architecten.
.
Ik heb het ook helemaal niet voor roofing, zelfs niet als onderlaag. Praktisch moet je met zware rollen tillen en zijn ze teerhoudend (bitumen) en dus allesbehalve ecologisch.
Ik plan mijn platdak met net dezelfde opbouw als MarioFromBelgium , alleen heeft Isoproc (Proclima-invoerder) me voor de zijkanten een luchtscherm type Solitex (volledig dampopen maar luchtdicht) aangeraden; en ga ik de afschotlatten onder mijn planken/OSB plaatsen, en mijn Intello/PE-folie met dubbelzijdige tapijttape verkleven (wamt er kleeft geen enkele lijmsoort op PE en PP). In tegenstelling tot bij Mario is de onderkant van mijn dakstructuur  niet zichtbaar want afgewerkt met leempleister en zijn de hellende houtplaten/planken onzichtbaar.
.
Als de houtwolplaat gecacheerd is met bitumen of ander speciaal laagje, dan kan men er wel EPDM op kleven. Vandaar ook de PIRplaat bij Homatherm (kleefbaar, in afschot verkijgbaar, drukvast). Inden je dus zonder PIR- of resolplaat als toplaag werkt, vergeet niet speciaal drukvaste (beloopbare) houtwolplaten te vragen, niet elk merk maakt die.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.