Plat dak isoleren: hoeveel en wat met spotjes? | Ecobouwers.be

U bent hier

Plat dak isoleren: hoeveel en wat met spotjes?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/02/2011 - 08:20

Beste,

Ik ben al een stukje wijzer in verband met het isoleren van een plat dak, maar blijf nog met een paar vraagjes.

Ik zou willen een plat dak in de living isoleren die is opgebouwd (van buiten naar binnen) uit een PVC laag, een multiplex, een sandwichpaneel (4cm) en vervolgens 2 type draagbalken met een totale hoogte van 23cm.

Hier zijn nog een paar foto's ter verduidelijking:
http://www.schoorsteenveger-johan.be/images/david/DSCF2583.JPG
http://www.schoorsteenveger-johan.be/images/david/DSCF2584.JPG
http://www.schoorsteenveger-johan.be/images/david/DSCF2585.JPG
http://www.schoorsteenveger-johan.be/images/david/DSCF2586.JPG
http://www.schoorsteenveger-johan.be/images/david/DSCF2587.JPG

Ik had dit graag goed geïsoleerd met rotswol en een intello dampscherm.

Ik vroeg me nog af of het noodzakelijk is alles op te vullen (23cm) of ik bvb ook 18cm isolatie mag steken, maar dan zit ik met een 'spouw' tussen de isolatie en het sandwichpaneel?

Als de isolatie en het scherm is geplaatst zou ik het dak nog uitlatten om af te werken met gyproc. Echter als ik dan spotjes wil steken heb ik geen 10cm om spotjes te plaatsen. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Alvast bedankt

8 Reacties

Reacties

10/02/2011 - 08:35

 Waarom geen cellulose? Is in uw geval waarschijnlijk gemakkelijker te plaatsen.

10/02/2011 - 08:53

I.v.m. de spotjes, zal je toch voldoende ruimte moeten voorzien tussen gyproc en damprem, want het is uit den boze om de damprem te doorboren. Mogelijke oplossingen: gyproc lager, ondiepere spotjes (LED armaturen, i.p.v. gewone armaturen en Ledspotjes). Als laatste redmiddel kan je overwegen om luchtdichte inbouwdoosje te plaatsen, maar j zal heel nauwkeurig de damprem moeten aanwerken aan deze doosjes. Er bestaan er die voldoende ruimte bieden om een gewone halogeenspot in te kunne plaatsen (groot genoeg in functie van warmte van spotjes).

10/02/2011 - 09:04

in verband met de spotjes vreesde ik inderdaad dat er niet veel andere oplossingen waren, dan genoeg ruimte voorzien.

Aan cellulose had ik ook al gedacht, maar dat is spijtig genoeg iets wat ik niet zelf kan. En ik vermoed dat men niet zo gemakkelijk voor 20m² plafond zal willen komen, tenzij het ook te merken is aan de factuur.

Ben ik 'verplicht' alle ruimte op te vullen met isolatie?

10/02/2011 - 09:19

Ikzelf heb al offertes gevraagd voor 18m² en met plezier prijs gekregen. En scherpe prijzen. Zoek iemand in de streek en je zal zeker een goede prijs hebben.

20m² x 23 cm = 4,6m³ à +/- €90/m³ = +/- € 420.

Dat is zo'n € 21/m² + 6% btw en je krijgt dan €4 ipv €2 premie/m².

10/02/2011 - 10:32

ja dat is inderdaad een scherpe prijs, ben eens benieuwd wat ik zal krijgen als prijs. Het is wel aantrekkelijk om het dan zo te doen.

Heb je veel zelf gedaan?

Kan iemand me zeggen of een spouw toegelaten is bij isolatie, of alles altijd moet opgevuld zijn. Vooral om zelf de regels van isolatie te begrijpen.

 

Alvast bedankt

10/02/2011 - 13:47
3zl

Beste David,

Ik ga een poging doen om je spouwvraag te beantwoorden:

Alles is toegelaten, maar de vraag is waarschijnlijk of dit problemen kan opleveren.

Indien je buitenschil (gevel, boordplank, boeibord,...) aan de zijkanten van de spouw onvoldoende luchtdicht is, kan je spreken van een "geventileerde spouw" en kan de isolatiewaarde van je sandwichpaneel teniet gedaan worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van de openingen in je gevel ter hoogte van de spouw. Bij de ventilatie tussen dakbeschot en dakisolatie (principe van een koud dak) zijn er zeer veel gevallen bekend waar oppervlaktecondensatie optreedt op de binnenzijde van het dakbeschot. De geventileerde lucht 'warmt' namelijk op aan de isolatiezijde en ook zijn vochtigheidsgraad neemt toe (indien er geen dampscherm geplaatst is) en er ontstaat convectie waardoor de warme 'vochtige' lucht condenseert tegen het koude dakbeschot. Om convectie in je spouw te vermijden moet je de dikte beperken tot enkele mm, maar dat is in dit geval geen optie.

In jouw geval is er niet echt sprake van een koud dakbeschot maar dit is afhankelijk van de mate van ventilatie in de spouw en is moeilijk in te schatten.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de spouw volledig opvullen met, zoals eerder aangehaald, cellulose. Belangrijk blijft de correcte plaatsing van het dampscherm (luchtdicht!). Opteer ook best voor een intelligent dampscherm waardoor het vocht dat in de koudere periode's toch in je dakopbouw terecht komt, er in de warmere periode's er weer uit kan. Je buitenschil is namelijk potdicht.

 

Mvg,

 

Dries

 

 

10/02/2011 - 10:57

Ikzelf moet het ook nog doen hoor.

Ben ook nog in planningsfase.

Best is om de isolatie aan te sluiten tegen het dak. Anders kan er condens ontstaan in die spouw, die dan in de isolatie terecht kan komen, met schimmels tot gevolg.

Om die scherpe prijs te krijgen moet er dan wel iemand meehelpen.

10/02/2011 - 14:38

zou je met overschotten fermacell plaat of H2O panel een potje kunnen maken.

Dan de naden afplakken met proclima tape en dan deze inwerken(potjes worden tegen de houten balken gevezen) in de cellulose isolatie en het potje tov. intello dampscherm nog eens afplakken met proclima tape.

Het potje zou dan 2 à 3 cm lager uitsteken dan het dampscherm, gelijk met de afwerking (gyproc of feramcell)

 

Ik gebruik powerleds die niet echt warm worden. (je kan ze met de hand aanraken zelfs na enkele uren branden)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.