Plaat in badkamer | Ecobouwers.be

U bent hier

Plaat in badkamer

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

08/03/2010 - 00:20

Ik moet voor een familielid zijn bad en douche afwerken. Welke plaat neem ik best, word dan getegeld. Bedankt.

14 Reacties

Reacties

08/03/2010 - 08:28

Wij hebben  fermacel H2O plaat genomen.

Is wel niet goedkoop en vind toch dat het gemakkelijk barst waar je schroeft (dus meer opvullen)

(tegels staan er wel nog niet tegen)

08/03/2010 - 19:39

Eerst een volle plaat om er vervolgens afzonderlijke tegeltjes met voegen op te lijmen...

Kies voor een HPL-plaat, bijvoorbeeld Trespa, plaattype Atlon: Is perfect geschikt en ontwikkeld voor sanitaire toepassingen. In honderden kleuren te kiezen, perfect waterdicht en vlak. De hoeken met sanitaire kit op te kitten en klaar is kees. Perfect in onderhoud: geen voegen die na verloop van tijd zwart uitslaan van de schimmel !

Ik heb het zelf zo gedaan en ik vraag me werkelijk af waarom dat niet meer wordt toegepast.

(Trespa Atlon wordt onder andere ook gebruikt voor deurtjes van lockers in zwembaden, schaamschotten tussen urinoirs, enz...).

 

Bert V

08/03/2010 - 21:04

Op de wand kleef je met flex-lijm (tegellijm) lux-plaatjes (terug te vinden in de betere tegelzaken) daarna de onderkant tot +/- 2,2m hoogte een kerdimat tegen kleven terug met de flexlijm. daartegen de tegels

Als het je eerste keer is dat je dat doet, laat je zéér goed begeleiden door een ervaren aannemer want een douche is iets zéér delicaat qua waterdichtheid.

09/03/2010 - 19:47

Bert,

ik had daar ook aan gedacht, hoelang staat die douche er zo al bij jou?

Groeten Joost

10/03/2010 - 09:05

Joost,

 

Mijn douche is vrij exact 4 jaar in gebruik. De siliconenvoegjes beginnen ietwat te verkleuren, dus op termijn zullen we ze eens moeten vernieuwen, wat bij een gewoon getegelde douche trouwens ook nodig is.

Nog wat uitvoeringsinfo: in principe, volgens de plaatsingsvoorschriften van Trespa, moeten de platen langs de achterzijde geventileerd worden. De platen zijn in mijn geval gelijmd op 10 mm dikke latten en bij 2 van de 3 wanden (mijn douche staat tegen drie muren in een nis ingebouwd) heb ik in de aangrenzende berging boven de vloer en aan het plafond verluchtingsgaten geboord. Op de 3e zijde (scheimuur) was dat niet mogelijk, maar op zich zie ik (nog) geen verschil. Of die ventilatie dus echt noodzakelijk is, weet ik niet. De douchebak steekt tot onder de platen: Op de rand van de douchebak heb ik zelfklevende EPDM-stroken gekleefd, omhooggeplooid en aan de bovenzijde gekleefd tot op de cementpleister van de muur. Onderaan rusten de platen nog op de EPDM-strook die zo als rubberdichting functioneert. Nadien is uiteraard nog opgekit.

 

Bert

10/03/2010 - 09:38

Dag Bert, en anderen ook natuurlijk,

elders op het net las ik indertijd volgende nadelen/ervaringen van de trespa, en daarom liet ik deze toepassingsmogelijk wat vallen, maar jou ervaring doet me het weer overwegen om trespa te gaan toepassen, want op zich lijkt het een perfecte oplossing, die je vreemd genoeg niet toegepast ziet particulier....

de nadelen/ervaringen waarvan sprake:

- zou toch bij iemand opzwellen vanwege vochtinsijpeling in de plaat zelf (vanboven)

- zou een chemische geur afgeven als er warm water tegenaan komt

- zou heel erg moeilijk te onderhouden zijn, de minste spat geeft een vlek die je pas na grondig reinigen eraf hebt

- zou een erg grote temperatuurs-uitzetting hebben, waardoor de gekitte voegen loskomen

nog wat vragen dus:

- wat is jou ervaring met bovenstaande opmerkingen?

- had je van die problemen gehoord voordien?

- gaven ze je bij trespa zelf plaatsingvoorschriften en bevestiging dat je de platen (indien correct uitgeveord) kunt gebruiken als douchewanden?

- heb je een extra elastische kit gebruikt of zo?

- gebruik je de douche vaak?

Bedankt, J

10/03/2010 - 10:13

Joost,

- zou toch bij iemand opzwellen vanwege vochtinsijpeling in de plaat zelf (vanboven)

Daar merk ik tot nogtoe niets van. Het zou mij trouwens verbazen, want er bestaan ook platen voor geveltoepassingen die bij mijn weten bestaan uit een kern met dezelfde samenstelling. En de gevelplaten van Trespa behoren zeker tot de meest betrouwbare op de markt...
- zou een chemische geur afgeven als er warm water tegenaan komt

Nog niet gemerkt. Als ik onder de douche sta ruik ik shampoo en zeep... Dus ook een chemische, ongezonde uitstoot ? Ik heb er geen weet van. Iemand anders ?
- zou heel erg moeilijk te onderhouden zijn, de minste spat geeft een vlek die je pas na grondig reinigen eraf hebt

Ik hoor de poetsvrouw niet klagen... Ik moet bekennen dat wij de afspraak hebben, dat de laatste die uit de douche komt, de wanden met een wisser aftrekt. Bespaart heel wat ontkalkers !
- zou een erg grote temperatuurs-uitzetting hebben, waardoor de gekitte voegen loskomen

Nog niets van gemerkt.

 

Bert

05/04/2010 - 23:47

Dag Bert,

Ik lees op het forum dat jij ondertussen erg tevreden bent met jouw Trespa-wanden in de douche. Ik heb ondertussen ook trespa-panelen besteld voor in onze inloopdouche... maar zit nog met een aantal prangende vragen vooraleer ik deze durf installeren. We hebben er niet alleen voor gekozen om deze tegen de wand te plaatsen maar ook op het vloergedeelte. Ik vraag me af hoe ik deze het best kan laten aansluiten en of ik eerst overal een Kerdi-mat moet plaatsen en op welke manier ik mijn plaat op de vloerbodem het best waterdicht kan laten aansluiten op de wanden en de afvoergeul. Ik hoop dat ik na een lange zoektocht eindelijk iemand gevonden heb die me een eind op weg kan helpen want diegene die mij verder zou helpen heeft me laten zitten... Zou je me wat tips kunnen geven? Alvast bedankt!

14/04/2010 - 12:35

Rescon,

 

De Trespa-plaat ook op de vloer gebruiken ?

Gewaagd, zou ik zeggen. Lijkt me niet evident, temeer de bodem van een douche dikwijls toch wel lang nat blijft staan. En uitdrogen van de plaat aan de achterzijde (in dit geval: onderzijde) zit er niet in.

Als vloer wil ook zeggen dat al het water van de douche er overheen loopt (in tegenstelling tot de wanden die maar spatjes en af en toe een straal krijgen), de plaat bijgevolg sterk wisselende temperaturen over zich heen krijgt, uitzet, krimpt,...

Ik durf niet te garanderen dat je het geheel waterdicht zult houden.

 

Veiligheidshalve zou ik maar een oplossing zoeken met vloertegels of nog gemakkelijker: een platte douchebak (-tub) waarvan de rand gelijk ligt met de vloerpas. Ook nagenoeg plat te verkrijgen tegenwoordig en met veel minder risico's op termijn....

 

Maar het staat iedereen vrij om (op eigen kosten) te experimenteren natuurlijk...

 

Bert V

10/03/2010 - 20:54

Dag allemaal,

Ik heb mijn douche in de hoek van mijn huisje (bungalow). De snelbouwstenen zijn zoals men zegt 'uit de hand gevoegd'. Op die stenen heb ik als waterdampdichte laag eerst een laag wegenverf op gezet. De afwerklagen zijn twee lagen satijnglanzende acrylaatverf.

Langs één zijde heb ik dan een keperwand gemaakt. Buitenzijde grenen planchetten op geplaatst. Langs de douchekant zoals Bert V reeds vernoemde een plaat volkern (er tegen gekleefd met ms-polymeer).

(De ingangsdeur is een glazen draaideur, gekocht tijdens de solden bij een DIY-handel).

Het is nu iets dan meer dan twee jaren in gebruik en alles is nog altijd in perfecte staat.

Wat bij zulke constructie echter belangrijk is:

 Om die volkern te kleven gebruik je een goede kwaliteit ms-polymeer en eventueel een bijhorende hechtprimer (als dat nodig is, of als je 100% zekerheid wil hebben van de hechting op poreuse ondergrond). Opmerking: Siliconen kleeft ook maar is niet krachtig genoeg voor volkernplaten.

Om waterdicht en schimmelvrij af te kitten gebruik dan Siliconen  "type sanitair" van een gerenomeerd merk (er zijn bestaan goede Vlaamse merken!). Opmerking: MS polymeer dicht ook af maar heeft niet dezelfde extreme en blijvende waterbestendigheid als vernoemde siliconen (en witte ms-polymeer vergeelt!).

Groeten aan allen,

Rudy Martens

 

 

 

 

05/05/2010 - 21:03

Reson en BertV: Graag reageren op de link links onder de laatste repliek (reageer op dit bericht ...) dan blijft de datumvolgorde van de replieken behouden.

 

Trespa voor de bodemplaat kan mijn insziens wel maar dan moet die plaat overal perfect ondersteund zijn, bv gekleefd op een waterbestendige multiplexplaat of een stevig dicht latten of keper-rooster, of op een chape maar dan met heel veel strippen polymeerlijm dicht tegen elkaar.

 

En... de zijkanten van de bak goed afgekit met een goede kwaliteit siliconenkit.

 

Ook: En zoals jullie schreven het is een alternatieve methode, dus op eigen verantwoordelijkheid! Maar mits goed geplaatst en afgewerkt zie ik er ook geen problemen in. Ik heb zelf met volkernplaat 10cm horizontaal aangesloten tussen mijn muren en een kleine douchebak (licht afhellend naar de douchebak). De hoeken zaagde ik in verstek 45 graden. 

 

Nu na meer dan 2 jaren is alles nog perfect dicht (gelijmd met ms-polymeer, afgedicht met siliconen sanitair type).

 

 

 

27/03/2016 - 13:21

De volledig gesloten douche hoek douche cabine gaat eruit. 

In de plaats wil ik een bak en 2 wanden installeren.

ik wil beide muren achter de douche afwerken met volkern.

De muur is nu gedeeltelijk betegeld en voor een stuk zonder tegels en bezetsel.

Een stuk tegels en bezetsel heb ik ooit verwijderd wegens een vochtprobleem.

Op de plaats zonder tegels dacht ik om enkele houten latten verticaal te bevestigen om daar de volkern op te verlijmen. Mijn vraag is kan ik de volkern platen rechtstreeks op de badkamer tegels lijmen? Of is het beter om de platen te bevestigen met vijzen? Verlijmen geeft volgens mij een onderhoudsvriendeiijker resultaat zonder onderbreking door die vijzen.

28/03/2016 - 10:52

Met een goede kwaliteit MS polymeer of PU lijm (ook in pastavorm) is rechtstreeks op tegels of op hout lijmen (zonder vijzen dus) geen probleem. (Twee gekende Belgische fabrikanten zijn Soudal en DL-Chemicals).

PU trekt over het algemeen sneller aan dan MS maar is doorgaans duurder.

Let op: PU bevat meestal nog solvent... goed verluchten tijdens en tot een tijd na het werk!

Lees ook goed de gebruiksaanwijzing want sommige merken, zowel van de lijm als van de platen, bevelen aan om met een primer te werken.

Die aanbevolen hechtprimer zou ik absoluut toepassen want dan ben je verzekerd van een perfecte hechting op hout, tegels en de volkern. (Meestal kan je dezelfde hechtprimer gebruikten voor zowel hout, tegels als volkern).

De ondergrond goed stofvrij maken (stofzuiger) en waar nodig ook goed ontvetten (desnoods met keukenrol en wasbenzine).

Als je zonder vijzen gaat werken voorzie je dan van een voldoende aantal panlatten en kepers om de plaat mooi recht tegen de oud wand te kunnen spannen tijdens het drogen van de lijm.

Een paar stukken hout op een spie gezaagd, en wat calleerhoutjes 1mm, 2mm, 3mm dik is doorgaans luxe om gemakkelijk te werken.

Succes ermee!

 

14/04/2016 - 08:36

Goeden dag allemaal,

Mijn naam is Raphael en ik loop nu mijn stage voor de eindwerk van mijn studies door. Hiervoor maak ik een peiling waarvoor ik zo veel als mogelijk antwoorden nodig heb. 
Deze peiling heeft de opgave uit te vinden op welke manier een echt milieuvriendelijk product gepresenteerd moet worden om daardoor de consumenten te kunnen helpen een onderscheid te maken tussen de niet ecologische en ecologische producten.

 
Het zou vriendelijk zijn als u 4 tot 6 minuten van uw tijd besteedt om deze peiling te beantwoorden. 
 
 
Dank u vooraf!
 
Sorry voor spelfouten als er elke zijn, ik ben duitstaalig :)
 
Met vriendelijke groeten,
 
Raphael

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.