passiefhuis principe toepassen op magazijn | Ecobouwers.be

U bent hier

passiefhuis principe toepassen op magazijn

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/12/2010 - 11:17

Ik heb me zojuist aangemeld omdat ik me wil informeren over het passiefhuis principe. Op korte termijn zou ik mijn eigen stekje willen hebben maar ga me dus eerst uitgebreid informeren (absoluut geen deadline).

Mijn stekje zal alvast wel heel veel verschillen van de doorsnee persoon :) Ik ben namelijk gek op wagens en sowieso wil ik al mijn wagens (op dit moment 4) eigenlijk in mijn huis hebben. Dat betekent dus een magazijn. Met zoveel ruimte is het uiteraard geen probleem om echt veel isolatie te gebruiken. (en zover reikt mijn kennis over het passiefhuis principe)

 

Het zou me verbazen als dit al gedaan is maar tips, kritische opmerkingen,... zijn meer dan welkom. Voorbeeldfoto's van waar ik op uit ben:

http://img684.imageshack.us/img684/9813/94190730.jpg

4 Reacties

Reacties

10/12/2010 - 17:21

Snel enkele bedenkingen die in me opkomen:

-luchtdichte garagepoorten bestaan nog niet, goed gëisoleerde ook niet.

-In de PHPP berekening zal je je garagevloeroppervlakte niet mogen meetellen wat wil zeggen dat je minder energie mag gebruiken (bewoonbare opp x 15kWh/jaar). Je kunt dit oplossen door die oppervlakte wel mee te tellen maar dan gaat je ventilatiesysteem waarschijnlijk overgedimensioneerd moeten worden wat niet ideaal is naar energieverbruik.

-Bouw een kubus of iets dat daar zeer dicht bij aanleunt want je zult sowieso overdreven veel geveloppervlakte hebben (lees verliesoppervlakte).

-Bouw zoveel mogelijk ondergronds --> minder verliezen.

-Is het een optie om de wagens achter glas te hebben? Zo ja kun je het garagegedeelte buiten het beschermd volume houden. Als je dit deel dan behandelt als een goed geïsoleerde ruimte kan je grote glazen scheidingswanden plaatsen, mss zelfs in goedkoop dubbel glas. Voordeel is ook dat je dan geen geuren en gassen van je wagens in je woonruimte hebt.

-2 ton ijskoud staal parkeren in je passieve woning in de winter lijkt mij geen goed idee. Mss dat de warmte van het motorblok dit compenseert?

Interessant projekt alleszinds, heb je dan ook een Tesla Roadster die bij je passiefhuis past?

11/12/2010 - 15:17

leuk project

toen ik dit las moest ik gelijk aan lofthome denken, eigenlijk mag ik dat misschien niet zeggen want ik ben een leverancier van hen dus indirect reclame; maar het zou er heel goed bij passen. Over die laatste opmerking: een auto is geen 2 ton ijskoud staal; de motor, versnellingsbak, olie etc bevatten zo veel warmte na een ritje dat je eerder gratis verwamring hebt als je m binnen je thermische schil plaatst denk ik

 

Mvg Arnold

12/12/2010 - 11:01

 Ik denk dat je eerste een paar concept keuzes moet maken.

 

=> ofwel alle auto's echt in huis: dan bouw je gewoon een zeer groot passiefhuis.  Op zich niets mis mee, alleen dan dat het een echt dure garage is.  Hierbij vraag ik me dan wel af of je ook aan je auto's wil werken in huis.  Wil je de verf/olie/slijpschijf geuren echt mee in je leefwereld hebben?  

=> De auto's toch uit het huis in iets 'veranda/aanbouwhangaar', maar met volle zicht.  Energetisch misschien slimmer, kan goedkoper (het moet daar niet het hele jaar door 22°C zijn).  En in de zomer kan dan de toegang tot de auto's open gemaakt worden;

 

Los daarvan: ik denk dat je vooral een architect zoekt ;-).  

 

Walter

12/12/2010 - 13:40

Idealiter een hoog magazijn, gelijkvloers is dan waar de auto's staan en dan op de eerste verdieping de leefruimte. Maar hoeft per se niet natuurlijk, alles hangt af van wat er beschikbaar is op de markt. 

Dat dergelijk project niet in aanmerking zou komen voor subsidies is geen punt want ik doe het sowieso. De principes wil ik gewoon toepassen omdat het me aanspreekt. Een garagepoort is inderdaad niet luchtdicht maar zal wel op te lossen zijn door erachter een tweede barrière te voorzien.

Ik ben totaal niet thuis in vastgoed, constructie en dergelijke maar wat is het belangrijkste voordeel van een architect? Ik ga toch veel baseren op bestaande projecten.

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.