Overisoleren mogelijk | Ecobouwers.be

U bent hier

Overisoleren mogelijk

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

12/01/2007 - 19:16

Beste,

We zijn momenteel druk bezig met ons huisje te plannen.Het ontwerp is af maar nu komen steeds meer de moeilijkere beslissingen. We hebben allereerst gekozen voor houtskelet omdat ons dat voordeliger lijkt dan de standaard baksteen die zoveel wordt gebruikt (op gebied van verwarming dan). We hebben toevallig een kennis in de familie die niets anders doet dan houtskelet woningen zetten. Zijn werkwijze:

Gevel => spouw => 14/16cm buitenmuur en binnenkant OSB + gyproc of een fermacel plaat.

Nu gaan we ook werken met een ventilatiesysteem (D) en hij zegt dat je huis dan potdicht moet zijn en je dus best rondom het huis een speciale plastiek doet en alles goed afplakt om tochtgaten te vermijden.

Allemaal goed en wel tot zover. Nu zijn zijn we iemand aan het zoeken om de geveelsteen en kelder te zetten en nu zegt die hetvolgende:

Standaard voorziet hij altijd 7.5cm isolatie nog tussen spouw en buitenmuur. Volgens hem vermijdt dit koudebruggen en geeft dit een warmer gevoel. (Dus nog bovenop de isolatie die in de houtskelet zit). Ook zegt hij om zo'n wol eerder te gebruiken dan die vaste platen omdat daarbij het water tussen de isoplaat en osb zit en dit op lange termijn schimmel veroorzaakt.

En nu de vragen :):
1) Wordt er dan niet teveel geïsoleerd na een tijd 7.5cm + 14/16 lijkt mij al enorm veel. Zijn er neveneffecten hieraan?
2) Volgens mijn vader en een kennis is zo'n wol isolatie in de muur rommel omdat het op termijn doorzakt en je er niets aan hebt buiten miserie.
3)De metser beweert dat we de plastiekfolie om het huis luchtdicht te maken best tussen de binnenste OSB en gyproc zouden plaatsten omdat als je die aan de buitenkant plaatst je last kan hebben van watervorming tussen de folie en het hout (zoals bij de vaste isolatieplaat).

Graag jullie ervaringen/reacties hierop.

Alvast bedankt,

Wim

25 Reacties

Reacties

18/01/2007 - 16:45

allez, vandaag heeft één van de laatste specialisten ook afgezegd. Het wordt dus echt wel een probleem;

Bart, als je nog eventueel firma's kent in vlaanderland, kun je mij eventueel een mail sturen op bijgevoegd adres ??

Wij willen wel, en zullen ook volharden, maar ik kan me best voorstellen dat er veel mensen op dit moment zullen afhaken en toch maar op de niet-energievriendelijke manier bouwen.

Greetz,

Vinne

12/01/2007 - 19:27

Goed onderwerp, iedereen zal die lezen :)

Overisoleren kan dus niet, maar je moet wel evenwichtig isoleren. Hoeveel isoleer je dak, vloer en wat voor ramen ga je plaatsen?

Ik weet niet veel van HSB, maar volgens mij is dat wel een dampopen folie die gebruit wordt.

Gtx, Pierre

12/01/2007 - 19:42

Wim,

er zit veel waarheid in wat je hierboven schrijft, echter ook veel slordigheid in de details. In ieder geval kan je niet te veel isoleren, je kan wel met een verkeerde opbouw eindigen.
Ik mis in je verhaal de architect. In de eerste plaats moet hij een correcte opbouw voorstellen, niet de metser. Er zijn trouwens nog zeer veel details die belangrijk zijn.
Wat stelt je architect voor?

Walter

12/01/2007 - 19:55

ben ik de enige die de uitleg niet begrijpt?

Gevel-spouw- binnenmuur bedoel je? Met de "binnenmuur" HSB (met isolatie) en binnen OSB en gyproc. Tussen dit houten skelet en een gevelsteen een spouw...

1) TEVEEL isoleren kan niet. Met 16+7.5 (nog even en tis een muur voor een passiefhuis) dus ik zou er nog een centimeter of 7 bij doen.

2) "wol" is eerder platen van steenwol of glaswol. Zijn semirigide en wel betrouwbaar ook na 30jaar.

3) Folie rondom HSB. Als ge folie binnen zou zetten gaat ge sowieso overal waar leidingen en stopcontacten zijn een gat maken :-) en volgens mij ook dampopen dus damp eruit, wind en water er niet in.

Tot zover mijn leken bijdrage.

Iemand extra of verbeteringen?

12/01/2007 - 20:03

Voor zover ik hier al gelezen heb,
is een degelijke HSB opbouw de volgende:

gevel
spouw
Celit plaat
Houtskelet
Damprem
leidingspouw
fermacell of gyproc

Zo maak je geen gaten in de damprem en blijft de luchtdichtheid intact.

12/01/2007 - 20:16

wimpie,

uw opbouw lijkt mij niet helemaal duidelijk .
de binnenste OSB (is er dan een buitenste ???) neemt de rol van damprem over, aangevuld met dampremmende folie en tapes op een beperkt aantal plaatsen (aansluitingen ramen, bodem, hoeken, naden etc ...) .
je hoeft dan GEEN extra plastic folie over de hele geveloppervlakte te voorzien .

je architect spreekt niet over de leidingenspouw aan de binnenkant ? hoe zal hij dan stopcontacten en schakelaars in de gevels bouwen zonder de luchtdichting (damprem) te doorbreken ???

aan de buitenkant (spouwzijde) hoort een winddichte isolerende houtvezelplaat (meestal 2 à 5 cm). ik heb het inderdaad al meegemaakt dat er dan nog supplementaire spouwisolatie wordt voorzien (met isolatiepluggen in de stijlen geschroefd tegen verzakken).
bij twijfels over het vochtgedrag kan je een WUFI-studie laten uitvoeren door een gespecialiseerd buro .

over de isolatiedikte moet je je weinig zorgen maken : passiefhuizen, ook houtskelet, gaan makkelijk tot 35 à 40 cm in de wanden .

als je een balansventilatie wenst, moet je inderdaad bijzonder luchtdicht bouwen ; wij houden een n50 waarde van 1 à 1.5 aan voor laag-energiewoningen (passiefhuizen zijn nog véél luchtdichter !).
je dient dit ook af te testen tijdens de ruwbouwfase met een "Blower Door" test, met n50 certificaat .

ik treed walter bij : laag-energiewoningen vragen een bijzonder nauwgezette planning naar ontwerpdetails toe, dat is de taak van een architect en het bouwteam dat hem bijstaat . een goede raad : werk uitsluitend met een bouwteam van vakmensen die thuis zijn in laag-energiewoningen , anders is het risico op bouwfysische schade te groot .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

12/01/2007 - 20:54

@iedereen (2de maal dat ik dit moet typen dernet per ongeluk op vorige pagine geklikt :'()

Allereerst de architect even verklaren. We hebben nu de indeling van het plan normaal af. Er is voor de rest nog niets gezegd van opbouw van de muren, ventillatie,... Daar gaan we hem dinsdag eens over uithoren. Hij heeft toch al een deel houtskelet woningen getekend en staat open voor nieuwe technieken (stro, betongegoten huizen,...) daarmee dat we hem hebben gekozen omdat nogal wat andere architecten hier niet zo voor zijn."Steen is namelijk het beste".
We hebben zelf al een hele hoop websites, fora, aannemers afgegaan om uit te dokteren wat nu de beste methode is. Helaas kom ik tot de constatatie dat iedereen wel iets anders beweert :(. Zelf ben ik een leek op gebied van bouwen dus mij kun je alles wijs maken en omdat ik maar 1x zal bouwen wil ik toch graag van alles goed op de hoogte zijn.

Nu de kennis van ons heeft al redelijk wat houtskelet huizen gezet en zijn methode is de volgende:

gevelsteen => spouw => OSB (of zoiets) => 14/16cm isolatie met daarin de leidingen => OSB => gyproc nog eens tegen de OSB plaat.

Dit is zijn standaard manier van werken zegt hij. Wat kan er nog:

-ipv OSB + gyproc aan de binnenkant 1 fermacel plaat.
-ipv leidingen in de muur een extra leidingen spouw van 4-6cm (maar dit was duurder/meer werk misschien dat we dit even goed zelf kunnen allemaal?).
-als er een ventilatiesysteem komt zou hij een doek rondom het huis en aan de ramen,stopcontacten (indien geen leidingenspouw),...goed aftapen. Hij heeft ook de Door Blower of zoiets voorgesteld en hij zei dat je onder de 1.4 minstens moet zitten wil je een goed effect hebben.

Dus mijn globale vraag: wat is nu volgens jullie het beste opbouwsysteem. waar die doek steken tegen tocht/vocht. Is die leidingenspouw zoveel beter? Is die 7.5cm tussen gevelsteen en binnenmuur nuttig/zijn geld waard?

Indien nog vragen zal ik mijn best doen om ze te beantwoorden :)

12/01/2007 - 21:11

Overisoleren is mogelijk.
Als je veel warmtetoeslag hebt zoals veel mensen in een ruimte of veel warmteproducerende apparatuur en verlichting dan kan het zijn dat het in huis te warm wordt.

Hiermee kunt u mischien leven of dit weer weg koelen. Ideaal is het in iedergeval niet.

12/01/2007 - 21:30

Wimpie,

Die kennis van jouw neemt het blijkbaar niet zo nauw met de luchtdichtheid van je houtskelet.

Als je leidingen in de isolatie gaat leggen komen die er ook ergens uit natuurlijk, en daar heb je een lek.

Het is veel beter om te werken met een leidingspouw.

Die kan je makkelijk zelf maken (heeft niets meer te zien met de stabiliteit van het skelet).

Je hoeft enkel maar balkjes van bvb 6cm tegen de osb aan de binnenkant te schroeven.
Tussen deze balkjes kan je allerhande leidingen wegwerken.
Nadien kan je de ruimte tussen de leidingen opvullen met isolatiemateriaal, en afwerken met bvb fermacel of heraklith en leempleister.

Je aannemer hoeft zich dan enkel te concentreren op het skelet van 16cm dikte met aan de binnenkant OSB (waarvan de naden luchtdicht afgeplakt moeten worden) en aan de buitenzijde bij voorkeur een dampopen, winddichte, gebitumeerde houtvezelplaat.

Ook opletten dat de luchtdichtheid (binnenzijde) gegarandeerd blijft ter hoogte van de aansluiting van de binnemuren, tussenvloeren, enz ..

dirk

12/01/2007 - 21:42

ik begrijp niet goed wat een doek rondom het huis kan bijdragen aan de luchtdichting ???
die verhindert toch niet dat warme vochtige lucht van binnen in de isolatie van je skelet terechtkomt ?
je kennis verwart WINDDICHTING met LUCHTDICHTING , beide zeer belangrijke maar verschillende functies in een houtskeletbouw .

je kunt gerust je leidingenspouw zelf plaatsen, dat gebeurt vaak .
't is alleen een kwestie van goede afspraken met architect en de plaatsers van luchtsdichting en binnenafwerking .

er wordt in de bouwsector behoorlijk wat afgeknoeid, best is van je grondig te informeren alvorens te beginnen .
er is bijvoorbeeld een studiedag rond houtskeletbouw van vibe op 7 februari in brussel, zie www.vibe.be .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck .

12/01/2007 - 21:58

kortom :
van buiten naar binnen :

- gevelsteen
- spouw (al dan niet geïsoleerd , eventueel WUFI-studie)
- gebitumineerde isolerende winddichte dampopen houtvezelplaat
- skelet met isolatie (liefst vochtbufferend : cellulose, vlas, hennep,etc...)
- OSB 15 mm als damprem en uitstijving, plaatselijk waar nodig aangevuld met extra damprem-aansluitingen en tape
- leidingenspouw 45 à 60 mm al dan niet geïsoleerd
- binnenafwerking (gyproc, fermacell, rigidur, leemplaten, planchetten enz)

hopleijk is dit wat duidelijker .
GEEN doek in de wanden, niet binnen en niet buiten .

schuin dak :
- gebitumineerde isolerende winddichte dampopen houtvezelplaat
- kepers 35*175 mm met isolatie (liefst vochtbufferend : cellulose, vlas, hennep,etc...)
- vochtvariabele dampREM (geen dampscherm)
- latten 22*45
- binnenafwerking

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

12/01/2007 - 22:02

op het dak komen natuurlijk ook nog tengellatten, panlatten en dakpannen of leien .
de gebitumineerde houtvezelplaat is daar een onderdak .

13/01/2007 - 20:20

Misschien niet veel toevoegend aan het onderwerp, maar ik wordt stilletjesaan het protectionisme van de sector een beetje beu. Continu wordt hier gezegd : "werk uitsluitend met een bouwteam van vakmensen die thuis zijn in laag-energiewoningen" of iets dergelijks.
Gevolg is dat slechts een klein aantal aannemers ook effectief werk heeft met alle gevolgen vandien. Je moet eens aan één van die "gekende" specialisten een prijs vragen. Je mag al blij zijn als je binnen de 3 maand een prijs krijgt, als je al een prijs krijgt.
Gevolg, wij gaan ons passiefhuis zelf zetten, met hulp van schrijnwerkers. Na maar dan een jaar info vergaren gaan we de stap zetten; onze schrijnwerkers motiveren en sturen en zo pogen tot een goed resultaat te komen. Het is een gok, maar we gaan het er toch op wagen. En wie weet komen we binnen een jaartje zelf met een firma'tje op de markt dat wel klanten zal waarderen.

14/01/2007 - 11:26

vinne,

dit gaat helemaal niet over protectionisme , maar over het vermijden van (soms zware) problemen door het mengen van firma's die thuis zijn in laag-energiebouw enerzijds , en klassieke bouwfirma's anderzijds , of een architect of bouwleiding die niet helemaal weet waar hij/zij mee bezig is .
ik heb het al verschillende keren meegemaakt dat er (zware en dure) problemen moesten opgelost worden die bijzonder gemakkelijk konden vermeden worden, had iemand maar op tijd kunnen zeggen hoe en wat .

de bouwfirma's uit de sector die ik ken zijn wel iets correcter als wat jij hebt meegemaakt blijkbaar, op zijn minst wordt er gecomuniceerd met de klant over het al dan niet tijdig kunnen indienen van offertes . op dat vlak heeft de ecologische sector zelfs een vrij goede reputatie (er zijn altijd enkele uitzonderingen ...).

in ieder geval succes toegewenst met je PH , en proficiat voor jouw keuze ...

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

14/01/2007 - 11:33

tja, die firma's waar ik over spreek zijn wel degelijk de firma's die jij kent .....
En ik denk dat ook die firma's niet geboren zijn als passiefhuis of laag energie woning specialisten.
In "het wereldje" wordt over een beperkt aantal firma's gesproken, terwijl er daarbuiten waarschijnlijk een heleboel zijn die op de drempel staan, die alleen een steuntje in de rug nodig hebben.

vriendelijke groeten,

Vinne

14/01/2007 - 16:22

@Bart

Ik zal die volgorde overmorgen eens mee naar architect nemen en hem er eens over aanspreken. Alsook de persoon die de HSB bij ons gaat zetten.

Ben net terug van de renobeurs in Antwerpen en ik moet zeggen weer de nodige tegenstrijdige dingen gehoord :). Ik vind het enorm moeilijk om als leek alles te begrijpen. Ze smijten u met vanalle termen naar de oren en je kan maar hopen dat je juist zit. Ik heb het er enorm moeilijk mee om zo'n belangrijke dingen (en daarmee bedoel ik de bouw van ons huis) over te laten "aan specialisten" en zeker al niet als die mekaar tegen spreken.

Ik heb zo enkele standjes gedaan over ventilatiesystemen.Ik kom daar daar af en deel mijn ervaring mee: der is een persoon bij ons geweest die heeft alles zo wat uitgelegd(systeem D) en hij zei dat wanneer het vriest zo'n systemen zich wat terug gaan draaien en nog maar op 1/4 capaciteit draaien,...heel de uitleg. De kerel van die stand: "en dat is zever, en de WTW voorkomt dit,... enfin 5min later: "Ja als het te koud is draait dat dus wat tragen om ijsvorming te voorkomen op de WTW" => errr wat zei ik nu net?

Dan nog een andere: ja dat zijn rommelsystemen onze WTW is van aluminium en die ander van kunstof en dat is beter,...
=> errr zal dan wel zeker?

Zelfde met de leidingenspouw in houtskelet:De ene zegt het is nodig de andere zegt het is zijn extra geld niet waart. Gewoon in de muur is goed genoeg.

Enfin ik zal er nog is goed moeten over slapen. Nogmaals bedankt voor alle reacties.

14/01/2007 - 16:55

wim,

dat is nu net wat ik hier hoger bedoel :
je haalt je info uit 2 verschillende sectoren : de klassieke bouwsector, waar bijvoorbeeld energiebesparing en luchtdichting niet echt op de agenda staan , en de energiezuinige bouwsector (o.a. dit forum), waar bijvoorbeeld luchtdichting en het wegwerken van koudebruggen van kapitaal belang zijn ...

geen wonder dat je tilt slaat .

tip : lees het archief van dit forum eens grondig na ( minimum 3 weken verlof nemen !).
alle mogelijke systemen worden hier uitgebreid geargumenteerd en kritisch bekeken .
weet wel dat hier niet zomaar eender wat beweerd wordt : bovenstaande opbouw wordt bijvoorbeeld al tientallen jaren in energiezuinige woningen van skandinavië tot bij ons toegepast, en is het onderwerp van zeer veel wetenschappelijk onderzoek in binnen- en buitenland.
onder meer in de afdelingen bouwfysica van de RUG (prof A. Janssens) en de KUL (prof . H. Hens).
de principes van bovenstaande opbouw worden ook toegepast in het passiefhuisproject van het IWT (instituut voor wetenschap en technologie).

energiezuinig bouwen vereist een zeer nauwgezette manier van bouwen, die een behoorlijke kennis van bouwfysica vereist .
als je het geknoei in de klassieke bouwsector bij ons in belgië ziet, hoeft het niet te verbazen dat ze daar compleet uit de lucht vallen ...
maar dat gaat stilaan veranderen : sinds 1 januari dit jaar zijn ze voor het eerst wel verplicht van (een klein beetje) meer rekening te houden met dingen luchtdichting en ventilatie, vanwege de energieprestatie-regelgeving .
echt verregaand is dat allemaal niet, maar over enkele jaren zou de EPB-regelgeving nogmaals verstrengd worden, naar het schijnt .
véél te laat natuurlijk ...

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

15/01/2007 - 08:45

"In "het wereldje" wordt over een beperkt aantal firma's gesproken, terwijl er daarbuiten waarschijnlijk een heleboel zijn die op de drempel staan, die alleen een steuntje in de rug nodig hebben."

Ik was tijdens mijn vakantie in Duitsland. Ik heb daar een paar bouwtijdschriften gekocht en nog meer dan hier, heb ik de indruk, wordt daar gebouwd met SOD. En je hebt dan ook SOD 'interviews' in die tijdschriften. Een van de standaardvragen naar die SOD's was of ze ook passief en het standaard antwoord was ook 'natuurlijk en daar en daar staan onze voorbeeldwoningen...".
Dit om maar te zeggen dat de drempel voor passiefhuizen bij bouwfirma's lager zal worden met de tijd en dat de kennis en interesse (natuurlijk ook commercieel) langzaam wel zal groeien.

Walter

15/01/2007 - 20:23

Ik ga morgen naar onze architect en qua muuropbouw zou het precies dit worden. (Lijkt uit verschillende bronnen de "beste" oplossing)

Gevelsteen : 9cm
Spouw: 2-3cm?
isolatie: 7.5cm (of 5)
speciaal plaat met dampopen ding daar: 2cm
houtskeletmuur: 14cm
OSB plaat: 1.5cm
leidingspouw: 6cm
fermacel: 1.5cm

=> muur van 45cm is dit niet overdreven dik ofzo, lijkt mij zo enorm en heeft dat geen gevolg voor de ramen???

15/01/2007 - 20:41

Wimpie,

De dampopen houtvezelplaat dient oa om uw isolatie te beschermen.

Ik begrijp niet dat je tussen deze plaat en de spouw nog isolatie wil steken.

Je kan beter je skelet 20cm ipv 14, en geen isolatie in de spouw.

dirk

17/01/2007 - 08:43

Bon gistere nog eens bij de architect geweest en hij zou het volgende nemen:

9cm steen
4cm spouw
2cm plaat
16cm houtskelet
1.5cm OSB
4 of 6 cm spouw
1.5cm fermacel.

Ook stelde hij voor als verwarming een soort warmtepomp in de tuin? Iets met leidingen die op 60cm zaten en dan via een WTW uw vloerverwarming opwarmden? Leek mij iets vreemd nog niet van gehoord. (Al wel met grondwater oppompen maar dat is naar het schijnt enorm duur). Dacht dat het iets was van Masser of zoiet. Suggesties en commentaar altijd welkom.

Mvg

Wim

18/01/2007 - 18:15

vinne,

misschien toch even vermelden in welke regio je gaat bouwen ?

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

18/01/2007 - 20:16

bart,

vlaamse ardennen

Groeten,

vinne

31/01/2007 - 09:59
Wim

Beste Wimpie,

Uw informatie is een beetje karig om een degelijk antwoord te kunnen geven. Welke isolatie, welk compartimenteringssysteem, enz..
Indien je werkelijk hulp wil zal je het systeem iets duidelijker moeten omschrijven.

03/02/2007 - 19:59

Ik ga in de schaduw van vinne ook vragen wie de "specialisten" ter zake zijn. Maar dan in Limburg!

Op dit moment volop op zoek naar balansventilatie en wie die kan plaatsen. Maar in het verre limburg niet zo voor de hand liggend. (ventisjap is dan wel in limburg, maar na het lezen van dit forum, nee bedankt).

bart wil misschien de luchtdichtheid komen testen. (maar dat zal ik verder privé wel bekijken).

Maar eerst moet ik dus mensen vinden die ervoor kunnen zorgen dat ik geen stom figuur sla bij die blower.

Maar ne gewone dakdekker weet amper wat isoleren is. Dus luchtdicht? Wie moet dat dan doen?

Ik wil kiezen voor passiefhuis-ramen omdat die firma tenminste weet wat luchtdicht is en een koudebrug. Terwijl de alu-ramen boer maar blijft beweren dat alles luchtdicht afgePURd wordt.

Het grote nadeel is dat ik niet handig ben en geen tijd heb. Dus ik moet (en wil) alles uitbesteden.

De grote vraag is, aan wie???

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.