Oude mazoutketel (verbruik ongeveer 7000L/jaar) Info gewenst | Ecobouwers.be

U bent hier

Oude mazoutketel (verbruik ongeveer 7000L/jaar) Info gewenst

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

09/01/2011 - 17:58

Hallo,
Mijn verwarming is momenteel een oude ketel 68kw van 1968 en de mazoutbrander is een Vanmarcke 60kw van 2003 welke afgesteld staat op ongeveer 40kw met een 0.75 sproeier.
Warm water word hier ook mee verwarmt.
Nu verbruiken we toch wel een 7000Liter per jaar, moet er wel bij zeggen dat we op het gelijksvloers enkel beglazing hebben (wordt vervangen) en het dak is niet geïsoleerd(wordt nog gedaan).

We zouden eventueel een nieuwe ketel plaatsen, maar welke ketel en brander zou ik het beste nemen? En zal hiermee mijn verbruik ook dalen? Als ik wat rondvraag zegt bijna iedereen om over te schakelen naar aardgas.

Alvast bedankt Sebastiaan

11 Reacties

Reacties

09/01/2011 - 18:15

sebastiaan

40 kW, is dat voor een appartementsgebouw, toch geen eengezinswoning mag ik hopen?  zelfs met enkel glas is dat nog ongelofelijk veel.

gas of stookolie maakt niks uit, als je dezelfde techniek toepast (condensatie), zal het niet veel uitmaken in stookkosten, tenzij je nu al kan inschatten wat de brandstofprijzen in de toekomst zullen zijn.  ik zou voorlopig niks aan die ketel doen en in de eerste plaats maximaal isoleren (vloeren, muren, daken en ramen) waar het kan.  en dan een ketel met het juiste vermogen kiezen, want wat daar staat is belachelijk groot, daarmee kan je de halve straat verwarmen.  als je ter dege isoleert (en dan heb ik het niet over passiefhuis) kan je met 1000 a 1500 lt per jaar een huis makkelijk verwarmen, warm water inclusief.  dus minstens 5500 lt besparen of  aan de huidige prijs zo'n 4000 € per jaar, en daar kan je toch al wat mee doen.  end an reken ik nog niet met de onvermijdelijke stijgingen van de brandstogprijzen, want het zal altijd maar duurder worden.

hans d

09/01/2011 - 18:26

 Hans: danku voor je reactie.

Eigenlijk was dit vroeger een bakker, dus het huis (vroeger waren dit 2 huisjes waar ze 1 huis van gemaakt hebben, dus vrij ruim) In het huis staan momenteel 15radiatoren en dan heb ik nog het atelier gedeelte (waar dus vroeger de werkplaats was voor het bakken van het brood) ongeveer een 150m2 waar ook verwarming instaat, hier heb ik ook thermostatische kranen op gezet en op minimum gezet, juist voor de kilte te breken.

Op de gelijksvloers zit ik met enkel beglazing en alles in aluminium, dus deze moet ik veranderen, op de 1ste verdieping zit ik wel met dubbel beglazing wel met aluminium chassis. Waar bijna continue condens opzit (Wat kan ik hieraan doen?)

Zolder moet nog volledige geïsoleerd worden en zal ik van de zomer doen.

Mvg Sebastiaan

09/01/2011 - 18:37

sebbe

graag gedaan.

condens is een duidelijk teken dat niet alleen je glas maar ook je raamkaders slecht scoren.  je kan daar weinig meer aan doen dan vervangen vrees ik, allicht zijn dat nog profielen zonder thermische onderbreking, en allicht ook nog 2.9 glas, hoe oud is dat alles?

wat je verbruik betreft, ik gebruik een 3000 m³ (komt ook overeen met 3000 lt stookolie) aardgas per jaar voor 5 appartementen, verwarming en warm water, verwarmd oppervlakte (maar dan alles op 21°) ongeveer 350 m² in een matig geïsoleerd huis, er zijn dus wel wat mogelijkheden.

maar ik ben de mening toegedaan dat je best eerst een energieaudit of zo laat doen voor je woning om te kijken hoe je dat het beste aanpakt, en, niet ineens willekeurig werken uit te voeren. 

hans d

 

 

 

09/01/2011 - 18:50

Weet helemaal niet hoe oud dit alles is, de vorige eigenaars vertelden dat dit ongeveer een 10jaar geleden vervangen is geweest.

Dan zal ik idd misschien beter eerst een energieaudit laten uitvoeren, dan weet ik toch al waar ik het meeste moet isoleren. In afwachting kan ik misschien het best voor de ruiten een dik gordijn hangen, alsook voor de deur (deze is geheel aluminium met enkel glas). Ik heb zo een laser thermometer fluke en als ik dan meet aan de deur of raam, dan zakt deze snel naar een 6graden!)

09/01/2011 - 18:54

Sebbe

Je kan alvast de oudere berichten op het forum nalezen en een plan van aanpak is zeker nodig. Een energieaudit kan een manier zijn om snel de meest nuttige aanpassingen te kennen. Glas vervangen is bv. niet het goedkoopste.

Als je een infraroodthermometer op aluminium gebruikt moet je of de emmissiefactor aanpassen naar aluminium of er een stuk tape op kleven en daar op meten. Aluminium is een materiaal met een zeer lage emissiviteit en dat geeft "rare" metingen met ir.

09/01/2011 - 19:27

dat wijst duidelijk aar niet thermisch onderbroken profielen, en dus niks waard.  je moet eens kijken naar de ramen met dubbel glas, soms staat er op de afstandshouder (het aluprofiel tussen de twee glasplaten) de productiedatum van het glas, en eventueel ook een merk en typenr.

maar let vooral op als je begint te isoleren dat je geen koudebruggen maakt waar er nu geen zijn.  het dak moet sowieso gedaan worden, maar denk er aan om een goed dampopen onderdak (folie of isolerende houtvezelplaat) te gebruiken en langs binnen een degelijk damprem of- scherm.

hans d

09/01/2011 - 18:48

Sebbe

Als je de zolder langs binnen wilt isoleren zou ik dat niet in de zomer doen. Dan kan deze immers behoorlijk warm worden.

09/01/2011 - 18:53

 Alain: bedankt. ik zou eens moeten de oppervlakte berekenen van het dak, gevelbreedte is toch ongeveer 15m.

Met wat zou ik het beste isoleren? Helaas zit er geen plastiekfolie onder de dakpannen.

Mvg Sebbe

09/01/2011 - 19:32

sebbe

helaas, of gelukkig?  plastiekfolie is sowieso uit den boze.  als je geen onderdak hebt, kan je zoals alain al aangeeft tijdelijk isolatie op de zoldervloer leggen, zo ga je toch al een flink deel minder warmteverlies hebben.  en dan wat sparen en ineens je dak degelijk aanpakken, t.t.z. pannen en panlatten eraf en een goed onderdak plaatsen.  dat kost een flink stuk meer, dan dan heb je ineens een dak dat weer 50 jaar mee kan.  en dan uiteraard met minstens 20 tot 30 cm isoleren, veruit de beste kwaliteit/prijsverhouding haal je m.i. met cellulose.

hans d

 

 

09/01/2011 - 19:41

Zoals Hans zegt dak kan best goed gedaan worden en dat hangt mede van de staat van het dak af. Als je het compleet aanpast zou ik eerder naar 30cm gaan en cellulose is dan inderdaad prettig om te doen.

Een andere vraag is of je je zolder gebruikt of voor meer gebruikt dan wat opslag.

Hoe is je zoldervloer trouwens, beton of een balkenvloer? Als het een balkenvloer is kan je er misschien tussen de balken isoleren en dat is quasi nooit verloren. Zelfs als je later je dak nog gaat isoleren.

09/01/2011 - 18:23

Zoals Hans zegt inderdaad eerst isoleren en dan vervangen.

Als je eerst moet vervangen (defect), goed narekenen wat echt het huidige absolute minimum zou zijn en rekening houden met wat op korte termijn kan bijgeïsoleerd worden. Eventueel een winter gewoon los isolatie op de zoldervloer leggen of een groot gedeelte ervan.

Enkel glas is een grote verliespost, het huidige courante dubbelglas gaat een factor 5 minder verlies geven en dat zonder rekening te houden met een betere luchtdichting.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.