opwaardering huis 1991

Ik heb een huis (201 m2 woonoppervlakte) gebouwd in 1991 in een houtskeletbouw Uit het lastenboek en de technische tekeningen kan ik opmaken dat er met 10 cm minerale wol zit in de spouwmuren, K waarde 0.285 kcal/m2H. Het schuin dak is ook geïsoleerd met 12 cm minerale wol, K waarde 0.239 kcal/m2H. De vloer heeft 6 cm polystyreen,  K waarde 0.388 kcal/m2H. Ik beschik ook over 62 m2 zonnepanelen met een opbrengst van 8000 kwh/jaar. Verwarming is elektrisch (vroeger accumulatoren). Mijn huidig EPC is 300 kwh of net geen C, een D dus. Nu wil ik graag mijn EPC opwaarderen omdat ik het opnieuw wil verhuren. Ik reeds verschillende simulaties doen door een EPC deskundige gaande van nieuwe ramen, buitengevel isolatie, warmtepomp lucht lucht, wartmtepomp lucht water (met vloerverwarming). De enigste simulatie die me een A geeft is een warmtepomp lucht lucht, al de rest geeft B of C. Ramen en isolatie (1.5 m2 van de ramen heeft nog enkele beglazing en 25 m2 heeft dubbele of verouderde hoogrendementsbeglazing) leken mij dus de eerst aangewezen posten die ik moest aanpakken. Toch krijg ik maar een C of 265 kwh. Voor enkel een warmtepomp boven en beneden krijg ik een A of 58 kwh en voor een warmtepomp enkel beneden krijg ik een B of 153 kwh. Begrijpen wie begrijpen kan hoe dat EPC verslag ineen zit. Mijn vraag nu is welke werken laat ik uitvoeren zonder al te grote kosten te maken maar het toch terug verhuurbaar te kunnen maken? Alvast dank voor alle tips want ik zie het bos door de bomen niet meer.

Reacties

"De enigste simulatie die me een A geeft is een warmtepomp lucht lucht, al de rest geeft B of C. Ramen en isolatie leken mij dus de eerst aangewezen posten die ik moest aanpakken. "

Het is wat verwarrend als uitleg.  Energetisch renoveren is een verhaal van én betere isolatiewaardes én dikwijls een aanpassing aan de energie-opwekkers.

Ik begrijp daarom niet waarom je zegt dat alleen de warmtepompen een oplossing zijn.  Ik zou verwachten dat het dat warmtepompen en de betere ramen vervangen een minimum is voor dat huis.

Voor mij zou je altijd de ramen moeten verbeteren.  

Daarnaast is die zuivere elektrische verwarming natuurlijk niet meer van deze tijd tenzij je aan de passiefhuisstandaard voldoet.

In jouw geval zal het dus altijd en de isolatie verbeteren zijn (misschien kom je toe met enkel aanpassing van de ramen) en de verwarming vervangen.

Heb je toevallig verbruikscijfers van de voorbije jaren?

Walter

 

In elk geval is het vervangen van dat raam met enkel glas toch wel echt het minimum wat je moet doen, ongeacht welke verwarmingsbron.
Je zou ook kunnen overwegen om het oudere dubbel glas te laten vervangen, al dan niet in hetzelfde kader/schrijnwerk.

De reden dat je met een WP voor enkel beneden een slechtere EPC-score haalt dan wanneer je zowel beneden als boven een WP hebt is dat men allicht ervan uit gaat dat je in het eerste geval boven nog met elektrische weerstandsverwarming zou blijven verwarmen.

Waarom je de elektrische accumulatoren hebt vervangen door rechtstreekse elektrische weerstandsverwarming begrijp ik niet goed, gezien je zo niet meer van het voordelige (exclusief) nachttarief kon genieten.

Heb je ook cijfers van het huidige gemiddelde elektriciteitsverbruik?

Op het eerste zicht zou ik voor de benedenverdieping kiezen voor een degelijke (al dan niet multisplit) lucht-lucht warmtepomp(en) met een (aantal) binnenunit(s) 'vloermodel', dit gaat volgens mij comfortabeler zijn dan een 'klassieke' binnenunit.
Voor de bovenverdiepingen zou ik vanwege minder warmtevraag sowieso voor een multisplit-oplossing kiezen.

Heb je ook al nagedacht over je sanitair warm water? Ik vermoed dat dit nu een gewone elektrische weerstandsboiler is? Deze wordt ook in EPC-berekening meegenomen en heeft een negatieve impact hierop.
Hiervoor zou ik kiezen voor een warmtepompboiler, gezien deze 2 tot 2,5 keer minder elektriciteit nodig heeft dan een elektrische weerstandsboiler. Deze gebruikt ook buitenlucht om warmte uit te halen, bestaat in verschillende varianten/systemen.
Je kan 'm eventueel nog combineren met een zonnecollector (tussen ZW en ZO oriëntatie). In dat geval kies je best voor een vacuümbuizencollector.

Heb je eventueel nog plek om je zonnepanelen-installatie uit te breiden? Ook verticale panelen (bv tegen de gevel) zijn de moeite waard te bekijken, omdat deze tussen herfst en lente wat meer opbrengen dan panelen op een hellend of plat dak.

Genoeg stof om over na te denken lijkt me :-)

Hartelijk dank voor alle reacties, het spijt me dat ik niet eerder reageerde, Ondanks het feit dat ik "Informeer mij, wanneer nieuwe reacties worden geplaatst." aangevinkt had heb ik geen melding gekregen, dus ik dacht niemand had gereageerd. Ondertussen zijn we een stuk verder met de bouw.