Opbouw houtskeletwand - tegenstrijdige commentaren van verschillende architecten... | Ecobouwers.be

U bent hier

Opbouw houtskeletwand - tegenstrijdige commentaren van verschillende architecten...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

07/06/2010 - 22:34

Hoi iedereen,

aangezien we nu toch de grote stap willen zetten richting een eigen huisje,
hebben we met verschillende architecten contact opgenomen (via de site energiebewust architect).

De bedoeling is dat we een lage energiewoning bouwen uit houtskelet, waarvan we de binnenkant zelf afwerken.

Na vele jaren te lezen op dit forum dacht ik dat de ideale muuropbouw van houtskelet de volgende was (van buiten naar binnen):

Buitensteen - celit3D - houtskelet (met cellulose) - proclima folie - leidingspouw - fermacell

Nu blijken enkele architecten de proclima folie te vervangen door OSB platen.
Toen we vroegen wat de reden hierachter was, antwoorde men dat de proclima folie onvoldoende stabiliteit zou geven aan de houtskelet, dat dit de noodzakelijk zou zijn.

Na wat na te lezen zie ik dat deze opbouw bij houtskeletbouw zeer vaak voorkomt.

Eén van de laatste architecten veegde dit alles van tafel en zei dat OSB onvoldoende luchtdicht is, wat ook mijn vroegere "kennis" bevestigde.

Wat is nu de correcte muuropbouw, als er dan al een correcte opbouw is?

16 Reacties

Reacties

08/06/2010 - 08:32

Beide kan van opbouw.

Met osb  ipv folie, gaat wel steviger zijn (maar men kan dat opvangen door het skelet steviger te maken als men folie gebruikt)

Heb wel al eens gelezen dat niet elke OSB even luchtdicht is, dus als je OSB gebruikt, toch maar checken of je een luchtdicht merk hebt.

08/06/2010 - 08:36

Beste Gunny,

onze luchtdichtheid was ook onvoldoende bij de eerste test. Wij dachten dat het ook aan de OSB lag. Na behandeling niet veel beterschap. Luchtdichtheid van de OSB zou afhangen van de gebruikte dikte van de platen. Op de site van Boomer is er geloof ik een vergelijkende test van OSB platen van verschillende dikte/leveranciers

 

Mvg

08/06/2010 - 09:44

Gunny,

 

Je kan ook met hardboard platen werken, bvb pavaplan van pavatex.

 

Deze platen zijn slechts 8 mm dik en toch zijn ze sterker dan een osb van bvb 15mm

Ze zijn perfect luchtdicht.

Groot formaat (2m x 2m80) waardoor je minder tape nodig hebt om de naden af te plakken, bovendien zijn ze zeer glad, waardoor de tape beter zal hechten.

Ze zijn volledig formaldehyde vrij, dus geen uitwaseming van schadelijke lijm in de woning.

 

Een minpuntje is dat de platen wanneer ze nat worden een beetje kunnen golven, maar dat is op te vangen door de woning eerst te voorzien van buitenbeplating zodat ze wind- en waterdicht is. (het skelet moet dan wel tijdelijk verstevigd worden door er hier en daar diagonale planken tegen te timmeren)

 

http://www.pavatex.be//Portals/0/content/Dokumente/Datenblaetter_Niederlande/NL/pavaplan.pdf

http://www.pavatex.be/productdetail.aspx?PROID=59790

 

Dirk

 

 

08/06/2010 - 10:12

Onze architect bevestigde ook dat geen enkele OSB3 fabrikant garanties geeft (wil of kan?) op de luchtdichtheid van OSB platen. Hij vertelde wel dat bij samenwerking met een gerenommeerde houtskeletbouwer, de oorsprong van de platen in de praktijk wel voldoende garantie biedt op luchtdichtheid. Dit is echter nog steeds geen waterdichte garantie, maar een verantwoord en zeer klein risico. Het vernaamste argument om toch OSB3 te gebruiken was prijs, alle alternatieven zijn duurder. Ik ga nu toch ook eens navraag doen i.v.m. deze 8mm pavaplan platen.

 

Mvg, Marc

08/06/2010 - 12:45

ik wil hier geen discussie opstarten omtrent de SOD in het algemeen.... enkel zeggen dat ik gaandeweg gemerkt heb dat het werken met OSB platen aan de buitenzijde vooral door HSB SOD firma's lijkt te worden toegepast. (gelieve te letten op het werkwoord 'lijkt')

als je dan zou kijken wat algemene prioriteit van SOD (in het algemeen) is, is dat goedkoop werken om goede prijzen aan te bieden. En ik vermoed dat het gebruik van OSB aan de buitenzijde eerder dient voor de stevigheid dan voor luchtdichtheid. Ik denk dat gemakkelijk de proef op de som kan genomen worden door HSB SOD's te bellen en te vragen waarom ze OSB aan de buitenkant nemen.

Het algemene antwoord zal eerder zijn: 't is voor de stevigheid.

schiet me niet af als ik te veel veralgemeen, maar een (zeer) goed ingelichte architect zegt tegen de aannemer wat hij moet doen ipv dat de aannemer dat doet.

08/06/2010 - 13:03

Kris,

Ik denk dat je te snel gelezen hebt. Het gaat hier volgens mij over OSB aan de binnenzijde, dus voor de stijfheid van het houtskelet. Aan de buitenzijde komt bij de topic starter houtvezelplaat. Die geeft geen stevigheid, alleen winddichtheid en thermische isolatie.

 

Mvg, Marc

08/06/2010 - 13:15

Alvast bedankt aan iedereen voor de feedback!

 

Het gaat hier dus inderdaad over OSB platen die aan de binnenkant gebruikt zullen worden.

De buitenkant is zowiezo met Celit of dergelijk materiaal.

 

Nu eerst eens iets lezen over die Pavatex platen...

08/06/2010 - 14:12

 OSB moet aan de binnenkant dikwijls gebruikt worden voor de stabiliteit, om de slankheid van de constructie tegen te gaan. Normaal doen ze een studie voor de bouw van een HSB en moet dit uitwijzen of dit noodzakelijk is. Meestal wel.

 

Een ander paar mouwen is de luchtdichtheid zoals hier al gezegd. OSB blijkt dit niet altijd te zijn. Fabrikanten kunnen dikwijls geen attesten voorleggen over de luchtdichtheid.

 

Stabiliteit en luchtdichtheid zijn 2 dingen die los staan van elkaar maar wel kunnen gecombineerd worden door de OSB af te kleven met tape op voorwaarde dat de OSB dus voldoende luchtdicht is.

 

Ik ben ook bezig met een HSB aan het plannen en denk er sterk over om de OSB gewoon te plaatsen met daarover een dampscherm, dan is er ook minder kans op naden.

Sommige dampschermen zonder een merk te noemen kan je krijgen in de hoogte van een verdiep. In no time is alles luchtdicht. Enkel nog verbinden met de wachtfolie(s) van de aansluitingen.

08/06/2010 - 16:11

bert, dan is pavaplan toch simpeler dan osb +dampscherm

Zo'n hardboard van 8 mm is stevig hoor

08/06/2010 - 16:48

 Pavaplan is zeker niet slecht hoor zoals je zegt. Heb er ook al naar gezocht.

 

Standaard platen blijken wel 187 x 262cm te zijn, handig is dat niet om te verwerken. Wel minder naden natuurlijk.

08/06/2010 - 17:26

omdat ze maar 8 mm dik zijn, weegt het niet zoveel als een osb van 18 mm

dus dan zijn die grotere maten niet zo erg.

Wel wat meer afval als je veel hoekjes en kantjes hebt.

08/06/2010 - 19:45

Zoals in mijn hsb gebruikt van buiten naar binnen : sidings , celit, houtskelet+ cellulose , osb 18 mm , gipsplaten.

 

Zou nooit anders willen, vooral als je later iets stevigs tegen de muur wil bevestigen, geeft een onderlaag van osb 18 wel een ongeloofelijk voordeel , je bent met name niet gebonden de tussenafstand va de kepers , je kan overal in vijzen. (keukenkastjes , legboorden, tv ophangen enz enz);

osb met tand en groef , waarbij je eventueel nog een laagje houtlijm of tec7 in de groef spuit voor het monteren, geeft mijns insziens wel voldoende luchtdichting , je moet natuurlijk wel de hoeken en ontmoetingen met andere stucturen (aanzet , dakgebinte) deftig afkleven , de gewone naden zou ik niet nog eens extra afkleven.

bovendien komt daar nog een laag gyproc die ook aan de naden nog eens afgestreken wordt (binnenhoeken van gyproc doe ik altijd met een silicone), dus ik denk dat je met luchtdichting hier wel goed zit.

ik denk dat je met het luchtdicht aansluiten van schrijnwerk veel meer problemen kunt verwachten (ik heb er toch wat grijze haren van bij gekregen , zeer moeilijk aan de doorsnee profielboer uit te leggen wat "luchtdicht schrijnwerk" in de praktijk betekent, vaak is voor hen een streepje puschuim hier en een silicoontje daar meer dan voldoende)

 

ik heb daarentegen wel serieuze twijfels aan de stijfheid van een houtskelet met enkel celit aan de buitenkant (is toch geen structurele bouwplaat gelijk nen osb, hé) en folie aan de binnenkant : je hebt geen enkele "dooswerking" , hetgeen je toch moet bekomen wil je een stevige structuur hebben, je vijsjes (lees bij sleutel-op-de-deur : nieten) worden zo uit de celit getrokken bij beweging van je structuur (wind!).

09/06/2010 - 08:50

Geert, en waar zitten je leidingen?

09/06/2010 - 13:00

we hebben er voor gekozen om geen leidingen in de buitenwanden te plaatsen , de meeste leidingen voor schakelaars , stopcontacten , sanitair zitten in de binnenwanden , zeer uitzonderlijk in de chape.

Waar het echt niet anders kon hebben we met opbouwmateriaal gewerkt.

stijgende leidingen (ventilatie...)zitten in een technische koker die alle verdiepingen verbindt

10/06/2010 - 20:27

Geert,

als de leveranciers van OSB geen bewijzen kunnen voorleggen van luchtdichtheid, dan denk ik niet dat onze keuze op OSB zal vallen.

Ik denk dat die Pavatex platen wel een degelijk alternatief zullen vormen.

 

En ivm stevigheid binnenshuis om dingen aan de muur op te hangen:

Zeer waarschijnlijk gaan we met fermacell bekleden ipv gewone OSB.

Heb hier een stukje fermacell liggen en kmoet zeggen, dat is sterk materiaal!

17/06/2010 - 14:29

Er zijn blijkbaar inderdaad luchtdichtings problemen geweest met OSB 3 platen. Daarom is bij onze houtskelet een vezelplaat met harde toplaag gebruikt. Die is niet alleen luchtdicht maar omdat het glad is ook beter om folies en tapes op te verlijmen.
De merknaam is durélis en je kan foto's ervan zien op mijn blog pagina. (link naar blog verwijderd door admin, wegens niet meer bestaande, 7/3/2017)

Bart

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.