Op welke wijze stook in mijn massieve speksteenkachel effectief warm?

Hallo,

In mijn woonkamer staat een NunnaUuni speksteen kachel (type Wilma). 

Ik gebruik voornamelijk massief hout (eiken en beuken). Aanvankelijk ging het stoken naar behoren; er was geen sprake van roet, ik kreeg de huiskamer goed op temperatuur. Wel verbruikte ik toen ook al tientallen kilo’s hout per stookbeurt.

Momenteel ontstaat er bij aanvang van het stookproces roet op de inwendige muren van de kachel en bij de opening van de inwendige schouw. Ik probeer door diverse wijzingen het probleem te verhelpen, maar dit lukt pas zodra de kachel 3-4 uur brandt en dus echt warm is. Daarom beschrijf ik mijn standaard stookgedrag hieronder; 

1 alle regelingen zet ik zo ver mogelijk open (externe lucht aanvoer, schoorsteen klep en raambeluchting). 

2 ik gebruik aanmaak blokjes en het eerste vuur maak ik dmv de omgekeerde stookmethode aan. 

3 ik voeg steeds wat dikker en meer hout toe per nieuwe lading . 

4 ik laat alle lucht regelingen vol open staan. 

5 indien de speksteen goed warm is en de ruimte is opgewarmd, laat ik de laatste blokken opbranden tot het in een berg kolen verandert. Vervolgens sluit ik de externe lucht aanvoer en laat ik de kolen doorgloeien (schoorsteen open). Indien er (bijna) niets meer gloeit sluit ik ook de schoorsteen. 
 

Vraag;

Wat kan ik anders doen mbt het stoken om geen roet vorming te laten ontstaan én minder hout te verbruiken met eenzelfde kamertemperatuur als eind resultaat? 
 

 

Reacties

Wanneer is de schouw laatst gekuist?

Omdat je niet vertelt over welke periode je praat, is dit het eerste waar ik aan denk.  'Alles' open met een vervuilde schouw zal eventueel niet voldoende lucht debiet geven.  

Hallo Walter, 

Inderdaad vergeten te vermelden. Laatste keer dat de schoorsteen is gekuist is juni 2022. Over +- 2 weken komt de schoorsteen veger om het nogmaals over te doen. 
 

Het enige wat ik als mogelijke oorzaak kan bedenken is een vervuild rookkanaal. Toch is de trek naar mijn idee goed. Wel is de roet aanslag ontstaan nadat ik ben gaan experimenteren met het knijpen van de schoorsteen. Ik heb dit een aantal dagen gedaan, waarna ik terug ben gegaan naar de stookmethode die ik vanaf de start probleemloos uitvoerde. Echter blijft het roet terugkomen, ook als dit bij de voorgaande stookbeurt geheel verdwijnt zodra de kachel goed heet wordt gestookt. 
 

De vochtigheid van het hout is me overigens niet bekend. Echter stook ik met dezelfde lading hout als ik bv in oktober deed (dit gaf toen geen roet).

Nog wat opties;

- is het een klep waarmee je smoort en ben je zeker dat die 100% open staat (visueel controleerbaar?)

- de luchtaanvoer moet ook juist zijn.  Je hebt niets dat obstructie geeft voor verse lucht (als alle mogelijke roosters staan open? Of bij eigen aanvoer voor de kachel buiten is er geen verstopping -extreem, er wonen geen muizen in de aanvoer).

Zelf zou het me worst wezen dat het glas zwart ziet.  Dat is een esthetisch probleem.  Maar idd wel interessant om te begrijpen waarom er een minder goede verbranding is.  

Beste Bavaria,

Het feit dat er roetaanslag is wijst op een slechte (onvolledige) verbranding.

Het feit dat je zeer veel hout nodig hebt, en de kachel navenant niet warm wordt, wijst er op dat er (te) veel warmte via de schoorsteen verloren gaat.

Het is een groot misverstand dat er zoveel mogelijk zuurstof moet gegeven worden om een goede verbranding te krijgen. Veel kachelverkopers adviseren dit aan hun klanten zonder eigenlijk te beseffen dat dit de verbranding nadelig kan beïnvloeden.

De kachel moet de juiste hoeveelheid zuurstof toegedient krijgen. Niet te weinig dus, maar zeker ook niet teveel!

Wanneer je teveel lucht door de kachel jaagt, dan verdwijnt er niet alleen zeer veel energie in de schoorsteen, maar bovendien zorgt die luchtstroom er voor dat het vuur te sterk afkoelt en je dus een onvolledige verbranding krijgt.

Eén en ander is mij heel duidelijk geworden toen ik een automatische sturing van Brunner op mijn kachel plaatste die de verbranding regelt. Er zit een temperatuursensor in de kachel die via een motor gestuurde klep de luchttoevoer regelt. 

Teveel lucht en trek geeft een temperatuur in de kachel van vb 400°

Minder trek en luchttoevoer zorgt voor een temperatuur tot 800° (en meer) en een zeer volledige verbranding (geen spatje roet te bespeuren).

"omgekeerd" stoken is daarbij ook van groot belang zodat de brandstof maar mondjesmaat "vrij komt" naargelang de temperatuur oploopt.

Wanneer er een kachel geplaatst wordt moet eerst de trek in de schoorsteen gemeten worden door de "schoorsteenmeester" (zoals ze die in Duitsland noemen). 

Mijn nieuwe kachel brandde destijds voor geen meter ... de oorzaak ... foute schoorsteen die TE VEEL trek genereerde en dus de kachel teveel afkoelde. Dat heeft niet mijn kachelbouwer (nochtans een zeer bekende firma) ontdekt maar ikzelf. Dit zegt veel over het niveau van sommige installateurs/verkopers van kachels in Vlaanderen. Die hebben vaak geen idee dat een goede schoorsteen met de juiste onderdruk van essentieel belang is voor een goede verbranding. De schoorsteen moet altijd nagemeten worden!

Ik zeg niet dat dit voor jou de oplossing is, maar ik zou experimenteren met de onderdruk in de schoorsteen en de luchttoevoer te regelen. Les is more in veel gevallen.

Het hout moet natuurlijk ook voldoende droog zijn (eik droogt slechts 1cm per jaar !) en liefst volledig vrij van schors.

Dirk

 

Dirk en Walter, beide bedankt voor jullie reacties. 
 

Walter;

De schoorsteen klep staat in de juiste houding. Dit is goed te zien wanneer ik hier mee ga spelen (de hoogte en felheid van de vlammen wordt dusdanig beïnvloed overeenkomstig met de klep) . 

Ik kan geen verstopping waarnemen in de aanvoer buizen, echter is dit ook niet goed zichtbaar vanwege (1) de regenpijp en (2) de totale lengte van de twee aanvoerbuizen. Toen het stoken echter zonder roet verliep, zat er geen afscherm rooster voor. Dit is nu wel het geval, en deze verwijder ik slechte tijdens het stoken. Ik verwacht daarom geen toegenomen vuiligheid en/of ongedierte in de afgelopen maand(en).
 

Daarnaast maak ik me ook niet zoveel zorgen over het beetje roet op de kachelruit. Het is juist de hoeveelheid roet op de binnen stenen die me zorgen baart (want als het daar zit, moet het ook in de schoorsteen terecht komen denk ik dan). 
 

Dirk;

Of het hout voldoende droog is weet ik nog niet, ik zal een vochtmeter bestellen. Echter gaf ditzelfde hout me in een eerder stadium geen roet. Dus ik verdenk eerder de schoorsteen of een ander mankement en/of fout tijdens stoken dan het hout. Ik merk dat de trek steeds wat minder wordt, zowel aan de felheid van de vlammen als aan de hoeveelheid rook die in de kachel blijft hangen (soms). Ook al staat de schoorsteen helemaal open, wat gesmoord enzovoort. 
 

Het advies om te spelen met de lucht aanvoer is me duidelijk. Dit zal ik eind deze maand gaan toepassen, zodra de schoorsteen is geveegd. Maar hoe kan ik gaan spelen met de onderdruk zoals je me aanbeveelt? 
 

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de reacties!

 

 

 

Bavaria,

Google een keer "trekbegrenzer" of "trekregelaar schoorsteen" (kies afbeeldingen)

Dan zie je als het goed is een inox eindstuk dat op een buis past. Hier zit een deurtje is dat open en dicht kan. Met een tegengewicht (messing schijven) kan je de juiste onderdruk instellen (in functie van type kachel).

Ik heb destijds de "ZUK 180" Zugbegrenzer gebruikt. 

Tussen de schoorsteen is een T-stuk geplaatst. Op de open zijde van het T-stuk is de trekregelaar geplaatst.

Dirk

 

Zojuist weer eens de kachel aangemaakt. De schoorsteen is in het voorjaar geveegd, daarna een handvol keren gestookt. 
 

De roetaanslag blijft steeds terugkomen. Ik heb op allerlei manieren geprobeerd meer hitte in de kachel te krijgen. Daarmee bedoel ik externe luchtaanvoer verminderen, trek verminderen en daarna weer verhogen. Het is me nog altijd onduidelijk wat er niet goed gaat. Ik zie nauwelijks rook uit de schoorsteen komen, alleen hitte golfjes. Ook heb ik geen zichtbare rook in de verbrandingskamer. 
 

Ik stook gemiddeld 4/5 gekloofde blokken hardhout per lading. Hier  is +- 30 min later (of nog korter) weinig vuur meer te bekennen, terwijl de blokken nog half intact zijn.
 

Zijn er nog suggesties? Het begint te frustreren dat ik veel hout nodig blijf hebben en de verbrandingskamer continue weer zwart wordt en pas aan het einde van de stookbeurt begint “grijs” te kleuren zoals het hoort. 
 

Alvast bedankt voor het meedenken. 

 

 

 

Mmm; ik zou zeggen dat roetaanslag een probleem is van te weinig luchtaanvoer in de kachel.  Dus trek verminderen is net het omgekeerde dan wat ik zou aanraden