nog bij isoleren? | Ecobouwers.be

U bent hier

nog bij isoleren?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

13/02/2014 - 14:45

We zijn momenteel aan het wachten op de bouwvergunning, en hebben ondertussen een warmteverliesberekening laten doen. Nu is onze vraag of we nog zouden bij isoleren of het eigenlijk voldoende zou zijn. Dan spreek ik kosten baten analyse ...

vloer: 12 cm pur
muur: 6cm unilin plaat en 14cm ecose (hsb)
dak: 22 cm ecose en nadien nogmaals 14 cm rotswol = 36 cm
ramen zullen 0.8 worden

nu kunnen we de muurisolatie nog optrekken.
We willen gewoon een lage energiewoning.

warmteverliesberekening: bij - 10 en ven D op 10 graden genomen : 5500 kwh

Alvast bedankt !

(dit topic ook op bouwinfo maar zo goed als geen respons ontvangen).

16 Reacties

Reacties

14/02/2014 - 20:31

Hallo,

 

Het is ook moeilijk hier een reactie op te geven. Je moet zelf een paar punten opnemen en hier zelf een idee van vormen. Hoe dikker, hoe beter natuurlijk. Maar het zijn eerder de volgende factoren dat je zelf moet afwegen.

- Wat wil je zelf bereiken, lage energie, passief...

- De kostprijs, wil ik wel meer budeget spenderen en hoeveel heb ik er voor over.

- Soort isolatie en waar isoleren. Het is misschien beter om eens even het totaal plaatje te bekijken. Ramen en deuren hebben ook een grote inpakt op isolatie waarde. Hoe goed is de isolatie waarde daar van en de richting van de ramen. Het is soms beter van daar iets meer aan uit te geven, als aan beter te isoleren.

Mvg, Robin.

 

16/02/2014 - 08:59

Dag Robin,

 

alvast bedankt voor je reactie.

Ik zal mijn vraag dan iets anders formuleren, overal lees je isoleer zo veel mogelijk je kan nooit teveel isoleren.

Nu is mijn isolatie voldoende ? Zou jij nog meer isoleren ?

Volgens mijn epb man is dit zeer goed, maar is dit effectief ook wel zo. 10 jaar geleden was een plaat van 5 cm ook al veel begrijp je.

Voor ramen en deuren zal ik eens bekijken, nu zouden we 0.8 nemen wat niet zo een groot prijsverschil was met 1,0.  Voor 0,6 ga ik het eens navragen.

Aangezien wij enkel verwarmen met een een massakachel wil ik zeker zijn van de isolatie en ook nog goed zitten de volgende jaren.

 

Gr

oli

16/02/2014 - 09:34

Als 0.6 ramen te duur zijn, zorg dan dat je tov. de stralingsrichting van de kachel 0.6 glas plaats of nog beter geen raam.

Wel jammer dat je weinig MASSA in je huis hebt. Het huis zal wel sneller opwarmen, maar minder vasthouden.

16/02/2014 - 10:54

Doe de warmteverliesberekening opnieuw met de parameters die je als extra in overweging neemt. Dan ga je direct een beeld hebben of dat het nog nuttig is om extra te isoleren.

 

Stel dat je van 5500kWh naar 3000 kWh gaat dat is de besparing 2500kWh. Als je gaat verwarmen met:

- Elektriciteit 2500 kWh x 0.22Euro = 550 Euro / jaar

- Gas 2500 kWh x 0.06Euro = 150 Euro / jaar

- Hout...?

16/02/2014 - 11:09

@walter: ja daar hebben we voor gekeken, er zijn enkel ramen aan de smalste zijde van de kachel. En hebben ongeveer 33 m2 wat op zich wel redelijk meevalt. Noord en oosten geen enkel raam (behalve oosten velux op verdiep).

Ja de massa daar ben ik bewust van maar met een hsb is dit altijd het geval he.

Thx voor je reply

 

@bert: ja op die warmteverliesberekeningen zijn we nog aan het wachten: muren extra 6cm unilin en dak opgetrokken tot 40 cm ecose. ja is idd met hout, dus geen idee hoeveel besparing dat zou geven. Voor volledige isolatie (extra) zal dit toch snel richting 2500-3000 euro gaan, dus toch al een iets hogere terugverdientijd.

Thx voor je reply

16/02/2014 - 13:58

ik zie het zo: investeren in isolatie brengt altijd op omdat er weinig kapitaalsvernietiging is.  Isoleer je 1000 Euro extra in isolatie heb je binnen 10 jaar nog steeds 1000 Euro aan isolatie en heb je x euro bespaard aan verwarming en een bepaalde comfort winst gehad. 

Dus 'kosten'/baten' voor meer isolatie is financieel altijd positief (extra investeren in keuken, opp, ontwerp levert geen financiele winst, enkel comfort). 

De enige beperking is je investeringsbedrag.  Dar moet natuurlijk allemaal passen binnen je budget.

Uit vele ervaringen van anderen, als je nu twijfelt, binnen 5 jaar ben je ongelukkig omdat je de extra isolatie niet genomen hebt en niets meer kan aanpassen.  Daarom als je twijfelt zeker doen.  Anders blijf je zitten met een gevoel met wat als....

Probeer eens de warmteverliezen van iedere bouwschil op te lijsten en kijk een wat het effects is en kost van het verbeteren van de verschillende bouwschillen.

Op het eerste zicht zou ik het glas verbeteren naar 0.6 (in vaste ramen zou de kost beperkt moeten zijn).

Walter

16/02/2014 - 21:45

Hey Walter, thx voor je bericht !

Dat is een andere benadering en bij het lezen van je bericht  heb je wel gelijk.  Mss beter 2000 euro minder aan de keuken spenderen (welke later toch nog vervangen kan/zal worden) en het in extra isolatie steken :-)

Thx !

 

17/02/2014 - 17:32

 

 

Ik versta niet goed wat ge bedoelt met: "warmteberekening bij -10 en ven D op 10 graden:  5.500 kWh.

 

Rekening houdend met de context van een LEW-huis, neem ik aan dat dit het volgende wil betekenen:

 

 - ge hebt een ventilatie type D;

 - bij -10 graden Celsius wat? Op wat slaat uw cijfer 5.500 kWh terug? Is dat het jaarverbruik voor verwarming en ventilatieverliezen? Dat schijnt me toch veel te zijn. Is dat het verbruik indien gedurende een strenge winter de buitentemperatuur -10 zou zijn ? En hoeveel zou dat zijn in kWh/m².jaar?

 

Vanaf een zekere graad van isolatie brengt bijkomende isolatie niet veel meer bij. Die is wel nodig om het PH-certificaat te halen, evenals de luchtdichtheid van n = 0,6 volumes per uur. Maar afgezien van dit certificaat, dat niet meer gesubsidieerd wordt, blijft het een feit dat deze uiteindelijke winst, zeker voor de luchtdichtheid, het duurst uitvalt en het minst opbrengt. Natuurlijk is de situatie anders als ge in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont. Daar wordt men vanaf 2015 verplicht passief te isoleren en binnen vier jaren van een luchtdichtheid van n = 1 volume/uur naar n = 0,6 volume/uur te gaan. N.B. Maar begrijpe wie kan: het ventilatiesysteem wordt dan wel volledig vrij gelaten.

17/02/2014 - 20:33

"..., blijft het een feit dat deze uiteindelijke winst, zeker voor de luchtdichtheid, het duurst uitvalt en het minst opbrengt."

Je opmerking ivm luchtdichtheid, daar ben ik het niet mee eens.  De hoofdreden voor een goede luchtdichtheid is de toekomstige gezondheid van je opbouw.  Niet luchtdicht wil zeggen in de winter continue aanvoer van vocht in je constructie en risico op bouwschade.  Een correct luchtdichtheid is daarom op termijn iets dat zich meer dan terugverdient.  Niet alleen ivm energiebesparing.

 

Walter

18/02/2014 - 08:42

Wel pierre: (sorry voor mijn typfout, het betreft watt en niet kwh :-) )

de warmteverliesberekening is 5500 w bij -10 buitentemp en de ventilatie die maar 10 graden zou leveren (in praktijk is dit meer).

Wat wil dit zeggen, dat onze woning een warmteverlies heeft van 5500 w bij die temperatuur. Ik heb deze berekening laten doen omdat wij enkel gaan verwarmen met een finoven. Dus was het aangewezen om dit te laten uitvoeren om te kijken of de finoven bij deze extreme koude de temperatuur nog wel aankan.  En zo kunnen we ook het correcte model kiezen van finoven (hoeveel massa).

Door deze berekening heb ik per kamer het warmteverlies om deze kamer op temperatuur te kunnen houden, bv de badkamer heeft een wv van 500 watt om een temp te houden van 24 graden bij -10 graden. Dus dan kunnen we bv met een handdoekdroger vdeze ruimte makkelijk warm houden ...

 

Ph willen we zeker niet halen, is financiëel niet mogelijk vrees ik.

 

en over de epb wil ik het al helemaal niet meer hebben, het meest brakke systeem ooit uitgevonden ...

Momenteel halen we k32 maar EW 105 (wallonië). Dus dit wil zeggen dat ons EW peil naar 85 moet komen. Wat ons nu momenteel een boete van 16000 euro levert !!!Dit enkel door de finoven, omdat deze niet in het systeem kan ingevoerd worden en deze als gewone houtkachel met rendement 70% moet genomen worden.

Oplossing, zonnepanelen leggen, (blowerdoor maar dat waren we toch van plan).

Dus onze woning zal al vrij energie zuinig zijn, maar toch moeten we die extra zware kosten doen. Ofwel zie ik de missing link niet ofwel is het systeem zo lek als een zeef en heeft dit niets meer te maken met energie.

owja de simulatie met bv gas dat komen we wel onder onze ew85 :-). Maar gas is geen optie, die hebben we niet liggen en die komt er niet ook.  En propaan, mazout zien we niet zitten.

 

18/02/2014 - 10:35

 

1.  Het verwondert mij dat de k-waarde 32 bedraagt. Wij hebben in ons huis (van 2007) 7 à 8 cm een product bijna evenwaardig aan PUR, in de muren een dikte van 10  cm rotswol, evenwaardig aan de Knauf methode ecose in glaswol, en in het dak slechts 18 cm rotswol, en we bekomen k = 34. Waarschijnlijk is de opbouw van de buitenmuren minder isolerend dan een klassieke stenen muur en moet ge deze beter isoleren.

 

2.  Ik ken op dit ogenblik niet de overeenkomst tussen EW van Wallonië en het EPB. Wij komen, met een systeem D en een blowerproof van n =  2,8 Volume/uur, aan E = 58, en voldoen dus nog aan de nieuwe vereiste van E60.

 

3.  Is bij de berekening van het EW-peil reeds rekening gehouden met het systeem D en met een te verwachten uitslag van de blowerproof? Op welke waarde van n mikt ge? En staat het wtw-apparaat dat ge gaat installeren in de lijst van goedgekeurde apparaten? (www.epb/wtw/ lijst..)

 

4.  Hoe groot is uw woning en welke is de compaciteit? Deze heeft wel invloed op de k-waarde.

 

18/02/2014 - 10:54

Bepaalde gebruikers van dit forum zouden hier opperen een LW warmtepomp te installeren. dat kan zeer goedkoop zijn, je E waarde tuimelt omlaag, want de finoven is dan bijverwarming, je vermijdt de boete én je hebt een backupverwarming voor die extra koude dagen waarop je toevallig te ziek bent om het hout aan te steken.

Los daarvan ben ik minder en minder fan van houtstook. Het co2 verhaal is 1 ding, maar vergeet niet dat de grootste fijn stof producent in België huishoudelijk houtstook is !

Naast die kanttekening, ik zou een zestal cm meer in de muren steken, eventueel een WP boiler voor warm water (hoe is dat momenteel voorsien ?) en een kleine PV installatie, de prijzen zijn laag genoeg. Met wat ingrepen halveer je je E waarde.

18/02/2014 - 10:54

Bepaalde gebruikers van dit forum zouden hier opperen een LW warmtepomp te installeren. dat kan zeer goedkoop zijn, je E waarde tuimelt omlaag, want de finoven is dan bijverwarming, je vermijdt de boete én je hebt een backupverwarming voor die extra koude dagen waarop je toevallig te ziek bent om het hout aan te steken.

Los daarvan ben ik minder en minder fan van houtstook. Het co2 verhaal is 1 ding, maar vergeet niet dat de grootste fijn stof producent in België huishoudelijk houtstook is !

Naast die kanttekening, ik zou een zestal cm meer in de muren steken, eventueel een WP boiler voor warm water (hoe is dat momenteel voorsien ?) en een kleine PV installatie, de prijzen zijn laag genoeg. Met wat ingrepen halveer je je E waarde.

18/02/2014 - 11:01

Yannick,

de grootste veroorzakers van fijn stof zijn het verkeer en de industrie hoor, en dan huishoudelijke verwarming, en van die verwarming is een deel houtstook, maar nog veel meer mazoutstook.

 

En voor de vraagstarter, uw dak is zo goed als passiefniveau-geïsoleerd, waarom doe je dat met je muren ook niet ?

(ik sta volledig achter de tip van Walter, een sjieke keuken kan later nog, die muren kan je nooit meer aan...)

18/02/2014 - 18:01

Inderdaad, foutje. Ik heb ergens een taartgrafiek gezien waar de totale huishoudelijke component rond de 30% zat. Maar dat is dan de totale huishoudelijke bijdrage (inclusief stookolie, gas en wat nog allemaal)

18/02/2014 - 12:44

@pierre: ja het ventilatiesysteem is inbegrepen, hebben nog geen model gekozen maar zullen zeker letten op het feit dat deze in de lijst opgenomen is.  De punten van de blowerdoor zijn nog niet opgenomen, kan tot max 13 punten zakken.

de woning is 176 m2 groot 88 beneden en 88 boven (onder dak, wel opgetrokken tot 1,20 m) compactheid weet ik niet van de woning. Betreft een kleine L vorm.

@Yannick, voor sww gaan we gebruik maken van een wpboiler. Maar voor een wp kiezen we niet, bovenop onze finoven gaat het te duur worden.

@Patrick: ja, dat zijn we ondertussen van plan om te doen. 

 

thx voor de reply's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.