nieuwe gasketel | Ecobouwers.be

U bent hier

nieuwe gasketel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

11/05/2004 - 20:26

Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe verwarmingsketel. Ik ben van plan een gasketel(condensatieketel?)te laten te plaatsen, maar Ik heb al zoveel merken gezien dat ik het niet meer weet Graag had ik van anderen geweten welke goede merken er zijn, of wat jullie me aanraden.Misschien ook prijzen als het kan? Ik heb wel vloerverwarming.Misschien belangrijk om te weten?

Alvast bedankt op voorhand,

Eddy

250 Reacties

Reacties

19/08/2005 - 16:15

Heeft er iemand ervaring met Junkers hrc gasketels? Volgens de info op hun website zou die moduleren tussen de 25 en 100 %. Ik kan als particulier niet terugvinden uit welk materiaal de WW vervaardigd is.

Met vriendelijke groet

Lode

23/08/2005 - 16:39

Beste Hans
In onze bestaande (kleine) rijwoning van 50 jaar oud willen wij een nieuwe gasketel voorzien met boiler 130 L voor voldoende warm water (bad + douche tegelijk en nadien nog eens bad).
Totale oppervlakte boven en beneden +/- 100 m², +/- 253 m³ + kelder en zolder, isolatie ramen 1.1, dak is geïsoleerd, ramen achterbouw nog te isoleren.
Een installateur stelde Oertli voor, maar in heel deze vraagstaart wordt hier met geen woord over gerept. Zijn keuze viel op de Domoplus DPSM 235, terwijl een DPSM 220 volgens mij voldoende is. Modulleert van 4.3 tot 20.1 kw.
Kan het bedrag dat hij ervoor vraagt kloppen?
DPSM235 2451 euro
Boiler 656 euro
w.a.r. dc225 224 euro afzonderlijk bij te kopen?
SWW voeler 12 euro
totaal voor de installatie 5905 euro met 8 radiatoren
Weet niet of dit met of zonder btw is.
De installateur zei ook een kleine verwarming te voorzien bij de ketel vermits deze in een niet geïsoleerd kot tegen de woning komt te staan. Kan dat?
Bedankt voor uw antwoord!

06/09/2005 - 19:09

Beste,

Heb sinds enkele weken deze site gevonden en ondertussen al veel slimmer geworden! Wij zijn volop aan het bouwen en binnenkort moeten we beslissen over sanitair en verwarming.

Ik zit twee vragen:

1. Kan iemand mij uitleggen hoe een WAR precies werkt? Ik begrijp dat dit toelaat de keteltemperatuur aan te passen aan de buitentemperatuur en zo het rendement te verbeteren. Maar als het het goed begrijpt heb jij bij het gebruik van een WAR geen kamerthermostaat meer nodig, juist? Hoe zit dit precies.

2. Ik heb gelezen dat het wordt aangeraden om zuurstofdiffuse buizen te gebruiken om zuurstofcorrosie te voorkomen. Eerst en vooral kan wat wordt hiermee bedoelt? Zijn dit buizen die geen zuurstof doorlaten? Ten tweede, moet men in dit geval enkel de buizen van de verwarmingsketel of alle verwarmingsbuizen zo uitvoeren? En zijn alle verwarmingsbuizen tegenwoordig niet "zuurstofdicht"?

Alvast bedankt

Kristof

06/09/2005 - 20:44
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

kristof,

1. een war regelaar is een toestel dat de watertemperatuur van 1 of meerdere kringen regelt in functie van de buitentemperatuur.bv als we radiatoren hebben zijn deze gedimensioneerd om bij -10°C de ruimte nog op een zekere temperatuur te houden. Echter dit vermogen is slechts enkele dagen / jaar nodig dus voor de andere dagen zijn de radiatoren overgedimensioneerd. Om het vermogen van de radiatoren te beperken verlaagt men nu de temperatuur van het water dat door de radiatoren stoomt. Hoe lager de watertemperatuur hoe hoe lager het vermogen van een radiator.Deze lagere temperatuur heeft dan weer een positief effect op de energierekening. Beter rendament kleiner verliezen enz.
Nu kan men op deze regeling ook een bijsturing plaatsen die in functie van de gevraagde tov gemeten ruimte temperatuur de watertemperatuur iets aanpast om beter aan de warmtevraag van deze referentieruimte te voldoen.
2. zijn alle verwarmingsbuizen zuurstofdicht is er een eenvoudig antwoord op nee!
Bij buizen van VPE/ALU/VPE zorgt de aluminium laag voor de zuurstofdichtheid.Maar bv bij vloerverwarming /verwarming worden bv VPEa buizen gebruikt waarin geen aluminium laag zit. Nu worden sommige van deze buizen behandeld in de fabriek zodat de zuurstofdiffussiedicht zijn volgens een norm.Als men de buizen niet diffusie dicht zijn zal er steeds zuurstof in het CV water komen waardoor de verwarming vanbinnen gaat roesten, met alle gevolgen vandien. Nu kan men ook produkten in cv water doen die deze zuurstof indringing , roesten tegewerken. Echter dit moet om de zoveel tijd worden gecontroleerd of het water nog beschermd is. Daarom let erop dat de verwarmingsbuizen steeds zuurstofdifusie dicht zijn om probelemen te vermijden.

07/09/2005 - 14:03

Ronny,

Bedankt voor je reaktie. Zal erop toezien om zuurstofdiffuse buizen te installeren.

Het verhaal van de WAR is mij nog niet helemaal duidelijk.
Wordt de keteltemperatuur niet geregeld in funktie van de gevraagde kamertemperatuur en gaat een goed modulerende ketel niet automatisch economischer (lager KW) gaan draaien als de warmtevraag lager is?
Houdt de WAR rekening met buitentemperatuur EN de gevraagde kamertemperatuur en zo ja wat is de invloed van de buitentemperatuur?
In het kort, het voordeel van een WAR is mij niet duidelijk.

Mvg,

Kristof

07/09/2005 - 20:30
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik lees op de nederlandse fora dat ATAG Verwarming BV niet in goede doen is. Heeft iemand hier meer info over?

08/09/2005 - 09:32
bob

Op welk forum heb je dat gelezen ? Is het ook een recente mailing.

08/09/2005 - 17:24

Ik heb er op het werk nog niks over gehoord.
Ze krijgen (of hebben) wel een andere naam geloof ik.
Nog een kleine tip:
Koop uw ketel niet in NL ook al zijn ze her meestal goedkoper.
Wij stoken nl. ander gas (calorische waarde).
Of laat de ketel aanpassen voor hoog calorisch gas. (B)

09/09/2005 - 04:11
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

kristof

Een weersafhankelijk regelaar (WAR) is een toestel dat de ketel en/of kringtemperatuur regelt in functie van de buitentemperatuur al dan niet gecompenseerd via het meten van de ruimte temperatuur.

een vb van enkele waarden om het principe van een stooklijn uit te leggen.
buitentemp. ketel temperatuur
15°c 32°C
10°C 41°C
5°C 49°C
0°C 56°C
-5°C 63°C
-10°C 70°C
Als wij nu de waarde voor de buitentemperatuur 0°C nemen kan men via een bijsturing van uit de referentie ruimte deze waarde doen wijzigen.
bv ruimtetemperatuur gemeten-gewenst ketel temperatuur
0°C 56°C
-1°C 59°C
-2°C 62°C
1°C 53°C
2°C 50°C
opmerking deze waardes zijn maar fictief, deze worden bepaalt door de instelling die je op de war doet en zijn hier gegeven om je een idee te geven wat een war doet.
De bedoeling van de war is de ketel/kring temperatuur zo laag mogelijk te houden zodat de stilstaandverliezen verkleinen, het ketel rendament verhoogt enz. Dus Algemeen gezegt het jaar rendament van je installatie verhoogt.
Als men meerdere kringen heeft zal men de hoogste temperatuur regelen door de ketel temperatuur, de lagere worden dan bekomen via driewegkranen.De WAR is een regeling die de ruimtetemperatuur regelt via de watertemperatuur en is geen traditionel aan/uit regeling.

De modulatie van 100% tot x% heeft eigenlijk niets te maken met de war .Als de war van hetzelfde merk is als de ketel en kan communiceren met de ketel dan zal de war aan de ketel dat de gewenste keteltemperatuur x°C is doorgeven . Hierdoor zal de ketel precies hetzelfde moduleren alsof je zelf de keteltemperatuur op x° het gezet.Moduleren heeft tot bedoeling het ketelvermogen aan te passen aan het benodigde vermogen van dit ogenblik, beperkt door de modulatiebereik dat de ketel heeft.

09/09/2005 - 04:15
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

richard,
zoals veel maal gezegt op dit forum het is verboden om een ketel die voor een andere markt dan belgië in belgie te plaatsen.
Het is niet enkel het gas wat verschilt maar ook de norm waaraan het toestel moet voldoen.
Dus ombouwen naar ander gas is dus verboden wat het toestel is dan nog niet in orde.

09/09/2005 - 14:01

Ronny,

Bedankt voor de uiteenzetting. Het begint al wat duidelijker te worden.

Toch nog enkele twijfels.
1. Ik neem aan dat een bijsturing gebeurd via een temp sensor in de referentieruimte. Correct?
2. Stel ik heb een kachel in de referentieruimte. Is een bijsturing dan niet noodzakelijk (anders te warm indien kachel opstaat)?
3. Kan men via een war een dag/weekinstelling programmeren? Zoniet altijd (dag en nacht) even warm. Correct?
4. Kan een war gecombineerd worden met thermostatische kranen in alle andere ruimtes?
5. Stel buitentemp is 15C. war geprogrammeert op 32C keteltemperatuur. Stel dat het vermogen hiervoor 6 kW is maar dat mijn ketel niet lager dan 8kW kan. Wat gebeurt er als ik geen bijsturing heb? Zal de ref. ruimte opwarmen boven de gevraagde temp? Als ik een bijsturing heb neem ik aan dat de ketel zal afslaan als de gevaagde temp. is bereikt.

PS
Wat de buizen betreft.Ik heb eens het bestek erop nagelezen en daarin worden VPEa buizen die diffusiedicht zijn voorgeschreven. Is dit oke of toch beter VPE/AL/VPE buizen?

Mvg,

Christophe

10/09/2005 - 15:38
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

kristof,

1. is een temperatuur sensoor die aan de war doorgeeft hoe warm het is en wat de temperatuur die gewenst is (er op is ingesteld)

2. externe warmte bron zoals een kachel gaan reageren op de bijsturing , dit zorgt ervoor dat ook andere plaatsen die op het zelfde circuit zitten worden beinvloed.

3. dag/nacht regime is instelbaar op een war en dit voor elke kring appart. BV vloerverwarming en radiatoren zijn 2 kringen en kunnen apart geprogrammert worden.
Echter bij LEW is een nacht verlaging niet altijd nuttig omdat de bouw gedurende nacht periode nauwelijks afkoelen.

4. men kan een war combineren met thermostaat kranen. deze dienen dan om de fijnregeling van de temperatuur in de ruimtes te doen.Echter in de referentieruimte waar een bijsturing staat is een thermostaat kraan niet nodig. Want men kan de temperatuur niet regelen met de bijsturing en gelijktijdig met de therm/ kraan.
Als de ruimte temperatuur te veroverschreden wordt wordt de kring gewoon uitgeschakelt. is er een kleine afwijking compenseerd de bijsturing dat door de watertemperatuur te verlagen.

VPE/alu/VPA als VPEa diffustop zijn beide goed echter bij vloerverwarming legt zich de VPeA diffustop zich gemakkelijker. Bij buizen in mantel laat zich een vpea diffustop buis erin vervangen. Bij VPEa -alu buizen is dit niet mogelijk.

11/09/2005 - 15:43

Ronny

Ik ben het wat die buizen betreft niet met je eens, ik raad in elk geval iedereen aan VPE (a, b of c) ook PE-x buis genoemd, te vermijden. Weet dat meedere fabrikanten garantie weigeren bij het gebruik van dit soort buizen als je geen systeemscheiding gebruikt. Meerlagenbuis met aluminium is wel ok. En ik ben het ook niet eens met jou stelling dat VPE makkelijker legt, integendeel.

Hans

11/09/2005 - 16:38

Ik zie anders uiterst zelden dat meerlagenbuizen met alu gebruikt worden bij vloerverwarming!

11/09/2005 - 17:17

etienne,

Ik zie anders uiterst zelden dat meerlagenbuizen met alu gebruikt worden bij vloerverwarming!

dat maakt inderdaad niet de meerderheid uit en dat is best begrijpelijk daar deze buis nog maar een tiental jaar voor dit doeleinde gebruikt wordt , maar wij gebruiken geen andere meer daar wij de problemen met het niet zuurstofdicht zijn van de vorige generatie buizen beu zijn.

lucien

11/09/2005 - 17:21

Wat met de garanties van de fabrikanten en met de meerprijs?

11/09/2005 - 17:29

Etienne

" Er zijn maar weinig mensen die hun huis goed isoleren, dat zal dan ook wel geen zin hebben. "

Dat is hetzelfde soort redenatie als die van jou, en we weten beide dat wat ik hier nu schrijf onzin is.

Meerprijs? Ik betaal mijn pe/alu/pe buis minder dan een vpe-buis, maar ik neem wel behoorlijk wat af. Mischien krijg ik nog betere prijzen voor PE-x buis, maar heb dat nooit gevraagd, ik neem liever geen risico voor 1 of 2 cent per meter.

Hans

11/09/2005 - 23:34
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

hans gebruiken alle vele jaren VPEa buis wel zuurstofdicht, en hebben van de zogenaamde problemen geen last.
Ook niet met de garantie van de toestellen hierop. Het snel zuurstofloos maken van een installatie ligt niet in de handen van de buizen maar van een efficiente zuurstofafscheiding uit het water bv door microbellen ontluchter enz.
Als je een VPEa buis beschadigd wordt bv doordat er een gat in wordt geboord, is deze eenvoudig te wijzigen, beide zijde los de nieuwe aan de oude vast maken en de ene eruit trekken de andere erin. Conform het gebeurd bij elektriciteits draden. Echter bij VPE - alu buizen onmogelijk enkel reparatie op de plaats mogelijk ze is niet meer erui te trekken.En zo krijg je een verbinding in de muur of vloer wat altijd al niet goed is geweest. Echter weet ook wel dat er slechte buizen op de markt zijn geweest, maar kan elke merk niet over dezelfde kam scheren.
Bij VPe-alu buis bestaat ook het gevaar dat de buis geplet wordt , dan blijft ze deze vorm behouden door het alu. deze vernauwing kan voor veel problemen zorgen. Een VPEa buis veert in grote mate terug in zijn oorspronkelijke vorm.
En probeer maar eens een bundel van vele VPE-alu buizen door een koker omhoog te trekken zonder deze te knikken. Een VPEa buis doet dit veel gemakelijker .Is zoals een flexibele inox buis door schouw trekken gaat ook beter dan een starre buis.
Niets tegen de VPE-Alu buis echter het is niet een wondermiddel en evenwaardig met een VPEa buis indien je één van goede kwaliteit hebt.

17/09/2005 - 13:44
bob

Ik heb 5 offertes gekregen voor vloerverwarming. Allen weigeren met ALU/PEX buizen te werken. Ze gebruiken dit wel voor de radiatoren. Mijn opmerkingen over luchtdichtheid worden weggewuifd. We doen dit al 10 jaar zo zonder problemen is telkens het antwoord.

Het is als consument soms toch moeilijk om van je installateur dat te krijgen wat je liefst zou hebben.

18/09/2005 - 11:07

Ronny

1. die buis is niet zuurstofdicht, enkel zuurstofdicht volgens DIN....
2. klopt, met mikrobellenontluchters maak je een installatie zuurstofvrij, maar er komt telkens terug zuurstof in. Maar met een goede mikrobellen ontluchter en een juist gediemnsioneerd expansievat dat op de juiste voordruk staat, is de kans op problemen inderdaad minimaal. Maar wie rekent z'n expansievat uit, en wie plaatst het op de juiste voordruk en bindt het hydraulisch juist in ??
3. de vraag ging over vloerverwarming, kan jij die buis daar uittrekken??
4. vele merken geven garnatie en zijn gecertifieerd om in de vloer (chape, beton,..) te gebruiken.
5. wat is dan een goed vpe-buis??
6. koperen en stalen buizen zijn dan ook niet goed, want als die platgedrukt worden, komen ze ook niet meer in hun oorspronkelijke vorm terug. Overigens, als pe-alu-pe buizen die vervormen (ingedrukt worden) houden die wel hun sectie, worden alleen ovaal. Tenzij ze natuurlijk echt geplet worden, maar dan is de vpe buis ook beschadigd.
7. het fameuse zuurstofscherm ligt aan de buitenkant van de buis (op 1 producent na, maar die z'n buis is dan ook veel duurder), en bij vloerverwarming wordt er dikwijls nog dagen over gelopen, ok, de chapper loopt er over, en dat beschadigt mogelijk ook dat scherm, zo sterk is die film niet.
8. " En probeer maar eens een bundel van vele VPE-alu buizen door een koker omhoog te trekken zonder deze te knikken. Een VPEa buis doet dit veel gemakelijker. "
wel, bij ons gaat dat met pe-alu-pe buis veel makkelijker, vpe of PE-x buis blijft toch altijd krullen, want heeft een geheugen. Tenzij je ze natuurlijk om de 50cm bevestigd in beugels, maar dan is het met geen enkele buis een probleem. Daar komt ook bij dat de uitzetting van PE-x buis vele keren groter is.

Hans

18/09/2005 - 11:11

Bob

Tja, ieder werkt natuurlijk met het product waar hij in geloofd (hoop ik).
In elk geval, ik neem het risico niet, en weiger er dan ook mee te werken.
Maar ik geef graag toe, als de installatie volgens de regels van de kunst wordt gebouwd, zijn er ook niet veel problemen te verwachten met een PE-x buis van goede kwaliteit.

Hans

p.s. ik begrijp het ook niet goed, vloerverwarming plaatsen met pe-alu-pe buis vind ik makkelijker dan met PE-x buis.

20/09/2005 - 04:06
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hans,

je zegt als PEx-alu buis geplet wordt zijn sectie wordt bewaard als hij geplet wordt .De ovale sectie is steeds kleiner dan als hij mooi rond is. Maar als een VPE a buis wat geplet wordt zal deze zich in zijn oorspronkelijk vorm terug zetten.Zelfs al is de pletting groot zal deze buis ziin oorspronkelijke vorm terugkrijgen door de druk want een ronde buis heeft de kleinste oppervlakte spanning. Een PEx-alu zal dit niet doen een zijn geplette vorm behouden.
kopere en stalen buizen dan even slecht. Koper ja geplet worden is mogelijk.Maar een stalen buis als je een normale stalen buis gebruikt (en ik bedoel niet de dunwandige buizen voor perskoppelingen) heb je wel een veel grotere kracht nodig zodat ze meestal niet wordt geplet zelfs al valt er iets op.Echter voor in de vloer niet zo een goede keuze.

Heb ook bij pex alu roestvorming intern gezien.Dit is te wijten aan het niet snel zuurstofloos worden van het water vooral bij wandketels op aardgas. Deze ketels hebben meestal wel een interne automatische ontluchter maar is meestal slecht geplaatst om het cv water waaruit de zuurstof afgescheiden wordt, daaruit deze zuurstof snel te verwijderen.

Zoals bij VPE buizen is ook bij PEx-alu buizen er een beschermlaag over de Alu. En bij vloerverwarming kan deze ook beschadigd worden waardoor de Alu laag door de chape laag wordt beschadigd. Zoals overal geldt dat als men de buizen met respect behandelt ze ook niet beschadigd worden.

En ja een VPEa buis wil terug zetten naar zijn oorspronkelijk vorm. Maar ze legt zich gemakkelijker dan een PEx-alu buis want als deze recht is wil deze ook recht blijven ze is star, ze moet ook geplooit worden en hierbij is het gevaar op knikken groter zeker als men een klein diameter wil plooien.
En ja een VPEa legt zich gemakkelijker door kokers. Trek maar eens een Pex-alu buis door een koker waarbij de openingen van in en uittrede breed niet groot zijn bv gleuf van 3 cm hoog en zo breed als de hoeveelheid buizen die er door gaan.Dat de VPEx buis een geheugen heeft is hierbij geen enkel probleem.

Het enige voordeel dat een PEx alu buis heeft tov de VPEa buis is dat ze 100% zuurstofdicht is. Echter ze heeft ook nadelen.
Heb niets op PEx-alu maar het is geen zalig makende buis.

20/09/2005 - 23:50

Ronny

" ....De ovale sectie is steeds kleiner dan als hij mooi rond is. "
klopt, maar dat heeft vrijwel geen invloed, de invloed van de koppelingen is 100 keer groter. En als een vpe buis geplet wordt, is zijn zuurstofscherm ook beschadigd.

" Heb ook bij pex alu roestvorming intern gezien.Dit is te wijten aan het niet snel zuurstofloos worden van het water vooral bij wandketels op aardgas. "
Heb ik al bij alle soorten buizen gezien, maar dat heeft meestal niks met de buis te maken, behalve bij sommige vpe- buizen of gewone pe-buizen, deze laatset werden vroeger wel meer gebruikt voor vloerverwarming.

" Zoals bij VPE buizen is ook bij PEx-alu buizen er een beschermlaag over de Alu. "
Dat is geen vergelijk, bij pe/alu/pe buizen 1 mm kunststof, bij vpe is die bescherùmlaag tegen zuurstofdiffusie een paar mikron. Je moet verdomd echt moedwillig zijn als je de buis tot op het alu wil beschadigen, zoiets gebeurt niet per ongeluk.

Niks is zaligmakend, daar ben ik het met je eens, maar ik heb met vpe gewerkt, en werk nu tot mijn grote tevredenheid al jaren met alupex buis, en kan alleen maar vaststellen dat ik er makkelijker mee werk. En het geeft mij meer zekerheid.

Hans

21/09/2005 - 03:22
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hans

werken al jaren met de twee.
Maar om te zeggen dat PE-x alu buis zich gemakkelijker legt vindt ik niet echt. Echter de ene buis is gemakkelijk in de ene situatie , de andere in een andere situatie.
We leggen bij nieuwbouw in de ruwbouw de waterleiding en cv leidingen voor de stukadoor. En leggen de buizen voldoende vast daar er nog veel mensen over de vloer komen vooralleer de chapé is geplaatst. Dit doen we om dat we het pleisterwerk niet hoeven te beschadigen om de cv buizen te moeten plaatsen. We komen dan nog terug na de stukadoor om eventueel de collectoren te plaatsen indien er op de plaatst waar deze staan gepleisterd moest worden. Anders komen we terug om de installatie af te werken indien de chape, muurtegel enz. staan. We werken steeds met inbouwdozen zowel voor verwarming als sanitair. dit geeft met de chromé aansluitbuizen naar de radiator een veel mooiere afwerking dan als de PEx-alu buis naar de radiator toe te plooien zoals bij ons in de buurt veel wordt toegepast.

25/09/2005 - 12:04

beste mensen, sorry dat ik opeens kom binnenvallen.
wij hebben net een verbouwd huis gekocht en er hangt een ketel van ferroli type: domina F 30 E.

Ik vind moeilijk informatie over dit merk en dit type. Is iemand vertrouwd met dit merk?

vriendelijke groeten
koen

25/09/2005 - 13:07
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

probeer eens op de site van Ferroli

www.ferroli.it

de verdeler in belgie is van Marcke

27/09/2005 - 20:24

Beste mensen allemaal. Ik val toevallig op dit forum.
Wat ik er allemaal lees grenst aan het onvoorstelbare.

Informeer jullie op een correcte manier aub en ga bvb. eens op Batibouw feb/ maart 2006 naar de fabrikanten ter zake.

Ikzelf ben de vertegenwoordiger van Junkers voor beide Vlaanderen : Condensatieketels HR Top / Hoogrendendement HR + Wand- en Vloerketels / Badgeisers.

Wij staan steeds in paleis 7 en jullie zijn er steeds welkom geheten voor een goede en correcte uitleg.

Documentatie kan steeds opgestuurd worden : ons nummer 03 887 20 60 site : www.junkers-sevico.be

Beste groeten

chris allonsius

27/09/2005 - 20:56

Beste,

Indien u alles in deze thread gelezen hebt weet u waarschijnlijk ook wel dat platte reclame niet gewenst is op dit forum.

Wat dat "op een correcte manier informeren" betreft: ik ben min of meer een leek op gebied van centrale verwarming maar heb al meer opgestoken door dit forum te bezoeken waar diverse specialisten GRATIS hun mening geven dan door alle gesprekken die ik al gevoerd heb met onderhoudstechnici die door mij BETAALD werden + alle technische handleidingen die ik kon vastkrijgen te lezen.

Wat dat informeren op batibouw betreft: mijn gezond verstand zegt me dat dergeljke evenementen hoofdzakelijk commercieel zijn en dat elk aangeboden product wel als "het beste" zal voorgesteld worden. Als volslagen leek kan je daar m.a.w. weinig gaan doen behalve misschien gerold worden of door puur geluk op een betrouwbaar product + verkoper (op zich al een contradictio in terminis maar bon) te vallen.

Ik informeer me liever via sits zoals deze waar je verschillende klokken hoort luiden en ook zonder specialist te zijn al snel doorhebt wie er iets van kent en wie maar wat wind blaast.

Werner

27/09/2005 - 22:42

Beste Chris,

als je niets zinnig kan bijdragen tot de discussie of echt interssante informatie naar voor kan brengen denk ik dat je je beter kan onthouden van commentaar hier.

En geef trouwens eens een voorbeeld van dat 'onvoorstelbare'?

Ik beweer trouwens dat jij alleen maar wat kennis uit de boekskes van Junker kan napraten maar niet over voldoende technische bagage beschikt om hier mee te praten. Tenzij je natuurlijk het tegendeel kan bewijzen.

Walter

27/09/2005 - 22:49

Beste Chris,

als je niets zinnig kan bijdragen tot de discussie of echt interssante informatie naar voor kan brengen denk ik dat je je beter kan onthouden van commentaar hier.

En geef trouwens eens een voorbeeld van dat 'onvoorstelbare'?

Ik beweer trouwens dat jij alleen maar wat kennis uit de boekskes van Junker kan napraten maar niet over voldoende technische bagage beschikt om hier mee te praten. Tenzij je natuurlijk het tegendeel kan bewijzen.

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.