Nieuw dak: hoe kans op oververhitting beperken

We hebben pas nieuw hellend dak laten plaatsen. De gevels vh huis worden nadien nog langs buiten geïsoleerd en dan afgewerkt. Het dak is langs 4 zijden zwarte pannen. Er is 22 cm glaswol voorzien +dampscherm. Afwerking osb+ gyproc met enkele cm isolatie. Bedoeling zou ook zijn slechts de te gebruiken ruimte te isoleren en niet hele binnenkant. Dwz dat er in bovenste stuk en in de schuine hoeken alleen pan+folie zit. Gezien er geen stenen zijn of andere materialen die bijdragen aan thermische massa, vraag ik me af of we niet teveel last gaan hebben in zomer v hitte. De beperkte dakvensters hebben rolluiken, geen venster op zuiden. Er is nog ruimte om binnenin extra te isoleren in wanden en dak. Wat doen we dan best? In wandafwerking houtwol of houtvezelisolatie steken? 

 

 

Reacties

Om warmtedoorslag in de zomer zo veel mogelijk te beperken is het vooral van belang dat je in de dakvlakken houtwol of cellulose voorziet ipv minerale wol ! En dat onder de volledige dakoppervlakte !

22cm glaswol is in mijn ervaring te weinig om warmtedoorslag (+25°C onder dak) te voorkomen.  Het moet echt de  meer zijn.  Ideaal laat je het eens uitrekenen.  Ivm 'geen stenen'; hoe is de vloer opbouw; een betonnen vloer helpt zo goed als binnenwanden in steen (al is het altijd beter dat de massa in het dak zit).  

Om je een idee te geven tussen glaswol, cellulose isolatie: Enkel 20cm glaswol geeft een faseverschuiving van een 3uur, houtwol/papiervlokken zal naar 9u gaan.  En ideaal streef je naar minstens 12 uur.  Met de binnenmassa mee in rekening te brengen is dat met cellulose meestal wel haalbaar, 20cm glaswol blijft daar te weinig.  En ook een houtvezel onderdak kan bijdragen.  

Ivm dak niet volledig isoleren: je dakoppervlak isoleren geeft zowat de goedkoopste isolatie-centimeters.  Delen daar niet isoleren is echt een gemiste kans. Daarnaast heb je echt wel kans koudebruggen te maken door de dakisolatie niet te laten doorlopen naar de toekomstige muurisolatie.  

Ook in de ruimtes onder het 'dakvolume zonder geplande isolatie' zal die ontbrekende dakisolatie het zomercomfort zeer slecht beïnvloeden.  Je zal dus zomercomfort problemen veroorzaken in het verdiep onder het dak/zolder.  Dat dak niet volledig isoleren is daarom echt een slechte keuze.  

Merk op dat wanneer je je dak volledig isoleert, het nog steeds belangrijk blijft isolatie te voorzien tussen de niet verwarmde ruimtes en je mogelijk verwarmde ruimtes (of ruimtes waar je zomercomfort wil houden). Zeker als je die isolatiediktes houdt.  

En voor zomercomfort: zorg ook voor een goede ventilatie 's nachts zodat iedere warme dag, je huis tegen de ochtend terug koel is en een buffer heeft om de warmte van de dag op te slaan zonder oververhitting. 

Is het een optie gezien de 22 cm glaswol er is, deze te combineren dan met houtwol of andere materialen? Zoja in welke opbouw? In welke volgorde?  Volledig dak isoleren met glaswol? Tot in hoeken en nok en dan het kleinere volume, de echt gebruikte ruimte met houtwol? Voor wanden worden dat 2 lagen, terwijl er maar 22 cm tss de kepers kan???

Je kan zeker combineren met andere isolaties.  Je moet dan wel even de positie van het dampscherm bekijken moest dat er al zijn.    

Je kan de kepers altijd 'verhogen' (eigenlijk verlagen ;-)).  De enige beperking is de ruimte die je wil overhouden.  

En zoek de hulp van je architect ;-).

Walter

Ivm 'geen stenen'; hoe is de vloer opbouw; een betonnen vloer helpt zo goed als binnenwanden in steen (al is het altijd beter dat de massa in het dak zit). 

De zoldervloer is inderdaad wel v steen. Oud huis maar degelijke constructie. 

In dit artikel wordt de keuze voor bepaalde isolatiesoorten gerelativeerd, toch? 

https://www.ecobouwers.be/duurzaam-bouwen/artikels/5-vragen-over-natuur…

Gegeven dat ik 22 cm heb tussen de kepers en dat ik de glaswol al heb, zou ik ganse dak in glaswol doen en verwarmde stuk daarbinnen met 22cm houtwol, ttz de rechte muren die net zoals schuine zijden bekleed zijn met pannen krijgen dan 22 cm houtwol tot plafondhoogte waarboven dan terug glaswol. Dus die rechte muren krijgen dan voor grootste stuk slechts 22 cm, terwijl rest dak 2x22 cm krijgt. Dan verder afwerken met dampscherm binnenkant verwarmde ruimte en dan OSB plaat en Gyproc ertegen.

Dat soort artikels van 'buildwise' is altijd wat bizar.  Als ze al mensen kunnen overtuigen dat ze de zon moeten buiten, nachtventilatie belangrijk is, maken ze al een grote stap voor de gemiddelde bouwheer (of toch uit de tijd dat dat artikel geschreven is, ik hoop dat die gemiddelde bouwheer nu al slimmer is, of toch minstens de mensen die hem begeleiden).

In hun eerste artikel vind ik niet terug hoeveel warmtecapaciteit ze welke opbouw ze toewijzen.  Als de rest van hun opbouw idd voldoende massa heeft maakt de warmtecapaciteit van de idd isolatie minder uit.  Maar die info vind ik niet terug.

Hun 2de artikel, geen idee wat ze daar juist willen aantonen.  In zomer met de zon op je dak, loopt je dakoppervlakte op tot 70°C en hoger;  waarom testen ze dan met 40°C (ja er is ventilatie onder dakpannen, maar dan nog...?)  En het is niet het resultaat van programmas die ik wel vertrouw -omdat ik de resultaten in echte huizen heb gezien.  En er zijn al genoeg huizen waar ze dergelijke dingen ter plaatse kunnen gaan meten.  Soms geven ze me de indruk voor een aantal belgisch isolatieproductfabrikanten te werken.

Wat tegengas...: https://www.prodaemm.de/app/download/9060547676/STEICO+Hitzeschutz.pdf?… (dat is het eerste wat ik tegenkwam; ik heb niet een hele bibliotheek).  Maar je kan altijd eens zelf rekenen: 

https://www.ubakus.de/berechnung-des-hitzeschutzes/ als start of 2 vb; 

Dat is een document van houtwol fabrikant.  Niet toevallig komt die met de omgekeerde boodschap dat glaswol helemaal niet voldoende is ;-).  

Maar je kan altijd eens zelf rekenen: 

https://www.ubakus.de/berechnung-des-hitzeschutzes/ als start of een met +30cm glaswol: https://www.ubakus.de/forum/1/1323 dat nog te weinig faseverschuiving geeft).  Al moet je hiervoor wel telkens je beste Duits bovenhalen.

Met je laatste opbouwvoorstellen (vooral het hele dak isoleren) heb je toch al een hele stap gezet.  Ik denk dat het wel goed komt (en je betonnen vloer zal zeker helpen de kamertemperatuur mee te regelen).

Ik zou zeggen: laat binnen 2 jaar eens je ervaringen weten.

Walter

 

Merci voor reactie. Aanpak nu zou zijn de 2 rechte zijden vh dak (geen opgemetste muren) volledig te isoleren met 22 cm houtwol, de 2 schuine zijden v in nok tot waar recht wordt afgewerkt aan de tippen met 22 cm houtwol. De tippen buitenkant 22 cm glaswol, binnenkant 22 cm glaswol en vloer 22 cm glaswol. In het plafond blijft 22cm glaswol zitten. Dan dampscherm en dan afwerking osb en gyproc, waarbij er evt nog glaswol (5a10cm) tussen osb en gyproc kan gebruikt worden. Maakt type dampscheem uit in deze constructie? Verschil tss isover vario en ursa seco pe?

 

Zolang je een goed dampopen onderdak hebt is het type dampscherm minder belangrijk (er moet er wel een zijn!).

Een paar zaken van wat je beschreef begrijp ik niet goed.

Je gaat alle oppervlaktes die een scheiding tussen buiten en binnen vormen isoleren wat normaal ook de bedoeling zou moeten zijn.

Maar je spreekt ook van isolatie van de tippen waarbij je buiten het isoleren onder het dakvlak ook de verticale wanden en de vloer zou isoleren. Als ik het goed begrijp zijn die twee laatstgenoemde oppervlaktes, net zoals ook het plafond gelegen binnen het beschermde en geisoleerde volume en vormen ze dus geen scheiding tussen de buiten- en de binnentemperatuur. In dat geval heeft die isolatie daar geen enkele zin. 

Ook het dampscherm moet je daar niet aanbrengen, enkel aan de binnenkant van de scheiding tussen buiten en binnen.

 

schreef: Een paar zaken van wat je beschreef begrijp ik niet goed.Je gaat alle oppervlaktes die een scheiding tussen buiten en binnen vormen isoleren wat normaal ook de bedoeling zou moeten zijn.Maar je spreekt ook van isolatie van de tippen waarbij je buiten het isoleren onder het dakvlak ook de verticale wanden en de vloer zou isoleren. Als ik het goed begrijp zijn die twee laatstgenoemde oppervlaktes, n

Ik denk dat we een tekening nodig hebben ;-)

klassiek spantendak met 3 onbruikbare ruimtes: in nok en in de uiterste hoeken, de tippen. We isoleren hele dak rechte zijden volledig in houtwol en schuine zijden v nok tot waar de tip begint. Die tip isoleren we in glaswol schuin in dak en verticaal in binnenkant en horizontaal op vloer, telkens 22 cm glaswol. Gaat hier over 1m45 diepte en verticaal ook zoiets. In het plafond ook 22 glaswol. We gaan nog glaswol over hebben, deze was immers initieel voorzien. Dampscherm komt dan dan binnen het kleinere volume, v plafond tot aan begin vd tippen.

Je zou toch beter een schets maken van de situatie met aanduiding van waar je welke isolatie voorziet en van waar tot waar je een dampscherm voorziet.

Want zoals ik nu uit uw uitleg (misschien verkeerdelijk) begrijp maak je ten eerste grote fouten met het dampscherm en verspil je ten tweede geld en moeite aan overbodige materialen op de verkeerde plaatsen.

Ik heb een schets maar ik zie niet hoe ik hier iets anders dan platte tekst kan delen. Ik heb jpg klaarstaan, want ben benieuwd wat er verkeerd zou zijn aan opbouw. 

Volgens mijn interpretatie zonder tekening:

Je brengt op verschillende plaatsen isolatie aan binnen het geïsoleerde totaalvolume en dat heeft geen zin, energetisch isoleren die je tussen buiten en binnen en niet tussen binnen en binnen. De ruimtes in de tippen en boven het plafond zijn in deze te beschouwen als geïsoleerde binnenruimtes.

Er kan nog lucht met waterdamp passeren vanuit de vloer onder de tippen tot in de tippen en van daaruit naar de isolatie en het onderdak om daar te condenseren.

Het dampscherm moet ononderbroken doorlopen onder de warme kant van de isolatie tussen buiten en binnen. Van buitenmuur tot buitenmuur dus.