Mono- of driefasig en hoeveel met geothermische warmtepomp en zonnepanelen? | Ecobouwers.be

U bent hier

Mono- of driefasig en hoeveel met geothermische warmtepomp en zonnepanelen?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

06/08/2014 - 19:21

Wij zijn ondertussen aan het hoofdstuk elektriciteit gekomen (nadenken over, nog niet plaatsen - zie http://houtskeletbouw-huldenberg.blogspot.be/) en eerlijk gezegd is dit allemaal een beetje chinees voor ons. Wij moeten binnenkort onze aanvraag doen bij Eandis dus we moeten hier nu al over beslissen.

Wij gaan een houtskelet zetten die verwarmd wordt met een geothermische waterpomp en (als het budget het nog toelaat) zonnepanelen. We hebben aan de respectievelijke firma's gevraagd hoeveel kVA nodig is om de pomp en de panelen te laten draaien. Hier hun antwoord:

Warmtepomp:
Bij een driefasige aansluiting van 10kVA krijgen we dus 14A in totaal. De warmtepomp gebruikt hiervoor 2.7A per fase. Wanneer we dan bij manier van spreken met Nieuwjaar 2 gourmetstellen zouden aansluiten, bestaat de kans dat de hoofdzekering springt.

Zij stellen ons voor om eventueel een monofasige aansluiting te nemen 230V met 40A. Dan is het verbruik van de pomp wel 8.4kVA en verhoogt het stroomverbruik voor hetzelfde vermogen.

Voor de zonnepanelen is een installatie van 7kVA voldoende maar zij raden een driefasige installatie aan om ruimte te hebben voor andere elektrische apparaten (zonneweringen, klassieke toestellen, elektrisch fornuis,...).

Wat is jullie mening/ervaring hieromtrent? Alle suggesties meer dan welkom!
Weet er ook iemand het prijsverschil voor een monofasige of driefasige aansluiting?

27 Reacties

Reacties

06/08/2014 - 23:17

Hoi,
Je lijkt me wat zaken door elkaar te gooien. Meer bepaald stroomgebruik in drijfspanning (400V driefasig) kan je niet zomaar optellen bij het verbruik van je gourmetstellen (230v). En ook als je gourmetstellen draaien zal je geen verwarming meer nodig hebben. Die warmen wel zelf je huis op. Dan kan de wp uitblijven.

Maak de rekening daarom eenvoudiger.
Bv 10kva aansluiting driefasig geeft je 10kw die je gebruiken. Je warmtepomp gebruikt daar max 1,5 kw van. Dan blijft er nog 8,5kw over voor de rest van je gebruik. In de praktijk meer dan voldoende.
In die opstelling wonen wij al bijna 10jaar en dat geeft geen problemen. Theoretisch als je kookt, oven aan, microgolf, strijkt, wp aan, droogkast,af- en wasmachine zou het kunnen gebeuren. Maar dat geldt zowat voor ieder huishouden. In de praktijk hier thuis niet. Je wp verbruikt niet veel meer als een strijkijzer. Voor mij geen reden naar een verzwaring te gaan van de standaard 10kva. Zeker als je wat een slimme verdeling van de kringen en fases uitvoert.

Maar wat is eigelijk het vermogen van de warmtepomp die je wil plaatsen?

Walter

07/08/2014 - 11:58

Dag Walter,

Dus jij bent ook voorstander van een driefasige aansluiting met 10 kVa, gezien jouw eigen situatie?

Het opgenomen vermogen van onze warmtepomp is 1.48 kw en het verwarmingsvermogen is 7.4 kw.

07/08/2014 - 19:11

Als prutser met vanalles ben ik wel fan om een 3-fasige aansluiting te hebben. Er is altijd wel een toepassing die het kan gebruiken.
Als de beste warmtepomp voor jouw woning 3fasig is, zou ik 3 fasig aanvragen. Anders kan je het bij een gewone aansluiting houden.
Ik wil vooral meegeven dat met je warmtepomp je normaal geen verzwaring moet aanvragen. Het vermogen van de warmtepomp is te klein om een verzwaring te verantwoorden.
Het verhaal even verder ivm die startstroom van de warmtepomp is niet relevant voor het berekenen van je aansluitvermogen. Dat verhaal van de startstroom is enkel relevant om een juiste zekering te kiezen.

Walter

08/08/2014 - 08:32
De warmtepomp is inderdaad driefasig, een monofasige warmtepomp is 425 euro duurder maar dan valt de extra aansluitkost voor driefasig weg.
08/08/2014 - 08:37

En is er idd een extra kost voor een 3fasige aansluiting? 10jaar geleden bestond die bij ons niet. Je har alleen een goede reden nodig. Een warmtepomp was een goede reden.

06/08/2014 - 23:35

Zonder warmtepomp en met triphase en koken op aardgas slaagde mijn vrouw er ooit tijdens een nieuwjaarsborrel erin om inderdaad dit probleem tegen te komen 

Als alle lichten branden,  frietjes bakken gril aan koffiezet aan dampkap volle bak  frigo op volle toeren  tv en plan station  muziek installatie erbij,  ventilator van inbouwhaard,  domotica enkele computers aan pompen van de vloerverwarming en je telt al de watjes samen en je bent er 

Gewoon eens een worstcase spreadsheet makeb

 

 

 

 

 

07/08/2014 - 12:37

Ik zou eerst informeren bij de netbeheerder wel net beschikbaar is. Het is niet zeker dat Huldenberg 3 x 400 V heeft, maar wel 3 x 220. In dat geval moet je goed uitkijken wat je doet om voldoende vermogen beschikbaar te hebben. De standaardaansluiting op een net van 240/400 is monofasig 40 A of 3 x 20 A. Indien je een electrische weerstand bij je wp voorziet, is het alleszins aangeraden om naar 3 x 20 A te gaan

07/08/2014 - 13:49

Voor ons passiefhuis, waar enkel electriciteit als energiebron binnenkomt, hebben wij de aansluiting laten verzwaren, bij ons is het driefasig 3N400v, 3x32A, in theorie en praktijk ruimschoots voldoende... wij hebben die marge genomen omwille van mogelijk gelijktijdig draaien van warmtepomp (echter uiteindelijk monofasig model omdat onze leverancier toen nog geen driefasig model had in zeer klein benodigd vermogen) die 1x21A nominale startstroom nodig heeft, bij echt grote koude zouden weerstanden op kunnen staan (6kw) (bij -18°c), isodefroster ventilatie (2kw) en eventuele toestellen die aanstaan zoals inductiekookplaat (driefasig) + de mogelijkheid tot spreiden van de stroom over de fasen zodat er geen onbalans komt (wat de neutre meer zou gaan belasten). Een extra argument was dat een eventuele latere electrische auto via een snellader / krachtstroom sneller kan opladen.

Maar in principe moet je gewoon eens nagaan wat je echt nodig hebt, want een vermogensverzwaring is niet altijd mogelijk in je straat en kost wel aardig wat aan vermogensvergoeding, 3x20A voldoet dikwijls, zie ook antwoord walter met 10kvA.
Indien onze warmtepomp een driefasig model was, dan hadden wij met 3x20A ook gerust gesteld geweest
of indien ik voor andere doelen geen 3 fase wou was zelfs 1x40A nipt ok.
Ja je kan in beide gevallen dan al eens uitvallen maar hoeveel keer komt dat voor en weegt dat op tegen kostprijs verzwaring? Bij ons was de kans wat te groot vandaar de verzwaring.

 

 

 

07/08/2014 - 15:05

jera

een passiefhuis, een warmtepomp en dan nog 6kW aan elektrische weerstanden, wat voor een passiefhuis is dat?  ofwel is het geen passiefhuis, of het is extreem groot, of een kleuter heeft de berekeningen gemaakt.  een "normaal" passiefhuis heeft een warmtevermogen nodig van hooguit 2.5 kW! 

met monofasige 40A aansluiting (is bij ons zo'n beetje de standaard) of driefasig 3*20A zou je toch ruim voldoende moeten hebben?

met de aanloopstroom van 21A moet je eigenlijk geen rekening houden, daarvoor is die piek te kort.  ik neem aan dat je WP eerder hooguit 10A mono nodig heeft.

alles zal ook nooit tegelijk opstaan.  zo b.v. "pendelen" weerstanden voortdurend, je hebt dus nooit een gelijktijdigheid van 100% werd mij geleerd.

 

16/08/2014 - 11:24

Hans, is zelfs een zeer goed passiefhuis. Luchtdichtheid meer dan dubbel zo goed, beter dan K14 isolatie peil. Nauwelijks verbruik.
Wij hebben een warmtebehoefte van rond de 2kw. De weerstanden van de warmtepomp staan zelfs uit. Ik wou driefasig om andere redenen. Bv elektrisch voertuig en hobby
Doch indien niet driefasig waren we met 1x40A toegekomen. Echter ik wou 3 fase en de Dnb oordeelde dat 3x20 te nipt zou zijn.

De weerstanden zijn overigens: eentje van 2kw om wp bij te springen indien -15, eentje van 2kw als nood, en eentje van 2kw voor warmwaterboiler legionellabeveiliging indien echt koud. Ze zitten standaard in wp voor geval die het niet kan trekken of uitvalt. In ons huis dus nog nooit aangestaan.

Mocht ik niet af en toe professionele apparatuur op 3N400 nodig hebben, dan had lichtere aansluiting inderdaad volstaan. Noch de wp, noch de isodefroster of weerstanden moeten immers samen op vol vermogen werken. Indien echt koud zou dat echter wel kunnen.

Ter illustratie van passiefhuis, als enige kost zonder zonnepanelen op 2 jaar slechts 5400kwh met vier mensen en geen andere energiebronnen vindt ik niet slecht. Is verwarmen + huishoudelijk verbruik.

17/08/2014 - 07:31

jera

ok, ik begreep dat je die 6 kW ook echt nodig had.  of 3*20A voldoende is hangt natuurlijk van je verbruikersprofiel af, zeker als je buiten je verwarming nog driefasige toepassingen gebruikt kan iki me voorstellen dat 20A erg nipt is.

09/08/2014 - 14:32

Ik ben gisteren maar eens in persoon naar Iverlek geweest om wat uitleg te vragen. Aangezien onze verkavelaar heeft betaald (of beter gezegd: heeft moeten betalen) voor een volledig nieuwe aansluiting van in het begin van de straat, komt er bij ons 400V binnen. We hebben dus beslist om driefasig 400V 20A te nemen (het laagste vermogen driefasig). Dat komt neer op 13.84 kva. Per kva boven 10 betaal je momenteel een extra meerkost bij de aansluiting (momenteel 22.99 euro inclusief btw per kva). Een monofasige warmtepomp had een meerkost van 425 euro en dat hebben we nu dus niet. De persoon aan de balie vertelde me wel dat er momenteel een wetsvoorstel in de maak is om het extra vermogen door te rekenen aan de klant op jaarbasis, dus dan wordt die extra kost niet meer eenmalig maar jaarlijks. Zo'n maatregel zou me in Belgie niet verbasen. Bedankt voor de reacties!

09/08/2014 - 19:51

Ik zit er misschien compleet naast, maar ik dacht dat driefasen 400 V en 20A overeenkomt met DRIE maal ongeveer 30 A, en die WP verbruikt drie maal 2,7A, dus je hebt dan ongeveer 27A per fase over.

Dat zou toch moeten volstaan ?

Wij hebben hier drie maal 50A (3x230W), de warmtepomp is eenfasig (30A gezekerd, voor opstart), want niet compatibel met 3x230V, voorts inductiekookplaat, stoomdouche en een geluidsstudio.

De hoofdzekering is toch nog nooit afgeslagen...

09/08/2014 - 20:21

Dag Yannick,

Ja wij denken ook dat deze opzet meer dan voldoende is. Bedankt voor de feedback!

09/08/2014 - 21:12

De TS zal perfect toekomen.
Ivm die zekering: het is niet omdat je wp een 30A startstroom heeft dat je 30A zekering neemt.
Een zekering heeft verschillende parameters die zijn uitschakelen bepalen. Pas wanneer de stroom x-tijd boven zijn nominale stroom - bv 20A - zal de zekering uitslaan. In de specificaties van de wp wordt normaal weergegeven wat die tijdspanne moet zijn of hoe traag de zekering moet zijn. Een beetje uit luiheid dat detail op te zoeken wordt meestal gewoon een zeer zware zekering genomen. Maar eigenlijk zou ook een lichtere en tragere kunnen genomen worden. Een wp met startstroombeveiliging of een modulerende heeft het startstroom probleem niet.
Walter

10/08/2014 - 17:00

yannick

volgens mij is 20A = 20A. maar aangezien je drie fases hebt, heb je 3 keer 20A, geen 30A !  hij heeft dus ongeveer 17.3 A per fase over, en dus ruim voldoende.

10/08/2014 - 19:07

We hebben gelijkaardige discussie 5 jaar geleden al eens gehad, toen ik mijn eigen aansluiting moest aanvragen...

als je een aansluiting krijgt van 3x380V + N, 20A, dan kan je per fase 7600 W hebben.

Dat wordt dan 7600 W aan 230V, zijnde in totaal per fase een dikke 32 A.

 

We kunnen concluderen, 1 W is 1 W.

11/08/2014 - 11:24

yannick

dat lijkt me toch erg vreemd.  als je 230V wil, neem je de nulleider en 1 fase. en aangezien die beveiligd is met 20A, kan je (tenzij heel korststondig) niet meer dan 20A * 230 V = 4600 W hebben (per fase natuurlijk).

tussen twee fases klopt je redenering wel, want dan heb je 20A * 400 V (380 V is al heel lang geleden) of 8000W. 

hans d

 

 

11/08/2014 - 12:43

Ik heb me gisteren ook vragen gesteld bij het antwoord van Yannick, maar volgens mij bedoelt hij in zijn eigen situatie, met een net van  3  x 220.

12/08/2014 - 08:33

De vraag is, in de meterkast van Eandis, zit daar een hoofdzekering op de 3x400V of niet ?

Als daar 20 A opzit, dan wordt dat in je zekeringkast toch meer ? Want daar ga je toch naar 230 V ?

Ik heb hier 3x230V zónder N, dus ik weet het niet zeker. Het leek mij gewoon logisch. Ik herinner mij ook enkele tabelletjes die ik jaren geleden bestudeerd heb (zelf elektriciteit gelegd, ik moest ook de aansluiting van de WP voorzien...)

En Hans, 230V bestaat dan ook niet meer, is nu 240V.

Maar als ik mijn multimeter in eender welk stopcontact steek in Belgie, dan meet ik 230V...

Die 400 V is een Europese norm, met grotere toleranties dan in het 380V tijdperk.

12/08/2014 - 09:07

dag yannick

bij een 3*400V+N heeft elke fase een spanning van 230V.  neem je fase + N krijg je 230V, neem je twee fases dan heb je 400V.

met een 20A aansluiting heb je in het eerste geval dus 230V*20A = 4600W, in het tweede geval 400V*20A = 8000W.  je stroom blijft altijd max. 20A, maar je vermogen stijgt wel doordat je in het tweede geval een hogere spanning hebt.

in jou geval (3*230V 20A) heb je 230V tussen twee fases of 230V*20A =4600W. jij hebt dus maximaal 3*4600W ter beschikking.  mocht je nog een nul hebben, zou je tussen fase en N 133V hebben.  (vroeger met 3*220V was dat 127V). 

ook voor het laatste moet iki jou tegenspreken, voorlopig is op het vasteland nog altijd 230V de regel, UK heeft wel 240V.  de toegestane tolerantie is 10%, de maximale spanning mag dus ten hoogste 253V bedragen, en minstens 207V.  of de toleranties vroeger kleiner waren weet ik niet, daar ga ik me dus niet over uitspreken.

en nog dit, bij 240V zou je geen 400 maar 415V hebben!

 

12/08/2014 - 22:48

Maar we hebben het toch over de waarde van de aansluitautomaat, de zekering in de meterkast ?

Bij een 3*400V+N gaat er toch 400V door die automaat ?

Dan heb jij toch veel meer vermogen ?

Dan kan je in je zekeringkast toch ofwel zwaardere zekeringen hangen ofwel in totaal hoger gaan ?

Was dat niet de hele bedoeling van 400V ? Inclusief dunnere aansluitkabels (want die hier is een joekel, ik heb nl 3x50A)

12/08/2014 - 23:08

Yannick,
Ik weet niet of je hans zijn uitleg begrepen hebt. Maar het lijkt me toch dat het driefasige net nog geheimen voor je heeft.
De automaat bewaakt alleen de stroomsterkte. Die houdt geen rekening met de spanning. Dat is correct want het is het teveel aan stroom dat gevaarlijk is in je thuisinstallatie.
Vb van gebruik van je automaat van 40A en 3fasen en een neuter.
- verbruik nemen tussen een fase en neuter: geeft je 40Ax230V of een 9KW.
- Verbruik tussen 2 fases: geeft je 40Ax400V of 16KW.
In beide gevallen gaat alles door dezelfde automaat. Die automaat weet helemaal niet of je afneemt aan 230V of 400V.
Je kan in je huis 230v en 400V combineren zolang je maar onder die 40A per lijn krijgt.
Het grote voordeel voor die net is dat leverancier wel altijd 400V mag aanleveren en dus minder stroom moet leveren dan wanneer alles 220V

Walter

13/08/2014 - 15:40

Inderdaad Walter, daar worstel ik dus mee.

Stel je hebt 3x400V+N in de meterkast.

In je zekeringkast verbruik je op 1 fase + N (230V) 20A, zijnde 4600W.

Wat ziet de automaat in de meterkast dan ?

Welke stroomsterkte ziet die op 1 fase ?

13/08/2014 - 16:39

Je geeft het antwoord zelf: 20A, en dat is ook de stroomsterkte door de neuterleiding.

13/08/2014 - 20:50

Dit is inderdaad allemaal niet meer zo simpel. Driefasige systemen berekenen, ster/driehoek, nulpuntsverschuiving, transformatoren... Het is een zware brok in electro-technische opleidingen. Je kan alles wel verklaren met wiskundige formules (vectoren), maar dan moet je daar ook goed in thuis zijn. Wat ook bij mij niet helemaal het geval was.

10/08/2014 - 19:31

Een driefasige warmtepomp belast minder het net bij de opstart (piekbelasting)

Monofasig kan je trouwens ook 50 A of 63A aansluiting vragen, mocht dat nodig zijn

 

Mvg

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.