Mazoutketel te zwaar ... buffervat nodig. | Ecobouwers.be

U bent hier

Mazoutketel te zwaar ... buffervat nodig.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

15/02/2010 - 09:17

Beste forumgebruikers,

Onze vloerverwarming wordt verwarmd door een niet-condenserende mazoutketel van oertli (16kW). Het sww gaat via boiler van 160l.
De installateur raadde ons aan dit te nemen, dit zou prima werken. Na enkele maanden is van dat prima werken weinig te merken. De ketel springt, bij dit weer, zo'n 6 à 7 maal op per uur en brandt telkens 1 minuut (is als minimum ingesteld).

Ik schat dat op deze manier mijn ketel geen lang leven beschoren is. En dit zal het verbruik wss ook niet ten goede komen. Zit er wat mee gewrongen want de installateur is nl een kennis en die blijft beweren dat dit normaal is. De fout ligt natuurlijk ook bij mij. Ik dacht een goedkope oplossing en binnen een jaar of 5 een buffervat met zonnepanelen ...

Nu mijn vraag: Hoe gaat de installatie met buffervat precies in z'n werk? Want als de ketel onze sww boiler van 160l (ingesteld op 55°) opwarmd gaat hij tot 75°, pompt wat rond tot 68° en slaat weer aan (dit gebeurd dus ook weer een aantal x per uur). Ga ik dit met een buffervat ook niet aan de hand hebben? Kan iemand raad geven (slaap er slecht van).

Alvast bedankt.

16 Reacties

Reacties

15/02/2010 - 10:09

 Je moet een buffervat eigenlijk gewoon zien als een energieopslagtank.

Je gaat dan je ketel gedurende een langere tijd laten branden, en een bepaalde (te kiezen) hoeveelheid van je buffer opwarmen tot een temperatuur (te kiezen), waarop de brander dan uitvalt. Daarna ga je gewoon via een circulatiepomp en gestuurde 3-weg kraan, je verwarmingscircuit(s) (aangesloten op de buffer) voeden met warmte uit de buffer.

Deze laat je dan zakken tot een minimum temperatuur (te kiezen) waarop je terug de brander laat aanspringen.

Afhankelijk dus van de grootte van je buffer, en de delta T die je instelt over je buffer, duurt het langer of minder lang dat je brander stilligt (en natuurlijk afhankelijk van je warmtevraag). Je kan bijvoorbeeld je buffer opwarmen tot 70°C en de brander terug laten starten als de buffer gezakt is tot 40°C.

Je kan ook een buffer nemen, met een ingebouwde spiraal voor de SWW bereiding.

Als je toch van plan bent om achteraf met zonnecollectoren te gaan werken, kan je best nu al zien dat je een juist gedimensioneerde zonneboiler neemt, die nu al als buffer voor je ketel kan werken.

Best het forum eens doorzoeken, is al wat over geschreven in het verleden.

Limer

15/02/2010 - 12:21

Ik neem aan dat de vloerverwarming niet rechtstreeks aangesloten is op de verwarmingsketel ?

Laat uw leverancier/specialist/kameraad eens wat veranderen aan de instellingen van hysterese en misschien minimum brandduur, en misschien is al heel wat leed daarmee opgelost.

Bij mij is de installatie quasi identiek (ander merk, maar dat verandert principieel niks), maar dat probleem stelt zich helemaal niet.

De verwarmingsketel is toch al een klein buffervatje op zich.

15/02/2010 - 20:03

Patrick,

 

Hier zit een 3-weg mengkraan tussen. Tot welke temperatuur brandt uw ketel. Hier springt hij op rond 30° (kan niet lager ingesteld worden) tot 40° of 45° (soms maar tot 37°). Geeft zijn warmte af en begint weer opnieuw. Dit duurt met deze temperaturen ong 7 min. Kan je wat meer uitleg geven over uw installatie en instellingen. Bedankt.

17/02/2010 - 12:46

Soka, hier een gemotoriseerde 4-wegkraan, maar dat verandert alweer principieel niet veel. Ik heb van maandagavond tot dinsdagavond er eens op gelet, en op 24 uur is de brander 26x aangeweest, telkens ook van ongeveer 30° naar 45°. (1x naar >60° voor de warmwaterboiler). Het was toen 's nachts -4 en overdag amper 0°

Hoe is uw woning geïsoleerd ?

18/02/2010 - 10:19

Patrick,

 

Vloer 14 cm eps, muur 15 cm rotswol (2 x 7,5), dak 30 cm cellulose, ventilatie met wtw. Wat zijn uw isolatiewaarden

?

18/02/2010 - 15:24

Vergelijkbaar, vloer 8cm eps + 10 cm onderzijde welfsels (kelder), muur 2x7.5 rotswol en dak 30 cm rotswol en eps, dus daar kan het niet aan liggen.

Veel ramen misschien ?

Heb je overal vloerverwarming, of alleen woonkamer/keuken?

19/02/2010 - 16:38

We hebben een 25m² ramen (is niet heel veel voor onze woning). De ganse beneden is vloerverwarming. Er komt in de wasplaats beneden (waar ook een douche is) nog een handdoekdroger en in de badkamer nog een grote radiator. Beide zullen op de temperatuur van de vloerverwarming werken. Kan je me wat meer vertellen over uw installatie en vooral de instellingen van de ketel? Nogmaals dank.

Edit:

Je zegt dat je ketel maar 1x naar >60° geweest is. Hier staat hij 2 x 1 uur geprogrammeerd. Per uur heeft hij zo'n 10 branderstarts voor de boiler. Warmte op naar 75°, pompt water rond tot 68° en begint opnieuw ... Hoe werkt dit bij u.

22/02/2010 - 10:24

De boiler wordt meestal opgewarmd met 1 of soms 2 branderstarts, de boilerpomp begint te draaien zodra de ketel warmer is dan de boiler, de ketel gaat dan door tot boven de 80°, ondertussen warmt de boiler al verder op en tegen dat de ketel terug naar 60°gezakt is is meestal de boiler al wel opgewarmd, dat is voldoende voor dagdagelijks huishoudelijk gebruik; als er gebaad of gedouched wordt laten we dat met 1 knop aan de installatie weten zodat er permanent heet water beschikbaar is. Het is een boiler van 200L en de stookoliebrander levert 24KW. Aan de standaardinstellingen van de ketel heb ik niets veranderd. Enkel de stooklijnen aangepast.

Een kleine berekening zegt mij dat 200L water pakweg 15° opwarmen ongeveer 3.5KW vraagt, daarvoor zou uw brander toch geen heel uur moeten nodig hebben ?

22/02/2010 - 10:29

keine correctie, het is xps in plaats van eps

23/02/2010 - 16:58

Mijn ketel gaat naar 75° zakt dan tot 68° en begint weer opnieuw. Als ik hem tot 80° laat opwarmen zakt hij naar 73°. Weet echt niet wat ik hiervoor moet veranderen.

Op hoeveel staat je stooklijn ingesteld?

 

15/02/2010 - 19:58

Limer,

Je zegt: "Je kan bijvoorbeeld je buffer opwarmen tot 70°C en de brander terug laten starten als de buffer gezakt is tot 40°C."
 

Stel je dit dan op de buffer in? Want als de ketel onze boiler opwarmd gaat het als volgt: (max boilertemp 55°, warmt op tss 16 en 17u). Ketel warmt op tot 75° (ingestelde temp)--> pomp draait --> op 68° springt hij weer aan ... Ga ik dit dan ook niet voor hebben met de buffer?

16/02/2010 - 10:10

 @Soka

Wij stellen dat hier in op de Solar-regelaar (Resol). Je buffer is niet meer dan een groot, geïsoleerd vat, daar kan je niets op instellen.

Een algemene regelaar waarmee je redelijk uitgebreid je verwarmingsregeling, incl. solar kan regelen, is de AT UVR 1611, maar er zijn er meerdere.

Hier werkt het samengevat als volgt:

Buffer temperatuur zakt onder een ingestelde temp (45°C) ter hoogte van de leiding die naar het verwarmingscircuit vertrekt - Resol stuurt ketel aan, waardoor deze begint te branden - Ketelwater warmt op en bij 60° schakelt ketelthermostaat de circulatiepomp naar de buffer aan (stand 1) - Buffer warmt op tot ingestelde temperatuur (65°C) ter hoogte van de retourleiding verwarmingscircuit - Resol schakelt brander uit - Ketelthermostaat laat circulatiepomp nog even nalopen totdat deze afgekoelt is onder de 60° en schakelt dan uit. 

Dit wil zeggen dat de ketel bijvoorbeeld 15min brandt, en in deze tussentijd niet uitvalt.

Valt de circulatiepomp uit tijdens het branden - pompdebiet naar buffer te groot

Valt de ketel uit, terwijl de Resol nog temperatuur naar de buffer vraagt - pompdebiet naar buffer te klein, waardoor de ketel uitschakelt op zijn veiligheidsketelthermostaat (ingesteld op 80°C).

Hier is het een tijdelijke opstelling om de mazoutketel de periode te laten overbruggen totdat de houtketel geïnstalleerd wordt, maar het werkt naar behoren. Voor de buffer sloeg de ketel al regelmatig op, om gewoon zijn ketelwater op temperatuur te houden, ongeacht of er verbruik was.

Ik hoop dat het principe een beetje duidelijke is.

Limer

15/02/2010 - 21:59

In mijn huis (van '58) zit er ook een oertli ketel van 32 kw. Momenteel ben ik ah renoveren, en woon er niet, maar als ik er ben merk ik hetzelfde:

Ketel springt aan bij warmtevraag, maar van het ogenblik dat de ketel zijn max temp bereikt heeft slaat hij uit, wanneer deze een paar °C gekoeld is slaat deze weer aan.

Ik schat dat hij elke 3-4 minuten aan en uit slaat... verre van ideaal. Ik vermoed dat die ketel zijn 32 kw zelf met alle verwarmingen volledig opengedraaid en de ruiten open bij dit vriesweer niet kwijt kan... 

Moet ook nog zoeken voor een oplossing... dacht van de hystersisch van ketel anders in te stellen, maar weet niet of dit mogelijk is bij dit model. (dateert van '99)

 

nayy

 

16/02/2010 - 09:07

Nayy,

Is jouw huis al geïsoleerd? Heeft uw ketel dit altijd gehad?

 

Zijn er nog mensen die ons kunnen helpen?

16/02/2010 - 09:26

beste Soka,

 

Ik ben het huis ah isoleren, en die 32 kw is natuurlijk 10 jaar geleden gedimensioneerd geweest op een ongeïsoleerd huis... Er was geen enkele isolatie aanwezig, en de rolluikkasten zijn zo lek als een zeef.

Het verbruik moet gewoon enorm geweest zijn, als ik zie hoeveel mazout er nu doorvliegt om het huis op basistemperatuur te houden. De oorspronkelijke thermostaat (mechanisch) kon niet lager dan 12°C gezet worden, ik zag die mazout tank gewoon leeggepompt worden. Na 1 of 2 weken een nieuwe thermostaat gekocht, die ik op 6°C kon plaatsen, en nu is het te doen...

Enfin, voor mij is het nu eerst deftig isoleren, de brander zie ik later wel. Maar ideaal is het zeker niet. Mocht ik een oplossing vinden met de huidige brander zou dat super zijn...

Er zomaar een buffervat tussenstekken is een beetje zinloos vind ik. Je zal Altijd met verlies zitten op je buffervat.

Ideaal is natuurlijk een sterk modulerende ketel, zodat die niet constant aan en af slaat.

 

nayy

 

 

16/02/2010 - 09:56

 @Navy

 

Een goed buffervat zou bij stilstand 2-4°C verliezen per 24u.

Hoeveel mazout-verlies denk je dat jij hebt bij iedere opstart? Met een buffervat heb je langere brandtijden, en daardoor minder opstart-verliezen.

Beter is natuurlijk de ketel buitenzwieren, en een modulerende, (condenserende indien lage temp.verwarming) mazoutketel, die berekend is op het warmteverlies van je woning. Maar bij een renovatie zal je dit eerst weten wanneer je woning geïsoleerd is, of je op zen minst perfect weet welke materialen/technieken/diktes je overal gaat toepassen.

Totdat deze renovatie compleet is, zal je best nog met de oude ketel werken, aangezien je anders je woning misschien niet warm zal krijgen met de nieuwe (minder vermogen) ketel.

 

Limer

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.