luchtdicht - winddicht - dampdicht | Ecobouwers.be

U bent hier

luchtdicht - winddicht - dampdicht

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

11/12/2007 - 11:51

luchtdicht
winddicht
dampdicht

deze termen worden zeer veel gebruikt, maar wat zijn de verschillen ?

9 Reacties

Reacties

11/12/2007 - 12:04
André (niet gecontroleerd)

Luchtdicht = noch lucht, noch damp dan erdoor
(bijvoorbeeld Procl*ma-folie die je aan de binnenkant van je dak plaatst, bovenop de isolatie. Vermijdt dat vochtige en/of warme binnenlucht aan de isolatie geraakt en alsdus zijn weg naar buiten zou zoeken)

Windicht = wind kan er niet door waaien, damp kan er wel door
(bijvoorbeeld een houtvezelplaat als onderdak. De wind blaast niet tot in de isolatie, maar de eventueel aanwezig zijnde damp in de isolatie kan door die plaat wel ontsnappen. Een veriant hierop is een folie met micro-perforaties)

Dampdicht = Iets wat dampdicht is is over het algemeen ook luchtdicht.

11/12/2007 - 15:49

mmm, ingewikkelde uitleg.

Luchtdicht wil zeggen; er kan geen lucht doorheen. Via convectie. Zowel een plastiek folie als een papieren folie als een pleisterlaag,... zijn allemaal luchtdichte oplossingen. Ze verhinderen dat er lucht door je constructie gaat bij temperatuurs- of winddrukverschillen.
Dit bespaart je energie (want warme lucht blijft binnen) en condensatierisico's (want vochtige binnenlucht kan niet doorheen je constructie om daar af te koelen en te condenseren)
Luchtdichting zit eigenlijk altijd aan de binnenkant. Aan de warme kant.

Een winddichting zit aan de buitenkant. Die zorgt vooral dat de wind geen vrij spel heeft in je isolatie. Voorbeelden: een onderdakplaat, een onderdakfolie, een celit/pavatec/gutex plaat bij houtskeletbouw, een buitenfolie bij houtskeletbouw. Deze voorbeelden doen tevens dienst als water/regendichting.

Dampdicht is een eigenschap van zowel winddichting als luchtdichting. Iets dat dampdicht is laat geen damp door. Men drukt dit uit in een µd waarde.

Een dampdichte winddichting is niet interessant, want de buitenkant van je gebouw moet liefst zo dampopen zijn om eventueel vocht uit je constructie te kunnen laten uitdampen.Die onderdak platen uit houtvezel zijn dampopen, de typische onderdakfolies ook.

Een dampdichte luchtdichting zorgt er tevens voor dat er geen damp doorheen de folie 'diffundeert'. Kunststof luchtdichtingsfolie is meestal vrij dampdicht. Papieren luchtdichting laat iets meer damp/vocht door. Door sommigen hier op het forum verkozen om ook langs binnen vocht te laten uitdampen.

Geert

11/12/2007 - 22:04

dus lucht en dampdicht zit aan de binnenkant, absoluut dampdicht zijn dan glas en metaal. Dus theoretisch zou een goed geïsoleerde stalen woning ideaal zijn in combinatie met ventilatie D

winddicht en dampopen aan de buitenkant : laat mogelijk vocht in de constructie naar buiten gaan en verminderct convectieverlies in de isolatie

zit ik juist ?

12/12/2007 - 09:58
André (niet gecontroleerd)

U zit juist!

12/12/2007 - 12:25

Wat bedoel je juist met een stalen woning?

In het geval van staalskeletbouw zal je stalen skelet wel luchtdicht zijn, maar alle aansluitingen...?

Geert

09/03/2008 - 10:24

U zit inderdaad juist,

maar eerder werd gesteld dat iets wat luchtdicht is ook sowieso dampdicht is. Dat is niet juist. De luchtdichting kan zowel damopen als dampdicht uitgevoerd worden.

Voor een dampdichte opbouw, zou u dat willen kan u ook OSB platen gebruiken waarvan de naden dampdicht afgetaped zijn. Men hoeft echter niet uit energetische overwegingen te kiezen voor een dampdichte afwerking. De hoeveelheden vocht die als damp door een dampopen constructie diffunderen zijn eerder laag en betekenen geen relevant energieverlies. Je moet enkel zorgen dat dat vocht er ook weer uit kan.
Vooral luchtdichting is belangrijk voor het vermijden van energieverliezen en vochtschade. De hoeveelheid vocht en energie die via luchtlekken door de constructie gaan, is vele malen hoger dan deze ten gevolge van dampdiffusie.
Let wel, als de buitenkant dampdicht is dan zal ook dampdiffusie, in het geval van een dampopen binnenzijde, mogelijks gevaarlijke, vochtschade teweeg brengen op lange termijn.

Jan

09/03/2008 - 13:59

en om het nog moeilijker te maken :

- de winddichting (aan de buitenkant) liefst dampopen (gebitumineerde of gelatexeerde houtverelplaten zijn prima)
- de luchtdichting (aan de binnenkant) liefst een damprem (dampopen) ipv dampscherm (dampdicht), en bovenal liefst ook vochtvariabel ...

vochtvariabel betekent : variabele doorlaatbaarheid voor vocht/damp al naargelang de omstandigheden : indien het vochtgehalte in de isolatielaag oploopt (late herfst/winter/vroege lente), sluit de damprem zich om extra ophoping van vocht tegen te gaan;
indien het vochtgehalte in de isolatielaag weer afneemt (late lente/zomer/vroege herfst) opent de damprem weer om het uitdrogingsproces te versnellen .

OSB wordt beschouwd als luchtdicht en dampopen (maar niet vochtvariabel) tot een bepaalde dikte, daarna is het afgelopen .
bepleistering op massieve wanden wordt meestal ook als luchtdicht en damopen beschouwd (maar niet vochtvariabel), zolang er geen barstvorming optreedt tenminste, want dan is het ook afgelopen .

klinkt allemaal moeilijk : in de praktijk zijn de meest gebruikte dampremmen (in de ecologische en energiezuinige sector toch) al vochtvariabel , en ook vlot te verkrijgen .
1 daarvan (Int....)wordt zelfs verdeeld door klassieke isolatiemerken (minerale wol) wegens zijnde top-of-the-line op de wereldmarkt , zij drukken er bijvoorbeeld gewoon hun eigen logo bovenop .

ik wil maar duidelijk maken : we praten hier niet over een simpel plastiek-velleke hé...

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

10/03/2008 - 00:08
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Is de Is.v.r KM Duplex zo'n folie?

24/08/2009 - 21:56

pierre

<< Kwestie van de zolderdeur bij de blowerproef. Ik heb een tijd geleden de Belgische normen hieromtrent gelezen, maar ik kon er niet goed uit. Ik meen mij te herinnenen dat voor een proef alle liuiken goed dicht moeten zijn, en voor een andere proef moeten openstaan, maar ik heb toen niet kunnen uitmaken welke proef de officiële blowerprooof is. Maar wanneer de zolder ongebruikt is en dus niet verwarmd, doet het voor de ventilatie niets ter zake of de zolder nu wel of niet tot het beschermd volume behoort, want deze valt dan buiten het ventilatievolume. Eventuele lekken koelen wel de zolder af, maar niet het verwarmd en geventileerd gedeelte van de woning; Die lekken dienen dan ten andere als ventilatie van de zolder. Ik heb goesting eens een afzonderlijke site op te zetten over zin en onzin van een ver doorgedreven luchtdichtheid van een (passief) huis. Moeten wij zo maar alles geloven wat de Duitsers ons voorhouden? >>

voor luchtdichtheid wordt gekeken naar het beschermd volume, of dat geventileerd wordt of niet doet volgens mij niet ter zake. het is de luchtdichtheid van de schil die gemeten wordt. je kan natuurlijk je volume begrenzen aan de zoldervloer. maar daardoor wordt je volume kleiner en dus het effect van de luchtlekken groter, je zorgt dan maar beter voor een goedsluitende zolderdeur.

eventuele lekken koelen de zolder af, maar vanwaar komt die warmte op de zolder ? juist, van de daaronder gelegen verdieping, en dus speelt dat toch wel allemaal mee.

zin en onzin van een doorgedreven luchtdichtheid? wel, daar zijn een paar goede redenen voor:

1. bescherming van je isolatie tegen damp dat van binnenuit in de isolatie kan dringen, en niet te onderschatten gevaar, zeker bij grote isolatiediktes, zeker met materialen die geen vocht kunnen bufferen.

2. energieverlies door diezelfde lekken

3. belangrijk voor passiefhuis, je kan dat eenvoudig narekenen. dat heeft wolfgang feist al 20 jaar of meer geleden gedaan, die n50 waarde 0.6 is gewoon een vaststelling, je geraakt nooit aan 15 kwh/m².a met een n50 waarde van 0.9. je mag zolang rekenen als je wil, de onvrijwillige ventilatieverliezen zijn dan zo groot dat het je niet meer lukt, ook niet met 2 keer drievoudig glas en 60cm isolatie in de muur.

je moet die duitsers niet geloven (doe ik ook niet altijd), je moet gewoon maar gaan rekenen, en dan zal je zien dat het simpele wiskunde is.

hans d

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.