Legionella zonneboiler sanitaire water | Ecobouwers.be

U bent hier

Legionella zonneboiler sanitaire water

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

22/12/2006 - 07:45

Lappe, de schoon dagen dat het water in mijn zonneboiler nog
boven de 60°C stond zijn alweer goed voorbij.
(eigenlijk mag ik niet klagen met zo'n warm jaar achter de rug).

Nu om legionellabesmetting tegen te gaan verwarm ik mijn water in de zonneboiler af en toe eens tot 60°C (in de periode dat het water tussen de 20° en de 50° opgewarmt wordt door de zonnepanelen).

Nu staat het water in mijn zonneboiler 10°C(of minder)!
Is het dan nog belangrijk dat ik dat water opwarm?

Ik kan me voorstellen dat als het water 20° tot 50°C warm is, dat mijn zonneboiler een ideale kweekvijver geworden is
voor legionella (en andere besmettingen), maar eens het water 10°C (of minder) heeft is de kans op besmetting dan
ook niet nihil?

De naverwarming zorg er ook nog eens voor dat het water
tot 60°C komt. Maar ik wil wel vermijden dat er besmettinghaarden in mijn systeem komt.

Chris De Backer

20 Reacties

Reacties

22/12/2006 - 19:30

Chris,

ik denk niet, dat het een probleem is. De fabikanten van warmtepomen voor saniter warmwater verwarmen het water ook niet tot 60 graden. Is zal moeten liegen als ik zeg hoe warm, ik moet het eerst opzoeken. Zij hebben een legionella programm, dat het water maar eene keer per week op 60 graden brengt. Dus als je het water voor gebruik op 60 graden verwarmd is het toch geen probleem? Het zelfde verhaal bij de fabrikanten van bubbelbad´s. Ook zij zeggen, bij het gebruik van een of twee keren per week van het bad is het voldoende, als een keer peer maand ontsmet woord. Zij zeggen zelfs als je het bubbelbad elke tweede dag gebruikt, kan de periode om te ontsmetten veel langer zijn. Als ik al de informatie goed begrijp, onstaat legionella ook allen, als een hoeveelheid water niet genoeg ververst woord. Dus mijn konklusie: als U boiler te groot is een niet genoeg water gebruikt woord bestaat gevaar op legionella. Maar wat is te groot en wat te weinig?

Ik heb op deze link nagekeken, maar to zo snel niets gevonden, bij welke temperatuur het gevaarlik woord. Maar les selfs:
http://de.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila

Winfred

22/12/2006 - 20:23

Chris,

ik heb een beetje op het internet gezocht, ik denk dat deuits is te verstaan:

Epidemiologie hoch

Die Legionellen halten sich gerne in stehendem warmem Wasser auf, sie sind also sogenannte Feuchtkeime. Sie bevorzugen große Oberflächen, wo sie innerhalb eines Biofilms leben. Dementsprechend findet man sie bevorzugt in Wasseranlagen, Luftbefeuchtern, Klimaanlagen, Duschköpfen, Inhalationskammern, Whirlpools und Ähnlichem.

In dem Biofilm befinden sich auch Amöben, die die Bakterien zum Teil aufnehmen, aber nicht verdauen. Im Gegenteil, die Legionellen können sich in den Amöben sogar anreichern.

Die Keime haben bestimmte Temperaturpräferenzen. Zwischen 5 und 20°C vermehren sich die Legionellen sehr langsam. Bei über 20° vermehren sich die Keime schon schneller, um bei 30 bis 45°C ihr Wachstumsoptimum zu erreichen.

Eine Erhitzung des Wassers über 60-70°C oder eine Chlorung inaktiviert die Keime relativ sicher.

en dat is de link:

http://www.thieme.de/viamedici/medizin/krankheiten/legionellen.html#anker2

Winfred

24/12/2006 - 09:48

Op nederlandse site lees ik toch dat het water in de zonneboiler constant op 60° moet gehouden worden.
Voorlopig doe ik het hier dan ook zo.
(onze zonneboiler (met 2 warmtewisselaars) is nog niet aangesloten op zonnepanelen)
En ik kan het me goed inbeelden dat het water in de onderste zone een ideale kweekvijver is voor legionella.
Had ik er eerder bij stilgestaan, had ik zeker voor een ander type boiler gegaan, maar onze cv installateur zei dat er geen gevaar was, vermits er een legionella programma is waardoor 1 keer per week de temperatuur verhoogd wordt.
Toch heb ik hier nu ernstige bedenkingen bij. Het onderste water kan men (nu zonder zonnepanelen) of in de winter als er gedurende langere periode geen zon is zoals nu, toch nooit boven de 60° komen, vermits de spiraal van de naverwarming in de bovenste zone zit.

24/12/2006 - 10:13

Sabbe,

Dat van uw onderste water is geen enkel probleem, omdat u bovenaan tapt. En maak u geen zorgen, als je een zonneboiler als gezin hebt staan, heb je ook regelmatig verbruik van water en zal de kans op legionella bijzonder klein worden. Ik heb een hele grote boiler (1500 liter) en deze wordt nooit opgewarmt tot 60 graden. Enkel de bovenste 200 liter houden we op temperatuur. Geen enkel probleem mee.

24/12/2006 - 12:53

Sabbe,

ook onze zonneboiler met 350 l regenwater wordt tijdens deze dagen in de onderste helft niet warmer dan 20°. Maar ik zorg wel dat de aftaptemperatuur minstens 60° bedraagt.
De voorbije 9 jaren hebben we nog geen problemen ondervonden, zelfs al douchen we met regenwater, wat eerder wordt afgeraden.

Nog wat cijfermateriaal(http://www.vrom.nl/pagina.html?id=4201)

Temperaturen waarbij Legionella kan voorkomen
70 tot 80 °C: totale doding van Legionella
66 °C: Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C: Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C: Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C: Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46°C: Ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50°C: Legionella is in staat om te groeien
20°C: Legionella kan overleven maar de bacterie is niet actief.

27/12/2006 - 07:33

Karel,

Dit is een zeer interessante tabel!
Bedankt voor de uitleg...

Chris De backer

29/12/2006 - 09:17

Temperatuur is één aspect voor legionellakweek. Maar zeker niet de enige voedingsstoffen en 'nestruimte' is zeker zo belangrijk : kalk, roest, afzettingen. Gladde buizen geven minder aanleiding tot legionella. Koperen buizen zijn ook bevorderlijk want koper doodt alle bacterien, reden ook dat sommige wijnboeren koper strooien in hun wijngaarden.

Het leidingennet is ook belangrijk, vermijd stilstaand water in het volledige net, dus ook naast de boiler. De beestjes kunnen 'zwemmen'.

Uit een NL-studie is ooit gebleken dat in partikuliere woningen de legionella-bacterie zo goed als verwaarloosbaar is...

29/12/2006 - 09:48

Nog een vraagje:
zoals ik al gezegd heb is er volgens onze installateur een legionella programma waardoor de verwarmingsketel de boiler eens per week/per dag op een hogere temperatuur gaat brengen.
Ik denk dat dit ingesteld is elke dag, maar ben er niet zeker van.
Ik heb tot nu toe ook nog niet kunnen terugvinden waar die instelling moet gebeuren.
Wij hebben een vitodens 300 met WAR (dus vitronic 200 of zoiets).
Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

29/12/2006 - 12:27

mijn sanitair water loopt door spieraal(25m diameter 22) door opslagvat van 1000 liter en wordt naverwarmd indien nodig door een junker boiler, mijn tap water is dus volledig gescheiden van mijn buffervat, zodoende kan er geen legionella in mijn aftapwater terecht komen, alhoewel het bufferwater soms maar zoals vandaag 12° bedroeg, werkt nu wel bij zo een zonnetje.

16/02/2008 - 14:47

Via zoekfunctie deze draad gevonden.

Ik had ook een gelijkaardig idee in gedachte als guido hierboven: thermische zonne-collectoren die een buffervat van 1000-2000l opwarmen. Deze buffer wordt dan gebruikit voor ruimte verwarming (naverwarming ventilatielucht) en sanitair water verwarming (met naverwarming).

Het is moeilijk de voor-en nadelen van dit idee in te schatten. Kan iemand daarbij helpen?

Ter verduidelijking, het is de bedoeling om dit in een toekomstig passiefhuis toe te passen.

16/02/2008 - 15:19

Hier de boiler al tot 60 ° vandaag
uiterst tevreden erover
en vanmorgen compleet dicht gevrozen
groeten stef
http://www.zonstraal.net/zonne-energie.htm

16/02/2008 - 15:39

> Hier de boiler al tot 60 ° vandaag
> uiterst tevreden erover
> en vanmorgen compleet dicht gevrozen

In welk opzicht is dat een bijdrage aan deze discussie en/of een antwoord op bovenstaande vragen?

Mijns inziens alleen maar schaamteloos gespam. Ik zal me herinneren nooit uw aangeboden produkten in overweging te nemen.

16/02/2008 - 16:37
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

legionella komt alleen voort in stilstaand water,kranen en zo die regelmatig gebruikt worden hebben geen legionella

16/02/2008 - 16:40
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

dubya

word dat koper niet gestrooid voor de kleur van de druif,bij bloemen in iedergeval

16/02/2008 - 20:19

Gommer

't Is blijkbaar het moment voor vreemde bijdragen.

Als je verstandig bent, gebruik je nooit zo'n grote boilers voor sanitair warm water, tenzij je zoveel warm water nodig hebt. Het komt de kwaliteit van het water niet ten goede, en deze boilers zijn daarvoor veel te duur.
Ofwel een groot buffervat met ingebouwde warmtewisselaar voor sanitair, of een friswaterstation, of twee boilers een kleintje voor sanitair, en een groter als buffer, dat zijn volgens mij de betere keuze's.
Kijk eens op de webpagina van een van de gebruikers van dit forum: http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG
daar zie je een voorbeeld van een installatie met een 2000lt buffer.

Hans

16/02/2008 - 21:58

Hans,

Indien er enkel SWW nodig is, is enkel een kleine zonneboiler (200l) dan niet voldoende? Het water is immers sneller op temperatuur en sneller ververst, en er wordt uiteraard naverwarming voorzien. Waarom nog een extra buffervat? Waartussen wordt deze dan aangesloten?

Nico

16/02/2008 - 22:10

Nico

200lt is wat weinig, ik zou voor minstens 300lt gaan, heb je wat reserve.
buffervaten zijn meestal bedoeld voor verwarmingsondersteuning. in het tussenseizoen kan je makkelijker 1000lt op 30° krijgen, dan 300lt op 60°. en voor vloerverwqarming in een LEW kan 30° volstaan. je kan zo meer warmte uit de zon halen.

hans

17/02/2008 - 00:26

Hans, bedankt voor de verduidelijking.
Verwarmingsondersteuning is bij mij echter helemaal niet aan de orde, dus een buffervat evenmin. Wel SWW voor 4 personen. Indien men 's avonds bad of douches heeft genomen zal de naverwarming de volgende ochtend zeker nodig zijn. Dan is 300lt wellicht op zijn plaats. Het SWW opwarmen via een warmtewisselaar in een groot buffervat zie ik niet zo zitten. Het zal ongetwijfeld duurder zijn en naverwarming blijft nodig.

Nico

17/02/2008 - 09:02

Nico

In dat geval ga je de boiler dimensioneren volgens de oppervlakte panelen, een goed geisoleerde grotere boiler geeft je wat meer armslag, in ons kwakkelklimaat met 1 dag op 2 voldoende licht, kan je dan snel enkele dagen met zonnewater overbruggen. Voor 5m² vlakkeplaatcollectoren is 300lt boilerinhoud een goede keuze, voor 7.5 m² kan je naar 400lt tot 500lt gaan, zeker bij een boiler met gelaagde opslag (Schichtenspeicher in het duits).
Maar kies voor een boiler met toch minstens 8 a 10cm isolatie, of, als je er de plaats hebt, isoleer je boiler extra, 15 a 20cm is zeker niet overdreven.

Hans

18/02/2008 - 22:15

Hans,

Bedankt voor de toelichtingen. Dit is het eerst dat ik hoor van een 'friswaterstation' (platenwarmtewisselaar, zo leert google mij).

Is het rendement van zo'n platenWW beter dan een spiraal in buffervat? Of is dat alleen maar een kwestie van comfort, in de zin dat de platenww een groter debiet kan verwarmen tot bruikbare temperaturen, voor dezelfde buffer water temperatuur?

Heeft het overigens zin om een vloerverwarming en/of ventilatielucht naverwarming te voeden van een buffervat in een passiefhuis? Dat kan m.i. alleen nut hebben als de zonnepanelen het water nog op 30 graden krijgen op het moment dat de zonnetoetreding niet meer voldoende is om het huis warm te houden. En om een beetje rendement uit de investering te halen dan liefst nog gedurende een redelijk aandeel van het verwarmingsseizoen. Als dit niet lukt lijkt het me verstandiger om zuiver elektrisch na te verwarmen, dat zal een duit minder kosten, ook op termijn.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.