Lage temperatuur radiatoren/convectoren en warmtepomp | Ecobouwers.be

U bent hier

Lage temperatuur radiatoren/convectoren en warmtepomp

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

07/03/2013 - 11:33
mzu

Beste,

Bij de grondige renovatie van onze woning (oa. isolatie van muren / dak / vloeren / vervangen ramen) denken wij er aan om te gaan werken met een geothermische warmtepomp.

Op de gelijkvloerse verdieping kunnen we vloerverwarming integreren.
Op de eerste verdieping is dit echter niet mogelijk, wegens onvoldoende opbouwhoogte.

We denken er aan om lage temperatuur radiatoren of convectoren te voorzien boven (in de slaapkamers).

Bij een eerste dimensionering van de radiatoren op regime 45/35°C kunnen we met een radiator van 400 x 1800mm (type 22) de warmteverliezen in de slaapkamers (ca. 700W/kamer) dekken.
Er werd mij echter aangeraden om op een nog lager temperatuurregime te dimensioneren om de COP/SCOP van de warmtepomp zo hoog mogelijk te houden.
De radiatoren op de slaapkamers zullen echter slechts zelden gebruikt worden (enkel om de koude er even uit te halen, of als de kinderen moeten studeren), waardoor ik geneigd ben toch te dimensioneren op 45/35°C. De warmtepomp moet dan even hoger stoken als de kring radiatoren aangesproken wordt, maar dat zou slechts beperkt nodig zijn.

Het alternatief waar ik aan dacht was om convectoren te plaatsen (bvb. Jaga Tempo). Het voordeel hier is dat achteraf DBE-ventilatortjes kunnen bijgeplaatst worden om de verwarming een boost te geven indien nodig. Zonder DBE zijn de afmetingen quasi dezelfde als bij de overgedimensioneerde radiatoren.

Volgende vragen
- welke is volgens jullie de beste optie? Radiatoren of convectoren?
- dimensioneren wij best op een nog lager regime (bvb. 35/25°C)

Graag jullie mening!

Met vriendelijk groeten,
Matthias

12 Reacties

Reacties

07/03/2013 - 16:33

Indien je alles op éénzelfde temperatuur wilt laten werken ( = temperatuur van de vlvw ) dan moet je rekenen op nog lagere regimes dan 45/35 .... je aanvoer van de vlvw zal zelden of nooit boven de 35 °C komen indien je grondig hebt gerenoveerd en geïsoleerd. met 30 °C kom je er niet meer met je radiatoren om nog maar te zwijgen over de afmetingen ervan.

Wat mij betreft voorzie je best de convectoren van JAGA met de DBE ingebouwd ( vermogenafgifte bij aanvoer van 35 °C en op de comfortstand van de dbe ) . Ruimtevoeler in de cassette en standenschakelaar op 9 ( dit is de DBE instellig voor zeer lage temperatuur systemen ).

een convector met dbe van hoogte 95 cm lengte 90 cm type 16 geeft bv. 842 W bij een regime 35/30 ....    

 

bij een hoogte van 40 cm wordt hij 110 cm lang voor 762 W

07/03/2013 - 16:32

MZu,

Hoeveel Thermische  KWh heb je nodig voor heel jaar?

Chris

 

07/03/2013 - 17:43

ik zou ook gaan voo rdie Jaga's met boost, en alles op één circuit en zo laag mogelijk stoken, en anders aanvaarden dat uw slaapkamers verwarmd worden op 15° bvb en dan eens herberekenen hoeveel je nodig hebt, het zou kunnen zijn dat het inderdad lukt

07/03/2013 - 18:23

Matthias, 

die warmtepomp gaat maar goed werken op zeer lage temperaturen.  Daarnaast wordt de installatie ingewikkeld als je op 2 temperatuursregime zou werken.  En 45°C voor vv is echt wel te hoog.  Merk op dat er weinig regelingen zijn die instaat zijn van 'als de radiators worden' aangesproken plots op 45°C te werken.  Zo een installatie is echt een zeer dure installatie.  

Waarom zou je te weinig opbouwhoogte hebben op de verdieping?  Opbouwhoogte is volgens mij nooit een probleem op een verdiep; hoogstens 'plafondhoogte'.  vv moet je maar 3cm extra kosten tov 'normale' opbouw (zo is het hier thuis).  

Volgens mij zullen de kosten op die 2 regimes te werken veel hoger zijn dan toch voor vv te gaan op de verdieping.  

Een correct regime voor vloerverwarming is bv 35-30; maar in een moderne correct geisoleerde woning mag het lager.  

Wat zijn eigenlijk de vermogens die je nodig hebt?  Hoe zit het met verwarming in de badkamer?

Walter

07/03/2013 - 19:40

Ik denk dat we eerst de isolatie niveaus moeten kennen, want hier is op de kinderkamers geen enkele verwarming (zolderverdieping in netgeen LEW met wel passiefhuisdak en niet te grote ramen), en deze winter is het daar nog geen seconde onder de 18 graden gegaan..

Met 700W maak je daar een sauna. Dus is een convector met eventueel ventilator toch meer dan voldoende voor de kleine boost, zelfs al zit je onder het ideale temperatuurregime ?

Ofwel vloeken in de kerk: 10 minuten elekische verwarming ?

Zoals ik al zei, niemand gaat een antwoord kunnen geven zonder de werkelijke situatie te kennen.

als je aan een warmtepomp denkt is het belangrijk extra te investeren in nog meer isolatie. Die meerprijs zal meer dan gecoompenseerd worden door een lichtere en veel goedkopere warmtepomp en wellicht een goedkopere boring! Om over het dalen van het energieverbruik en de comfortverhoging al niet te spreken...
Bedenk dat je zoals Yannick aanhaalt in de bovenkamers dan ook hogere temperaturen krijgt. Waardoor je gerust overal op een lageremperatuurregime van iets beneden 40/30 kan gaan werken. vooral die Jaga-convectoren met een boostventilatorunit zullen het veel beter doen dan gewone radiatoren. Zelfs zonder die boost reageren ze veel sneller (minder waterinhoud, en kleinere massa), dat merkte ik zelf destijds in onze winkel waar radiatoren stonden en thuis waar er op de c.v Jagaconvectoren stonden en beide systemen op hetzelde temperatuursregime draaiden...
Het teùmperatuursregime is immers ook afhankelijk van het niveau van isoleren.

14/03/2013 - 14:12
mzu

Beste allen,

Bedankt voor jullie reacties!

Wij zullen uiteraard eerst onze woning deftig isoleren.

Het dak werd reeds geïsoleerd met 10 cm glaswol + 8 cm PIR platen.
Muren zullen geïsoleerd worden met 12cm PIR (gevel wegenemen, isolatie plaatsen en nieuwe gevel  ertegen).
Vloeren 10cm PIR.

Ramen zullen ook overal vervangen worden, minstens met dubbele beglazing (U-waarde glas max. 1,0).

Op basis van jullie reacties denk ik om te opteren voor de convectoren. Voorlopig waarschijnlijk zonder DBE, maar indien nodig kan dat achteraf nog bij gekocht worden.

Groeten,

Matthias

21/03/2013 - 11:52

 

Het verwondert mij dat hier convectoren aangeraden worden in plaats van lagetemperatuurradiatoren. Het rendement van convectoren zakt toch gevoelig wanneer de watertemperatuur te laag is.

21/03/2013 - 14:43

Radiatoren geven, zo goed als, niets meer bij aanvoertemperaturen van 30 a 40 °C. Als een convector is uitgerust met een ventilatortje heb je bij dezelfde afmetingen en aanvoertemperaturen een hoger afgegeven vermogen. Overdracht van de warmte aan de lucht is ook groter waardoor ze ook nog eens sneller zijn.  

21/03/2013 - 16:07

 

Ik zou eerder denken dat ge enkel een koude luchtstroom zou bekomen anneer ge een ventilator zet op de lauwe oppervlakte van 30 à 35° van een convector. Een groot radiatoroppervlakte geeft stralingswarmte af.

21/03/2013 - 18:02

radiatoren op 55° heb ik zelf nog gestookt, maar putje winter haalde hij zeker 65°.

 Maarradiatoren op 35° ??? Nog nooit gezien.tenzij als je het volledige oppervlakte begint te bedekken als radiator.

 

 

22/03/2013 - 10:11

Stralingswarmte .... Klopt als je een gigant van een radiator wit zetten, maar wie wil dat ? Ik in ieder geval niet ....

Die ventilatoren blazen ook niet als gek he ... de luchtstroom is net voldoende om de stilhangende lucht uit de convector te trekken ( aangezien te weinig natuurlijk schouweffect in de convectorkast bij dergelijk lage temperaturen ). Deze luchtstroom is warmer dan de omgevingstemperatuur dus je ruimte zal opwarmen. Dat deze luchtstroom niet echt warm aanvoelt zal alleen maar bij een slecht geplaatste convector in de badkamer ( te dicht bij een open douche bv ) oncomfortabel aanvoelen.

Geluid wat die dingen maken valt overigens ook behoorlijk mee en went ook snel ( ventilatoren werken ook enkel als het nodig is .... door sensoren voor verwarmingsbatterij temp. en omgevingstemperatuur )    

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.