klachten na-isolatie spouw | Ecobouwers.be

U bent hier

klachten na-isolatie spouw

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

24/11/2010 - 17:32

ISODIRECT is bij mij (Gent) momenteel bezig met het vullen van mijn spouw met PUR. Het zal enkele uurtjes langer duren dan voorzien en dus moeten ze morgen terugkomen. Tot nu toe heb ik al verschillende klachten, onder andere beschadiging van mijn nieuwe PVC buiteschrijnwerk. Maar het belangrijkste is wel dat ik na het wegnemen van de voorlopige afdichting rond de nieuwe vensters heb moeten vaststellen dat de vulling vol grote holtes zit. Op één plaats heb ik m'n meter zelfs 2,5 m (!!!) naar beneden kunnen schuiven dus dit is één groot gat!! En het is zeker niet het enige.

Ik vraag me nu af welke stappen ik best onderneem. Volgens mij moet er op z'n minst een heel grondig thermoscopisch onderzoek komen om alle holtes terug op te vullen, maar ik vraag me af hoe ik dat ooit zal gedaan krijgen...

Alle suggesties zijn welkom.

2 Reacties

Reacties

29/11/2010 - 17:10

Eerst uw klachten mondeling melden en als dat geen voldoening geeft hen uw klachten aangetekend overmaken (Faxen kan ook maar houd uw faxbewijs dan bij). U heeft dan bewijs. Als er dan nog niet gereageerd wordt stelt u hen in gebreke (aangetekend).

Een thermoscopisch onderzoek is vlug uitgevoerd en de overgebleven holtes vullen zal ook wel geen uren duren als ze tenminste niet overal voorkomen.

U kan overwegen een deel nog niet te betalen, de definitieve oplevering is immers maar over een jaar. Heeft u trouwens de voorlopige plevering al getekend? Het achtergehouden gedeelte kan voor hen een stimulans zijn om de problemen op te lossen.

Wij hebben dit jaar onze spouw ook laten vullen met PUR. Wij kozen voor een andere firma omdat zij meer gaten boorden per m² dan de firma waarmee u gewerkt heeft. In mijn contract stond dat ik alle siliconen dichtingen rond het schrijnwerk moest vervangen en nog een hele boel andere aandachtspunten (rolluikkasten, dampkap, verluchtingsgaten enz).Omdat de dichtingen zo vast zaten dat ze er niet uit te krijgen waren en dus nog in goede staat waren heb ik ze op eigen risico niet vervangen. Het schuim komt werkelijk langs de kleinste spleetjes naar buiten (en binnen) maar dat is normaal. Gelukkig zaten die spleetjes bij ons enkel in de garage en berging. In de garage is er zelfs schuim door een poreuze steen met barstjes komen piepen. De siliconen dichtingen hebben stand gehouden. Op één plaats kwam er een beetje schuim op het raam maar dat was omdat er op die plaats een tochtspleetje was. Na droging heb ik het schuim gewoon weggenomen zonder schade aan het schrijnwerk. De spuiters vertelden wel dat ze meestal meer problemen tegen komen. Alles hangt ervan af hoe dicht en vast alles zit.

Hiermee wil ik maar aantonen dat het vullen van een spouwmuur met PUR probleemloos kan indien alles goed wordt afgedicht. Het produkt wordt vloeibaar ingespoten en kan op dat moment in de kleinste spleetjes vloeien waarna het uitzet. Loszittende voegen of dichtingen worden door het schuim makkelijk weggedrukt. Als het produkt oordeelkundig (juist genoeg en niet te snel) wordt ingespoten blijft de schade meestal wel beperkt. Als uw muur gaat barsten of uw schrijnwerk wordt weggedrukt is er volgens mij te veel of te snel gespoten.

Vriendelijke groeten,

 

Bart H.

 

 

30/11/2010 - 09:47

Beste Bart,

Dank voor uw verhaal. De problemen die zich tijdens het inspuiten voordeden hadden inderdaad grotendeels voorkomen kunnen worden indien men mij hierover op voorhand juist geïnformeerd had. Ik kreeg de opmerkingen over de dichtheid van een en ander pas als het te laat was en dan nog op een verwijtende manier. Alleen hiermee al bewijst deze firma gebrek aan professionaliteit, wat argwaan over een verdere correcte uitvoering van de werken enkel maar versterkt.

Je hebt verder zeker gelijk dat PUR probleemloos kan. Van het allergrootste belang is dus wel een goede uitvoering. De uitvoering moet gebeuren door iemand die nauwgezet, systematisch en geduldig kan werken en daarnaast vooral ook zijn/haar verstand kan gebruiken. Dan is het een voordeel van deze techniek dat ook het kleinste tochtgaatje opgevuld wordt.

Behalve de bestelbon heb ik nog niets ondertekend of betaald. Overigens heeft men mij nog niet eens aangeboden om iets te tekenen. De algemene voorwaarden op de bestelbon vermelden dat klachten binnen de 14 dagen via een aangetekend schrijven moeten worden overgemaakt. Waarschijnlijk zal het lukken om voordien infrarood foto's te laten maken waarop grote gebreken bij dit koude weer toch zichtbaar zouden moeten zijn. Als er geen grote gebreken zichtbaar zijn ga ik gewoon betalen. Geeft deze foto aanwijzingen van holtes in de spouw dan ga ik op die plaatsten een gat boren om te voelen of de spouw op die plaats al dan niet gevuld is.

Wat me erg interesseert is dat u spreekt over voorlopige en definitieve oplevering. Daarover staat niets in de voorwaarden van de bestelbon. Is dit iets dat door de wet wordt geregeld en sowieso van kracht is?

Vriendelijke groeten,

Jan

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.