Keuze verwarming passiefhuis | Ecobouwers.be

U bent hier

Keuze verwarming passiefhuis

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

24/07/2013 - 22:50

Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede oplossing voor het verwarmen + SWW van mijn woning en wou via deze topic even polsen of ik op de goede weg ben. Ik heb mijn huis gerenoveerd naar passief en denk dat ik mijn 'huiswerk' goed gedaan heb, mijn woning heeft een geconditioneerde vloeroppervlakte van +/- 130m² en heb een warmtebehoefte van 1,25kW (volgens PHPP). Doch hiervoor een geschikte verwarming vinden blijkt een stuk moeilijker te zijn als verwacht. Doorheen de consultaties van verschillende verkopers kan ik eigenlijk besluiten dat er blijkbaar nog maar weinig kennis is en oplossingen zijn voor een passiefhuis. (Ook in de topics op dit forum lopen de standpunten wel al eens uit elkaar...)

Vermits ik geen gas in de straat heb liggen zou ik willen opteren voor een warmtepomp. (+/- 5kW?) Bij voorkeur zou ik een grond/waterpomp nemen doch blijkt dit veelal een duurdere oplossing te zijn als een lucht/water en vrees ik dat door de zeer lage warmtebehoefte de meerwaarde van het grond/water systeem nooit zal terugverdienen? Ik heb nochtans wel voldoende ruimte om eventueel een horizontale captatie te voorzien (of grondkorven?) dus aan de kost van de boringen zou het niet mogen liggen?

Het afgiftesysteem is een vloerverwarming: beneden in de leefruimte/keuken en boven in de badkamer (geen verwarming noch voorbereidingen in de slaapkamers).
Vermits de boiler voor de warmtepomp zowiezo een prijzig beestje is zou ik eventueel willen opteren hierin een 2de spoel te voorzien voor een zonneboiler en deze ook voldoende groot van omvang te maken (500L???) Daar mijn woning een renovatie is krijg ik het zonnesysteem toch deels terugbetaalt, ik zou deels de plaatsing zelf doen om zo de kost te minimaliseren zodat de terugverdientijd redelijk blijft.

Andere systemen: Een combinatietoestel heb ik niet direct de ruimte voor daar ik de aanvoer/afvoerleidingen van de ventilatieunit (Paul) zo kort mogelijk wil houden en daarom deze op de zolder plaats. Een pelletkachel vraagt ook direct wat ruimte en geeft volgens mij direct veel te veel warmte af.

Dus samengevat: warmtepomp (lucht/water) met zonneboiler 500L. Een heel systeem voor een woning dat (bijna) geen warmte nodig heeft. Is dit de oplossing of zijn er betere? Waarmee verwarmen jullie je passiefhuis?

78 Reacties

Reacties

24/07/2013 - 23:51

Ik denk dat ik de volgende installatie zou kiezen:

- systeem D (5K)

- lucht/lucht-warmtepomp van 2,5 kW voor verwarmen en koelen (2K)

- elektrische verwarming in badkamer (0,1K)

- zonneboiler van 300 liter met elektrische back-up (3K)

- 3 kWp zonnepanelen (4,5K)

Totale investering 14,6K en jaarlijkse energierekening voor verwarming en SWW €180 (netvergoeding)

 

Maar misschien kan het nog beter...

25/07/2013 - 09:15

Dag Dave,

 

Een tweetal jaar terug stelden we ons ook al de vraag of er geen boek 'PH voor dummies' bestond.  Want er is inderdaad weinig info beschikbaar en wat je wel vindt is zeer technisch.

Onze voorkeur ging oorspronkelijk ook uit naar een vertikale boring, maar gezien de hoge kostprijs en de lage energievraag lijkt dit 'zinloos' voor een PH of een NEW.  Een horizontaal captatienet:  daar ben ik zelf geen voorstander van.  We hebben nochtans ook genoeg plaats, maar een grote grasmat zonder struiken, zonder schaduw van bomen etc..... not my cup of tea.

De oplossing van Ingir lijkt me economisch gezien goed, ook al wordt elektrisch verwarmen vaak als niet-ecologisch bestempeld.

Veel succes nog met de zoektocht en laat ons zeker weten wat je definitieve keuze is geworden!

 

 

 

 

25/07/2013 - 14:27

Elektrisch verwarmen is voor een passiefhuis ecologisch wel te verantwoorden, het warmteverlies van 1,25kW is immers bepaald op uitsluitend transmissie- en ventilatieverliezen, dus zonder interne en zonnewinsten. En juist deze winsten maken de woning passief: de woning heeft de verwarming in principe niet of nauwelijks nodig.

 

Als je thuis komt van een ecologische vliegvakantie naar de wintersport en de zon heeft het al een paar dagen laten afweten en het is ook nog -10°C buiten, dan heb je die capaciteit van 1,25kW volledig nodig om de woning terug op comforttemperatuur te krijgen.

 

Met een kleine PV-installatie kan de benodigde stroom zelf geproduceerd worden en ook direct gebruikt worden voor de warmtepomp (verwarmen en koelen), de elektrische verwarming in de badkamer, de elektrische back-up van de zonneboiler, de pomp van de zonneboiler, de balansventilatie en mogelijk ook een deel voor huishoudelijk gebruik (wasmachine, vaatwasser, koelkast).

25/07/2013 - 15:03

Ingir,

volgens mij vergis je je: PHPP rekent net wel rekening houdend met interne warmtewinsten.  Voor die paar PHPP berekeningen die ik al zag zorgen de interne winsten voor 20a30% van het nodige verwarmingsvermogen.  Het 'verwarmingsvermogen' dat PHPP geeft is de som van transmissie en ventilatieverliezen min de warmtewinsten.  In die 1,25kW zitten dus al interne winsten meegerekend

Daarnaast mag je niet zeggen dat een PH in 'principe' geen verwarming nodig heeft: die heb je dus wel nodig.  Alleen moet je voor de 1,25kW misschien niet spreken van een 'verwarmingssysteem'. 

Walter

25/07/2013 - 15:34

De laatste ontwikkelingen voor een passiefwoning zijn bioverwarming. Het item comfort wordt dikwijls vergeten in het passiefhuisproject. Er zijn zeer weinig passiefwoningen die de 15 kWh/m² warmtevraag halen. De meeste zitten rond de 17a 20    kWh/m² per jaar. De meeste bewoners scharen zich liever rond een warmtebron met straling. Het minste hiaat in de berekening van de warmtevraag, het foutieve gebruikersgedrag, slechte uitvoering van de luchtdichting, verliezen op het verwarmingscircuit door foutieve regeling etc....  leiden tot een oncomfortabele binnentemperatuur met luchtverwarming. Een theoretische benadering is nog steeds niet de realiteit. De luchtdichting moet perfect blijven, de marge 0.60 vind men reeds onvoldoende en streeft men beter naar 0.40. Lucht is een slechte energietransporteur, er mag niks maar dan ook niks verkeerd lopen. Het minste foutje wordt afgestraft. Het is wel zo wanneer aan alle voorwaarden wordt voldaan het zeker mogelijk is met lucht een passiefwoning op temperatuur te houden daar zijn de specialisten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland het over eens maar toch kiezen ze liever voor pellet- en stukhoutverwarming.

25/07/2013 - 16:36

Dat lijkt mij meer te maken te hebben met de ruime beschikbaarheid van haardhout in die landen dan met gebrek aan klimaatcomfort.

 

Comfort is juist het grote pluspunt van PH: de goede isolatie zorgt voor relatief warme binnenoppevlakken waardoor de luchttemperatuur vrijwel gelijk is aan de muur/vloer/dak-temperatuur. Voor dezelfde comforttemperatuur in een gewone woning is een hogere luchttemperatuur nodig om te compenseren voor de lagere stralingstemperatuur.

 

Voor passiefhuizen zijn daarom ook compacttoestellen geschikt die geheel op luchttemperatuur werken. Qua prijs en energieverbruik maakt het ook niet zoveel uit of je kiest voor elektische verwarming +PV of voor een compacttoestel. Voordeel is wel dat de PV voor huishoudelijke stroomgebruik ingezet kan worden.

25/07/2013 - 15:17

Dan moet ook niet gesproken worden over een warmtebehoefte in kW want dat suggereert dat de woning onder extreme omstandigheden (bijv. -10°C, geen zon, veel wind) voldoende heeft aan een verwarming van 1,25 kW. Als gerekend wordt met interne en zonnewinsten dan kan dat alleen uitgedrukt worden in kWh (of MJ).

25/07/2013 - 15:21

Misschien moet je dan eens gaan praten met de makers van PHPP :-). PHPP gaat daar een beetje verder dan 'exacte' wetenschap en probeert een beetje op ervaring een waarde te kleven van hoeveel kleiner je je verwarmingsinstallatie mag nemen dan nodig als je enkel rekent met de verliezen.  Niets dat je weerhoudt uit PHPP de waarde van 'energieverliezen' te nemen om je installatie op te dimensioneren ipv van het 'verwarmingsvermogen'. 

Ook de excelsheet die hier rondslingert voor de berekening van energieverliezen houdt (voor een zeer klein) deel met warmtewinsten.

Walter 

25/07/2013 - 15:51

Ik zou het andersom willen stellen: je kunt het energieverbruik van een PH bepalen door de jaarlijkse verliezen (transmissie/ventilatie) te verlagen met de jaarlijkse benutbare winsten (zon/intern). Voor het dimensioneren van het verwarmingssysteem wordt alleen gebruik van de verliezen tijdens extreme omstandigheden. 

25/07/2013 - 16:01

maar dat is net een fout die 'veel' gemaakt worden: niemand benoemd die 'extreme' omstandigheden en iedereen vindt zijn eigen extremen uit.  PHPP basseert zich hiervoor op ervaringen/metingen en rekent dan met waarden die voor velen niet 'extreem' genoeg zijn.  Je kan natuurlijk zelf iets uit je duim zuigen (zoals ik beweer dat je nu doet), of een poging doen door met cijfers tot een bepaalde waarde te komen.  PHPP probeert het te beredeneren, jij gaat af op een buikgevoel dat een situatie die zich nog niet voorgedaan heeft, zich nu plots wel veel zal voordoen.  Zoals bv praten over temperaturen van -10°; waar ik woon is het nog geen enkele dag gemiddeld -10°C geweest in de voorbije jaren. 

Walter

25/07/2013 - 16:53

Een verwarmingsinstallatie bepaal je inderdaad op een zelf te kiezen extreem, in West-Vlaanderen zal dat bijvoorbeeld eerder -8°C zijn en in Luxemburg -10°C. En dan heb ik het over gemiddelde etmaaltemperatuur.

 

Dat sluit niet uit dat de omstandigheden nog extremer kunnen uitpakken maar dat is geen reden om je installatie enorm te verzwaren. In een PH hoef je alleen een elektrisch kacheltje bij te plaatsen om de woning op temperatuur te houden tijdens die paar dagen dat het weer onder de capaciteitsberekening duikt.

 

Overigens vind ik het jammer dat je begint over "buikgevoel" en "duim zuigen", dat had ik niet van jou verwacht... 

25/07/2013 - 17:15

je zou ook kunnen toegeven dat 'buikgevoel' en 'duimzuigen' gewoon zo is en dat je niet zo goed weet hoe PHPP rekent ;-).

PHPP  rekent zelfs niet met -8°C in het centrum.  Met zelfs nog hogere temperaturen en maakt berekeningen tegen een 'koude' zonnige periode en een iets warmere sombere periode (bij de berekening die hier naast me ligt bij ongeveer -4°C).  Het 'slechtste' resultaat wordt je nodige vermogen.  De bedenkingen die je maakt ivm somebere dagen worden dus mee opgenomen.  Maar met de ervaring van PHPP makers en temperatuurstabellen kom je niet tot een resultaat dat je moet staan rekenen bij -8°C in het centrum of (-5°C aan de kust) zoals bv de standaard warmteverliesberekening norm voorschrijft.  En dan nog wat toevoegen voor 'extreme' omstandigheden.  Als PHPP zegt 1,25kw, zal je echt niet meer nodig hebben.  Je enige bezorgtheid moet zijn hoe je die produceert. 

Je mag natuurlijk argumenteren dat PHPP niet goed is, maar dan moet je wel wat meer argumenten aanbrengen (en de argumenten tegen PHPP die ik hier al gezien heb zeggen eerder dat het eindresultaat nog lager moet zijn). 

Voor PH is zelfs het extreme gemiddelde van een etmaal te hoog; 't zal zo ongeveer het extreme gemiddelde van een week zijn waarmee gerekend wordt.  Wat volgens mij correcter is wegen de grote traagheid van de temperatuursverandering in een passiefhuis.

Walter

25/07/2013 - 18:53

Ik heb niet beweerd dat ik de PHPP machtig ben, laat staan dat ik er ooit mee gewerkt heb, maar dat neemt niet weg dat sommige zaken gewoon uit te rekenen zijn met een beetje natuurkunde. En daar heb ik meer vertrouwen in dan de een software-pakket waarin zaken worden aangenomen waar ik geen invloed heb.

 

Daarnaast is het hier allemaal niet ter zake, TS wil weten HOE hij zijn PH kan verwarmen. Je kwalificaties zijn daarom vooral stemmingmakerij.

25/07/2013 - 19:43

Ingir,

PHPP een software pakket noemen is het teveel eer aandoen; het is ook maar een excelsheet.  Die ook maar een aantal aannames maakt en dan een beetje berekeningen doet.  Ik wilde oorspronkelijk enkel reageren op het feit dat je op de uitkomst van de warmteverliesberekening nog nieuwe aannames wilde toevoegen of extremen wilde bijvoegen.  Dat is veelal niet nodig.

Walter

25/07/2013 - 15:25

Dave,

je hebt al een PH; dus ecologisch kan het niet meer fout gaan en economisch naar verbruik kan het ook niet meer fout gaan.

Kies dat systeem dat het meest bij je verwachtingen past.  Kijk wat binnen je budget past, welke en energiebron je wil gebruiken, hoe zuinig je je installatie wil en hoe je de energie wil afgeven. 

Ivm water/water warmtepompen is het probleem wat dat 'kleine' warmtepompen weinig voorkomen op de markt.  je hebt maar 1,5kW nodig, met SWW mag je dan misschien spreken van 2,5kW dat je echt nodig hebt.  Weinig boorders hebben ervaring met zo een kleine boringen. 

Bij Ochsner bestaat een kleine warmtepomp type direct verdamper; de Ochsner mini EWP (even zoeken op internet).  Deze is niet zo duur, heeft een 2,5kW afgifte.   Vraagt misschien een halve dag werken voor een kraanman om de collector te graven. Maar ook hier wordt het zoektocht om een goed installateur te vinden. 

Merk op de je systeem snel duur wordt omwille van dat grote boilervat. En de zonneboiler mag je niet 'zelf' doen, omdat je dan geen subsidies krijgt.

Maar zoals je zelf vaststelt; het is moeilijk installateurs te vinden.  Misschien daarom gewoon het verhaal omdraaien.  Kies niet eerst een systeem, maar zoek eerst installateurs met wel PH ervaring.  En kies uit hun voorstellen de beste optie.

Walter

25/07/2013 - 17:30

Dave,

Kies voor warmtepomp W/W  met SWW.

En laat alle dure grondwerken(putboringen) links liggen

Even info geven

Hemelwater /nadien grondwater zit op 5 à 8 m is bewegelijker dan water op 150 m.

Een kennis van mij heeft met putpuls 8 putten(7.5m) geslagen en greppels van 1 m diep gegraven van put naar put.

heeft een gesloten systeem gemaakt door leidingen met lus in elke put te steken.

Met een circulatie cv pomp vloeit het (kraantjes water ) naar wisselaar.

Dit heeft hij in 4 dagen alleen gemaakt.

Kostprijs enkel leidingen en cv pomp + warmtepomp W/W

Zijn bronwarmte is nooit onder de + 8 C° geweest deze winter.

Deze bron T° kan je in zomer ook nuttig gebruiken om te koelen.

Wat je zelf doet doe je meestal beter( Wie zei dit nu weer?)

Chris

25/07/2013 - 17:41

Chris,

je kan zomaar niet zeggen dat grondwater op 5a8 meter zit (hier zit het in ieder geval dieper) en hemelwater heeft maar een effect tot max 2 meter (daarom dat horizontale collector ook niet dieper wordt gelegd).  Het verhaal van je kennis is maar relevant als je ook vertelt welk vermogen en energie hij ontrokken heeft aan de grond.  Maar als het idd zo is dat grondwater laag staat (soms maar op 1m diep), is je voorstel zeker het bekijken waard.

Walter

25/07/2013 - 18:44

Walter,

Oké het hemel water kan van streek tot streek verschillen hier bij ons is dat op 3.5 à 8 m en dieper.

(Ps. met putpuls kan je tot 15 m gaan,  enkel steen kan u tegen houden)

Dan zou je 96 m hebben is sterk bewegend water.

Betreft hemel/grondwater

Is zeer bewegelijk  en dat is de sterkte ervan tegenover diep +- stilstandwater

De bovenste waterlagen hebben de snelste val.

De opwarming door zijn grondbron is sneller dan de afkoeling ervan.

Er is geen terugval toch niet met zijn warmtepomp( 14KW)

Zijn lussen zitten elks in 4,5m water x 8putten = 36 meter.

Ik zou niet weten om hem niet te geloven ?

Chris

 

25/07/2013 - 19:30

Bedankt voor jullie reacties. Terugkomend op de warmteverliezen en de berekeningen van PHPP wordt het vermogen op een -3 graden berekent. Verander ik deze waarden naar -15°C (en ruimtetemperatuur 23°C ipv 20°C) dan kom ik op een 2,3kW, wat nog altijd niet overdreven veel is. In de berekening worden inderdaad ook de zonnewinsten meegerekend. Ik heb speciaal geopteerd voor solar glas op de zuidgerichte ramen (met zonnewering) om te kunnen profiteren van deze warmte.

 

Het systeem zoals Inger het omschrijft ligt niet zover af van het systeem zoals ik het in gedachte heb. Alleen vraag ik me soms af op wat ik me moet baseren om de groote van de boiler te bepalen? Voor een normaal gezin (4 personen) lijkt me een boiler van 300L een goede maat, doch met de zonneboiler zou ik voor groter durven gaan. Ik heb dan echter weer schrik dat ik in een (te) groot vat veel energie ga steken (en verliezen).

 

Het Ochner warmtepompje ben ik ook al tegen gekomen. In weze is dit enkel bedoelt om warm water met te maken, ik vraag me af ofdat er al iemand dit als verwarming in zijn woning gebruikt heeft en hiermee tevreden is? Ik vind het wel een nadeel dat het systeem niet kan koelen. Ik ben niet van zin om veel energie in koelen te steken, maar het kan wel een handige backup zijn.

 

De oplossing van Chris voor de W/W pomp spreekt me ook wel aan. Het grondwater staat bij mij op +/- 4m diep. Dit was ook het systeem waarvoor ik bij de start van mijn project voor wou gaan, doch enkele verwarmingsleveranciers hebben mij dat afgeraden. Mede door de milieuvergunning die je daarvoor normaal moet hebben alsook omdat je veel energie zou verliezen door de circulatiepomp? Natuurlijk blijft ook hierbij het probleem dat een W/W warmtepomp niet echt in kleine vermogens bestaat bij mijn weten?

25/07/2013 - 19:55

Dave,

Ochsner geeft in zijn beschrijving (op de duitstalige website) tegenwoordig ook als 'optie' het verwarmen van passiefhuizen.  Maar het zal niet evident zijn iemand in Belgie te vinden die je hier bij kan helpen.   Misschien eens de invoerder accubel contacteren voor extra info. 

Ik weet wel van een ochsner mini IWP , ongeveer dezelfde warmtepomp als de EWP, maar dan met lucht aanvoer.  Hier weet ik van een installatie waarbij de warmtepomp achter de Balans ventilatie met AWW hing en dat systeem werkte niet.  

Bij Chris zijn oplossing zal de uitdaging zijn een voldoende kleine warmtepomp te vinden. 

Walter

25/07/2013 - 19:58

Dave,

Een gesloten systeem is geen zwaar verbruik van circulatie pomp , is net zoveel als bij  CV installatie 40 à 80 watt.

Bij een open put is dat pakken meer, en daar is een vergunning nodig

Als je die putten zelf pulst (echt slaan met hamer) weet geen kat dit ,

er zit enkel kraantjes water in (geen glycol) dus ook geen gevaar.

In passieve woning moet je de aankoop kosten zolaag mogelijk houden.

U putbronnen kosten  praktisch niets .

Chris

 

 

25/07/2013 - 20:20

De meerkost van PH bedraagt zo'n €200 /m² dus voor deze woning komt dat neer op zo'n 26K. Daar staat tegenover dat bespaard kan worden op het verwarmingssysteem, een PH heeft immers zo'n lage warmtebehoefte dat warmtepompen en massakachels te duur zijn.

 

Neem deze woning als voorbeeld met 130m² verwarmde vloeroppervlakte en een warmtebehoefte van 15 kWh/m². Zonder interne en zonnewinsten moet voor verwarming en SWW dan jaarlijks 2000+1000kWh produceren, met benutbare winsten zal dat ongeveer de 2.000kWh zijn. 

 

A. Puur elektrisch (elektrisch vuurtje en elektrische boiler):

- investering € 200

- energiefactuur € 440 /jr

- gemiddelde kosten € 455 /jr (over 15 jr)

 

B. Idem met PV 2,4 kWp:

- investering € 4.600

- energiefactuur € 144 /jr (netvergoeding)

- gemiddelde kosten € 450 /jr

 

C. Gasketel (doorstromer) met vloerverwarming:

- investering € 6.400

- energiefactuur € 155 /jr

- gemiddelde kosten € 580 /jr

 

D. L/L-warmtepomp, zonneboiler en PV 1,8 kWp  :

- investering € 6.700

- energiefactuur € 108 /jr (netvergoeding)

- gemiddelde kosten € 555 /jr

 

E. L/W-warmtepomp met vloerverwarming:

- investering € 9.000

- energiefactuur € 150 /jr

- gemiddelde kosten € 750 /jr

 

F. W/W-warmtepomp met vloerverwarming::

- investering € 16.000 (inclusief boring)

- energiefactuur € 90 /jr

- gemiddelde kosten € 890 /jr

 

Grootste voordeel van elektrische verwarming is dat de investering verspreid gemaakt kan worden. De eerste investering (elektrische kacheltjes en boiler) bedraagt slechts een paar honderd euro en dat is wel zo prettig want er zit al veel budget in passiefvoorzieningen. Bovendien zijn er in deze fase vaak nog geen kinderen zodat het SWW-verbruik nog meevalt. Als er weer wat budget is kan geïnvesteerd worden in PV. Als er kinderen komen is het wel handig om te investeren in een zonneboiler. Tenslotte kan nog een L/L-warmtepomp geplaatst worden die wat meer zomercomfort biedt.

25/07/2013 - 22:42

Voor de Ochsner EWP bedacht ik ooit een installatie van een 8.000 Euro: 

Installatie met Boilervat, een 3tal (grote) radiators gevoed uit de boiler.  

Een prijs lijst vond ik hier.  

http://tepelna-cerpadla-ochsner.cz/attachments/article/5/Preisliste2012_englisch_Export.pdf

Mini EWP: 3.400 Euro
Boiler 500l: 1.000 Euro
Graafwerken: over 60m2; 400 Euro. (zelf wat meewerken)?  
collector putje: 400 Euro
aansluiten EWP op bodemcollector+ koelgas: 500 Euro. 
Radiators: 500 Euro
omlooppomp radiator: 300 Euro
leidingen radiators en wat prutsen: 500 Euro
2 sanitair mandagen: 700 Euro.  

Walter

26/07/2013 - 09:19

Hetgeen Ingir hier in zijn laatste reactie aanhaalt is veruit de beste benadering en conclusie van het probleem (probleem?).

Uit ervaring kan ik zelfs zeggen dat hetgeen onder punt A wordt weergegeven in feiten al in het slechtste geval zo is. Hier gaat men uit van een energiefactuur van 440 € / jaar. Een paar dagen geleden heeft iemand hier op het forum een verbruik aangehaald van 225 € / jaar en zelf heb ik in orde van grootte een verbruik van 30 à 35 € / jaar.

Hier is de warmtevraag 1,43 KWh / m² per jaar. Ik stel me dan toch vragen bij wat Mon eerder aanhaalde, namelijk dat een warmtevraag van 15 KWh / m² voor de meeste passiefwoningen niet haalbaar zou zijn. Wellicht een misverstand.

Als je echt alles op alles zet om niet louter" passief op het randje"  te bouwen maar eerder om in de richting van extreem passief te gaan hoef je je echt niet meer bezig te houden met al die toestanden van warmtepompen, warmtepompboilers, captatienetten, putboringen, verwarmingsinstallaties en wat weet ik nog meer.

Charel

26/07/2013 - 15:30

Een misverstand? Ik lees sedert de jaren 70 over alles wat betreft lew en later passiefwoningen. Alle forums heb ik reeds doorgenomen (Ervaring), wetenschappelijke studies uit de Duitstalige landen, opinies van vele specialisten. De tendens is bio-verwarming omdat bij vele passiefwoningen luchtverwarming meer dan onvoldoende blijkt te zijn. Vele passiefwoningen met luchtverwarming worden ondersteund met extra verwarmingssystemen zoals elektrische convectoren, gasverwarming,houtkachels, pellets dit komt door het beperkte vermogen tijdens zonloze koude vochtige winterdagen. Een aantal dergelijke dagen worden doorgerekend in het phpp programma maar schiet dikwijls tekort in de realiteit. Dit maakt het verschil bij het streefdoel van 15kwh/m², het is beduidend meer bij vele passiefwoningen. Ik zeg niet alle passiefwoningen, veel hangt af van het gebruikersgedrag, de al of niet correcte Phpp- berekening, het subjectief ervaren van warmte, de blijvende streefwaarde van de luchtdichting 0.60. Wat betekent het comfort met een basistemperatuur van 20C in een passiefwoning tijdens een lange zonloze periode met koude vochtige buitenlucht?

26/07/2013 - 15:37

De PHPP is vooral geschikt om de 15 kWh/m²a-grens te checken. De EPB is weer ideaal om de K- en E-peil te bepalen. Voor het dimensioneren van je verwarmingsinstallatie lijkt mij gezond verstand het meest betrouwbaar.

26/07/2013 - 17:09

In PHPP zit een afzonderlijk rekenblad die het warmteverlies weergeeft en het verwarmingsvermogen berekend. Gezien er veel parameters worden ingegeven in PHPP lijkt mij dit een zeer betrouwbare berekening waar je u kan op baseren om uw verwarmingssysteem te dimensoneren. Uiteraard staat of valt elke berekening met een correcte ingave en is het zeker niet slecht om het gezond verstand te laten doorwegen.

26/07/2013 - 17:13

Ik heb liever een spreadsheat waarin ik alle vrijhied heb om discutabele aannames te wijzigen.

26/07/2013 - 17:15

Dan zou je je in PHPP thuis voelen ;-).

Walter

26/07/2013 - 17:15

Mon,

 

Wat bedoel je met luchtverwarming? Bijwarmen via balansventilatie?

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.