Kelder gebruiken als koeling zomermaanden | Ecobouwers.be

U bent hier

Kelder gebruiken als koeling zomermaanden

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

05/10/2013 - 12:53

Wij gaan bouwen met volledige onderkeldering. Een deel daarvan gaat dienst doen als carport, het andere als werkruimte/berging/hobbykamer.

Aan de ene kant lijkt het interessant om alles goed te isoleren zodat de schil van het passiefhuis volledig doorloopt tot onder de grond.
Aan de andere kant lijkt een koele berging praktisch. Deels isoleren is weinig haalbaar, denk ik.

Als we de kelder niet isoleren (dus enkel de vloerplaat van de bovenbouw) zou er een redelijk constante temperatuur zijn van 15°C. Kan ik die koelte in de zomer gebruiken om het huis te koelen?
Ik denk aan iets met een driewegkraan in het ventilatie D-systeem om de koelere lucht mee aan te zuigen.

???

15 Reacties

Reacties

05/10/2013 - 13:31

Als je even had gezocht op het forum, dan had je die vraag meermaals zien passeren. De kelder zal zeer snel opwarmen als je er continue warme buitenlucht in aanzuigt. Dus die koeling zal zeer beperkt zijn. Beter werken met een BWW.

05/10/2013 - 19:59

Robin,

Ik denk dat ik ook al dikwijls in die zin heb gereageerd. Ik had dan wel altijd een gemiddelde kelder voor ogen. Hoe groter de kelder hoe meer hij toch in aanmerking kan komen als AWW,hoe meer hij toch de lucht kan afkoelen zonder zelf al te zeer op te warmen. Het kan dan ook nog een verschil maken hoe je de luchtstroom kan leiden. Als de lucht gewoon midden door de ruimte van de kelder naar uw toestel getrokken wordt zal er weinig temperatuuroverdracht zijn. Moest je de lucht kunnen dwingen om langs de muren en de vloer te strijken dan vermoed ik wel een nuttig effect.

Zo stel ik me voor in het geval van een kruipkelder (eventueel nog gecombineerd met een kelder) waarbij je de lucht tussen de verschillende binnenfunderingsmuren zou kunnen laten zigzaggen, dat daarbij door de beperkte hoogte de bodem een goede wisselaar zou kunnen zijn.

Charel

05/10/2013 - 22:20

en hoe pak je de condens aan ?

06/10/2013 - 08:48

In de woning ga je zeker geen condens krijgen.

In de kelder vermoed ik dat dat zeker niet meer gaat zijn dan bij de normale verluchting van de kelder, ik vermoed eerder het tegendeel.

Charel

06/10/2013 - 12:23

De kelder zal iets van een 13m bij 7,6m binnenmaten zijn.

Ik begrijp het eventueel snel opwarmen van de aanwezige lucht. En zie in dat de lucht best geforceerd wordt om langs de koude wanden te glijden.

 

Een antwoord als gebruik de zoekfunctie heb ik niet veel aan. Blijkbaar heb ik niet op de juiste zoektermen gezocht om een antwoord te krijgen.

06/10/2013 - 13:35

Dag llex.

Was niet verkeerd bedoeld hoor. Er komen echter vaak dezelfde vragen terug, zoals deze.

Bij 'normale' verluchting van een kelder heb je natuurlijke circulatie. Dat voel je amper waaien aan de openingen.

Bij ventilatie van een woning ga je in momenten misschien wel tot 200-300m3/u. Dat is gigantisch om door uw kelder te jagen. Uw kelder is wel groot, maar dat is toch 1x de lucht verversen per uur. Hoe ga je de lucht forceren langs de muren? En hoe ga je om met de condens?

Allemaal niet zo eenvoudig op te lossen en risico's. Daarnaast blijf je toch je kelder opwarmen. Wat voor nut dat heeft, stel ik me toch vragen bij. Een kelder kan in de zomer al gemakkelijk verwarmen tot boven de 15°C. Dus bij geforceerde ventilatie aan dergelijke debieten zal uw kelder nog voor de zomer goed en wel begint echt wel te warm zijn om er nog veel koeling uit te halen hoor.

Als je toch zo'n grote kelder plaatst, dan zou ik niet twijfelen om rond (en onder) de put een bodemwarmtewisselaar te plaatsen. Gewoon een socarex de grond in duwen. Zal veel minder kopzorgen geven, waarschijnlijk niet duurder dan alle kunst- en vliegwerk die je anders zal moeten toepassen en 100% zeker werken. En je blijft een koude kelder hebben, wat toch zeker een grote meerwaarde is.

06/10/2013 - 15:11

Ik werp het maar op als mogelijke denkpiste.

Stel, je gaat uit van een kelder  van 7,5 op 4, dan heb je daar aan contactoppervlakte (vloer en wanden) al 80 m².

Kan je dat nog combineren met een kruipkelder dan kom je al gauw aan een totale contactoppervlakte van 200 m²

Als je daartegen de overdrachtsoppervlakte van een AWW van 160 mm doormeter en 40 meter lang zet, deze is slechts 20 m².

Uiteraard zal de overdracht in een AWW veel effectiever verlopen, maar je hebt via kelder en kruipkelder wel 10 keer meer contactoppervakte, daar kan je al heel wat mee compenseren. Bij enkel de kelder heb je zelfs al 4 maal zoveel.

De aardwarmtewisselaar zal naar het einde van de zomer ook een aantal graden opgewarmd zijn maar bijft wel reatief fris. Dus bij die kelder zou dat ook nog kunnen meevallen. Al die vierkante meters vloer en muren moet je ook niet onderschatten qua koelingscapaciteit.

Ik probeer hier logisch over na te denken met de ervaring van een AWW in het achterhoofd. Ik vraag me af of iemand het al geprobeerd heeft, dat zou ons iets kunnen leren. Nu blijft het theorie en/of intuitie.

Moest het gaan, en ik heb hoe langer hoe meer het gevoel van wel, dan heb je wel een echte low-tech oplossing. In dat geval zou ik dan eerder, ten opzichte hiervan, de AWW en de BWW kunst en vliegwerk noemen.

Dus graag een reactie van iemand die het experiment al gewaagd heeft.

Charel

07/10/2013 - 06:51

Verschil met een AWW is dat je in een aardwarmtewisselaar zeer veel contactoppervlak hebt per volume. Bij een kelder is dat helemaal anders. Dus blijft de vraag: hoe zorg je ervoor dat je lucht via je muren loopt? Anders warmt je kelder(lucht) snel op en heb je er geen voordeel van. Vergelijk het met een openstaande voor- en achterdeur in de winter: zit je in die tocht, dan is het zeer koud na hooguit een minuut. Doe je de deuren dicht, dan zal het wel snel terug opwarmen.

07/10/2013 - 08:41

Robin,

Inderdaad, bij AWW veel effectievere overdracht maar ter compensatie wel tien maal zoveel contactoppervakte bij kelder en kruipkelder. Om de effectiviteit van de overdracht optimaal te krijgen moet dan ook goed nagedacht worden over de locatie van de de verluchtingsopening naar buiten ten opzichte van de aanzuig naar het ventilatietoestel.

Charel

 

07/10/2013 - 13:22

Wat ben je nu met meer contactoppervlak, als de lucht er niet passeert? :-)

07/10/2013 - 14:08

Tja Robin, dat is moeilijk in te schatten hé. Ik ga er van uit dat de overdracht het snelste gaat vlak bij de wand, maar dat die overdracht ook gebeurt van de buitenste naar de binnenste lucht, zij het minder snel maar daarvoor die 10 maal meer contactoppervlakte.

Bovendien bij strategisch geplaatste in- en afvoer kan je vermijden dat de lucht echt lijnrecht door het midden gaat en dat er ook steeds een mengeling gebeurt tussen de lucht aan de buitenkant en die in het midden.

Charel

 

06/10/2013 - 22:23

volgens mij kan je uw kelder probleemloos gebruiken als 'koeling' maar uit ervaring weet ik dat mijn kelder in de zomer soms 'zweet'... dus condens krijgt op de vloer.Nu als je in de winter uw ventilatielucht voorverwarmt in de kelder door de ventilatielucht door uw kelder te jagen, ga je volgens mij toch zeker uw lucht probleemloos evengoed opwarmen dan wat je doet met een canadese put... de voorwaarde is echter volgens mij dat je uw kelderruimte voldoende isoleert van uw bewoonde ruimte... 

In principe zou je kunnen 'dromen van drie statussen'

Winterregime: buitentemp< keldertemp >> lucht komt uit de kelder zuigen.

Zomerregime opwarmmode: onder zonnedak temp > buitentemp >> lucht komt van onder het zonnedak

Zomerregime afkoelmode: binnentemp > 25° en  dan zuig je terug via keldertemp om te koelen, net zoals met een canadese put.

 

 

07/10/2013 - 08:58

Paul,

Het klopt wat je zegt, uw binnenruimte moet ten opzichte van de kelder net zo goed als ten opzichte van buiten geisoleerd zijn.

Ook is het belangrijk dat de scheiding tussen beide (de deur vooral) luchtdicht is.

Bij passief en LEW moet dat en is dat normaal sowieso. Wij gewone woningen of oudere woningen is dat meestal niet.

Als aan beide voorwaarden niet kan worden voldaan hoef je het experiment volgens mij al niet meer uit te voeren.

Als de overdracht via kelder en/of kruipkelder voldoende lukt dan zou ik het verder niet ingewikkelder maken, net zoals bij een AWW (= Canadese put = Provencaalse put) heb je dan in de zomer een licht verkoelend effect en in de winter een licht voorverwarmend effect. Meer moet dat niet zijn.

Charel

19/04/2016 - 19:39

hallo

 

Ik vroeg me af of je het nu geprobeerd hebt om dit te doen via de kelder want ik had hetzefde idee.

zoja werkt het systeem dan of niet?

M.V.G.  Marc

20/04/2016 - 10:23

 

Dag Marc,

 

ik zou het niet doen. De kelder wordt op die manier veel vochtiger. Normaal moet de kelder in de zomer potdicht blijven en in de winter ventileren. Zo krijg je een kurkdroge kelder. Een vochtige kelder weegt in mijn ogen niet op tegen wat verkoeling. Probeer eerder met nachtventilatie of zonnewering koeling te krijgen.

 

Groet

Wouter

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.