kantoorgebouw

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Besten,

Graag jullie mening.
Ik ben ambtenaar bij Vlaamse overheid, op een kleine afdeling met ongeveer 15 collega's. Anderhalf jaar geleden heb ik voor eenieder een stekkerdoos met I/O schakelaar binnen handbereik geplaatst, met wat info over sluimerverbuik, enz. Iedereen gebruikt deze stekkerdoos nu automatisch indien hij zijn computercombinatie (beeldscherm, computerdoos, ev. luidsprekers & printer) uitschakelt, en naar huis of een vergadering gaat. Ik had immers es berekend dat een Vlaams ambtenaar (met al zijn verlofdagen, wettelijke feestdagen, ...) eigenlijk slechts 77,25 volle dagen per jaar werkt, en 287,75 dagen niet achter zijn computercombinatie zit (zie bijlage). Dat maakt dat de computercombinatie 79 % van de tijd in een jaar sluimerverbruik kent.

Wetende dat het sluimerverbruik ongeveer 10 Watt bedraagt per combinatie (afhankelijk van ouderdom apparatuur uiteraard, recentste apparatuur heeft een lager sluimerverbruik), dan besparing van 10 (Watt)* 287,75 (dagen)* 24 (uren)= 69 kWh per persoon, en 69 * 15 (personen)= 1.035 kWh/jaar, of een goede 150 euro: dus alleszins kostenefficiƫnt (want zo'n stekkerdoos kost niet zo veel).
Ik ervaar bovendien dat iedereen bij ons - door dergelijke directe confrontatie met elektriciteitsverbruik - ook veel bewuster omgaat met verlichting, ... (dus: ook secundaire effecten).
We (samen met enkele gelijkgezinden) willen dit nu ook toepassen op collega's van een andere dienst (zo'n 100 man).

Zinvol project of pure nonsens ?
(en weet iemand hoe zo'n stekkerdoos eigenlijk precies wordt genoemd)

Tomas