jonge condensatieketel Atag en zonnepaneel | Ecobouwers.be

U bent hier

jonge condensatieketel Atag en zonnepaneel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

12/02/2010 - 11:17

Ik heb enkele jaren een gloednieuwe Atag aangekocht als centrale-gasverwarmer en warmwaterboilerke ingebouwd.
Nu is men vraag of ik een zonnepaneel voor warmteopslag zomaar aan men installatie extra kan hangen ? De korste weg zou naar de hoogstgelegen radiator kunnen , maar kan dat technisch wel ?
Men helling en zonnestand is negatief op men hellend dak, maar het zou eventueel wel kunnen op een uitkijk platdag. Welke hellingsgraad heb je nodig ? Dat platdak is van houten balken is dat gewichtsbestendig ? Welke extra gewichten worden gezet om dit paneel in evenwicht te houden ?

11 Reacties

Reacties

12/02/2010 - 12:00
wgb

Als er op je dak geen grind ligt is dit een stuk minder bestand om er zware dingen op te zetten. 

12/02/2010 - 13:31

Buiten het feit of de panelen geplaatst kunnen worden op het dak (bij ons hangen ze aan de achtermuur boven het keukenvenster) is de ganse opstelling niet zo "besparend".

Uitleg: je hebt een warmwaterreservoir (= het boilerke) dat in principe steeds zijn minimumtemperatuur moet hebben van iets meer dan 60° (om de legionella bacterie tegen te gaan). Dus of er nu een zonnepaneel bijkomt of niet, die periodes dat je geen warm water verbruikt zal je Atag zijn minimumtemperatuur willen behouden. En dit onafhankelijk of het nu zomer of winter is, dat boilerke is om het zo te zeggen een onafhankelijk systeem dat zijn eigen warmte vraagt.

Als je SWW gaat verbruiken wordt het boilerke geledigd en de verse aanvoer van water zorgt voor een terugval in temperatuur. Hierdoor zal het systeem extra verwarmen om warm water te blijven garanderen.

Het verschil tussen een zonnepaneel met boiler etc. zal zich hier laten voelen:

  • ofwel krijgt het boilerke koel water van de watermaatschappij en moet er (relatief gezien) flink worden bijgewarmd
  • ofwel stroomt er warm water vanuit de zonneboiler naar het Atag-boilerke dewelke dus niet meer hoeft bij te warmen => en dit is de eigenlijke besparing die je gaat verwezenlijken.

Ik heb eenzelfde opstelling maar dan met een mazout combi voor CV en SWW. Ik heb nog gevraagd aan de installateurs van de zonneboiler of er meer rendement uit de zonneboiler kon gehaald worden door het boilerke niet langer op temperatuur te houden. Het probleem dat je dan creëert is er een van waterverspilling.... Het volume aan water in het boilerke is dus niet warm en als je gaat douchen of de afwas doen moet je eerst het koude water uit het boilerke laten doorstromen vooraleer er warm water vanuit de zonneboiler doorstroomt.

Ik heb de zonneboiler toch laten plaatsen met het oog op toekomstige hoop op beschikbaarheid dan gas in de straat zodat er ipv de chauffageketel een goede gasdoorstromer kon komen. Want met een gasdoorstromer voor SWW moet er geen gas gebruikt worden om reeds warm (zonne)water verder te verwarmen. Dat zou dus de meest effectieve besparing zijn (igv. zonneboiler en aardgas).

12/02/2010 - 14:05

nu dat ik mijn eigen antwoord lees had ik destijds best gevraagd of ik niet beter was geweest met een electrisch element in de zonneboiler om deze steeds op temperatuur te houden (indien te weinig zon) en gewoon het boiler gedeelte in de mazout combi niet meer te gebruiken.... dat was wellicht beter geweest... maar binnen korte tijd bouw ik nieuw (type LEW of misschien nog passief) dus gaan we niet meer veel investeren in ons huidige huis.

13/02/2010 - 11:16

bedankt alvast voor de inlichtingen. Een collega van mij heeft een zonne-boiler-installatie van enkele m2 op zijn dak en die zitten in  een soort vacuumbuizen. Als het buiten -2 C is ,heb ik toch nog +12 C° zei hij me ! kan dat nu ? Heeft iemand daar ook ervaring mee ? Zou het kunnen dat via UV straling die buizen zo warm worden en geen afkoeling hebben omdat ze vacuum zijn ?

14/02/2010 - 02:59

Vacuümbuizen werken zo goed bij vorst, omdat ze geen warmte verliezen door convectie (stromende lucht) vanwege dat vacuum. Ze krijgen de warmte door instraling van de zon, en die is niet afhankelijk van de luchttemperatuur. Die straling bestaat niet alleen uit UV, maar ook uit gewoon zichtbaar en IR licht. UV is maar een kleine fractie van het spectrum (gelukkig). Je kunt op een zonnige winterdag prima een hete boiler krijgen, ook als de luchttemperatuur onder nul is. De belangrijkste redenen voor een lagere opbrengst in de winter, vergeleken met de zomer, zijn: bewolking, kortere dagen en lagere zonnestand, waardoor je meer last hebt van beschaduwing of een ongunstige invalshoek. Luchttemperatuur speelt een kleinere rol.

In aanvulling op het antwoord van Kris Vermeulen op de oorspronkelijke vraag: een alternatief is de zonneboiler te laten verwarmen door de CV ketel in tijden zonder zon. De electronica van de zonneboiler kun je zo programmeren dat je op bepaalde tijden gegarandeerd warm water hebt. Energetisch gezien is de oplossing zoals Kris die beschrijft meestal beter.

Wat betreft de andere vragen: een collector op een plat dak weegt tussen de 20 en 30 kg per vierkante meter. Je moet hierbij nog een paar betonblokken van zo'n 20 kilo rekenen om te zorgen dat hij niet wegwaait. De helling: bij een vrij uitzicht is die het best gelijk aan de breedtegraad waarop men woont. Door beschaduwing is de ideale hoek vaak wat kleiner. Het is niet heel kritisch, omdat het grootste gedeelte van het licht dat wij ontvangen diffuus is. Ik heb oplossingen gezien van 0 tot 90 graden.

Disclaimer: ik handel in zonneboilers. ;-) Mijn enthousiasme dateert van vóór ik daarmee begon.

19/02/2010 - 07:59

ivm de vacuumbuizen, dat is dus zeker dat deze ook in de winter bij koude temperatuur en ook weinig direct zonlicht een veel hogere opbrengst hebben dan de vlakke panelen ?

is het dan niet beter om iets meer te investeren in vacuumbuizen en eigenlijk ook de hele winter het SWW te laten verwarmen door de zon ?

19/02/2010 - 08:03

het rendement zal iets hoger zijn, maar verwacht er niet teveel van.

In de winter is de opbrengst toch al laag , of het nu vlak of vacuum is.

 

Als je persé vacuum wilt neem dan van een goedkoop merk zoals rivusol.

Ik zou nooit mijn geld geven aan die dure vacuum van de dure merken, dan liever vlakke plaat van een bekend merk.

19/02/2010 - 11:00

Ik sluit me aan bij waltervaes' commentaar: instraling in de winter is gewoon erg laag. Als je een grotere fractie daarvan pakt is het nog steeds tamelijk weinig. Je moet geen wonderen verwachten.

Wat betreft de dure merken: inderdaad. Er zijn wel verschillen tussen fabrikanten, maar een bekend merk is helemaal geen garantie voor een hogere opbrengst. Vacuüm hoeft niet duur te zijn.

26/02/2010 - 15:38

Bij men atag gasverwarmingsketel waar ik heel tevreden over ben trouwens, zie de afgewerkte componenten insight, dat ziet er netjes uit. Ik sprak over de ingebouwd boilerke dat natuurlijk men badkamerwater op peil houdt, maar dat ik wou by-passen met zo'n vacuum-zonnepaneel.

Nu praktisch is er dat punt dat dit bolerke toch zijn 60 ° wil halen.

Maar kan ik dat vacuum-zonnepaneel niet rechtstreeks op men hoogst gelegen radiator in het gebouw op de 2 de verdieping aansluiten via de warme kant of breng ik dan men hele syteem in problemen ? dan injecteer ik via die radiator toch die warmte al rond en heb deels zonnewarmte. Of zal ik een extra circulatiepompje nodig hebben ? en tweedens wat doe ik s'zomers met die warmte die ik niet gebruik ?

26/02/2010 - 16:53
  • By-passen van het boilertje levert waarschijnlijk niet genoeg vermogen op. Dan moet het water namelijk in real-time verwarmd worden door de collector (en heb je alleen opbrengst tijdens het tappen). Vandaar dat er een boiler moet zijn om dat warme water te bewaren. Een zwart geverfde ton in een hooikist met een glasplaat eroverheen is nog beter dan een vacuümbuiscollector in bypass mode. Rondpompen van het water van het boilertje door de collector kan wel, maar dan moet het buitendeel van het circuit in de winter afgetapt worden om kapotvriezen te voorkomen.
  • Een collector aansluiten op de retourleiding bij de bovenste radiator geeft ondersteuning van de verwarming. Midden op de dag als de zon schijnt en het niet echt nodig is. En ook in de zomer. De werking van de collector is ook minder als de watertemperatuur hoog is. Vandaar dat verwarming door zonnewarmte eigenlijk altijd lage-temperatuurverwarming is.

Is er geen ruimte voor een echt zonneboilervat? Eventueel geïntegreerd met de collector?

04/03/2010 - 22:35

Dag rrheyn,

Op je eventuele zonnepanelen en hun aansluiting wil ik niet reageren daar ik dit niet goed versta.

Doch op de aansluiting van een evenueel zonneboiler op een ATAG Blauwe Engel II met een interne kleine boiler kan ik wel reageren.

Ikzelf heb namelijk dezelfde configuratie en die is reeds operationeel sinds nu bijna 10 jaar (Dec 2000).

Mijn ketel zijn boilertje doet gewoon zijn werk zoals het hoort.  De ketel zorgt er voor dat het water WARM is in dit kleine boilertje.  Met een NTC op deze boiler doet hij de meting.  De boiler heeft een zodanige warmtecapaciteit dat hij zelfs warm water kan maken via doorstroming (24/7). 

Mijn zonneboiler die warm water krijgt via een zonnepaneel (met leegloopsysteem) gaat dit warme water afgeven via een thermostatische kraan die vast ingesteld is op 60graden aan de KOUD-WATER-INGANG van de kleine boiler van deze ATAG ketel.   Mijn zonnewarm water stroomt dus gewoon DOORHEEN deze kleine boiler.

Wanneer het water warm genoeg is (de NTC meet dat) gaat de ketel NIETS doen.  Wanneer het water niet warm genoeg is gaat hij BIJ warmen tot de gewenste temperatuur (60 graden).  Al heb ik maar 15 graden water in de zonneboiler, dan moet de ketel enkel van deze temperatuur starten en verder verwarmen.  Altijd winst.

Zodoende heb ik altijd warm water.  De ketel zorgt hiervoor indien nodig. 

ENKEL : In de WARME periode waarbij ik eigenlijk altijd voldoende warm water heb van de ZON, dan schakel ik de warm-water-productie gewoon AF op de ketel.  Hiervoor is er één knopje met een LEDJE ernaast waarmee dit mogelijk is.  Eén druk op de knop volstaat.  Nu staat mijn ketel in een klein (zolder) kamertje achter de douche (bij de badkamer).  Mijn gezinsleden KENNEN dit principe en ALS er als eens niet voldoende water is (ZEER uitzonderlijk), drukken ze gewoon op het knopje, de ketel springt OP.  Binnen de tijd dat je je kleren uit hebt om te douchen is het water warm en zoveel je maar wil.  Geen enkel probleem.  WEL "moeten" ze dit terug UIT zetten nadien.

Bij mij werkt dit al bijna 10 jaar en volgens mij gewoon perfect.  Heb een ZEER laag verbruik aan GAS.  In de zomer enkel dat wat ik nodig heb om te koken.

Mijn boodschap, daar je dezelfde ATAG ketel hebt : gewoon een zonneboiler installeren WAAR en HOE je kan en deze WARM water laten maken.  Dit WARM water kan je gewoon aansluiten op jou ketel zijn koud water ingang (vergeet niet de thermostatische kraan, max 60 gr).   Verder laat je je installatie zoals ze is.

Hoop dat je hiermee iets kan aanvangen.  SUCCES met je zonnepanelen en, ... ZEKER plaatsen die dingen.

Groeten,  Walter

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.