isoleren van zadeldak | Ecobouwers.be

U bent hier

isoleren van zadeldak

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

17/07/2007 - 12:35

Beste forumleden,

Wij hebben een nieuwbouwwoning en binnenkort ga ik beginnen met de plaatsing van de dakisolatie. Ik heb via onze aannemer goedkoop spijkerflensdekens van rockwool van 15 cm dikte kunnen kopen. Aangezien de kepers 21 cm diep zijn, had ik gedacht om nog rotswol bij te kopen van +- 5 cm dikte, uiteraard zonder dampscherm, zodat ik de volle diepte kan opvullen met isolatie. Onze aannemer raadt dit echte af, volgens hem moet er een luchtspouw van ongeveer 5 cm worden voorzien om schimmelvorming te voorkomen.

Klopt dit ?

het onderdak is zo'n zwarte folie die op het dak werd opgespannen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg.
Tom

10 Reacties

Reacties

18/07/2007 - 04:40
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Koop rockwol of glaswol van 6cm dik en plaats die tot TEGEN het onderdak. Dit hoort zo, uw aannemer dient wat beter z'n les te leren. Groeten, Jan

18/07/2007 - 07:18

Het dampscherm moet altijd langs de warmste kant van de isolatie!
Als ik jouw uitleg goed versta ga je hier de omgekeerde situatie bekomen door plaatsing tegen die onderdakfolie en riskeer je dus vochtophoping in je isolatie.

Volgens mij moet/kan je langs die onderzijde nog 6 cm aanbrengen MET dampscherm (aluminiumfolie op de glaswol) LANGS DE BINNENZIJDE van het gebouw.
(Sorry voor het onbeleefde hoofdlettergebruik maar ik krijg de tekst niet vet gedrukt.)

Trek eventueel digitale foto's van de toestand en mail die eventueel door naar de leveranciers van glaswol of rotswol (Kemisol, Rockwol, Isover... en vele anderen).
Vraag hun technische raad, maar ik denk dat ze hetzelfde zullen aanbevelen.

18/07/2007 - 11:38

Je mag altijd bij mij komen zien:
1) onderdak is in celit 3cm met tong en groef (waterdicht, maar ook winddicht, en isolerend is in feite samengeprst afvalkarton (zoals eierschaaltjes maar dus dikker) waar bitumen inzit voor waterdichting:
is nodig, want bij nacht-afkoeling van een dak in de zomer vormt er zich condensvocht aan de onderkant van de pannen. Zwarte folie die jij hebt: is die luchtdoorlatend? indien niet, dan heb je later een probleem met de verluchting.
2) dampscherm aan de binnenkant: nodig als evenwicht tegenover dampscherm aan de buitenkant: zo kan het gebinte niet vochtig worden (schimmel in hout) deed ik met pro-klima. Zeer sterk, luchtdoorlatend maar damp-dicht.
Een spouw helpt niet tegen vocht in je dakgebinte: door te leven en te koken is er véél vocht binnen de woning, en dat vocht mag niet in je dakgebinte komen: het wordt door die zwarte folie tegengehouden, het moet ook "onder" het gebinte tegengehouden worden.
3) isofloc (gemalen papiervlokken, met zouten bewerkt tegen schimmel en brandvertragend). dit heb ik niet zelf geplaatst maar laten plaatsen = gebeurt met omgekeerde stofzuiger: maakt in de kamion de zak isofloc leeg, die wordt ingespoten in het dak.
Resultaat: zeer koel in de zomer, warm in de winter. Ik stook 2-3 maand in de winter, meer niet.
Dus: ik heb géén passief huis, maar 'bijna'. Alleen door het goed isoleren van mijn huis (niet alleen dak: ook muren en vloer).
Mijn huis is van 1960, en renovatie is van 2003.
Sindsdien heb ik geen centrale verwarming meer. Alleen één kachel. Kan wel in putteke winter bij hoge vrieskou binnentemperatuur halen van 26°C als het moet. Huis heeft vloer-oppervlakte van 10x17m - gelijkvloers + 2 verdiepen (erg groot). Mijn verwarmingskoten: 0 Met isolatie moet je altijd opletten voor vocht en verluchting: Dus alles moet dampdicht zijn, maar luchtdoorlatend (=ademend). Die isofloc vult "alle" gaatjes tussen de gebinten, zodat er echt een sterke isolering is. Met flensdekens is de isolering niet zo sterk.

Let op met rotswol: het stof van rotswol is 2 micron. Dat blijft in je longen hangen, en gaat er niet meer uit (zelfde als mijnwerkers die in de mijn zaten: later kan je last krijgen met je longen. Daarom dat er papier rond is: is wettelijk verplicht.Maar....later laat dat papier los (vocht, scheuren, afbraak...) Andere mogelijkheid is rotswoldekens (zijn bewerkt met een produkt waardoor alles aan elkaar plakt. Stof is dan 40 micron, dat is dus groter en dat kunnen je longen uithoesten.

18/07/2007 - 12:25

Rudi,

ik denk dat je het inderdaad verkeerd begrijpt. Het onderdak is dampdoorlatend. Hiertegen zou ik eerst een 5 à 6 cm rotwsolisolatie steken (zonder dampscherm) en daarvoor komt dan een spijkerflensdeken die ik vastniet tegen de kepers en dus met de folie aan de warme kant.

Ik had al op de website van rockwool gelezen dat indien je een dampopen onderdak hebt, je de hele beschikbare diepte kan volsteken met isolatie, maar doordat de aannemer dit afraadde, begin je toch te twijfelen hé.

Ik zal hem inderdaad straks eens aan zijn oren trekken.

Nogmaals dank voor de reacties.

mvg
TOm

21/07/2007 - 03:23

Ik heb al veel reakties geplaatst, en uiteindelijk..
Kom ik meestal tot dezelfde conclusie:
WAAROM wordt hier een vraag gesteld? En WAAROM komt enkel de aannemer (soms) ter sprake?
HEB JE DAN GEEN ARCHITECT?
Misschien is deze vraag cru, maar je schrijft 100% duidelijk: "nieuwbouwwoning".........

22/07/2007 - 22:57

ga eens kijken op de site van aluthermo,is makkelijk,is dun en zeer goed product

23/07/2007 - 09:51

Gregory, astemblief hé ! Zelfs het WTCB heeft deze dunne reflecterende isolatiematerialen afgeraden. En ook Test-Aankoop is van mening dat het hier om veel te dure slechtwerkende rommel gaat. Overigens is dit product al uitvoerig aan bod gekomen op dit forum, even de zoekfuncie gebruiken en je vindt alle voor en tegens.

Het is dus alleen maar een "zeer goed product" voor het vullen van de zakken van de fabrikant.

Wout

23/07/2007 - 12:20

Herwig,

De bedoeling was dat ik deze vraag aan mijn architekt zou stellen, maar gezien het bouwverlof en omdat ik nogal een ongeduldige ben, ineens maar het forum geraadpleegd.

Vandaar.

Groetjes

Tom

25/11/2008 - 21:49
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

amai, en maar zeiken ... tijd teveel?

10/03/2012 - 23:34

ja maar dan hebben we het over wc's en dat is deze topic niet... bon, laat dan een luchtspouw van 2 cm, zou ik zeggen.... dit zal nooit niet slecht zijn, maar zonder luchtspouw zal het ook wel lukken en wordt ook vaak gedaan, geen probleem in beide gevallen.. als je een goed binnendak met waterdichte en dampdoorlatende buitenfolie hebt, is er voglens mij sowieso GEEN probleem in beide gevallen ivm schimmels !  Het probleem in mijn huis is echter van een grotere orde denk ik : ik heb geen binnendak : wat nu ?  Na veel vijfen en zessen (of gezeik zoals de vorige persoon dit noemt), lijkt het best om - in het geval ik geen binnendak wens te plaatsen  - gewoon glaswol zonder  buitenste folie (die normaal langs binnen geplaatst zou worden),  te combineren met enkel  een dampscherm vanbinnen + eventueel om bepaalde tijd mijn dakpannen vastschroeven.  Waarom geen onderdak, omdat ingeval van condens, dit beperkt wordt opgenomen door de isolatie, en zich niet cummuleer onderaan het zadeldak door afloop op deze buitenste folie.  het verlies aan isolatie door gebrek aan binnendak neem ik er dan maar bij... Zie ik het goed ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.