Isoleren van een kelder | Ecobouwers.be

U bent hier

Isoleren van een kelder

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

19/12/2006 - 21:25

L.s,

Ik ga binnenkort een nieuw huis bouwen met een kelder
onder het gehele huis. De bedoeling is dat we in deze kelder leefruimten maken. Heeft iemand ervaring met het isoleren van zo'n kelder. Er doen zich verschillende, elkaar tegensprekende aanbevelingen de ronde.
Bij voorbaat dank, Jac

10 Reacties

Reacties

20/12/2006 - 21:56

Ik heb (nog) geen ervaring met isoleren van een kelder maar heb wel dezelfde plannen als jij. We hebben net een bouwgrond aangekocht die 2 meter boven het straatoppervlak ligt. Hierdoor is de bouwhoogte beperkt tot 4,5 meter (tot de dakgoot) met een maximale hoogte tot de nok op 9,5 meter.
Het idee is om een volwaardige verdieping gedeeltelijk ondergronds te bouwen. Daglicht komt dan van bandramen van 40 á 50 cm bovenin de buitenmuren langs oost, zuid en west, bijna de helft van de omtrek.

Ik heb nog veel vragen over zowel de constructie van zo'n kelder als de isolatie ervan. Mijn huidig idee daarover is een waterdichte betonnen kuip, geplaatst met prefabelementen waartussen beton wordt gegoten. Dit systeem wordt blijkbaar gebruikt voor ondergrondse parking van flatgebouwen. Dit zou al een beperkte isolatie bieden omwille van de luchtbellen in het ingegoten beton. De rest van de isolatie wordt dan geplaatst langs de binnenkant.

Denken jullie dat het mogelijk is om een buitenterras te maken boven een deel van die kelder. Dat deel wordt dan wel een plat dak, met een aanzienlijk dikkere opbouw. Ook vraag ik mij af of een garage in die kelder, natuurlijk buiten de isolatieschil, wel een goed idee is.

Groeten
Bart

26/12/2006 - 22:18

Beste,

Mijn vrouw en ik bouwen momenteel een huis waarbij zich in de kelder een deel van onze praktijk bevindt. Aangezien het grondwater zich op 12 m bevindt is de kelder opgebouwd uit een dubbele muur van gewone betonblokken: totaalbreedte muur = 30cm. Aan de buitenkant gaan we 10cm styrofoam roofmate (omwille van de hogere drukvastheid - maar wallmate kan evenzeer) plaatsen om de kelder te isoleren. Op de website van dow vind je info.http://www.dow.com/styrofoam/europe/be/bd/app/muren/kelderisolatie.htm.
In oostenrijk en canada is dit dagelijkse kost. Mijn broer is energie-ingenieur en heeft alles voor me berekent.

groeten,

Steven C.

27/12/2006 - 09:57

Jac, Bart,
De grootste problemen bij ondergrondse ruimten is het waterdicht opbouwen van deze,of het nu een gewoon kelderdje is of een parking of woonruimten.Ik weet meerdere grote ondergrondse garages waar men continu moet pompen om de boel droog te houden,deze zijn gebouwd zoals Bart hierboven vermeld.

Ik heb zelf een ondergronde kelderruimte van 160 m2 waar reeds 40 jaar nog nooit een waterprobleem is geweest, en waar de waterdruk zeer groot is,zonder speciale technieken of dichtingen,de ondergronse buitenmuren(36cm volsteense boerkes) zijn zelfs langs buiten gewoon gekaleid zonder verdere behandeling, binnezijde gewoon gekalkt.
De grootste fouten worden gemaakt bij het gieten van de onderste betonplaat.
Ik heb de onderste betonplaat 14m/16m conisch laten uitgraven/gieten en trillen(onder persoonlijk toezicht,want voor zoiets vertrouw ik niemand),dwz dikte betonplaat in het midden 25cm dik onderkant conisch naar de zijkanten 15cm dik (dikte is natuurlijk afhankelijk van de constructie die erop moet komen,oorspronkelijk moest de plaat overal 15cm zijn).
Op deze simpele manier word al het water onder het gebouw naar de buitenzijde van het gebouw gedrukt.
Al degenen die ik heb aangeraden het op deze manier te doen hebben nog nooit last gehad met wateroverlast,en zeker wanneer je extra isolatie aanbrengt,waarbij de 1ste vereiste is dat deze droog bijft.
De meeste vloerplaten worden nu gewoon zomaar gegoten met het gevolg dat de meesten hol liggen waarbij de waterdruk langs onder alsmaar groter word met als gevolg dat men speciale dure dichtingstechnieken moet toepassen om deze waterdicht te maken,waar men dan meestal nog maar 10 jaar garantie geeft,wat is 10 jaar op de totale levensduur van een gebouw.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Francois

14/05/2010 - 13:26

Francois,

 

Het is niet zo dat het water naar de buitenkanten zal gedrukt worden, de waterdruk is verticaal.

Of de betonplaat nu vlak, hol of conisch is, de druk van het water op de betonplaat zal in alle gevallen dezelfde zijn.

De tip die je hier geeft maakt dus geen enkel verschil uit naar waterdichtheid...

Wat wel zo is is dat wanneer er waterdruk op de betonplaat komt die de neiging zal hebben de betonplaat naar omhoog te drukken en de kans dat een betonplaat zou scheuren in het midden is groter omdat op de buitenkanten van de plaat de keldermuren (fundering) meer tegendruk bieden. Om die reden dienen de wapingsnetten ook niet op de bodem van de betonplaat te liggen maar meer naar de oppervlakte van de betonplaat. Rek versus druk. 

Het is een factor in sterkte, maar de sterkte van de betonplaat wordt echter meer bepaald door de plaatsing van de wapeningsnetten dan door de vorm van de betonplaat.

Indien je isolatie onder de vloerplaat zou plaatsen dan dient deze in elk geval vlak mogelijk te zijn.

 

Mvg,

 

Philip

 

27/12/2006 - 10:37

Enige toelichting bij mijn voorgaande ivm. conische vloerplaat.
Deze bouwtechniek werd in het verleden reeds honderderde jaren toegepast door onze voorouders,maar dan met aangestampte klei/leem,deze heb ik ontdekt door bestudering naar het hoe en waarom van vroegere bouwtechnieken waarbij men feitelijk meer kon met simpele toepassingen dan nu met alle moderne machines en materialen.

mvg,
Francois

08/01/2007 - 22:30

L.S.

thermisch isolatie-materiaal, onder en buitenom de
kelderwand bij een grondwaterstand van 1.20 onder maaiveld,
dus 2/3 deel van kelder in het grondwater
Als water toetreedt tot de isolator daalt de isolatiewaarde.
Bovendien komt er een vloerverwarming-systeem in de kelder.
Welke isolator dienen we in dit geval te gebruiken.

joost

09/01/2007 - 06:51

Joost,
mijn inziens PU, heb vorig jaar een indoor zwembad gezien dat vergroot werd,was 15jaar oud,nu kwam er een gedeelte ook buiten in een wegschuifbare overdekking,PU isolatie was nog als nieuw.

mvg,
Francois

09/01/2007 - 15:04
ben

Beste,

de vertegenwoordigers van recticel (PUR-isolatie) raden het af om PUR "bloot" te gebruiken onder de grond, vanwege aantasting door stoffen in de grond. Men raadde mij aan een dichtingsmembraan rondom de isolatie te plaatsen.

Uiteindelijk heb ik mijn kelder geïsoleerd met XPS-platen, gelijmd op de gegoten betonnen kelderwand met Filclay (lijm + beschermingsmiddel voor funderingen). Deze tast de XPS ook niet aan wat andere lijmen wel kunnen doen.

Qua isolatie in grondwater: het beste, maar ook het duurste is cellenglas (foamglas), onrotbaar en waterbestendig. Nadeel is dat je voor hetzelfde geld 2x zoveel XPS-isolatie steekt, in principe ook waterbestendig, zeker wanneer je een dichtingsmembraan errond aanbrengt.

mvg
ben

25/03/2007 - 21:41
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hoi,

Ik heb gehoord dat het nu heel druk is bij Dow en de prijzen hoog.
Wij hebben net een kerk gerenoveerd en daar is gekozen voor Jackodur XPS-plaat.

Groet Bob

25/03/2007 - 22:07

Hoi Jac,

Wij gaan dadelijk ook verbouwen/het huis uitbreiden.
Een deel komt ondergronds, slaapkamer/badkamer.
Ik wil heel de kelder langs buiten isoleren dus ook onder de vloerplaat. De opbouw zal houtskelet op een uitkragende beganegrondvloer/breedplaat worden dus niet zo zwaar.
De betonnen kuip verdeelt de belasting zeer gelijkmatig daardoor is isoleren onder de plaat mogelijk en krijg ik geen koudebruggen.

Ik had ook al Jackodur gevonden: http://www.nebiprofa.nl/pdf/productblad_jackodur.pdf

De CFR 35-500 lijkt mij geschikt. Lange termijn druksterkte is maatgevend. Neemt ook bijna geen water op.

Ik wil de kelder laten gieten zowel vloeren als wanden.
Ik heb een gemetselde kelder en zodra het grondwater een beetje hoog staat, zoals nu, heb ik prijs.

Je moet trouwens niet alleen naar grondwaterstand kijken, bij sterk leemhoudende gronden kan regenwater ook opdrijven en waterbelasting geven tegen de kelder.

Ik werk in Nederland in de bouw en metselen van kelders wordt daar nooit gedaan.

Ik ben zelf nu een beetje aan het puzzelen aan het afvoeren/oppompen van vuil en toiletwater.

Groet Hans

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.