Isoleren en verwarmen van een vrijstaande garage | Ecobouwers.be

U bent hier

Isoleren en verwarmen van een vrijstaande garage

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

28/06/2011 - 14:29

Wij zijn van plan onze vrijstaande garage van 8 op 3.5 meter binnenkort te renoveren tot een schoonheidssalon.
Voorlopig heeft deze 2 buitenmuren en grenst hij aan de achterzijde en één zijkant tegen de garage van de buren.
Binnenafmetingen : 3,20m op 7,50m en 2,40m hoogte ongeveer een 24m² of een 57 kub
Afstand tussen de garage en CV is ongeveer een dikke 10 meter.

De bedoeling is deze ruimte langs de binnenzijde te isoleren en af te werken met gyproc.
Het plat dak wordt ook volledig gerenoveerd (hout), er komen nieuwe bruggen+osb+isolatie+epdm

Nu de vragen:

Hoe zou ik de garage verwarmen?
- Een leiding leggen van onze CV (vitodens 300+boiler) naar de garage, ongeveer 10 meter via wachtbuis in de grond kan, maar denk dat er teveel verlies is van warmte + hoe krijg ik dit juist ingesteld...
- Elektrisch verwarmen en/of een boiler op elek. is eenvoudig en goedkoop, maar verbruik is hoog
- Een doorstromer/gasketel en moet ik nog een gasleiding door wachtbuis steken. Is ook duur + ruimte is klein
- Pelletkachel??
- Lucht-lucht warmtepomp, lijkt voorlopig de meest ideale oplossing + voordeel van airco in de zomer (niet onbelangrijk!)

Op welke manier voorzien ik een kleine hoeveelheid sanitair warm water
- Een leiding van CV naar garage. Eveneens veel verlies van warmte en water
- Keukenboiler van 10 liter, verbruikt wel wat maar heeft comfort, asap warm water en ideale hoeveelheid, dus krijgt voorlopig de voorkeur

Welke isolatie zou ik steken?
- Muren pur/pir of rotswol? wil muren max 10 cm verdikken
- Dak pur/pir van 10-15 cm
- vloerisolatie? er is reeds betondek

Klimaat is belangrijk voor de vrouwtjes, dus comfort moet er zijn, maar de ruimte is klein.

Ik hoor graag jullie mening!

29 Reacties

Reacties

28/06/2011 - 22:07

De ruimte is klein, wordt beperkt gebruikt (werkruimte) en de inertie van het gebouw is minimaal door de binnenisolatie. Daarom zou ik kiezen voor elektrische verwarming en dan de ruimte tussen de dakbalken volstoppen met zware isolatie tegen warmtedoorslag in zomer en warmteverlies in winter. Zonder die extra dakisolatie zul je zeker moeten koelen in de zomer. Vandaag ben ik nog in een woonruimte onder een plat dak geweest met de ruimte tussen de balken opgevuld met 16cm Pavaflex (afgewerkt met Intello+ en Gyproc). Ondanks de felle zonnewarmte van vandaag was het aangenaam koel in de ruimte.

01/07/2011 - 10:06

Dus met bv pur-platen van 8 cm op het dak komt het niet goed? Want dit wordt door de meeste dakdekkers aangeraden.

Verder kan ik 2 van de 4 buitenmuren langs buiten isoleren en de ander twee, grenzend aan garages (dus temperatuurschommelingen zullen wel meevallen), aan de binnenzijde? Zijn er wel meer koude bruggen...

Ik vermoed dat er niet veel luchtspouw zal zijn dus reken hier niet op.

En zonder airco kan ik niet riskeren, klimaat in zo een zaak is uiterst belangrijk!

03/07/2011 - 13:17

Als het binnenklimaat zo belangrijk is dan zou ik niet te veel waarde hechten aan het advies van dakdekkers. Maar ik begrijp dat je je keuze (voor verwarming/koeling met airco) al gemaakt hebt en slechts bevestiging zoekt. Ik denk dat deze site niet de meest aangewezen plaats is om die te krijgen.

 

03/07/2011 - 16:53

Je binnenklimaat kan je eigenlijk moelijk met de natte vinger voorspellen, laat staan dat je kant en klare oplossingen kan krijgen.

 

Gaat dat salon veel gebruikt worden ? Hoe ziet het met de interne lasten ? Licht ? Toestellen ?

Ga je dan in je voormalige garage een venster plaatsen ? Ik hoop van wel :)  Orientatie en grootte van dat venster  ? Zonwering ?

En hoe ga je ventileren ?

Staat dat dak volop in de zon ? Of is er beschaduwing van naburige gebouwn?

Dat zijn de zaken die je binnentemperatuur gaan bepalen.

 

Geert

03/07/2011 - 20:41

@ Ingir:

Indien er alternatieven zijn die voor hetzelfde budget en gebruiksgemak het nodige comfort kunnen leveren ben ik geïnteresseerd, maar mijn kennis is te beperkt, daarom dat ik hier deze vragen stel.

@ Geert :

Thx voor je duidelijke vraag

Het salon zal 3-5 dagen per week gebruikt worden. Dit kan gewoon tijdens kantooruren zijn of in verschillende blokken tot zelfs 21u.

Pand heeft buitenmuur aan Noord en West,

Voordeur (glas) + venster aan Noord, geen zonnewering

Venster aan west, vermoedelijk melkglas dus geen zonnewering

Ventilatie via de ramen + afzuiging op toilet

Geen dakvensters

Er komen een 6-tal ledspots +  indirecte ledverlichting, qua verbruik niet veel

Dak staat vollop in de zon, geen schaduw 

04/07/2011 - 10:13

Als je interne lasten en zonlasten inderdaad beperkt kunnen worden, zal je comfort wel meevallen. Zeker indien die betonvloer niet geisoleerd wordt.

In de winter zit je wel met een relatief grote koude oppervlakte.

 

De discussie tussen PUR of cellullose is een discussie over het geslacht der engelen in dit geval.

Als je je dak niet isoleert, zal het binnen tot 30° worden. Isoleren met Pur verbetert dit tot een max van 24-25°C.

Cellulose zal dat nog iets verbeteren, maar het verschil zal niet zo groot zijn (0.5 à 1°C).

 

mvg,

Geert

04/07/2011 - 08:33

Zolf, als het dak toch wordt gerenoveerd, laat dan onmiddellijk voorzien voor cellulose isolatie. Dit is waarschijnlijk een (iets) goedkopere oplossing dan pavatherm en minstens zo doeltreffend om de zomerhitte te blokkeren.

Houtachtige natuurlijke isolatie, pavatherm (houtvezelplaten) en cellulose (versnipperd krantenpapier), hebben als eigenschap dat ze de warmte zelf kunnen bufferen voor langere tijd dus de hitte van de zomerzon op je dak zal pas langzaam erdoor komen. Dat noemen ze de fase verschuiving van de warmte.

Ga wel voor een deftige dikte.....

PUR platen hebbeen die  fase verschuiving niet, alsook rotswol en glaswol niet. Maw. met die isolatiematerialen ga je in de zomer veel sneller de warmte door je dak voelen komen.

 

Het inblazen van cellulose zal, gerekend met 6% BTW (waarschijnlijk het geval bij jou) en geplaatst door erkend aannemer, qua prijs in de buurt liggen van glaswol of rotswol (wellicht zelfs nog moest je die laatsten zelf plaatsen).

04/07/2011 - 09:09

Ik weet dat cellulose-isolatie goedkoper is dan Pavaflex, maar bij kleinere werken zoals deze garage zou Pavaflex toch goedkoper kunnen uitpakken als die zelf geplaatst wordt. Kwestie van offertes aanvragen.

 

 

04/07/2011 - 10:59

Ik zou dan moeten isoleren tussen de bruggen. heb ongeveer 27m² nodig en kan tot 160mm dik isoleren. lijkt me voldoende.

Hoe zit het dan met de opbouw? Gyproc-dampscherm-pavaflex+bruggen-osb-epdm??

Als ik de gyproc aan de bruggen wil vastmaken zal ik het damscherm op verschillende plaatsen moeten doorprikken. Hoe gaat dit praktisch?

Deze manier van werken heb ik nog niet bij stilgestaan.

 

BTW, nog iemand snel een idee van de prijs van pavaflex voor 160mm per m²??

04/07/2011 - 12:41

De juiste opbouw is:

- Pavaflex 16cm tussen de balken (5-10 mm breder afzagen dan ruimte tussen de balken voor goede klemming)

- Intello+ dampscherm plaatsen

- rachels 22x50 hoh 300mm (beperkt het perforeren van het dampscherm)

- elektrabuizen en centraaldozen tussen de rachels

- Gyproc plaatsen op de rachels

09/07/2011 - 08:50

OPGELET: geen dampscherm, wel een dampREM!!

04/07/2011 - 12:14

Zolf,

 

Bespaar zeker nier op isolatie.

16 cm is voor een dak niet erg veel!

 

Je kan ook sedum op het dak leggen (groendak) ... op voorwaarde dat de constructie dat (beetje) extra gewicht kan dragen natuurlijk.

Voordeel hiervan is dat het in de zomer de dakbedekking geen 75 maar slechts 25 graden warm wordt.

Je kan ook een laagje witte keien hiervoor gebruiken. (dit verlengt bovendien de levensduur van je dakbedekking aanzienlijk!

 

Voor een groendak kan je subsidie krijgen (afhankelijk van waar je woont)

 

Dirk

04/07/2011 - 21:10

dakconstructie is volledig uit hout, dus denk niet stevig genoeg.

het regenwater loopt naar regenwaterput die ook gebruikt wordt voor de was, dus (heb ik vernomen) best geen keien ed. gebruiken.

08/07/2011 - 08:52

Voor het sanitair warm water ben ik er nog niet uit. We hebben enkel een keer of 3-4 per dag een wasbak (5 L?) met warm water nodig.

Afstand is 15 meter, waarvan 10 meter in de grond. Te veel verliezen van warmte en vooral water.

De garage heeft enkel stroom, geen gas.

Dan denk ik aan :

- een keukenboiler van 10 liter ; verbruik ligt hoog, maar geen verliezen en maximaal comfort.

- een elektrische geiser ; debiet is niet belangrijk, verbruikt enkel bij afname maar hoeveel weet ik niet.

Kent iemand hier meer van?

 nooit electrisch verwarmen: dat is het duurste en minst ecologische van alle.
Als doorverbinden met de c.v-ketel niet haalbaar is, dan kan je een lucht/lucht-warmtepomp nemen, die zijn tegenwoordig niet duur (zie Bricoplanit of makro), en dan gaat je electriekverbruik toch een derde zijn van een electrisch verwarmingselement. En het ding kan je 's zomers eventueel nog als airco gebruiken ook!

08/07/2011 - 20:54

Nooit elektrisch verwarmen is wel erg sterk gesteld. Elektrisch verwarmen kan wel degelijk goedkoop zijn:

- kleine ruimte

- beperkte gebruiksuren

- weinig inertie

- goede thermische isolatie / kierdichting

De aanschaf-/installatiekosten zijn extreem laag, het verbruik blijft laag als voldaan wordt aan bovenstaande punten. 

 

Hetzelfde geldt voor SWW, als er alleen warm water nodig is om wat koffiekopjes af te spoelen en de handen te wassen dat ben je zeker het goedkoopst uit met een elektrische doorstromer, goedkoop in aanschaf en laag verbruik door beperkt gebruik.

 

Dat een airco naast verwarmen ook kan koelen (!!) is uiteraard erg mooi maar ook erg overbodig. Een schoonheidssalon heeft geen bijzonder hoge interne warmtelast zodat koeling in principe overbodig is zolang goede zonwering is voorzien. Een advies om een airco te nemen lijkt mij dan ook niet doordacht.

08/07/2011 - 12:55

 Zolf heeft het over zijn warm water maken, met een lucht/lucht wp kan je dat niet. Met een lucht/water eventueel wel maar dat is al een stuk duurder dan een gewone lucht/lucht wp.

09/07/2011 - 11:50

Is idd voor SWW. Denk dat hier een elektrische doorstroomer de beste keus zou zijn. Iets met een laag debiet zodat verbruik ook meevalt.

Heb hetvolgende gevonden : Clage MDH3, denk dat dit perfect is. Debiet is 2L en verbruik 3,5 kW

http://www.clage.nl/data/downloads/Productinformatie/PI_MDH-NL.pdf

Ivm de WP Lucht-Lucht ga ik bovenstaande adviezen gebruiken. Maar krijg de wederhelft niet overtuigd om zonder koeling iets te nemen.

Ik gisteren trouwens 1ste offerte ontvangen :

Een daikin inverter WP, buitengroep multi 2MXS25J met 2 binnentoestellen FTXS25J

Totale verwarming 6kW COP 4,25

excl. BTW voor 2.807 Euro.

Had niet verwacht dat dit zo duur zou zijn, is dit een goed voorstel?? Alternatieven?

Waarom daikin; had gelezen dat hun kwaliteit en COP van de betere zou zijn

10/07/2011 - 10:24

Een airco met 6kW verwarmingsvermogen is nogal veel voor een ruimte van 27 m², met zo'n vermogen kun je een volledig passiefhuis verwarmen. Bij 'normale' isolatie zou je hier toekunnen met 3,5 kW en met goede isolatie 1,5-2kW.  En met dat vermogen zit je eerder op € 1.500... nog een flink bedrag maar dan heb je wel de koeling die je niet nodig hebt.

09/07/2011 - 12:04

 Vermits er geen gas is zal een elektrische waterverwarming de beste oplossing zijn denk ik voor uw toepassing. Als je genoeg denk te hebben met 2,5l/m warm water (wastafel is dat wel ok denk ik) is een doorstromertje op elektriciteit mss nog niet zo slecht.

 

Wat betreft die airco van Daikin is dat geplaatst door een installateur? 

10/07/2011 - 10:37

Is idd door een installateur geplaatst. Nu het is mijn eerste en enigste offerte. Denk dat ik nog wat moet verder shoppen hiervoor.

Vermogen leek me ook aan de hoge kant, maar denk niet dat ze veel lager kunnen als er koeling bij moet. Ga me proberen er wat in te verdiepen...

10/07/2011 - 11:58

In plaats van ruim € 3.000 te investeren in installatietechniek zou je dat bedrag ook kunnen gebruiken om de garage deftig te isoleren zodat de warmtevraag in de winter minimaal is en de koelingsbehoefte nihil. Volgens mij verbruik je zo minder elektriciteit voor verwarming/koeling.

10/07/2011 - 21:59

@ Ingir.

Aan de buitenzijde isoleren is maar langs 2 zijden mogelijk, dus zit met 2 grote koudebruggen.

Langs binnen isoleren is goed mogelijk, maar ruimte is beperkt. Kan maximaal 5 cm dik isolatie gebruiken, kan hier niet buiten.

Is deze dikte voldoende om de warmtepieken buiten te houden?

Btw, bedankt allen om hier in mee te denken...

29/07/2011 - 16:29

Er heeft me iemand duidelijk gemaakt dat ik ook gewoon een jaartje kan wachten, de garage elektrische te verwarmen en dan mijn conclusies trekken.

De kostprijs van de aankoop van de verwarming als een jaar verbruik is dan het enige 'risico'. Maar dan weet ik onmiddellijk als mijn isolatie voldoende is.

Nu nog uitzoeken op welke manier ik elektrisch moet verwarmen.

Ik kan een WP lucht-lucht nemen die enkel verwarmt, is nog redelijk prijzig, minder verbruik, maar risico is groter als ik dan toch een koeling nodig heb.

Een accumulator, is iets wat jullie niet graag horen, maar goedkoop in aankoop (kan zelfs 2dehands)

Ik moet enkel voorzien dat ik toekomstgericht nog aanpassingen kan uitvoeren.

Wat denken jullie?

30/07/2011 - 14:29

De kans dat een accumulator in jullie geval voordeliger uitkomt is klein: het gebruik van de ruimte is onregelmatig en de thermische massa klein.

De accumulator zal vooral warmte afgeven op momenten dat de ruimte niet gebruikt wordt. De besparing door een goedkoper tarief zal niet opwegen tegen het meerverbruik in kWhs.

Ik zou in de eerste plaats wat meer investeren in isolatie. Je hebt maar 5 cm plaats voor de muren als ik het goed begrijp. Er bestaan speciale dure meerlagenmaterialen waarvan de fabrikanten beweren dat die een stuk beter isoleren dan bvb PUR. 't Kan interessant zijn om eens te informeren. Een paar keer duurder dan 5 cm PUR voor die kleine ruimte zal nog niet zeer veel kosten.

Voor de koeling zou het eventueel ook mogelijk zijn om je vloer te isoleren en de typische vloerverwarmingsbuizen te leggen. In je tuin graaf je dan de typische aardwarmtewisselaar in, en je installeert gewoon een klein pompje dat het koude water quasi-continu laat circuleren in de zomer. Als je goed geïsoleerd hebt en een goede zonnewering hebt, dan zou er in de tuin niet zo veel gegraven moeten worden denk ik.

Als je denkt aan starten met puur elektrische dagtarief verwarming, om die later te vervangen door een WP, dan kun je een design radiator kopen die ondergedimensioneerd is. Als het nodig is, kun je er altijd nog een oud elektrisch vuurtje bij zetten. Als je dan een WP koopt, kan je die mogelijks kleiner en goedkoper nemen. Als het echt koud is gebruik je dan de WP en de elektrische radiator. De lucht/lucht WP zal dan toch puur elektrisch werken als vorstbeveiliging. Als de vorstbeveiliging niet nodig is, zal de radiator ook niet nodig zijn.

Mvg,
Jurgen

30/07/2011 - 15:25

Die meerlagenisolatie ken ik niet, zal dit even opzoeken.

Koeling mbv vloerverwarmingsbuizen en aardwarmtewisselaar is niet mogelijk. Tuin is maar 65m² en grasmatten zijn enkele maanden geleden geplaatst...

Als ik elektrische radiatoren 2dehands opzoek zit ik voor 2000W aan prijzen van 20-40 euro/st. Dat valt goed mee (wel geen design), verbruik kan ik niet inschatten. Dus denk idd hier mee te starten en zien waar het verbruik ons brengt.

03/08/2011 - 14:48

die electrische radiatoren zijn heel gemakkelijk inschatbaar betreffende kosten: aan 2000W een uurtje laten branden op max. geeft dus 2 kWh verbruik.

Je kan dus al eens proberen inschatten als je zou rekenen aan elke dag 4 uur zou branden... Je moet dan alleen welke welke dagen.

 

Heel belangrijk om te beseffen: hoe beter je het gebouwtje isoleert en ook luchtdicht afwerkt, des te effectiever zal 1 radiator warmte geven. Ik bedoel eerder: hoe warmer je het krijgt met 1 radiator. Stel je voor dat je het niet met 1 radiator niet getrokken krijgt en er twee nodig hebt.

Of nog erger, door te weinig isolatie en slechte luchtdichting krijg je het gewoon niet opgewarmd omdat de warmte te snel verloren gaat.

 

Er zit ook nog een nadeel aan een electrische radiator: stofschroei. Door de hoge temperatuur kan het stof op het electrisch element gaan schroeien en dat ruikt zo'n beetje verbrand.

 

Je kan misschien ook eens kijken naar een electrische olieradiator: daar komt de warmte veel geleidelijker op gang en dat ding geeft ook niet zo'n hevige hitte af waardoor er ook geen stofschroei is.

21/12/2011 - 19:54

Benieuwd naar welke verwarming je uiteindelijk gekozen hebt.

22/12/2011 - 20:47

Hi Ingir,

Project is nog steeds in opbouw. Bovenstaande plannen zijn veranderd.

Ipv renovatie gaan we van nul beginnen, dus volledig iets nieuws optrekken.

Ben nu aan het bekijken als het houtskelet wordt of traditioneel. Hangt van de prijs af.

Verwarming wordt vermoedelijk gewoon elektrisch, ga het pand stevig isoleren.

Laat zeker nog iets horen...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.