Isoleren bestaande woning, slopen (niet)-dragend binnenblad en vervangen door HSB | Ecobouwers.be

U bent hier

Isoleren bestaande woning, slopen (niet)-dragend binnenblad en vervangen door HSB

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/06/2011 - 13:07

Hoi,

De te renoveren woning heeft een opbouw van buiten naar binnen 185 mm muur - 35 a 40 mm spouw en dan een binnenspouwblad van 85 a 90 mm (excl. bezetting). Raar maar waar.

De 1e en 2e vloer zijn houten balklagen die een stukje in de buitenmuur afdragen.

De dwarse binnenmuren en schoorstenen zijn tot tegen de buitenmuur doorgezet.

De schoorstenen worden gesloopt en de halfsteense binnenmuren worden ontkoppeld van het buitenblad (en terug gekoppeld met ingeboorde, in de voeg ingeslepen en ingelijmde draadstangen M5 of M6).

Idee is om binnenspouw te slopen en de zo verkregen extra ruimte te gebruiken voor isolatie tussen dragende houten regels. Daarvoor kunnen we kiezen uit spijkerflensdekens van Rockwool of werken met folie en dan papiervlokken inblazen.

Als we de papiervlokken inblazen moeten we deze dan middels een folie weghouden van de buitenmuur of kunnen we die ertegen aan laten komen. De vlokken kunne toch enigzins vocht bufferen en de doorslag door een steense muur lijkt mij minimaal?

Als we met spijkerflensdekens werken kunnen we de isolatie en de houten regel vrijhouden van het buitenblad.

Welke optie is het beste (isolatiewaarde/prijs/bewerkelijkheid) en zijn er nog aandachtpunten om mee rekening te houden?

Groet Hans

7 Reacties

Reacties

21/06/2011 - 17:57

Ben je je bewust van het hels karwei dat je te wachten staat? Ik kan je garanderen dat je verrassingen zult tegenkomen bij het slopen van je binnenblad. Het zal er achter dat blad niet uitzien zoals je denkt. Je moet je in eerste instantie afvragen of het gebouw wel zo waardevol is om deze weg in te slaan? Is de gevel dan zo mooi? Monument misschien?

21/06/2011 - 22:26

"Als we de papiervlokken inblazen moeten we deze dan middels een folie weghouden van de buitenmuur of kunnen we die ertegen aan laten komen. De vlokken kunne toch enigzins vocht bufferen en de doorslag door een steense muur lijkt mij minimaal?"

==> cellulosevlokken bufferen de vocht uit de lucht en dan nog wat er door dampdruk werd ingeduwd. Dit bereik je met een intelligente damprem (dus geen dampscherm), zijnde een folie met een structuur waarmee overdaad aan vochtigheid in de lucht kan doordringen in de cellulose. Later wanneer de lucht binnenshuis droger is, laat de damprem de gebufferde vochtigheid terug uit de cellulose.

Maar.... je kan die bufferwerking van luchtvochtigheid niet veralgemenen naar doorslag van regen. Hoewel die vochtigheid miniem kan zijn, het contact van de cellulose met de muur zal geen damprem effect hebben. De vochtigheid zal zich (volgens mij) dan ook opstapelen in de cellulose ipv er terug uitdampen.

Je loopt dus eerder veel risico dat de isolerende werking van de cellulose er na een tijdje echt op acheruit zal gaan.

 

"Idee is om binnenspouw te slopen en de zo verkregen extra ruimte te gebruiken voor isolatie tussen dragende houten regels."

==> maar is de binnenspouw ook niet de draagmuur ?? Je gaat alle draagmuren van het huis slopen en vervangen ??

Is het dan niet makkelijker, zoals ook eerder aangehaald, om de buitenmuren te slopen en te vervangen door isolatie met gevelbekleding. Dan kan je ineens gaan voor isolerende platen met pleister of steenstrips. Beide manieren van een nieuwe buitenmuur opbouwen zal je toelaten om een flinke isolatiedikte te bekomen. Als je een goede aannemer hebt kan die ook nog aandacht besteden aan luchtdichting.

 

22/06/2011 - 09:44

Hans,

ik heb het zelfde voorgehad, maar wel aan één kant van het huis (de kant met de schouwen). De andere kant had massieve muren.

Wat jij voorstelt is volgens mij een groot risico en geen garantie voor efficiente isolatie.

Je cellulose loopt een groot risico om nat te worden en dan isoleert hij niet meer. (we spreken hier over water, geen waterdamp)

Waarom je gevel niet gewoon langs buiten isoleren ? 

 

Geert

 

23/06/2011 - 00:03

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

@Nils:

Ik heb van het werk een endoscoop gebruikt en de spouw (redelijk vlak weinig mortelbaarden) ziet er goed uit. Zicht was een beetje beperkt door de aansluiting van de binnenmuur tegen het buitenblad en zo.  Het plafond is er uit en je kan tussen de koppen van de balken door het buitenblad ook zien. Woning is geen monument, maar vrijstaand en voorgevel is eerder typisch te noemen en heeft toch een bepaalde stijl. Boogjes met witte sluitstenen en zo.

@Gert:

Gevel aan de buitenzijde isoleren is dan eigenlijk ook geen optie, met name omdat je dan ook de dakoverstekken moet gaan aanpakken en zo, bestaande leien liggen nu gelijk met de gevel en daar willen we niet aan raken.

@Kris:

De balklaag vloeren lopen door tot in het buitenblad, hoeveel ze opliggen is niet duidelijk, maar de balklaag wordt terug ondervangen door het regelwerk.

 

We kiezen waarschijnlijk voor:

185 mm bestaand metselwerk - 20 mm (geventileerde) spouw - regelwerk 140 mm (los van buitenblad wel met renovatie spouwankers gekoppeld) met daartussen spijkerflensdekens - dan ineens afwerking met gipsplaat of 44 mm leiding spouw en dan afwerking.

Ik haal zo een Rc van 3.6 tot 3.8 m2K/W (afhankelijk of je de luchtspouw van 20 mm al dan niet als geventileerd beschouwt).

 

En muren slopen daar wordt je sterk van. ;-)

 

 

 

 

 

23/06/2011 - 11:36

Hans,

maar dan ga je door enkel de binnenmuur te vervangen, geen oplossing bieden voor de koude bruggen !

je hebt immers balken die tot tegen de buitenmuur komen => dat zijn koudebruggen

 

je loopt dan een groter risico op condensatie/schimmelvorming

23/06/2011 - 21:17

Hoi Kris,

Ik was vandaag op een werf met metselwerkschade, kalkmortel.

Ik was hier even naar aan het googelen en kwam volgende link tegen.

De koppen van de balken moeten dus losgezaagd worden en weggehaald.  

Bedankt voor de tip.

 

 

http://www.monumenten.nl/site/nl-nl/Themas/10x+doen+en+niet+doen+voor+uw+monument.htm

 

Pas op met: voorzetwanden

Voorzetwanden plaatsen vóór oude buitenmuren die geen spouw hebben is vragen om ellende voor houten balkkoppen én een camouflage van de ellende die is veroorzaakt. Door het plaatsen van voorzetwanden wordt de buitenmuur relatief kouder en de binnenwand warmer. Het dauwpunt verplaatst daardoor meer naar binnen toe. Het vochttransport van binnen naar buiten verandert daardoor: het vocht condenseert niet meer in het buitenste gedeelte van de buitenmuur (waarna het naar buiten uitdampt), maar zal meer naar binnen condenseren. En dat is ook de plek waar de balklaag in de muur ligt. De houten balkkoppen zijn materiaaltechnisch gezien in combinatie met vocht het zwakste onderdeel. Als het hout het vocht niet snel kan afstaan krijgen houtaantastende schimmels een kans om te groeien (bv bruinrot) en rotten de balken in. Dit proces begint bij de balkkoppen. Verrotte balkkoppen moeten natuurlijk worden hersteld: als ze in hout worden aangeheeld dan is het verstandig om de balkkop aan vier van de vijf zijden vrij te leggen van het omringende metselwerk i.v.m. ventilatie. 

Let ook op ventilatieroostertjes in de gevel: deze zitten er niet voor niks. Bedenk dat wat wij tegenwoordig als ‘tocht’ aanmerken door de bouwkundige als ‘ventilatie’ is bedacht.

Als het toch nodig is om een voorzetwand voor de buitenmuur te plaatsen, zorg er dan voor dat er een dampdichte folie tussen de gipsplaat/voorzetwand en het isolatiemateriaal zit en dat er ventilatiemogelijkheden zijn tussen het isolatiemateriaal en de buitenmuur.

 

 

23/06/2011 - 21:17

Hoi Kris,

Ik was vandaag op een werf met metselwerkschade, kalkmortel.

Ik was hier even naar aan het googelen en kwam volgende link tegen.

De koppen van de balken moeten dus losgezaagd worden en weggehaald.  

Bedankt voor de tip.

 

 

http://www.monumenten.nl/site/nl-nl/Themas/10x+doen+en+niet+doen+voor+uw+monument.htm

 

Pas op met: voorzetwanden

Voorzetwanden plaatsen vóór oude buitenmuren die geen spouw hebben is vragen om ellende voor houten balkkoppen én een camouflage van de ellende die is veroorzaakt. Door het plaatsen van voorzetwanden wordt de buitenmuur relatief kouder en de binnenwand warmer. Het dauwpunt verplaatst daardoor meer naar binnen toe. Het vochttransport van binnen naar buiten verandert daardoor: het vocht condenseert niet meer in het buitenste gedeelte van de buitenmuur (waarna het naar buiten uitdampt), maar zal meer naar binnen condenseren. En dat is ook de plek waar de balklaag in de muur ligt. De houten balkkoppen zijn materiaaltechnisch gezien in combinatie met vocht het zwakste onderdeel. Als het hout het vocht niet snel kan afstaan krijgen houtaantastende schimmels een kans om te groeien (bv bruinrot) en rotten de balken in. Dit proces begint bij de balkkoppen. Verrotte balkkoppen moeten natuurlijk worden hersteld: als ze in hout worden aangeheeld dan is het verstandig om de balkkop aan vier van de vijf zijden vrij te leggen van het omringende metselwerk i.v.m. ventilatie. 

Let ook op ventilatieroostertjes in de gevel: deze zitten er niet voor niks. Bedenk dat wat wij tegenwoordig als ‘tocht’ aanmerken door de bouwkundige als ‘ventilatie’ is bedacht.

Als het toch nodig is om een voorzetwand voor de buitenmuur te plaatsen, zorg er dan voor dat er een dampdichte folie tussen de gipsplaat/voorzetwand en het isolatiemateriaal zit en dat er ventilatiemogelijkheden zijn tussen het isolatiemateriaal en de buitenmuur.

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.