Isoleren aan de binnenzijde: Welke opbouw levert me een goede isolatie, een beperkte dikte en toch een warmtebuffer | Ecobouwers.be

U bent hier

Isoleren aan de binnenzijde: Welke opbouw levert me een goede isolatie, een beperkte dikte en toch een warmtebuffer

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/01/2011 - 14:38
3zl

Beste Ecobouwers,

Graag wat raad!
Ik renoveer een bestaande rijwoning waarvan de voorgevel 'beschermd' is. De achtergevel is volledig gesloten en deze kan niet aan de buitenzijde geïsoleerd worden omdat mijn achterbuur dit niet toelaat.
Ik ben dus verplicht mijn buitengevels langs binnen te isoleren. Gelukkig betreft het een houten binnenskelet waardoor er slechts op enkele plaatsen (via de gemene muren, of kopse gemetste muren op de gevel) een koude brug zou kunnen ontstaan.
Ik ben op zoek naar de meest energiezuinige wandopbouw die toch warmte kan bufferen en beperkt is van dikte.
Een gezonde 'ecologische' oplossing voor dit probleem lijkt me een hele uitdaging gezien ik de dikte van de nieuwe binnenwand moet beperken om toch nog wat binnenruimte over te houden.

momenteel neig ik naar volgende opbouw van buiten naar binnen:
voor- en achtergevel:
> gemetste buitenmuur van 30cm;
> een 'recticel' eurowall-plaat (95mm dik, R=4.01);
> leidingspouw (50 mm): opgebouwd uit een metalstud-constructie opgevuld met SteicoFlex 50mm
> OSB3 zero 18mm met daarop eventueel gipsplaat (12.5 mm)

De gemene muur is op mijn kelder na de enige warmte (of koude)buffer, maar zorgt tevens voor een koude brug.
Ik heb mijn slaapkamers op het gelijkvloers geIntegreerd, zodat het "probleem" kelder "opgelost" is.
Voor de gemene muur overweeg ik om een grove isolatieplaat in kurk van 60mm te plaatsen die ik later op verschillende manieren kan afwerken en eventueel later een muurverwarming in kan integreren.

Graag jullie mening en of alternatief voor mijn wandopbouw.

Graag wat raad!

14 Reacties

Reacties

10/01/2011 - 18:02

Zoek ook eens op "pavadentro" en "pavatherm".

Hebben wij ook gebruikt  en we hebben ook muurverwarming.

10/01/2011 - 18:51

Walter

Aan welke dikte kom je minimaal (om iets van resultaat te hebben)?

15/01/2011 - 17:41
3zl

 

 

15/01/2011 - 17:42
3zl

Dag Walter,

 

Bedankt voor je reactie en raad.

Valt het een beetje mee zo een leembeplijstering plaatsen?

Jij hebt ook geen 'spuitmachine' gebruikt denk ik gezien te hebben op je foto's. De leem die je dan moet uitstrijken lijkt me dan moeilijker te verwerken.

Heb jij je dagkanten ook met een houtvezelplaat afgewerkt?

10/01/2011 - 19:25

Wijzelf hebben  10 cm , maar hebben ook nog een gevulde spouw. (LEW waarschijnlijk  K29 of lager)

Het isoleerd wel een klein beetje  minder dan standaard rotswol.

Maar wel heel goed in vocht en warmte buffering.

11/01/2011 - 07:47

een superbrandbare en giftige plaat, en dan nog langs de binnenzijde?  daar zou ik toch 2 keer over nadenken.

maar de al door walter aangehaalde isolerende houtvezelplaten van pavatex, steico, gutex, homann of noem maar op isoleren inderdaad bijna 2 keer slechter  (en da's nit zo'n klein beetje walter) dan dat vergift van recticell.  de dunste isolatie is vacuumisolatie, daar zou je met 20mm al een heel goed resultaat halen, maar dat spul is heel duur en niet makkelijk toe te passen.  een alternatief voor PUR of PIR is resolschuim, ook een kunstschuim, maar zou niet giftig zijn bij brand, en isoleert ook nog iets beter dan PUR.

andere mogelijke oplossing is een frame maken en opvullen met 15cm cellulose.  dat geeft merkelijk meer warmtebuffer en is nog een stuk goedkoper ook.  maar het zal wat minder isoleren.

jou opbouw zal een R van ongeveer 5.20 geven, 15 cm cellulose R van ongeveer 4 geven.  met resolschuim i.p.v. pur 5.57.

voor de muur zou ik een pavatherm, steicotherm of gelijkaardig nemen en dan de muurverwarming erop en afwerken met leem, geeft een zalig gevoel.

hans d

15/01/2011 - 16:01
3zl

Dag Hans,

 

Bedankt voor je reactie.

Liefst bouw ik met natuurlijke materialen en niet met dat 'vergift van recticel', maar indien ik met cellulose of andere minder isolerende materialen werk zit ik met een probleem aan de dagkanten van mijn ramen. Ik ben ondertussen wel overtuigd van de houtvezelisolatiepanelen die je opnoemt. Weet jij waarom er aangeraden wordt de bestaande gipsbepleistering, te verwijderen en een leembepleistering te plaatsen als ondergrond voor dit soort panelen?

Dries

 

15/01/2011 - 20:55

Wij hebben ook de oude plaaster laten hangen.

Als ze nog aanwezig is is het idioot om het te gaan afkappen, en te vervangen door leem.

 

Wat betreft de dagkanten aan het raam, we hebben 6 cm baksteen afgelsepen en daar ook houtwolplaten tegen geplaatst.

 

We hebben alles met de hand geleemd, cursus van 1 dag gedaan bij kamp C, maar SYNTRA geeft tegenwoordig ook cursus leem.

Strak lemen is wel veel moeilijker dan "Bokrijk stijl"

Je hebt wel veel meer tijd om het goed af te werken dan tov. plaaster.

Op houtwolplaten lemen is wel moeilijker dab op gewone baksteen.

Zeker als je horizontaal boven je hoofd iets moet belemen, is me een paar keer alles naar beneden gekomen. (= enkel uren extra werk + vloeken)

16/01/2011 - 11:34
3zl

Waarmee heb je de leem afgewerkt? en is dit nodig? Naturel vindt ik eigenlijk wel mooi.

Ik ben ook van plan de dagkanten wat bij te slijpen, maar dit is beperkt doordat de lintelen 'maar' vijftien cm opliggen.

Heb je de binnenhoeken van de dagkanten verstevigd? Ze lijken me zeer strak uitgevoerd.

Ik vermoed dat ze aanraden de gipsbepleistering te verwijderen omdat het als 'dampscherm'

kan optreden. Maar zie daarin eigenlijk weinig problemen uit voortkomen indien je binnenruimte degelijk geventileerd is.

16/01/2011 - 12:23

Wij hebben wel alleen basis leem gebruikt.

Meeste mensen gebruiken eerst basis leem en dan een afwekingsleem.

 

Wat betreft de hoeken, we hebben daar hoekijzers (of hoe noem je zoiets) ingebracht (dezelfde als bij het plaasteren)

Maar dat is heel moeilijk, want leem bevat kiezeltjes en dan trek je gemakkelijk het terug open..

Dus moet je toch wel wat tijd insteken om het goed te doen.

11/01/2011 - 10:46

Hans , ik vergeleek de houtwolisolatieplaten wel met rotswol  (dan is het verschil minder groot)

Het verschil tussen een pur plaat en houtwolisolatieplaat is wel veel groter.

 

En ik kan beamen dat een muur met houtwolisolatieplaat + wandverwarming + leem echt wel goed werkt  :-)

 

11/01/2011 - 12:57

Walter,

 

Heb je die binnenisolatie (met houtwolplaten en wandverwarming en leem) ook toegepast in je badkamer?

Ik zou namelijk hetzelfde doen, maar ik weet niet hoe het ziet met de vochtigheid (bv. douche) tov leem.

 

11/01/2011 - 12:57

Walter,

 

Heb je die binnenisolatie (met houtwolplaten en wandverwarming en leem) ook toegepast in je badkamer?

Ik zou namelijk hetzelfde doen, maar ik weet niet hoe het ziet met de vochtigheid (bv. douche) tov leem.

 

11/01/2011 - 13:04

leem is zeer vochtgevoelig

In onze badkamer wel toegepast, maar spatzones betegeld op een H20 panel plaat (daarachter zit ook de muurverwarming)

We gaan de rest van de leem waarschijnlijk verven met silicaatverf en nog watervaste plinten zetten.

 

De meeste passen het niet toe in de badkamer,maar als je alles goed uitkiend gaat het wel.

 

Zie mijn fotowebsite voor meer details.

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.