isolatie van een plafond boven een buitenruimte | Ecobouwers.be

U bent hier

isolatie van een plafond boven een buitenruimte

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

13/04/2014 - 21:34

Beste forumbezoekers,

ik zit met volgende concrete situatie: begane grond is een carport (dus buitenruimte) en op de eerste verdieping zijn onze leefruimtes gelegen. Onze bouwmethode is massieve houtskeletbouw (gelamelleerde balken). Ik zou graag de plafond tussen de buitenruimte op de gelijkvloers en de verwarmde ruimten boven isoleren met cellulose vlokken. Wat is hier de juiste opbouw voor het aanbrengen van een dampscherm? Dit is namelijk een geheel andere situatie als wanneer je je dak isoleert met cellulose-vlokken. Kan iemand me een voorstel doen of een link bezorgen van een bestaande topic.

Mijn architect maakte me er attent op dat er in onze situatie wel degelijk vocht langs onder de isolatie kan binnendringen. De vraag stelt zich dan: waar plaats je een dampscherm? Bij mijn weten wordt er altijd aangeraden om dit te doen aan de verwarmde zijde. Hoe vermijd je dan dat er vocht langs onder op de isolatie binnendringt?

De vloeropbouw die ik in gedachte had is als volgt:

tegelvloer, gipsvezelplaat, uitvulkorrel vb. fermacel (droge opbouw als alternatief voor chape), osb-plaat, houten gelamelleerde structuur waarin cellulose wordt geblazen, celit 4D, afwerking naar keuze.

Alvast bedankt,

13 Reacties

Reacties

14/04/2014 - 19:55

Een dampscherm aan de warme zijde is altijd noodzakelijk.  Nietegenstaande dat kan je best de onderzijde isoleren met dampdichte isolatieplaten, zoals bv. Recticel Powerwall.  Hiertegen kan je rechtreeks bijvoorbeeld steenstrips lijmen met Reaxyl ZX-345.  Alle holle ruimten kan je isoleren met cellusose-vlokken of Reaxyl ZX-Thermo.

Als het buiten kouder is dan binnen dan migreert het vocht in de woning altijd naar buiten door het verschil in dampdruk.  In de zomer kan er buiten veel meer dampdruk zijn dan in de woning en zal de vochtmigratie omkeren en naar binnen willen.
Daarom kan men best volledig dampdicht bouwen (lees meer op www.humida.be )
Lees ook de brochure ECOBEN over BEN wonen op www.cruysberghs.be/reaxyl-product-brochures/ ook voor houtskeletbouw.

Groeten
Vochtadvies

15/04/2014 - 10:06

B. Lenaerts, lijkt me een prima opbouw die u daar zelf voorstelt.

Extra aandachtspuntje: voorzie alle naden van de OSB-platen op de roostering van luchtdichtingstape, ook bij de aansluiting met de wanden. Zo is het geheel luchtdicht en vormt de laag OSB-platen een dampremmende laag (= dampscherm).

Een extra dampscherm voorzien aan de onderzijde voor situaties waarbij de dampdruk omkeert in zomercondities is mijn inziens niet nodig: De carport verkeert in de schaduw, de bovenliggende woonvertrekken warmen eveneens op via de ramen... De omstandigheden waarin de dampdruk dus omgekeerd is, zal heel beperkt zijn in de tijd. De mogelijke interne condensatie die hierbij ontstaat kan ruimschoots gebufferd worden door de cellulose en later weer naar onder toe uitdrogen als de dampdruk terug omkeert. Cellulose is hiervoor ideaal, beter dan minerale wol.

Aan de onderzijde PUR-platen toevoegen is helemaal geen goed idee: Ecologische bouwers vermijden PUR. Ook een dampdichte laag aan de onderzijde is niet zinvol en zelfs nadelig. Het vochtgehalte in de houtconstructie kan tijdens de bouwfase tamelijk hoog zijn (regenbuiten bij opbouw); het vocht kan geen kant meer op en creëert het ideale milieu voor houtrot... Een dampopen onderzijde daarentegen met isolerende houtvezelplaten, laat toe dat vocht ten allen tijde (behalve tijdelijk in de zomer) naar onder toe kan uitdrogen.

15/04/2014 - 10:25

Helemaal eens met Bert.

Niet eens met uw architect. Vooral in uw situatie is de regel: dampremmend binnen en naar buiten toe hoe langer hoe dampopener. En of die buitenkant nu een zijkant (gevels) of een onderkant is maakt niet uit.

Totaal oneens met Vochtadvies  (Eddy Cruysberghs) . De man is hier vooral bekend voor slecht vochtadvies en sluikreklame voor zijn twijfelachtige bezigheden. Dat bewijst zijn laatste post weer maar eens.

Charel

15/04/2014 - 11:46

Vochtadvies doet anders wel zijn naam eer aan, met zijn advies ben je vrij zeker van onnodig veel vocht in de constructie.

 

Dat de architect er een potje van maakt vind ik eigenlijk vele malen kwalijker.

15/04/2014 - 17:33

Een OSB plaat van 2 cm dik heeft maar een dampdiffusieweerstand van 0,6 mu, wat zeer weinig is en bijna dampopen.
Een PE-folie van 0,2 mm dik heeft al een dampdiffusieweerstand van 20 mu.
Een aluminiumfolie heeft een oneindige dampdiffusseweerstand.
Het nut en de noodzakelijkheid van het dampdicht bouwen is reeds veelvuldig gebleken en wordt niet enkel geadviseerd door het WTCB maar is ook verplicht in nieuwbouw.
Vele begrippen zullen inderdaad niet gebrepen worden conservatieve geesten.
Groeten
Vochtadvies

15/04/2014 - 18:27

We weten allemaal dat er een verschil is in dampdoorlaatbaarheid tussen verschillende materialen, dat lesje hebben we niet nodig.

Belangrijker is te weten wat je waar en wanneer moet of mag gebruiken. Dat jij dat niet weet is niet erg, je kan niet alles weten, maar probeer u dan bij te scholen in plaats van totaal foute informatie te geven.

Charel

15/04/2014 - 18:48

Vochtadvies,

 

Dat de dampdichtheid van OSB-platen beduidend minder is dan die van PE-folie en aluminiumfolie, daar zal iedereen het mee eens zijn... Dit is echter niet zo relevant.

Het is belangrijker te weten wat de verhouding van de dampdichtheid van de binnenschil is ten opzichte van die van de buitenschil. De dampdichtheid van het dampscherm aan de binnenzijde moet 6 tot 10 keer groter zijn dan van de buitenlaag om veilig te zitten (afhankelijk van de dampdruk, in functie van de binnenklimaatklasse), zodat vocht kan uitdrogen naar buiten toe. En jawel, ook dat zegt het WTCB in de Technische Voorlichting 'houtskeletbouw' die binnenkort zal verschijnen... De kennis evolueert nu eenmaal, ook bij het WTCB.

Wie is de conservatieve geest ? 

15/04/2014 - 19:53

Het dampdicht bouwen van een woning in houtskelet of traditioneel aan de binnenzijde heeft zijn nadelen.  Op de plaatsen met luchtllekken wordt al snel over het dauwpunt gegaan met interne condensatie tot gevolg.  Een binnentemperartuur van 21 °C en 50 % RL condenseert op een oppervlak dat kouder is dan 10,2°C, ook in de dampopen cellulosevlokken.  Natte cellulosevlokken is het laatste wat men wil.  Door een woning aan de buitenzijde te voorzien van dampdichte isolatieplaten en de naden en open zijkanten dampdicht af te werken met Reaxyl ZX-Dampseal voorkom je interne condensatie.  Omdat de buitenzijde geïsoleerd is blijft de binnenstructuur op dezelfde constante temperatuur en luchtvochtigheid. Door het volledige dampdichte karakter van het gebouw is er geen enkele vochtstroom naar buiten en is er nergens interne condensatie mogelijk.
Dampdichtheid, isolatie en ventilatie gaan natuurlijk samen.  Een woning of houtskeletbouw aan de binenzijde isoleren is zelf verboden door het WTCB.
Voorkom tijdig problemen en denk twee maal na.
Met een beetje bouwfysica en logisch nadenken kom je er wel.
Bouw energieneutraal volgens het ECOBEN pricipe van 2020 en verdien dubbel..
Groeten
Vochtadvies

15/04/2014 - 20:58

Wow, da's even slikken ! Zoals toen je beweerde dat opstijgend vocht niet bestaat.

Dus dampdicht aan de binnenzijde heeft zijn nadelen, beter is het volgens jou om aan de buitenkant dampdicht te werken.

En op die manier krijg je geen interne condensatie.

En waarom vertel je hier dat isoleren langs binnen verboden is? Daar gaat het toch niet over

Een beetje bouwfysica en logisch nadenken is hier wel heel ver weg. Ik zie hier weer het tegenovergestelde, onzin dus.

15/04/2014 - 21:28

Dit verdient uiteraard een reactie om onze vraagsteller niet helemaal in verwarring te brengen met foute informatie.

 

'Op plaatsen met luchtlekken wordt al snel over het dauwpunt gegaan met interne condensatie tot gevolg': akkoord.

'Door de buitenzijde te voorzien van dampdichte isolatieplaten en dampdichte afwerking ... voorkom je interne condensatie': juist en fout.
Juist in zoverre dat de isolatie aan de buitenkant dan een beduidend grotere R-waarde heeft dan de R-waarde van het pakket cellulose, zodat de temperatuur in de cellulose overal voldoende hoog blijft zodat het dauwpunt niet bereikt wordt.
Fout voor wat betreft de verklaring dat een dampdichte afwerking aan de buitenzijde interne condensatie zou vermijden. Dit heeft niets met elkaar te maken ! Erger nog: Als interne condensatie optreedt, kan het vocht niet meer weg.

 

'Omdat de buitenzijde geïsoleerd is blijft de binnenzijde op dezelfde constante temperatuur en luchtvochtigheid': absolute nonsens. In een constructie is nooit een constante temperatuur aanwezig. Als het buiten kouder is dan binnen (meestal zo in ons klimaat), daalt de temperatuur in de constructie, naargelang men meer naar buiten gaat: het buitenoppervlak heeft nagenoeg de buitentemperatuur, het binnenoppervlak de binnentemperatuur. De temperatuurcurve zakt volgens een schuine lijn, hoe groter de R-waarde van het materiaal, hoe stijler de temperatuurcurve. Ergens op die curve kan het dauwpunt optreden, afhankelijk van de luchtvochtigheid.
De stelling is in die mate wel correct als: De buitenste isolatielaag aan de binnenzijde voorzien is van een dampremmende laag (bv. aluminium-cachering) en het dauwpunt doorheen de constructie pas bereikt wordt in de PUR-isolatie. De cachering functioneert op dat moment als dampscherm, tenminste als alle naden zijn afgekleefd. Indien niet afgekleefd, blijft condensatie mogelijk in de naden van de platen.

 

"Het volledig dampdichte karakter": 100% dampdichtheid bestaat alleen theoretisch, nooit haalbaar in de praktijk en zeker niet op lange termijn. Interne condensatie is dus nooit uit te sluiten.

 

"Een woning of houtskeletbouw isoleren aan de binnenzijde is verboden door het WTCB": ongenuanceerde onzin. Een massiefbouw isoleert men in de spouw, tegen de binnenmuur aan. Bij een houtskeletbouw vallen isolatielaag en draagstructuur samen. Wat is dan 'isoleren aan de binnenzijde ?

 

Jammer om hier tijd en energie aan te verspelen...

16/04/2014 - 08:01

Beste heren

Het is net door al deze constructiefouten dat ik 1.000 schadegevallen per jaar krijg die vragen naar een gepaste oplossing.
Bij een theoretische interne condensatie moet je niet aan symptoombestrijding gaan doen maar doordacht de ooorzaak wegnemen.
Net zoals het zogenaamde opstijgend vocht enkel maar een klein deel van de zichtbare gevolschade is en niets te maken heeft met de oorzaak, zal het injecteren tegen een gevolgschade de oorzaak ook niet wegenemen.  Dit is net hetzelfde als een sticker plakken over een roestplek.

Het ECOBEN Systeem is goedgekeurd door het WTCB.
De dampdichtheid hangt inderdaad van details af, net daarom dat je de volledige constructie beter eenvoudig kunt houden.
Bij het ECOBEN Systeem hoort ook een Reaxyl systeem garantie.
Welke garantie kun jij geven Charelke?

Groeten
Vochtadvies

PS: voor architecten kan een vrijblijvende (privé) presentatie aangevraagd worden op eenvoudig verzoek, kost je een koffie.

16/04/2014 - 09:42

Hier ben je weer: 1000 schadegevallen per jaar waaraan jij een oplossing biedt ??

Nog even en je begint weer te pochen met uw zogenaamde carriere als "internationaal vochtexpert" en over je talrijke gastcolleges aan vermaarde universiteiten.

En ik hoef geen garantie te geven, ik geef enkel vrijwillig en zonder commerciele bijbedoelingen raad aan de hand van mijn ervaring. Maar vooral; ik probeer hier op het forum wat bij te leren, of van gedachten te wisselen over allerhande vragen en problemen. En hoewel ik zelf niet overal het fijne van weet, voel ik wel snel aan wanneer iemand uit zijn nek zit te lullen.

Jij daarentegen laat geen gelegenheid onbenut om uw diensten aan te bieden, uiteraard met commerciele bedoelingen. En ik veronderstel dat je dat bovendien ongevraagd en onbetalend doet, sluikreclame dus. En iets leren van anderen zit er bij jou al helemaal niet in.

Maar het ergste van al, en daarom blijf ik me zo hardnekkig verzetten tegen jouw inbreng, je geeft keer op keer blijk van uw totale ondeskundigheid op gebied van vochtbestrijding, condensatieproblemen en al wat daar verder mee te maken heeft. Je veroorzaakt schade aan diegenen die in vertrouwen uw raad zouden opvolgen of nog erger; aan degenen die door uw ongeoorloofde reclame met u in zee zouden gaan.

Je doet me ontzettend hard denken aan die paar oplichters waar ik spijtig genoeg ooit mee te  maken heb gehad, ook van die kerels met  hoogdravende praatjes waar ik destijds nog iets ontvankelijker voor was. Nu niet meer dus.

Verder wil ik met aandrang het forumbeheer verzoeken om nog maar eens de inbreng van de heer Cruysberghs (vochtadvies) samen met mijn reacties hierop te verwijderen. Ze zijn een schande voor het forum.  

En vermits dit de zoveelste maal is dat door dit heerschap een topic volledig wordt verpest zou ik denken dat een definitieve ban onderhand wel zou mogen. Op andere fora is dat inmiddels ook al gebeurd.

Aan de andere forumbezoekers die zich ook zo ergeren aan deze gang van zaken zou ik willen vragen om ook het forumbeheer om het bovenstaande te verzoeken.

Charel

16/04/2014 - 20:49

Charelke,
ik nodig je uit om eens een dag mee te gaan.
Oordeel dan pas na wat je gezien hebt.
Groeten
Vochtadvies

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.