Isolatie plat dak | Ecobouwers.be

U bent hier

Isolatie plat dak

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

15/10/2005 - 13:39

Hallo

Hoewel ik hier in de vlugte al eens gezocht heb op "plat dak" kan ik niet zo dadelijk een antwoord vinden op de vraag die ik heb.

We hebben hier een plat dak dat we willen afwerken. Nu liggen er enkel de potten en balken (of hoe zeg je dat? 't Zijn geen welfsels maar van die rode potten die op rode balken leunen) met daarop chape.

In het verleden was dit de zoldervloer van de bovenverdieping maar na onze verbouwing is dat niet meer het geval en is het plat dak gewoon buiten. Een soort van terras zeg maar.
We zouden dit dak graag afwerken en dus ook isoleren. Hoe doen we dat best, hoe is die opbouw bij voorkeur?

Alvast dank voor uw advies.

Katelijne

3 Reacties

Reacties

15/10/2005 - 20:26

Katelijn,

Op zich heb je twee opties, een koud of een omgekeerd dak.
Koud: je potten en balken, dan een afschotlaag-zodat het water naar ergens afloopt-, dan isolatie en dan een waterdichte afdekking (roofing, EPDM).
Omgekeerd dak: waterdichte afdekking en dan de isolatie.
En dan zijn er nogal verschillende varianten op deze (afschot bv in de isolatie).
Persoonlijk zou ik zeggen dat een koud dak het eenvoudigste is. Voorzie natuurlijk voldoende isolatie (minstens 20cm). Ook moet je opletten om aan het rand van dak geen koudebrug te creëren. Je moet zorgen dat de muurisolatie doorloopt in de dakisolatie.

Walter

15/10/2005 - 22:19

Wij hebben tussen de chappe en de isolatie nog een damprem aangebracht (soort roofing).

Dus dakopbouw is van beneden naar boven:

welfsels
chape (in helling)
damprem
isolatie (20cm)
waterdichting (derbigum)
en later komt er nog een groen dak bovenop

Je moet inderdaad veel aandacht besteden aan de dakranden en ervoor zorgen dat daar geen koudebruggen onstaan.
Ons platdak ligt op de gelijkvloerse achterbouw. Aan twee kanten van het dak is er een muur die hoger is (eerste verdieping)

> ik heb de schoorsteen onderkapt en één steen vervangen door perinsul
> de isolatie van de muren loopt door in die van het dak (het was veel werk om de aangegoten betonnen oversteek weg te kappen). De damprem is tot over de isolatie van de muur verlengd.
> de isolatie van het platte dak loopt 50 cm omhoog tegen de achtergevel zodat die koudebrug naar beneden geminimaliseerd is, de damprem (en de waterdichting) is ook daar een halve meter opgetrokken.

Succes met jullie dak!

19/10/2005 - 08:56

Kleine rechtzetting, hetgeen Walter beschrijft is de klassieke opbouw van een warm dak. WAAROM omdat je dakvloer nog in de warme zone zit, de isolatie is de constructielaag die de warmte afremt. Je krijgt dus van binnen naar buiten : je balken en potten, hellingsbeton of hellingschape, dampscherm, isolatie (deze best in twee lagen plaatsen zodat je de platen kan schranken, de naden verspringen dan ten opzichte van elkaar) dan je dakdichting en dan eventueel ballast afhankelijk of je de dakdichting volledig of gedeeltelijk kleeft. Bij ongeballaste daken is de temperatuurschommeling voor de dakdichting zeer groot zodat ze sneller zal verouderen. Maar met de huidige kwaliteit van dakdichtingen geeft dit normaal ook de eerste 20 jaar geen problemen dus is relatief. Maar vermits je spreekt van een terras, dan kan je terrasafwerking als ballast dienen natuurlijk. Eén belangrijke bemerking daarbij moest je met tegels werken, bespaar dan aub niet op de tegeldragers door iedere tegel te gaan dragen op 4 scheppen mortel op de hoeken, dit is niet alleen heel schadelijk voor je dakdichting, bovendien is de mortel na verloop van tijd een ideale voedingsbodem voor mossen, vetplantjes en ja op het terras van ons huurappartement groeide er het laatste jaar zelfs een berkenboomscheut.

Zoals Philippe vermeld is het inderdaad aangewezen om een dampscherm te plaatsen tussen je hellingslaag en je isolatie. Dit voorkomt het ontstaan van inwendige condensatie die dan sowieso terug afdaalt en vochtschade aan je plafond veroorzaakt.

Je zal hoogstwaarschijnlijk ook een nieuwe dakrand moeten creëren omdat die vermoedelijk niet hoog genoeg zal zijn, daarbij moet je ervoor zorgen dat de isolatie van je gevel kan raken aan de isolatie van je dak. Je kan natuurlijk NIET metsen op een gewone isolatieplaat MAAR bestaan types van glasisolatie waarmee dit wel kan, of je metst een blok cellenbeton (met de hoogste isolatiewaarde) als dakrand of je laat de isolatie van je gevel hoger doorlopen en ook op de dakopstand en langs de binnenkant van je dakopstand werk je een isolatieplaat mee in, op deze twee plaatsen misschien best een stijve isolatieplaat omdat daarop al eens meer gestaan wordt en tegen gestoten wordt.

Succes,
Ingeborg

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.