inregelen vloerverwarming ? | Ecobouwers.be

U bent hier

inregelen vloerverwarming ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

13/02/2006 - 18:58

Hallo ,

Ik zit met volgende vraag ;

Ik heb in mijn nieuwbouw een volledige vloerverwarming volgens het nat systeem aangelegd , nu beschik ik over een collector met debietmeters

Alleen ... is de vraag , welk debiet moet ik gaan afstellen voor welke kring ?
Mijn installateur/leverancier lacht dit inregelen weg , in die zin dat het niet nodig zou zijn ? klopt dit ?

Ik beschik wel over volgende gegevens , de lengte van de kringen ... kan ik hiermede het debiet afleiden ? en hoe doe ik dit ?

Iets voor specialisten

Alvast dank !
Bart

16 Reacties

Reacties

13/02/2006 - 21:09

Bart,

deze niet specialist, zegt niet nodig. Gewoon zorgen dat je zeker bent dat er water loopt door iedere kring. En dan ga je gewoon nadien je kringen wat verder open- of toedraaien als je het te warm/te koud vindt op een plaats. En dat doe je 1 of twee keer op je kringen.
Dus dit, tot een echte specialist me tegenspreekt...

Walter

13/02/2006 - 21:59

Bart,

Ik heb ook in een ruimte vloerverwarming en heb het aantal meters per kring ook genoteerd. Ik heb 3 kringen van dezelfde lengte en 1 kring de helft van lengte.
Ik stuur door de 3 kringen 100 liter en door de vierde 50 liter. Heb het overal goed warm en geen scheuren in de vloer.

Oppervlaktetemperatuur gemeten op elke tegel en een verschil van 0.3°c Dus denk ik dat ze wel perfect is ingeregeld.

Zomaar gokken vindt ik alvast maar niets.

Je kunt best de lengte van iedre kring opschrijven en dan gaan berekenen hoeveel liter je door de desbetreffende kring gaat sturen.

Hans V.

14/02/2006 - 21:58

hoe bereken ik dit ?

15/02/2006 - 19:57

Hans V

Hoe kan ik het beste dit gaan berekenen ?
Het volume per kring ?

Bedankt!!!
Bart

15/02/2006 - 21:19

Zorg ervoor dat op ieder cicuit een insteekthermometer staat.
Dan regel je het debiet zo dat alle circuits dezelfde temperatuur hebben!

15/02/2006 - 21:47

wel je themperatuur meten op je vertrek en terugloop verschil in regelen 6@7°c en rekening houden dat het twee @ drie dagen duurt voor je vloer en je inregeling vast is dus klein beetje met een keer afstellen en alle omlopen telkens bijregelen in dien nodig dan terug wachten en herhalen tot alles op punt staat en dan alles merken als je ooit iets moet afsluiten je het rap terug juist kan zetten
de meeste instalateurs doen dit niet om tijds gebrek en
omdat ze een aantal keer het moeten herhalen wat meestal leid tot de vraag van de klant of ze het niet kennen

15/02/2006 - 23:14

Bart,

Afhankelijk van je weerstandsverliezen in de buizen en het aantal kringen moet je de pomp instellen.
Daarna schijf je de lengte van de kringen op.

Voorbeeld kring 1 is 80 meter
2 is 60 meter
3 40
4 40
5 60

Dan kun je kring 1 instellen op 160 liter. Kring 2 op 120 liter, 3 en 4 op 80 liter en 5 op 120 liter

Na een week ga je inderdaad de instelling kontroleren en eventueel de fijne afregeling doen. Het verschil tussen aan en afvoer kun je best instellen via een circontrole.

Hans V.

16/02/2006 - 00:13

Het debiet bepaal je als volgt:

Het debiet in een kring is afhankelijk van het vermogen dat deze kring moet leveren gedeeld door het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour.
een voorbeeld : als mijn kring een vermogen moet afgeven van 1000 Watt en het verschil in aanvoer en retourtemperatuur is 8°C dan is het benodigde debiet gelijk aan 1000/8 = 125 liter per uur. Wat je dus nodig hebt is het vermogen per kring bij de minimum buitentemperatuur ( vb -10°C) en het gekozen temperatuurverschil tussen aanvoer en retour.

16/02/2006 - 00:34

Beste Bart,

Is dus een lastig item, de aanpak van Johny en etienne lijkt me in jouw geval de meest toepasbare. De insteekthermometers wel in de retour van je circuits plaatsen, de aanvoer lees je af op de centrale mengbalk. Heb je er dan maar een van nodig.

Gaat in elk geval geen installateur om lachen, de meeste blijven in deze draad opvallend rustig. Het is deels ook het oude spelletje, de ene houdt je dom en de andere je arm…

Hans V,

Hoe is het nu met je, ben jij nu installateur of gewoon handelaar of scorende milieumaffia? Ik heb daar verder geen toelichting over mogen ontvangen.

Maar let even goed op, ik keer je woorden in weerwil wat je eerder beweerd hebt niet om, maar wel je werkvolgorde. Die is heel raar!

-Ik heb ook in een ruimte vloerverwarming en heb het aantal meters per kring ook genoteerd. Ik heb 3 kringen van dezelfde lengte en 1 kring de helft van lengte.-

Je hebt dus vier kringen in een ruimte, met een prima resultaat van 0,3 graad afwijking per tegel. Hoe groot is die ruimte dan wel niet?

-Bart,

Afhankelijk van je weerstandsverliezen in de buizen en het aantal kringen moet je de pomp instellen.-

Dat is nou net de vraag van onze Bart! Hoe stel je dat in?

-Daarna schijf je de lengte van de kringen op. –

Even gemist dat onze Bart ook niet gek is, dat had hij al gedaan, en vermeld.

-Voorbeeld kring 1 is 80 meter
2 is 60 meter
3 40
4 40
5 60

Dan kun je kring 1 instellen op 160 liter. Kring 2 op 120 liter, 3 en 4 op 80 liter en 5 op 120 liter -

Wat is de onderbouwing van deze hoeveelheden? Kring een kan ook op 240 liter, kring 2 op 180, enz.

En hoe gaat onze Bart dat dan doen, die hoeveelheden? Litermaatje erbij houden? Flow- of debietmeter per kring instaleren?

-Na een week ga je inderdaad de instelling kontroleren en eventueel de fijne afregeling doen. –

En waar bestaat die dan uit?

-Het verschil tussen aan en afvoer kun je best instellen via een circontrole.-

Ik weet niet wat een circontrole is, aangezien we het hier hebben over het waterdebiet, kan er naar mijn opinie, ingeval van een verschil tussen aan- en afvoer alleen sprake zijn van lekkage of ongewenste toevoer aan het circuit…

Wordt er gewoon een smoorkraan/ventiel mee bedoeld, hou er rekening mee dat je die niet alleen in je vv- circuits onder je mengbalk hebt hangen. Bij een goede unit zit er ook een bovenop om je totale vv- systeem waterzijdig op de rest van je installatie in te regelen (even afgezien of er eventueel een scheidingswisselaar tussen staat). Kan dan ook nog eens statisch of dynamisch aangesloten worden.

Groet, Cp

13/10/2006 - 18:49

Ik zit ook met het probleem nu een grote vloerverwarmingsinstallatie te moeten inregelen.
Er zijn geen debietmeters of thermometers op de collectoren.
Alleen een afsluitkraan en een inregelkraan per circuit.
Als ik alles goed begrijp kan je best inregelen door meting van temperatuursverschil. Kan dit ect. gemeten worden met zo een infrarood meter ??

Ik heb nu net de ketel gestart om de vloer in te stoken. Maximale temperatuur CV op 25 graden gezet (atag zonnegascombi) maar er schijnt niet veel te gebeuren. Pomp draait, maar aanvoer en retour temperatuur zijn identiek 20 graden. Dus ketel draait niet en het huis warmt niet op. Alle regelventielen en kranen staan nogthans volledig open !
Is die 25 graden dan te weinig om te starten ??
Iemand suggesties ?
Bedankt !

Geert

13/10/2006 - 20:16

Dat kan best kloppen, als je woning 20 graden is zal de vloer geen warmte afgeven als je er 20 graden instopt. Aanvoer en retour is dan gelijk.

Als je ruimte 10 graden zou zijn ga je een verschil waarnemen de vloer staat dan zijn warmte af aan de ruimte.

Nauwkeurig afstellen doe je dus op de maximale vloertemperatuur (als je inregelt op temperatuur) Zo is je meetafwijking ook het kleinst.

Op debiet moet je weten wat het afgegeven vermogen is van je vloer per m2. De formule voor debiet is Q = M x C x delta t.

Q= debiet, M= massa van het medium, C= constante (voor water 4.18 kj/kg) en delta t = temperatuurverschil tussen aanvoer en retour.

Ik heb al een rekensommetje gezien van 1000 watt met 8 graden temp verschil =1000/8= 125 liter. Dit klopt niet je zou dan voor meer vermogen minder water nodig hebben.

13/10/2006 - 20:58
Leo

Geert,

Slechte dag om op te starten zou ik zeggen, t'is begot zomer buiten.
Heb zelf ook een zgc , en da beestje heeft gans de week nog nie gedraaid.
Wacht maar binnen een maand.

Mvg
leo

13/10/2006 - 22:26

Momenteel is het in de woning 18 graden en de gevraagde temperatuur is 21, dus warmteafgifte zou moeten kunnen...
Ik heb de functie van eco-temperatuur (=automatisch uitschakelen van de ketel als het buiten meer dan 18 graden is) uitgezet.
Heb daarnet nog een test gedaan, als ik de ketel reset gaat hij branden op 47 percent modulatie (is het normaal dat hij niet lager gaat met propaan ?), dit blijft zo ongveer een kwartier en dan valt hij af.
Ruim 3 kwartier later is hij nog steeds niet opnieuw beginnen branden, maar de pomp draait wel en aanvoer / retour zijn nu beiden 20 graden...
suggesties ?

13/10/2006 - 23:09

De cv temperatuur is zeker te laag om in te regelen. Daarbij zijn termometers voor indicatie en zeker het principe van een bi metaal niet echt nauwkeurig. Om dan met minemale verschillen te gaan meten krijg je grote afwijkingen. veel meters geven een afwijking aan in % ten.
Stel dat je een vergelijking wil doen met 2 meters met een afwijking van 3 %. Aaanvoer is 20 graden retour is 20 graden.
De afwijking is op de volle schaal gerekend, die is bv. 100 graden. De afwijking loopt dan van +3 graden tot -3 graden.
tussen aanvoer en retour is de maximale absolute afwijking 6 graden bij een vergelijking.

Het kan dus zijn dat je 25 graden aanvoerwater hebt waarvan de aanvoersensor ook een afwijking kan hebben van 3 graden + of -. samen met de andere 2 metingen kan het wezen dat je geen temperatuursverschil tussen aanvoer en retour.

Inregelen doe je dan het beste op de hoogst mogelijke temperatuur om afwijkingen in de 3 metingen minimaal te houden. Voor een vloerverwarming is dat maximaal 50 graden.
Na het inregelen kun je de keteltemperatuur weer terug zetten op de gewenste waarde.

Ook een nadeel is dat de vloer weinig warmte afgeeft als de ruimtetemperatuur en vloer bijna gelijk is. Voorbeeld als de ruimte temperatuur 18 graden is zal je nooit een lagere retour temperatuur lager dan 18 graden krijgen.

Het beste inregelen is in dit geval als het hartje winter is.

13/10/2006 - 23:14

ps. een temperatuur van 20 graden meten met een meter die een afwijking opgeeft van 3 % kan betekenen dat de werkelijke meting 17 graden tot 23 graden kan zijn als de maximale meting op de schaal 100 graden is.

15/06/2012 - 09:40

Ik heb op de installatievakbeur in Hardenbeurs 2011 een firma gezien die vloerverwarmingverdelers op de markt heeft met met digitaal digitaal uitleesbare flow- en temperatuurmeter, niet in liters per minuut maar in liters per uur. Ze claimen hiermee veel nauwkeuriger te kunnen inregelen. Inregelen zou in principe nu kinderspel moeten zijn: je zet alle ventielen open en meet het max. aantal liters per uur wat over de verdeler loopt en je meet het aantal liters per uur in de afzondelijke slangen (door de ventielen afzonderlijk even dicht te draaien). Zo kom je tot een bepaalde verdeelsleutel. De kortste slangen worden het gemakkelijkste warm, de langste slangen minder goed. Korte slangen knijp je dan en de langste slangen geeft je de meeste flow mee. Het zgn. 'waterzijdige balans' principe dus. (http://www.cvtuning.nl/zo-werkt-dat/vragen/inregelen-vloerverwarming). Tot op heden is het altijd maar gissen wat inregelen betreft, ook voor de installateur en al helemaal als er uberhaupt geen debietmeters op de verdeler aanwezig zijn. Nu het digitaal uitleesbaar is kan inregelen al heel wat fustraties wegnemen.  

Ik heb er wat mee gespeeld op de beurs, lijkt goed te werken en inregelen is i.d.d. kinderspel!

www.dumotec.nl

Ze testen nu ook met een electronisch geregelde vloerverwarming. Commerciele versie hiervan is nog niet op de markt. Het concept is in ieder geval zeer interessant.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.