inhoud boiler op cv | Ecobouwers.be

U bent hier

inhoud boiler op cv

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

13/10/2007 - 11:56

Hoeveel moet de inhoud van een boiler zijn aangsloten op mijn cv voor 4 personen
Nu heb ik een boiler op elek van 180 liter
wil deze vervangen voor een boiler op mijn cv

gr

20 Reacties

Reacties

13/10/2007 - 17:05

Beste Patrick,

Normaal wordt een boiler van 120 ltr voorgeschreven voor 4 personen, maar is natuurlijk afhankelijk van je gebruik.

Bij alleen douchen is 80 ltr ook al genoeg want je ketel gaat al snel bijverwarmen. Bij een groot bad en bij snel achter elkaar baden kan 160 ltr ook al niet genoeg zijn.

13/10/2007 - 20:53

Rene ,
Hartelijk dank voor de inlichting
ik had een boiler op het oog van 130 liters
Ik zal deze dan bestellen
mvg

13/10/2007 - 23:21

10 liter of 20 liter kan ook voldoende zijn voor een cv boiler.

Een ketel van 24 kw kan 6 liter warm water aanmaken van 60 graden per minuut. Voor normaal warm water gebruik (douchen) voldoende om niet te kort te komen.

Voor het vullen van een bad of het gebruik van een stortdouche is een 80 literboiler meer dan voldoende.
De tijd dat het bad vol is is de 80 liter snel aangevuld.
Een kwatiertje in bad en de boiler is alweer gereed met 80 liter warm water voor de volgende.
Voor de stortdouche loopt de boiler langzaam leeg maar is na 80 liter niet direct koud. Tijdens het gebruik wordt er voldoende aangevuld om koudwater uit te stellen.
Gebruik je 10 liter per minuut staat dit gelijk aan 4 liter per minuut + de 6 liter aanvulling van de ketel. De boiler zal dan na 20 minuten gebruik kouder water gaan geven.

14/10/2007 - 09:16

Beste chatchanky,

je kan zelfs zonder boiler werken.(doorstromer) Maar een bad met 80 ltr vullen kan alleen als je met deze 80 ltr het bad vol hebt.(niet echt een goot bad) Anders zal je constant bij de kraan moeten blijven staan of er nog wel warm water uitkomt.

Ik weet dat men in nederland vaak alleen maar doucht omdat men gewoon niet de beschikking heeft over een bad, maar de situatie in Belgie is toch anders. Een bad is hier eerder een regel als een uitzondering. En een bad is hier normaal ook groter dan in nederland.

14/10/2007 - 14:10

Wij in Nederland baden ook niet in een bad van 60 graden René. Die 80 liter van 60 graden mengen we met wat koud water naar een graadje of 38 zodat je met een 80 liter boiler een flink bad te vullen is.
Je hebt voor een bad zo`n 150 liter badwater beschikbaar. (zonder aanvulling van de cv ketel)
In de tijd dat de boiler leeg loopt heb je nog 10 minuten dat de ketel een deel aanvult. met zo`n 10 minuten levert een 24 kw ketel 60 liter water van 60 graden.
Voordat de temperatuur onder de 40 graden zakt ben je ruim een half uur verder. Als je bad dan niet gevuld is praat je meer over een zwembad.

Een cv boiler is veel sneller op temperauur dan een elektraboiler met een spiraal van 2000 watt.
Een 80 literboiler is van ijskoud naar 60 graden in 13 minuten geheel op temperatuur met een cv ketel van 24 kw.

Heb je een grotere cv ketel kun je ook verkiezen om een platenwisselaar toe te passen als er veel warm water gewenst is.
Om voor een cv boiler groter te gaan dan 80 liter is echt overdone. De keren waneer je aanspraak maakt op de extra liters is het nooit langer dan 20 minuten voor een normale gezinssituatie.
Een grotere boiler is duurder in aanschaf en het stilstandverlies neemt ook toe.
Dat moet je niet willen als je het niet benut.

14/10/2007 - 18:15

Als je koud water 0 graden is heb je gelijk René dan heb je 120 liter water van 40 graden gemengt.
In Nederland is het koude water gemiddelt 12 graden en er wordt altijd gerekend met 10 graden.

Als je het precies omrekend kom je dan op 160 liter voor de detailisten.

Als je 25 liter per minuut tapt dan kom je toch op 100 a 125 liter water van 40 graden? (4 a 5 minuten gevuld)
Of heb je een bad met 150 a 190 liter.
Dit ga je best redden met een 80 liter boiler en een ketel van 24 kw. Die van jou was toch 32kw als ik dit uit eerdere berichten had vernomen?

14/10/2007 - 20:18
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

beste chathanky,ik ben een andere patrick dan de vragensteller en heb thuis een boiler van 110 liter die wordt opgestookt door een mazoutketel van 32kw.Bij test van mijn tapdebiet op mijn badkraan heb ik een debiet van 22l.Als ik mijn debiet niet flink afrem heb ik onvoldoende warm water voor mijn bad.Heel veel van de opwarmtijden voor een boiler zijn theoretisch mogelijk,maar in de praktijk is dit heel wat anders.(Diameter buizen ,isolatie en dergelijke)

14/10/2007 - 21:17

Dan moet je eens kijken wat het vermogen van de boiler is Patrick, Het opwarmspiraal heeft een bepaalde capaciteit, als deze minder is dan het vermogen van je ketel heb je er zelfs niets aan met een 100kw boiler.
Is deze bv 8kw dan zal de opwarmcapaciteit niet meer dan 8 kw zijn.

Er zijn vele factoren die mee spelen maar simpelweg een boiler van x aantal liters leveren voor een bad meer warm water dan enkel de inhoud van de boiler. En als je de boeiler laag stookt wordt de buffer ook kleiner en neig je naar een grotere om aan het zelfde hoeveelheid te bekomen.
Een besparing is dit niet, die grotere boiler is minder warm en heeft minder verlies maar daar staat dan weer tegenover dat het verliesopprvlak wel groter is wat neer komt op een besparing van 0.

Wat de wens van die andere Patrick is, geen idee maar dit geeft hem wel een betere inzicht in zijn keuze.
Mij boeit het niet om 10 minuten te wachten om in bad te springen en 8 liter is voor mij voldoende.
Dat dit niet voor iedereen opgaat, ja dat is ieders eigen wens.

14/10/2007 - 21:20

Ben nog bezig het verwarmingssysteem voor mijn pasgebouwde LEW te bepalen enzit met het volgende dilemma :
- kwa verwarming zou een condensatieketeltje van ong. 10 kw volstaan , ik zou er dan voor het warmwater een (beetje overgdimensioneerde) boiler van een 200 liter tussensteken , zodat ik later ook zonnepanelen kan bijschakelen.
- natuurlijk zegt mijn chaufagist dat dit niet goed is , dat de boiler teveel stistandsverlies geeft en dat ik beter een flinke (standaard) ketel van 24 kw neem met doorstroomsysteemvoor san warm water.Volgens hem zal die ketel voor het CV bedrijf dan wel moduleren naar 10kw

Toch lees ik vaak op het forum dat een te grote ketel ook niet energiezuinig is , terwijl het verhaal over het lager gaan moduleren mij ook wel weer logisch klinkt.

wie kan mij overtuigen dat een kleine ketel toch zin heeft ?

14/10/2007 - 21:31

http://www.itho.nl/Content/1/Warmwater/Installatiehandleiding%20Boost%20boiler%20LB90%

Hier een voorbeeld van een boostboiler.
Op een 24 kw ketel voldoende om 10 minuten lang 141 liter water te leveren van 60 graden.

Op de hoofdpagina is ook info te vinden hoe het werkt.

14/10/2007 - 21:32

Geert,

Als uit de warmteverliesberekening blijkt dat je max 10kW nodig hebt bij -10° dan moet je een ketel met dit vermogen nemen: in normale omstandigheden (dus niet -10°) zal deze dan terug moduleren naar bvb 3kW of minder (30%). De ketel van 24kW kan maar minderen naar 8kW (30%) en dat is voor hou teveel. De boiler moet er bij om altijd een voorraad water te hebben: 10kW is te weinig om continue warm water te kunnen leveren.
Die 30% benedengrens voor modulatie is maar een voorbeeld van mij: sommige ketels gaan tot minder.

14/10/2007 - 21:51

Geert

Met een laag vermogen kan het interessant zijn om ook eens te denken aan een warmtepomp met boiler. Als je aan deze te grote boiler dan nog een zonneboiler kunt koppelen haal je een fenomenale besparing. Jammer genoeg zal de investering dikwijls wat tegenvallen, waardoor de terugverdientijd verlengt.
Te veel vermogen voor de verwarming lijkt mij nooit raadzaam. Ik dacht toch dat een condensatieketel pas echt zijn besparing behaalt bij een voldoende lange verbrandingsfase.

O ja naverwarming warmtepompboiler is op elektriciteit, dus hou plaats op je dak voor PV.

Groten

Wim

14/10/2007 - 21:53

Geert,

zelf zou ik vooral kijken of je installateur zin heeft. Hij heeft als ik zijn opmerkingen volg niet echt ervaring met LEW.

Als je zelf praat over LEW, vind ik 10kW maximaal nodig vermogen nog veel. Wie heeft dit berekend?

Zoek eventueel een installateur die wel in staat is met kleinere ketels te werken.

Merk op dat je installatie hoort te staan binnen het geisoleerd volume. In het verwarmingsseizoen zijn de stilstand verliezen dan niet verloren. Ze warmen mee je huis op. En eens je zonnepanelen er zijn, spelen ze ook niet meer zo in de zomerperiode. Maar het is wel zeker zinvol te zoeken naar een boiler met weinig verliezen.

Walter

14/10/2007 - 21:58

Rene,

zelf vind ik jou 2 persoonsbad zeker geen Vlaamse standaard in een badkamer. Derhalve, denk ik dat de gemiddelde Vlaming wel toekomt met een 80 liter boiler en een ketel rond 20kW.
Maar dit gezegd zijnde: als de topicstarter het juiste antwoord wenst te kennen, zal hij moeten vertellen wat zijn noden zijn. Heeft hij 2persoonsbaden, regendouches, meerdere badkamers. De aanduiding voor 4 personen, is meestal niet voldoende voor een correcte dimensionering.

Walter

14/10/2007 - 22:00

Geert,

"wie kan mij overtuigen dat een kleine ketel toch zin heeft ?"
=> veel installaties zijn zeer slecht gedimensioneerd (lees te groot). Gevolg is dat de ketels constant aan en uit springen en een veel kortere levensduur hebben (en lager rendement).
De vraag is niet je te overtuigen van een kleine ketel, maar je te doen inzien dat een grote ketel een nog groter risico is.

Walter

15/10/2007 - 09:50

Walter

Ik ben vol interesse deze topic aan het volgen :
als ik het allemaal goed begrijp zal een boiler van 130 liters volgens mijn inzien de de aangewezen keuze zijn
Wat mijn noden betreft :
zoals velen houd ik mij de laatste tijd meer bezig met het reduceren van het onnodig energie verbruik
Daarvoor heb ik 2 tal jaren geleden eens een meter die het verbruik opmeet tussen mijn toestellen geplaatst
waardoor ik al de volgende toestellen heb vervangen voor een toestel met A+ label en A++
(wasmachine , diepvries , vaatwas , frigo )
waar mogelijk spaarlampen

nu zijn dat kleine ingrepen gezien deze toestellen toch aan vervanging toe zijn
nu ben ik al een tijdje aan focusen op mijn elec boiler vandaar mijn vraag
Ik heb toen ik bouwde (25 jaar terug)geopteerd voor een bad met een niet te grote inhoud
(word eenmaal per week gebruikt )
we hebben een douche die we dagelijks gebruiken
vorig jaar een HR verwamings ketel geinstalleerd van Buderus 22-28 kw daar wens ik nu mijn bioler op aan te sluiten die ik dan binnen een 2 tal jaar wil gebruiken als naverwarming voor een zonneboiler
gezien 2doorstuderende studenten aan de ku in leuven spreid ik mijn plannen over een paar jaar

Verder ga ik deze boiler inbouwen in een geisoleerde kast was trouwens al zo met mijn elec boiler om verder verliezen tegen te gaan

groetjes

15/10/2007 - 19:59

Walter,

Mijn bad was slechts een voorbeeld, een beetje crue om dit nu als vlaams gemiddelde te noemen(???), dat heb ik nooit beweerd. (het is trouwens wel een ondiep bad hoor, maar wel voor 2 personen, kwam een beetje door de romantiek in die tijd).

Hetgene wat ik beweerde was dat de nederlandse situatie in de badkamer een andere is dan die in belgie en dat het hier wel zeker voor komt dat 80 liter niet voldoende is voor het vullen van een bad. Dit was volgens chathanky overkill.
Deze qwalificatie is niet terecht, althans niet voor de belgische situatie en zeker niet voor renovatie.

Maar ik zou zeker nieuwbouwers aan willen raden een bad te plaatsen welke wel met een 80 liter boiler zou kunnen werken.

15/10/2007 - 21:30

80 liter was geen overkill René 160 liter is overkill.

Als je besluit om later zonnepanelen te plaatsen is een grotere boler geen slechte gedachte als je ook je huis er mee gaat verwarmen.

Veel gekochte baden in Nederland zijn zo`n 100, 125 en 150 liter.
Er zijn er ook die een whirlpool hebben.
Algemene trend is dat velen op elk wattje bezuinigen maar als het om een bad gaat gaat het ineens niet op?
Als dit het uitganspunt is neem zo grote boiler als je knip groot is dan weet je zeker dat.....

Dit in groot contrast als het gaat om een cv ketel.

16/10/2007 - 22:17

bedankt voor jullie antwoorden allemaal , ik was 95% overtuigd dat een overgedimensioneerde ketel niet goed was , maar nu heb ik het allemaal nog eens op een rijtje.

Een nieuw vraagje : zoals velen denk ik aan het volgende probleem : huis is opgewarmd , maar je wil een bad nemen , de badkamer geeft een "koud gevoel" , dus zet je de thermostaat maar een graadje hoger ; gevolg heel het huis wordt opgewarmd , terwijl je enkel in je badkamer (efkes) warmte wilt; Bovendien , zoals ik in mijn huidige woning ondervind : als de ketel dan nog een doorstromer is voor san Warm water , wordt op het moment dat je warm water neemt het CV-circuit afgesloten en krijgen de radiatoren toch geen warmte : je moet dus al een tijdje op voorhand de thermostaat hoger stellen , wil je een warme badkamer.

Ik dacht aan de volgende oplossing : op het laadcircuit van de BOILER plaats ik een aftakking naar het verwarmingselement in de badkamer en op het moment dat ik een bad wil nemen druk ik in de badkamer op een knop (soort tijdsrelais) en wordt mijn ketel in gang gezet : de radiator wordt opgewarmd , en ondertussen wordt de boiler ook opgewarmd , hetgeen geen verlies is , omdat je daarna toch warm water gaat gebruiken.
lijkt dit absurd ?

17/10/2007 - 11:45

Geert,

ik weet niet juist hoe ver je bent in je bouwplannen en uitvoering:
- in ieder geval onze badkamer voelt nooit koud. Het is er altijd 21-22°C. Neem je douche of bad, dan is de energie van het badwater of douchewater genoeg om de badkamer nog warmer te maken: zodoende hebben we nooit koud als we uit bad of douche komen. Dit vooral om te zeggen dat als je correct isoleert je nooit koud hebt in de badkamer.
- zelf zou ik eerder een radiator aansluiten op de boiler via een aparte warmtewisselaar in de boiler. Dan moet je boiler wel groot genoeg zijn om ook nog een vermogen aan de radiator te kunnen geven.
- het probleem dat je aanhaalt, heb je als je 1 ruimte als referentie neemt. Maar er is geen veprlichting om met zo een kamerthermostaat te werken. Eventueel enkel met thermostatische kranen werken. Of volledig op een WAR.
- eenvoudige oplossing kan ook zijn je badkamer altijd warm te houden.

Walter

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.