Ideale radiatortemperatuur | Ecobouwers.be

U bent hier

Ideale radiatortemperatuur

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

04/09/2005 - 12:22

20 jaar geleden heeft men mij het volgende geleerd : de temperatuur van de verwarmingsketel mag niet onder de 60 graden vallen om oxidatie te vermijden. Die van de boiler mag niet boven de 65 graden komen, om kalkaanslag te vermijden.

Ondertussen staat de technologie niet stil. Met de komst van de condensatieketel is het net de bedoeling om de keteltemperatuur zo laag mogelijk te houden, liefst onder de 50 graden. Volgens de vorige theorie is er nu dus oxidatiegevaar (ik neem aan dat dit de reden is waarom b.v. Hans zo een voorstander is van inox ketels). Maar het rendement is nu drastisch verhoogd.

Het rare is nu dat de fabrikanten van radiatoren hun warmteafgifte baseren op een watertemperatuur van 75 graden, met een retour van 65 graden. Dus eigenlijk de ideale waarden voor de ketel van 20 jaar geleden. Als je een condensatieketel installeert moet je dus vertrekken van de warmteafgiftetabellen van de radiator en een correctiefaktor toepassen. Toch wel een zeer onpraktisch systeem !

Het resultaat laat zich merken. Met de software van Radson heb ik zelf een berekening gemaakt van het benodigde vermogen per kamer en dit voor 10 radiatoren. Ik heb momenteel 4 offertes gekregen. Geen enkele aangeboden radiator stemt overeen met die welke ik zelf heb berekend. Nu ben ik natuurlijk geen specialist en zitten er in mijn berekening zeker fouten. Maar als er voor dezelfde kamer een verschil bestaat van 50 % lager tot 100 % hoger is er toch iets grondig mis. Bij 2 offertes is de helft van de radiators kleiner, de andere helft groter (maar niet noodzakelijk bij dezelfde kamer). Bij de derde offerte is alles veel hoger, bij de vierde alles veel lager. Ze hebben dus duidelijk elk hun eigen systeem gebruikt om de berekening te doen. Probeer dan maar eens te beslissen welke installateur je zult gebruiken...

Daarom mijn vraag : wat is de ideale toevoertemperatuur voor radiatoren. Daaraan gekoppeld : wat is dan de ideale retourtemperatuur. Kun je het verschil tussen aanvoer en retour best zo klein mogelijk houden, of is 10 graden net ideaal ?

7 Reacties

Reacties

04/09/2005 - 12:53

De berekening van de warmteafgifte moet ergens op gebaseerd zijn om te kunnen vergelijken.
Het is inderdaad zo dat de berekening van de nodige radiatoren volgens een bepaald regime moet verlopen. Dit regime is bepalend voor de brekening en de grootte van de radiatoren.
Anderzijds bestaan er verschillende programma's waarmee op een relatief simpele manier een warmteberekening kan gemaakt worden. Alnaargelang van de in dit programma gebruikte parameters zullen verschillende resultaten bekomen worden. Tenslotte zijn prijs en onkunde ook in veel gevallen de grote boosdoener van fel afwijkende berekeningen.
Vergeet tenslotte ook niet dat de installateur zich voldoende meot indekken. Als achteraf blijkt dat de living onvoldoende kan opgewarmd worden bij koud winterweer zal hij de pineut zijn. Geen kat die zal controleren of dde isolatie uitgevoerd is zoals voorzien op plan. Of alle koudebruggen en trekgaten verwijderd zijn enz...

04/09/2005 - 12:56
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Bob,
de berekering via de radson site is er één die niet al te nauwkeurig is. Ze maken er sterk gebruik van gemiddelde waarden. Om een juiste berekening te kunnen maken is het beter om via het bouwplan of de werkelijke toestand de u-waarde van elke muur, vloer,dak te bepalen en van deze waardes de werkelijke warmteverlies te bekomen van de ruimtes . Echter veel installateur gebruiken zulke verliesberekening niet en maken gebruik van een zekere gemiddelde om hun verlies te bepalen zoals bv 45W/m³. Dit is echter niet nauwkeurig. Om het juist te weten kun je bv vragen naar de verliesberekening die ze hebben gemaakt en de waardes die zij voor de verschillende zaken invullen.
Wat de watertemperatuur betreft voor radiatoren is een max temperatuur van 75° niet slecht daar deze bij -10°C nodig is en dit gebeurt echter maar enkele dagen per jaar. Op andere dagen kan met een lagere vetrektemperatuur toekomen.
Door de ontwikkeling van lage temperatuursketels en condensatieketels kan men de vertrek temperatuur nu lager instellen.
met als vuistregel : lagetemperatuurketel min 40°C
bij condensatieketel is er geen minimum.
Men kan ook zijn radiatoren voor een lagere temperatuur dimensioneren bv 60°C ipv 75°C maar denk dan eraan dat de radiator dimensies groter worden en uiteindelijk de prijs stijgt.

04/09/2005 - 13:12
bob

Radson heeft gratis software (Transexpress) die toelaat om de berekening te doen met invoer van de isolatiewaarden van alle wanden, vloeren en ramen. Het lijkt mij behoorlijk uitgebreid. Maar je weet natuurlijk nooit 100% zeker wat de exacte isolatiewaarde is. Een zekere marge is daarom normaal. Verschillen van -50 % tot +100 % zijn dat niet.

04/09/2005 - 17:21

Beste Bob,

De beste radiatortemperatuur, is zo laag mogelijk!

Het temperatuurverschil van 10 graden is best werkbaar, veelal ging men in de sociale woningbouw in Nederland uit van een Delta T van 20 graden, i.q. bij -10 graden buiten temperatuur een aanvoer van 90 en een retour van 70 graden.

Zulke graaddagen komen niet erg vaak en lang voor, bij deze temperaturen heeft een condenserende ketel weinig effect meer.

In voor en naseizoen functioneren de meeste condenserende ketels dan weer wel. Maar als je aan een maximaal rendement wil komen, is een zo laag mogelijke retourwater temperatuur het meest te verkiezen.

Zeker als je ook iets met een warmtepomp, zonnecollector of wat dan ook wilt doen.

Ik heb meerdere instalaties onder mijn beheer, en ook zelf gebouwd. De transmissie- berekeningen heb ik laten doen op 40 - 60. Toegepaste ketels ATAG blauwe engel, gestuurd door weersafhankelijke regeling Cenvax.

In het huis van mijn ouders een hoge en lage temperatuurkring, bestaande uit de hoge van radiatoren aan voor- en achtergevel.

Het retourwater van die kring komt weer terug in een open verdeler, waaruit het weer teruggepompt wordt in de lage temp. kring. Die bestaat uit alle binnen- radiatoren.

Andere woning (de mijne) is voorzien van vloerverwarming op de souterainverdieping, daar haal ik dezelfde grap mee uit. Retour radiatoren is aanvoer vloerverwarming.

Resultaat, een zo laag mogelijke retourwater temperatuur en een maximaal condenserende ketel!

Nog twee noten bij dit verhaal:

Het zwaarste gebruik van de transmissie- berekeningen leg ik om het ketelvermogen vast te stellen. De radiatoren laat ik op minstens een minimum van de benodigde capaciteit, maar feitelijk plaats ik ze zo groot als ik ze fysiek en aestetisch maar kwijt kan.

Die betrekkelijk door jou geschetste hoge temperaturen, zijn waarschijnlijk ook ingegeven dat jullie in den Bels op Mazout werken. Daarbij is condenseren met niet ontzwavelde olie natuurlijk als vloeken in de kerk. Je ketels zo zo doorgevreten zijn. Dat wil een installateur niet op zijn geweten hebben.

Vandaar dat ik ook op deze site terecht kwam; ik ben zelf druk met het verstoken van plantaardige- en dierlijke olieën/vetten. Van dat soort ketels hebben jullie nu eenmaal meer verstand! Hier draait normaal alles op 'arm Slochteren aardgas'.

Veel succes met het perfectioneren van het ontwerp en de uitvoering van je instalatie!

Groet, Cp

Ps. Een zeer goede en fundamenteel correcte visie op deze materie, heb ik mogen ervaren in de bijdrage's van Hans Delanyooie.

04/09/2005 - 21:14

Cp

Bedankt voor het complimentje. Maar ik wil toch graag even de puntjes op de i zetten, en je wijzen op een, ik neem aan, schrijffoutje?

" De transmissie- berekeningen heb ik laten doen op 40 - 60. "
Dat zou mooi zijn, want dan win je energie, bij de regime's noem je altijd eerst de vertrekt°, en dan de retour, dus 60-40.

Hans

06/09/2005 - 04:28
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Cp
condenseren op mazout is ook mogelijk.
ten eerste kan men zwavelarme mazout gebruiken waarin minder dan 0,005% zwevel zit.
of men kiest voor een ketel die een keramische warmtewisselaar heeft in de rookgassen die is ongevoelig voor het zuur in het condenswater.
de eerste optie is echter de milieuvriendelijkste.
En waarom zou men niet kunnen werken met 60-40 regime op mazout. bij lage temperatuur ketel is er dan nog geen condensatie, echter de schouw moet aangepast zijn om hierin geen condensatie te hebbben of de gevolgen van het condenseren op te lossen. Bv inox rookgas
buis

14/05/2007 - 18:12

kan iemand mij dit programma doorsturen?
Groetjes

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.