Hybride systeem vat in buffervat afhankelijk van prijs brandstoffen en buitentemperatuur aansturen | Ecobouwers.be

U bent hier

Hybride systeem vat in buffervat afhankelijk van prijs brandstoffen en buitentemperatuur aansturen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

25/02/2013 - 13:07

. Ik kan een 600l inox vat kopen met een vat ook in inox van 150l voor sanitair warm water.Net hieronder in buffer zit een 3kw weerstand voor opvang van pieken.
Het SWW vat is gegolfd om zo makkelijker de warmte op te nemen van het om en onderliggende water. In het buffervat onderaan zit een 15m lange warmtewisselaar voor solar. Graag had ik daar 4 collectoren van elk 20 buizen op aangesloten. verder heeft dit buffervat nog 4 in's en outs voor andere warmtebronnen.
Gezien de huidige situatie (prijs mazout)zou ik graag een warmtepomp lucht/water aansluiten voor mijn radiatoren te verwarmen. (er is geen vloer of wandverwarming aanwezig). tijdens de erg koude dagen zou ik op een tweede in en out wil ik mijn mazout systeem aansluiten.Als er binnen pakweg 10 jaar bijna geen vraag naar mazout meer is (dankzij warmtepompen e.a.)zakt die prijs en kan ik de verhouding warmtepomp/ mazout aanpassen. Verder heb ik nog een titanium warmtewisselaar op de kop kunnen tikken voor tijdens de warme maanden mijn zwembad wat extra warmte te geven. Zo blijft er nog 1 in en out over. Die kan op hold voor later een pelletkachel of zo. Is nu niet nodig wegens 15kw houtkachel die heel de winter bijna aan staat.
Vraag eigenlijk is. Is die polaris warmtepomp die tot bij -20 55° maakt geschikt tot hoeveel buitentemperatuur(COP) zal zijn omdat die bij bar koud weer (+- 2 weken per jaar) toch niet zal aanstaan vanwege houtkachel en hybride met mazout?
tweede vraag is welke sturing te voorzien voor zo een systeem?
derde is het SWW vat van 150l wel voldoende snel terug zal opwarmen als bv. eerst iemand een douche neemt en dan iemand anders een bad?

26 Reacties

Reacties

25/02/2013 - 16:01

Warmtepompen zijn in het algemeen minder geschikt voor verwarming via radiatoren, het rendement zakt in als er hogere temperaturen gevraagd worden. 

25/02/2013 - 16:28

Gaston,

Is een mooie aanvulling voor uw syteem.

http://microwkkspotgoedkoop.blogspot.be/

Dan haal je met een  WP L/W en microWKK op stookolie 

143% thermisch rendement.

Chris

25/02/2013 - 23:39

Gaston, het is dat Chris te bescheiden is om erbij te vermelden dat hij de uitvinder is en het systeem aanbiedt voor slechts € 1.500 en dat hij daarbij ook nog eens garant staat voor een thermisch rendement van 143%!!  

26/02/2013 - 09:41

Ingir,  zelf  niet uitgevonden .

Bestaat al, enkel goedkopere mogelijkheden aangegeven.

WKK's zonder warmtewisslaars is een gewone stroomgenerator.

U mag zelf aanvullen ,

Een stroomgenerator met warmtewisselaats =...   ;-)

Momenteel loop er een project in serreteelt

WKK+ WPMet nog hoger thermisch rendement.

 

 

26/02/2013 - 10:19

Ingir,je vergeet te vermelden dat hij bij zijn berekeningen goochelt met lukraak gekozen cijfers, en dat hij ook geen werkend voorbeeld kan laten zien

26/02/2013 - 10:57

Ik vind dat je dat ook niet van Chris mag verwachten, er zijn vast mensen (op dit forum) die het benodigde cijferwerk kunnen maken met enige realiteitszin. De bijdrage van Chris is dat hij allerlei technieken uitprobeert om decentraal energie op te wekken voor  verwarming en elektriciteit van woningen. zijn speurtocht is wel degelijk van belang omdat de toekomst ligt in decentrale opwekking en verbruik.

 

Er valt veel (gemeenschaps)geld te besparen als een beetje handig bent. Zo kun je een complete zonneboiler met vlakkeplaatcollectoren aanschaffen voor 4-5 duizend euro en dan een flinke overheidssubsidie opstrijken. Maar zo'n zonneboilersysteem is prima zelf te bouwen en te installeren. Kosten aan materialen zo'n €500-1.000 dus een enorme besparing op de aanschaf en je hebt ook geen subsidies nodig. Een echte WIN-WIN zoals Chris het noemt...

 

26/02/2013 - 11:26

wat het zonneboilersysteem betreft ben ik volledig akkoord Ingir, maar Chris sleurt er zijn mini-WKK bij, waar het in eerste instantie niet over gaat, en waar het ecologisch en economisch rendement volgens mij ver zoek is.

 

Ik neem aan dat we er op het forum toch nog altijd van uit gaan dat indien je doorgedreven investeert in isolatie dat je wat betreft verwarming je niet te veel zorgen moet maken over welke techniek te kiezen, en dat wordt de laatste tijd nogal dikwijls vergeten.

 

Aan de vraagsteller zou ik willen zeggen: je spreekt over 3 of zelfs 4 verwarmingssystemen, dan ben je helemaal verkeerd bezig, eerst moet die warmte vraag naar omlaag: isoleren dus.

En een L/W-warmtepomp is geen goed idee bij een blijkbaar vrij hoge warmtevraag (15kW kachel) met radiatoren.

26/02/2013 - 12:51

maar enfin:

-niet iedereen kan zijn huis isoleren/energieefficient maken tot het LEW niveau: ik geef u op een blaadje papier dat alle woningen die vallen onder onroerend erfgoed, goed zijn voor de sloop als die LEWnorm de standaard wordt. Niet dat ze van mij niet mogen gesloopt worden, maar als erfgoed blijft halstarrig vasthouden aan haar ideefix dat op die huizen geneen zonnepaneeltje, windmolentje of dakisolatie moet zitten dan worden al die huizen op termijn onbewoonbaar.

- wat er overblijft is in feite dan technoligsch werken. Dus uw huis is een energieveelvraat, maar je zorgt dat het 50% minder verbruikt. Dus je koopt zo'n Robur, of je koopt een Aisin-WKK of je koopt een WKK Dachs, of je maakt een mix van 'energiedak-warmtepomp-aardwarmte-pellet' en inderdaad dan ga je multifunctioneel energiehoppen waar het goedkoopst is. De zon schijnt gratis, de warmte uit de grond is gratis, de pelletjes zijn CO2 neutraal en  ja je hebt een duurdere installatie. Maar ook weer allemaal goed dimmensioneren

10m2 zonnepanelen op een plat dak zijn goed voor 10kWpiek vermogen, die warmte opslaan in een buffer is uw stookkosten 30% afpinsen

een warmtepomp op de zonnepanelen/aardcollector, is nog een niveautje hoger, dat is 15kWp uit uw dak puren en bvb 15kWp uit de grond. Goed voor 50% minder verbruik

Voorwaarde is dat uw dak dan voldoende zonnepanelen heeft om die 50% electriciteit te produceren, dat is dan 20m2 zonnepanelen...

En je kunt nog putje winter, in de living voor de gezelligheid een pellet/houtkachel zetten, die waarom niet gekoppeld aan uw buffervat den boel bijverwarmt...

Opgelet, dat wordt al geen zorgeloze constructie, want in feite een gasketel werkt zodanig autonoom datje als burger gewoon er niet meer bij stilstaat dat je een verwarming hebt als het ware, het toestel werkt gewoon altijd en zonder dat je er moet bij stilstaan. Die pellet/zonnepaneelconstructie vraagt al wat 'humane interventie' in die zin dat je eventjes naar het weerbericht moet kijken om te voorspellen ok ik zal mijn pelletnodig hebben want anders heb ik morgen een koude douche.

Dan is zo'n WKK oplossing, in feite zo gek niet voor mensen die nu net geen zonnepanelen kunnen leggen, of die nu net geen aardsonde kunnen laten boren, of die nu net geen 'eisspeicher in de tuin kunnen laten ingraven, etc... Dus de zero energienorm is volgens mij technologisch voor de meeste stadsgebouwen niet haalbaar... En dank kan zon' micro WKK met 10kWp best eengoeie aanvulling zijn, met een warmtepomp van 2kW verbruik moet dat aardig lukken om uw huis deftig warm te houden aan een minimaal verbruik die inderdaad een condensatieketel overtreft, zonder daarom duurder te zijn dan een condensatieketel.

Nu ik twijfel er niet aan, dat op lange termijn zo'n dingen standaard gaan zijn... Want schakel zo'n WKK aan een intelligente meter, en zie eenshier wat een gigantische backup je krijgt voor gans belgie ? Elk huis zijn 5kWp WKK is goed voor 15gigawatt of zeg maar al onze kerncentrales samen...

26/02/2013 - 12:08

Er is niets stoms aan het idee van een WKK? want in feite waarom zou je de waardevolste en heetste vlam van 1000° gaan verkwanselen aan ordinair water opwarmen tot 60° ??

Nu die Robuur vind ik zo'n robuuste techniek, maar meer voor grotere huizen, maar die slaagt er toch in om netjes de onderkant 140% warmte te genereren, en de bovenkant 170% warmte...

 

Die Aisin WKK's zijn ook zo'n robuuste technologiekluiven die aardgaswarmte tot op het bot upgraden naar 150% warmte.

Dus technologisch is er wel een en ander nodig, maar het vraagt een fijne tuning van onderdelen en techniek, niet iets voor 'hobbyisten' die suboptimaal iets in elkaar knutselen...

Laten we de onderkant eens berekenen van Carlsfire zijn brainstorm.

Een gas/diesel generator met 25% rendement, produceert 25% van zijn energie naar electriciteit. En nu moeten we de rest in een buffervat krijgen. De onderkant van die recyclage is laten we zeggen  50% van die energie warmte halen we uit de motor en uit de uitlaat. Als we tot het condensatieniveau afkoelen, dan halen we toch wel 70% uit. Baxi spreekt van 95%-97% totaal rendement bvb... en die monteert gewoon een condensatieunit na de WKK.

Goed dan het principe van de warmtepomp. In feite is de onderkant daar gewoon de efficientie van de warmtepomp in het algemeen. Uiteraard speelt de buitentemperatuur daar een grote rol. Als je de grondtemperatuur neemt, en stel dat je de grond afkoelt tot tegen de 0°; dan eindig je met een permafrostgrond als het ware, en wat is de energie die je uit de grond kunt puren dat nadert meestal naar een COP2 ? Gemiddeld moet je water met een warmtepomp upgraden van 10° naar 50° en plakken fabrikanten daar een COP3-4 op  Laten we de onderkant nemen, COP2 de permafrost grond......

Dan wil zeggen dat die unit van onze vriend carlsfire gewoonweg 25% x 2 = 50% levert + 50% recyclage uit de uitlaat= 100% zal leveren en dat is het slechtste geval... dus veel moeite voor niets.... ; tenzij vanaf het wat warmer komt in het tussenseizoen ontploft zijn rendement naar COP5; of haalt hij moeiteloos 125%+75%= 2x meer energie dan hij verbrandt... de kunst is inderdaad van iets te ontwerpen die op een robuuste manier meer opbrengt dan wat je erinstopt; en liefst ten alle tijde.. En 200% op zonnige dagen is aardig meegenomen...

Sowieso kun je al zeggen, hij zal in putje winter met een permafrostgrond eindigen met een COP1 (tov de aardgas geredeneerd) of het niveau van een condensatieboiler. En vanaf hij zijn grondwarmte aanvult met '10m2 of 10kWpiek zonnepaneelwarmte' en 'grondwarmte' zal zijn rendement moeiteloos hoger zijn.  Als je kijkt naar de gemiddelde temperatuur in Belgie.... dan constateer je zelfs dat in feite de temperatuur gemiddeld nooit onder nul zit... of technisch gezien heb je met moeite de februarimaand de permafrosttoestand...

 

Maar inderdaad de achillespees van zijn 'brainstorm' is  'condensatie' onderdelen zoeken die goed afgesteld zijn op zijn motor, een warmtepomp en sturing zoeken die mooi aansluit bij zijn experiment, en een COP waarde halen die ten alle tijde boven de 2 zit. Als hij die voorwaarden vervult, is zijn ontwerp sowieso altijd beter dan gelijk welke condensatieketel... En daar moet hij nu geen 2 centimeter voor achteruitgaan.

 

 

26/02/2013 - 12:37
jandc (niet gecontroleerd)

Het is net die achillespees die telkens in de verhaaltjes vermeden wordt. Het is ook net die achillespees die er voor zorgt dat het verhaaltje veeeeeeeeel minder rooskleurig is dan het lijkt.

 

Als ik een PCB moet layouten heb ik typisch zo'n 300-tal verbindingen te maken. Voor die laatste 20 heb ik ongeveer even veel tijd nodig als de vorige 280. De laatste 5 gaan soms aan 30 a 60 minunten per stuk. Die eerste 200 zijn gelegd op een uurtje. Het concept opbouwen zodat ik m'n verbindingen zo ideaal mogelijk kan leggen is ook relatief weinig werk. Het eindresultaat wijkt altijd grondig af van het originele concept net omdat je onderweg de nodige problemen tegen komt waardoor wijzigingen nodig zijn.

 

Nu als ik als ongeoefende zou uitgaan van hoe rap het begin gaat en moeten zeggen hoe lang ik bezig zou zijn dan hoor je een getal dat gemakkelijk 10 keer lager is dan de werkelijke duur. En zo wordt er hier ook gefillosoffeerds over al die dingen: vanuit onwetendheid en pure ijdelheid denken dat je het beduidend beter kan dan een ander. Idem trouwens voor de zelfbouw collectoren (die technisch gezien supper simpel zijn): wat is het rendement? Hoeveel werk is er in gegaan? Als hobby misschien leuk maar om daar conclusies aan te verbinden dat het goedkoper zou zijn is totaal verkeerd.

26/02/2013 - 13:06

Je hebt gelijk dat de finishing touch soms 80% van de tijd pakt, en inderdaad zo'n AisinWKK toestel is top of de bill van optimalisatie; Het verschil zit hem vooral in het feit dat die dingen 10jaar moeten werken volgens mij, omwille van de 10jaar aansprakelijkheid, dus mij ga je niet horen zeggen dat een uit dehand gelopen hobby die dingen moeiteloos zal overtreffen.

Maar het verschil in kostprijs zal hem vooral in de duurzaamheid, en in de 'proven technology' en de 'cerifieringen' zitten. Want zo'n producten op de markt brengen si voor elke markt uw certificaat halen... en dat zijn er een pak als je dat bekijkt. Je kunt dus niet zomaar amateuristisch dingen op de markt gooien en gaan beweren dat ze beter zijn dan de concurrentie etc. Dus inderdaad de meeste firma's hebben cashflow en mannen genoeg zitten om al die certificaten af te haspelen en 10jaar te investeren in een technologie vooraleer ze marktrijp wordt... daar zit vooral de kostprijs.

Maar ivm uw zonnecollectoren moet ik toch volgende kwijt. Als je kijkt naar de collectoren van topmerken, en hun rendement bestudeert, dan halen die misschien 5-10% meer dan wat je zelf in elkaar zou knutselen voor pakwek 100euro/m2 Dus ik vraag mij dan altijd af, hoe willen wij in Europa altijd zaken doen. We hebben eerst een voorsprong en een goed idee, en zorgen in feite dat die chinezen zonder moeite die prijs kunnen ondergraven en binnen de korste keren marktleider worden.

Daarom vraag ik mij inderdaad zoals bij die WkK af, als je u toestellen in faze 1 bij honderdenklanten installeert met een prijsetiket van 10K, hoe denk je nu op termijn dat een techniek die in de grond van de zaak zou kunnen verkocht worden voor 2K zal blijven standhouden in prijs ? Sowieso zal net zoals de computers eerst 10K kosten en nu gesleten worden voor 0.5K een trend ontstaan waar het opschalen van die techniek die WKK's op de markt zal brengen voor 1K.... en ja ik ga niet terug voor dieuitspraak, ik denk dat er inderdaad een markt is weggelegd voor de hobbyist die de prijs onder druk zet..

26/02/2013 - 14:24
jandc (niet gecontroleerd)

Piekrendement of rendement in winterse omstandigheden? Rendement na 10 jaar of initieel rendement? Verschil in pompdruk? En last but not least: hoeveel tijd is er in gekropen om die te maken?

 

Ik kan een auto maken voor 1000 eur hoor. 't is maar een 2e hands motor kopen en daar wielen op zetten. Ah ja, en remmen ook. Nog een stoel en we zijn er bijna.

 

26/02/2013 - 14:43

Heel juist

Een auto is een motor en die kost 2Keuro, en wordt  verkocht voor 20-30K Via marketing wordt bepaald hoe we de consument verleiden om dat ding te kopen. De opgeschaalde productie van 100.000exemplaren is vooral gericht op het opschalen van de chassis ontwikkeling of het 'platform' zoals dat heet. De middenklassers worden platforms ontwikkeld van 1-5miljard euro die gespreid worden over 1miljoen auto's... en meer. Dus het platform bepaalt de prijs.

Een WKK is niet anders... maar het verschil zit wel in: je hebt geen wielen, overbrenging, elektrische ruiten, airco, gps, koffer, reservewiel, ingebouwde radio, dashboard, sowieso is het toch wel een heel pak simpelder... Akkoord ??

een WKK is gewoon die motor of het stukje voor uw wielen van uw wagen... zonder de wielen, zonder de overbrenging, zonder de batterij, zonder de remvloeistof, zonder de turbo, zonder de ruitewisservloeistof,... toch een heel pak eenvoudiger Akkoord ??

Wel de terechte opmerking van Carlsfire is en blijft staan, waarom zou een WKK 20K moeten kosten voor een 999cc motor. Dat is niet meer dan de Smart motor zonder turbo dat we aan het kopen zijn ?? In feite zeg ik u, het landschap van de verwarming is zowat 'kapot gecertifieerd' dus elke firma moet tonnen investeren om een leger ambtenaren in alle landen van de wereld toe te laten hun installaties te certifieren om daar via omwegen subsidies te krijgen om die dingen te installeren... Een goeie gasgenerator off the shelve kost 0.5K. In feite is een WKK niet meer dan een generator met condensatietechniek. En een condensatiestuk kost ook nauwelijks 0.1K, in toto is het toch wel heel van de pot gerukt dat een WKK 20K moet kosten

Totdaar allemaal goed. Maar als de certificatiekostprijs hoger is dan de kostprijs van de techniek, moeten we ons toch eens vragen stellen daarbij ? Waarom zouden we subsidies geven aan een systeem waar de certficatie in feite gewoon tewerkstelling is van een legertje ambtenaren die u kapotbelasten via sociale lasten op arbeid, en die nog regeltjes uitvinden hoe je moet blijven energie verspillen, en die dan gaan uitleggen dat je zo'n WKK niet mag verkopen omdat er nog een papiertje tekort is. 

Dus vraag u nu eens af, stel dat elke belg zo'n WKK installeert, dan gaat die fabrikant en installateur toch wel heel hard in zijn handen vrijwen ? 3miljoen WKK's aan 20K = 60miljard WKK's die hem nauwelijks 3Miljard productiekostprijs kosten... Hoelang denk je dat concurrentie daar gaat wachten om die markt te betreden ?? Wel zolang het monopolie van de certificaten hen tegenhoudt, en eenmaal het losloopt, overspoelt de markt met goedkope chinese productie... En hopla weer een markt weg van de Belgische markt. En dan zal het weer de loonkost zijn ? 

Jongens, als fabrieken hier marktaandeel gaan willen houden dan gaan ze gewoonweg met het 'intel model' in hun hoofd moeten zitten 1 jaar de WKK aan 20K, 1jaar later aan 10k, een jaar later aan 5k een jaar later aan 2.5K en telkens productie verdubbelen en marktaandeel bijpakken.

 

26/02/2013 - 15:37

haha,

uw betoog doet me een beetje denken aan Jean de Florette, die dacht dat hij binnen onafzienbare tijd schatrijk zou worden met konijnen kweken...

 

één vraag zouden jullie je toch eens moeten stellen hoor alvorens hier op het forum te reageren: 'is wat ik hier ga vertellen relevant in deze vraagstaart en is het een antwoord op de gestelde vraag ?'.

Nogal dikwijls niet dus.

26/02/2013 - 14:32

Mijn zonneboiler heeft een lager rendement dan een professioneel systeem, toch is de jaaropbrengst niet veel kleiner dan de 'echte' omdat ik eenvoudig meer oppervlakte gelegd heb (4m² i.p.v. 2). Door het lagere rendement stopt mijn zonneboiler er eerder mee in het stookseizoen en begin wat later in het voorjaar. Op basis van de opbrengstverhouding (DHZ:prof) zouden de kosten voor mijn zonneboiler zo'n € 2.800 mogen bedragen (ca. 70%), de werkelijke kosten waren echter onder de € 1.000... Dus hoewel het systeemrendement lager is scoort mijn zonneboiler veel beter op rendabiliteit.

 

En ja, het is hobby, ik heb er lol aan om dingen te maken, te experimenteren, te meten en te leren. Er zijn dus geen arbeidskosten, geen overheadkosten, geen studie-/ontwikkelingskosten... en dat maakt het zo goedkoop.

 

 

 

26/02/2013 - 07:57
jandc (niet gecontroleerd)

Niet naief zijn en denken dat over 10j niemand nog mazout wil. Zelfs als dat zo is: diesel wordt wel nog gebruikt. En als mazout goedkoper is dan WP dan gaat iedereen terug mazout gebruiken.

 

Kortom: wat je ook gebruikt  (pellet, gas, mazout, WP,...) 't kost allemaal ongeveer evenveel gewoon door de marktwerking.

 

Je gaat in eerste plaats bij voorkeur deftig isoleren zodat je minder energie nodig hebt. Van mij mag je daarna nog gaan spelen met verschillende dingen maar je gaat een installatie bouwen die je nooit zal terug verdienen en bijgevolg is dat noch financieel noch ecologisch interessant.

26/02/2013 - 15:18

Even terug naar het begin. TS heeft een woning die verwarmd wordt met een mazoutketel/radiatoren en een houtkachel van 15 kW. Blijkbaar is het een slecht geïsoleerde woning, waarschijnlijk (deels) enkel glas... terecht is hier eerder opgemerkt dat het wat vreemd is om te investeren in installaties zonder eerst de isolatie op orde te brengen.

Daarom eerst isoleren (dak, gevels, glas en vloer), daarna vloerverwarming, vervolgens PV en tenslotte een warmtepomp. Als er dan nog geld beschikbaar is zou je nog een zonneboiler kunnen overwegen...

26/02/2013 - 16:04

Ingir: niet iedereen kan en mag zijn huis zomaar verbouwen (denk aan mijn vrienden van onroerend erfgoed)

en wat als je uw muren niet kan en mag isoleren ? Je mag de facade niet veranderen, en de spouw is volgepropt met debris...

Wat als je uw dak niet kan isoleren ? Je mag niet omhoog en kan juist een menuiseritplaatje leggen, of uw dak isoleren lukt niet met de binnenafwerking die je niet wil vernielen....

Wat als je uw enkel glas niet mag vervangen ? Uw enkel glas is ozowaardevol loodglasraamkes en je mag juist zo'n voorzetraamkezetten die ocharme in feite zorgt dat er altijd condens zal zitten op wu raam

Dus je hebt een aardgasketel staan van 10jaar oud ?

 

Wat zou jij doen ?

 Vloerverwarming leggen, en ketel op lage temp laten stoken max 45° ?

 Een zonnedak van 10m2 met buffervat, die de zonnenenergie vangt zodat je 2 maand gratis stookt en uw SWW 6maand met zonlicht doet ?

 Een warmtepomp kopen type Robur met ammoniumcyclus ?

 Een warmtepomp kopen type Aisin, met WKK ?

 Hoe halveer je nu gegarandeerd uw verbruik en uw netto energie kostprijs (want in feite als je morgen overschakelt van aardgas naar warmtepomp halveer je niet  uw kostprijs)

 

26/02/2013 - 16:34
jandc (niet gecontroleerd)

Binnenkant isoleren.

Die binnenafwerking toch vernielen.

Voorzetraam aan de binnekant.

 

26/02/2013 - 20:27

Hallo,

 

Een vraagje, wat is het merk van dat vat? Lijkt mij een goede oplossing voor het probleem dat ik nu heb. Is het mogelijk van mij daar het merk en eventueel type van te kunnen door gegeven. Het is de eerste keer dat ik van zo een type vat hoor en lijkt mij wel eens de moeite om dit te bekijken.

 

Met vriendelijke groeten,

Robin.

 

27/02/2013 - 11:03

 

Wel interessant zo een micro WKK. Laat ons toch maar even bij de eerste vragen blijven. Zie hier onder. 
 

Vraag eigenlijk is. Is die polaris warmtepomp die tot bij -20 55° maakt geschikt tot hoeveel buitentemperatuur(COP) zal zijn omdat die bij bar koud weer (+- 2 weken per jaar) toch niet zal aanstaan vanwege houtkachel en hybride met mazout?
tweede vraag is welke sturing te voorzien voor zo een systeem?
derde is het SWW vat van 150l wel voldoende snel terug zal opwarmen als bv. eerst iemand een douche neemt en dan iemand anders een bad?

28/02/2013 - 10:40

lees de documentatie zou ik zeggen, maar het zal ongeveer COP1 zijn bij -20° en COP2 bij 0° en COP4 bij 10° als je met BuitenLucht werkt. Als je met grondwater werkt zal je gewoon nu in februari aan de limiet geraken van COP2

sturing: weet niet of het bestaat, maar je zou verwachten dat je iets hebt die de warmtepomp fopt op het moment dat het te koud is, dus eenvoudigweg als het vriest doe je uw mazoutketel werken en uw buffervat van1000liter opwarmen. In dat geval zal uw warmtepomp gewoon niet meer aanslaan.

Dus sturing in uw mazoutketel zal  autonoom zijn, die van uw warmtepomp ook. Dus de hack of the day ? Uw sturing van uw mazoutketel, dus als het vriest begint hij uw buffervat op te warmen; dus het contactje voor de thermostaat van uw buffervat zet je een relais tussen die hem openhoudt, en die sluit als het vriest. Buffervat het contact meet dan die temperatuur beneden de 50° en uw ketel zal aanslaan ? Het is iets in die genre dat je zou moeten realiseren ??? Specialisten moeten mij maar met de grond gelijk vervloeken.

Dan uw 150l,, tuurlijk is dat genoeg voor douche en bad

27/02/2013 - 11:03

 

Wel interessant zo een micro WKK. Laat ons toch maar even bij de eerste vragen blijven. Zie hier onder. 
 

Vraag eigenlijk is. Is die polaris warmtepomp die tot bij -20 55° maakt geschikt tot hoeveel buitentemperatuur(COP) zal zijn omdat die bij bar koud weer (+- 2 weken per jaar) toch niet zal aanstaan vanwege houtkachel en hybride met mazout?
tweede vraag is welke sturing te voorzien voor zo een systeem?
derde is het SWW vat van 150l wel voldoende snel terug zal opwarmen als bv. eerst iemand een douche neemt en dan iemand anders een bad?

28/02/2013 - 11:53

de specificaties voor uw polaris

http://www.carbomat.be/assets/pictures/pdf/NL-Carbomat-euronom-warmtepom...

-10° COP2

0° COP2.7

10° COP 3.1

Dus het antwoord is, gebruiken tot 0° volgens mij

uw warmtepomp zal dus uw elektrische energie opwarderen naar een COP2

en in feite zul je in kWH uw verbruik zien halveren, en in euro's uw electriciteitsrekening zal dubbel zo groot zijn als uw gasrekening

11/03/2013 - 09:13

Mag ik je er attent op maken dat mijn buffervat maar 600l is. Ik ga er een vijftal vacuümbuiscollectoren bij aansluiten. De WW zit beneden in het buffervat. Bij 0° graden buiten bijverwarmen met stookolie tot 50°? Waarom dan die polaris versie aanschaffen? De gewone zijn wel wat goedkoper? Vanaf welke COP doe je winst met de warmtepomp? Dus sturing laat eerst de zon maar zijn werk doen vervolgens de warmtepomp en in laatste fase de stookolie. Werkt dit dan met buitenvoelers want dat relaisverhaal snap ik niet zo goed. Heb je daar een schema van? Bedankt voor je feedback.  

11/03/2013 - 14:15

relais zijn gewoon schakelaars die gestuurd worden door uw sturing.

Sturing is gewoon een printboardje met wat software, die kijkt naar de temperatuur en prioriteiten legt.

Maar een systeem zonder relais ?

 In feite kun je gewoon ook intelligent sturen door uw gasverwarming savond te laten inspringen... vanaf 16u-18u bvb.... Dan zou je volgend systeem hebben: gans de nacht afkoelen, smorgens krijg je de zon tot 16u die uw boiler opwarmt. Zo uw boiler geen warmte gekregen heeft die dag springt uw gasverwarming in en warmt hij uw boiler op. Dan pak je savond uw douche op kosten van uw zonnecollector, tenzij als het een grouwe mistige dag is zoals vandaag

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.