Huidige temperaturen + WP-gebruikers | Ecobouwers.be

U bent hier

Huidige temperaturen + WP-gebruikers

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

15/12/2009 - 17:05

Graag had ik ervaringen van WP-gebruikers gelezen over hun merk/systeem en hun huidig verbruik met of zonder el. weerstand enz. Zodat ik de reclame v/d verkopers een beetje kan toetsen aan de ervaringen hier.

Met deze buitentemperaturen kunnen er misschien wel interessante gegevens bovenkomen voor toekomstig geïnteresseerden

met dank

37 Reacties

Reacties

17/12/2009 - 20:12

zijn er echt geenWP-gebruikers die hun ervaring willen delen met anderen die overwegen om een warmtepomp te installeren??

 

 

22/12/2009 - 15:56

Hallo,

 

Wij hebben luchtwarmtepomp daikin 6kw in onze nieuwbouw.  nog geen dakisolatie.  pomp doet met gemak zijn job.  als je het verbruik wilt kennen mag je gerust er een verbruiksmeter koppelen maar zelf weet ik niet hoe dit moet.

 

onder -11 graden is de back-up electrische verwarming even opgesprongen.  onze toevoerwarmte is maximaal 30,3 graden geweest.  Jammer dat Daikin voor de tussenseizoenen de toevoertemperatuur niet onder de 25 graden kan krijgen tenzij je natuurlijk werkt met een boiler voor de verwarming.

 

overdag was het afgelopen zaterdag -8 buiten maar door de opwarming van de zon is de wp uitgevallen.

 

Ik versta eerlijk gezegd al die heisa niet dat lucht-waterwarmtepompen niet de moeite zijn.  al moet ik nog gereserveerd blijven want ken mijn jaarlijks verbruik nog niet.   maar op dit ogenblik doet het meer dan verwacht gezien wij nog geen dakisolatie hebben en in tijden van constante bewolking met koude temperaturen krijgen we ons huis met gemak lekker warm.

tip: leg vloerverwarmingsbuizen op 5 cm diameter.  zo rendeert je wp nog veel meer gezien je kan werken met nog lagere toevoertemperaturen zoals het geval bij ons.

 

groeten en veel succes met je beslissing!

23/12/2009 - 12:58

Hallo Mickey,

kun je iets meer vertellen over de opbouw van jouw huis: hoeveel isolatie, k-waarde, type ramen, ... ? Welke boiler gebruik je voor sanitair warm water.

 

alvast bedankt.

 

13/01/2010 - 00:22

"Hallo Mickey,
kun je iets meer vertellen over de opbouw van jouw huis: hoeveel isolatie, k-waarde, type ramen, ... ? Welke boiler gebruik je voor sanitair warm water."

 

alleenstaand volledig zuidgerichte woning

256 m2 bewoonbare opp incl. zolder

115 m2 vloeropp.

vloer: 14 cm pur, vloerverwarming 90 m2 buizen op 5cm

vloer 1ste verdiep: 3 cm pur, later ook zoldervloer 23 cm isolfloc

muren: 10 cm buitengevel, 5-7 cm spouw, 15 cm rotswol, 20 cm sillicaatsteen 

dak: niets behalve standaard gutex plaat + dakpannen.  nog te doen: 30 cm isofloc

Glas: U 0.6, drievoudig glas (niet gelaagd noch warmtewerend) 76 m2

raamkader: schuëco 75 si aluminium met warm edge.  kader + glas +- U 1.0

totaal K 27 

Warmteverlies rekeninghoudend met 21graden op 90m2, 4500 kw

verwarmingsbron: voorlopig warmtepomp lucht-water daikin alltherma + standaard daikin-boiler.  later toevoeging vacuum zonnepannelen + extra drukloze boiler 500 liter voor verwarmingsondersteuning met koppeling houtkachel of finnoven.  koppeling condensatiewater wp op regenput.

Ventilatie: gedecentraliseerde balansventilatie met warmteterugwinning door koppeling afvoer ventilatielucht naar luchtwarmtepomp.  volledig c02 gestuurd in elke kamer.  De toevoer ventilatie units zijn van Jaga met koppeling warmtepomp voor voorverwarming verse lucht.  

Speciale aandacht aan luchtdichting vloer-muuraansluiting, muur-raamkaders.

Zonnerwering: niets behalve 3-voudig glas wat reeds veel tegenhoud, overkapping zuidgevel.  Helaas hebben we nu reeds oververhitting in de winter wanner de zon te lang schijnt.  gelukkig is dit niet zo vaak in putje winter.  de dakisolatie moet er nog in.  de zuidgevel vereist nog wat zonnetuning.

Let op: woningen vergelijken is zeer moeilijk.  compact bouwen, zuidgericht bouwen is nog belangrijker dan isolatie, luchtdichting..  Ik ken er die meer isoleren maar hun huis niet warm krijgen.

onze warmtepomp 6 kw voldoet ruimschoots en wss iets overbemeten.   nooit moet de electrische back-up aan, zelfs niet met de afgelopen diepvriestemperaturen -13.  

Kepler, mocht uw woning niet zuidgericht zijn en mss zelfs niet compact, ga je best ietsje zwaarder kwa wp.

gr, 

13/01/2010 - 11:51

Bedankt voor de uitleg.

Ik zie dat je veel ramen hebt, en door de silicaatsteen veel warmteaccumulerend vermogen. Dat maakt dat als de zon schijnt je geen verwarming nodig hebt. Enkel opletten in de zomer dat dit voordeel nu, dan niet in je nadeel gaat spelen.

 

17/12/2009 - 20:26

Ik zou wel willen, maar onze balansventilatie draait nog steeds niet (rond nieuwjaar), en we ventileren door ramen open te zetten ... Ook is een grote ruimte nog niet af (ontbreekt zelfs wat isolatie).

En de eerste winter dient ook om de instellingen te optimaliseren.

Volgende winter kan ik iets zinnigs zeggen over ons verbruik.

Wat ik wel kan zeggen: onze warmtepomp heeft tot dusver geen enkel probleem met de vrieskou (lucht-water WP), ook 's nachts niet. Maar we hebben dan ook max -6.2 graden gehad hier.

22/12/2009 - 13:07

Wij hebben sinds midden december een warmtepomp (vloeibare C02 in de grond op 120 meter diepte) in ons huis van 13 jaar oud (gebouwd met de toen heersende isolatienormen).  De voorbije dagen waren een goede test, en we houden ons huis lekker warm

22/12/2009 - 13:15

vloeibare C02???  Dat lijkt me vrij moeilijk, kun je dat verduidelijken?

08/01/2010 - 15:15

De firma heeft in onze oprit 2 gaten geboord van 120 meter diep.  In elk van die gaten 3 koberen buizen.  Daar is onder hoge druk c02 ingebracht.  Door de hoge druk is die vloeibaar en zakt naar de diepte.  Daar is het net iets warmer, en de C02 verdampt en stijgt.  Daar geeft ie zijn warmte af aan een ander medium, zodat ie weer afkoelt en zakt, ...

Voor de rest een 'gewone' wp

franky

 

09/01/2010 - 00:17

 deze zijn idd de best renderende WP's daar ze geen pomp (lees stroom) nodig hebben om de circulatie gaande te houden.

Spijtig is alleen dat deze WP's niet kunnen worden ingezet voor koeling

09/01/2010 - 06:44

Dat is nieuw voor me.

Welk bedrijf is dit die dit doet? of weet iemand een site waar je over deze techniek iets meer kan lezen.

Thanks.

09/01/2010 - 15:33

We zijn in zee gegaan met heliotherm met hun co2 oplossing.

Absoluut niet de goedkoopste, maar ik denk dat we waar hebben voor ons geld!

Meer info van het systeem

http://www.heliotherm.be/cotwee.html

 

Let wel, ik vrees dat dit een automatische vertaling is vanuit het duits, dus eigenlijk niet zo leesbaar.

Als je meer info wil, kan je me altijd contacteren;

 

franky

 

22/12/2009 - 18:10

Wij hebben een woning van 140 m2 vloeroppervlak (dus ca 380 m3 inhoud) en hebben een  WP met een vermogen van 5,5 kWth (en dus 1,5 kWe). water/water  (als bron een gesloten lus die naar 120 meter diepte gaat)

Die WP kan het appartement momenteel niet warmhouden. De woonkamer zakt naar 18 graden (en lager). Ik ben niet de enige die dit heeft (complex van 150 appartementen met allemaal een WP). Veel problemen momenteel. Dus heel veel gebruik van de elektrische weerstandsverwarming (3 kW) om het toch maar een beetje warm te krijgen.

De installateur zegt dat het ontwerp uitgaat van max 20 graden in de woonkamer (Nederland) , dus warmer hoeft het niet te worden. Er wonen in de appartementen veel ouderen en zorgbehoeftigen. Die willen het warmer hebben. Maar toch blijft de installateur (nog) vasthouden aan die 20 graden. Volgens de wet is dat minimaal 20 graden bij -5 en bepaalde wind buiten. Die wind was er niet, de buitentemperatuur was vrijwel altijd warmer dan -5.. en toch haalt de WP het niet.

Dus nu gaan we het gebouw laten bekijken met infrarood etc. Ik ben benieuwd wat daar uit zal komen.

22/12/2009 - 22:14

@Pieter194: Voor alle duidelijkheid, ik ben geen warmtespecialist, maar je moet bedenken dat je verwarming of bijverwarming zodanig moet zijn dat die de warmteverliezen van je woning kan compenseren. Het is in dat geval dus simpel als het warmtevermogen dat je warmtepomp kan leveren kleiner is dan het warmteverlies van je woning, je nooit je woning op de gewenste temperatuur 'warm' zal kunnen houden.

Als we dan naar de oorspronkelijke vraag van dit item gaan, wie tevreden is van "zijn" warmtepompsysteem dan is het antwoord eenvoudig: Als de warmtepomp de warmteverliezen van de woning kan compenseren dan zal men tevreden zijn, anders zit men letterlijk in de kou!

En dan komen we terug bij een item dat hier al dikwijls op het forum vernoemd is: Tracht met alle financieele middelen die je hebt je woning maximaal te isoleren (K14 of zelfs lager...). Daarna ga je kijken/uitzoeken/uitrekenen of je met een warmtepomp of andere middelen dat warmteverlies kan compenseren.

 

 

 

06/01/2010 - 09:08

125 vierkante meter woonoppervlakte (kelder en zolder exclusief) met de volgende isolatiewaarden: muren, vloer en dak 6-7 cm PU, plus nog eens 12 cm rotswol extra in het dak. Alle ramen K=1,1.

WP is van Öchsner (via Europartners/Supersystems), het lichtste type, zo'n 1,2 kW electrisch vermogen, met een horizontaal captatienet in de tuin op 120-130 cm diepte. De WP is geprogrammeerd om 2 x 5 uur per dag te draaien. Zijn het normale buitentemperaturen (5°) dan komt het ongeveer daarop neer. Bij warmer weer draait ze minder, bij kouder weer meer.

We hebben ook een speksteenkachel van Nunnauuni (type Kaisa, momenteel niet meer in gamma, ik dacht een 1300-1400 kg)  die midden in de leefruimte staat, een open ruimte keuken-zithoek-eethoek van 47 vierkante meter. Die gebruiken we hoofdzakelijk in de tussenseizoenen (oktober-november en april). De WP ligt dan niet aan.

Het is altijd rond de 21-22° bij ons in huis. Bij de huidige buitentemperaturen durft het soms eens naar 20°C gaan, of minimum 19.5°C. Lager heb ik nog niet gezien. Misschien laat ik de WP niet lang genoeg draaien bij dergelijke buitentemperaturen... We durven ook wel eens de speksteenkachel aansteken nu, dan is het vrij snel weer boven de 22°C (de vrouw des huizes is nogal een koukleum) .

Hout hebben we gratis (knotbomen; elzen en wilgen op ons eigen stuk grond) en door extrapolatie kom ik aan een JAARLIJKS verbruik van de WP voor verwarming van ongeveer 250-300 Euro.

 

Voor ons dus eigenlijk geen noemenswaardige problemen en best tevreden.

 

mvg

Geert

09/01/2010 - 21:10

Geert,

... door extrapolatie kom ik aan een JAARLIJKS verbruik van de WP voor verwarming van ongeveer 250-300 Euro.

Hoe doe je dat door extrapolasitie?

Eigenlijk voor ook nog gebruik te maken van een kachel, maar 125m2 woonopp, is dat nog relatief grote kost.

Je verwarming kan natuurlijk zo ingesteld worden dat de temperatuur altijd dezelfde is.  Maar daarvoor zal je stooklijn aangepast moeten worden.

 

Walter

 

06/01/2010 - 22:57

@rudi

Ik ben wel enigszins deskundige.

Mijn woning zou (net als andere overige woningen van het gehele complex) een EPC van 0,6 moeten hebben (Nederlandse norm was bij de bouw 1, en als je 0,5 hebt zit je dicht tegen passief aan). Mijn woning zou dus heel energiezuinig moeten zijn.

In bijna geen enkeel woning in het complex houdt men het dus voldoende warm. Nu moeten we aantonen dat de aannemer zijn werk niet goed heeft geleverd. Maar ja.. wat schiet je er nu nog mee op. Als we aantonen dat de woning niet aan de norm heeft voldaan, wat dan nog? Men gaat alle 130 woningen heus niet slopen en opnieuw bouwen. We krijgen mogelijk een grotere WP (en dus een hoger verbruik) en daar zullen we het (waarschijnlijk) mee moeten doen.

En dat terwijl ik mijn woning juist had gekocht omdat ie zo energiezuinig zou moeten zijn. Maar bij de bouw (we mochten een keer een uurtje het pand in) zag ik al dingen die helemaal niet goed waren. "Maar dat zou allemaal nog goed gemaakt worden". Daar zou men bewijs van gaan leveren (neen dus). De bouwrechtbank heeft al uitgesproken dat de aannemer binnen 6 weken het bewijs zou moeten leveren (dat is nu 4,5 maand geleden). De aannemer zegt dat het goed geisoleerd is en daar moet ik het tot heden mee doen. Dus ik moet een nieuwe rechtbankprocedure opstarten (dat kost ook al weer gauw 1 a 1,5 jaar). Enfin, dit verhaal zal nog wel een staartje krijgen.

Wij hebben een Genvex 180 (staat ook op website passiefhuisplatform)  met aardwarmtewisselaar (lucht-lucht), allez-ja ... in werkelijkheid was het water-lucht :-)

Resultaten : bij 0° C overdag en vriestemperaturen 's nachts : 13,1° C ipv 20° C contractueel.
Er is een warmwaterboiler bij (combi).

Vermits de jaren dat we in de woning woonden er maar 3 vriesdagen waren, kunnen we nu met zekerheid wel zeggen dat het systeem qua verwarming niet voldoet.Wij hadden al een sterk vermoeden omdat we toch dikwijls 2 KwH-convectoren moesten gebruiken zodra we ongeveer naar 5°C buitentemperatuur gingen.

De theoretische berekening door Professor Hugo Hens maakt duidelijk dat bij gebruik van douche, bad of veel warmwater het systeem niet voldoet. In werkelijkheid is het nog veel erger...

Qua isolatie : isofloc verzakt of is afwezig (zie fotogalerie : www.passiefhuisbouwheerfederatie.be )

Voldoet niet aan norm qua luchtdichtheid voor passiefhuiscertificaat (Prof. Hugo Hens), ook al is het toegekend door het passiefhuisplatform....

Had ook wel graag geweten van de andere 6 tegelijkertijd gecertificeerde woningen hoe het daar bij gaat.

Qua binnenmilieu (Mlecnik, Hasselaar) had ik toch ook mijn vragen bij wat men daar schrijft.
Had persoonlijk graag geweten hoe het met deze 6 nu is.

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

 

07/01/2010 - 02:48

Ik heb een K14 woning (bescheiden bungalow) en dat kan ik ondermeer staven met mijn EPB berekening.

Zonder bijverwarming (enkel via balansventilatie en een sterk overbemeten AWW) ga ik bij -10graden C buitentemperatuur nooit onder de 14 graden binnentemperatuur.

Zonder bijverwarming haal ik gemiddeld een temperatuur van 18 graden Celcius.

Dat is natuurlijk niet voldoende om comfortabel te leven. Daarom installeerde ik een kleine lucht-lucht warmtepomp en plaatse daar natuurlijk een kWh metertje op. Resultaat van september tot heden 6 januari 2010: 47 kWh electriciteit!

Voor mij een overtuigend bewijs dat een goed geisoleerde woning met overbemeten AWW en balansventilatie perfect werkt. Een kleine WP voldoet ruimschoots om enkele graden Celcius "bij te pompen".

Ik wou ook de passiefnorm aanvragen maar dan valt men al over de afstandhouderdertjes in mijn super-isolerende beglazing (0.6 glas van Van Geystelen uit Beveren). Die afstandhouderders daarin zijn IDENTIEK dezelfde als erkend door passiefsector (ik kan dit wel enkel staven met een mail van Van Geystelen). Het glas en de afstandhouders zitten bovendien ACHTER 16cm resol-isolatie, en maakt dus isolatietechnisch 0.0% uit maar dat bestaat niet in de passiefsector en daar wordt dus geen rekening mee gehouden. Dat is dus geen leuke ervaring.

De tegenstrijdige berichten die ik hier lees van een woning enerzijds goedgekeurd voor passiefnorm en anderszijds de reactie van Professor Hens op deze woning daar kijk ik niet van op.

Dan klopt er benevens fout van de aannemer toch ook iets niet met het systeem, of met de berekening?

Voor het overige: Sterkte en succes met jullie geding!

 

 

 

 

08/01/2010 - 17:40

 Ja, hier een Daikin 7 kW afgifte in een K34 LEW met een warmteverlies van 4 kW over de te verwarmen ruimte. Heel veel glas. 's Morgens altijd lekker warm met WP. 's Avonds houtstoof. Jaarverbruik +/- 500 kWh, incl klein beetje airco.

 

 

09/01/2010 - 00:11

 's avonds houtstoof is natuurlijk moeilijk vergelijken met puur WP

09/01/2010 - 09:22

 's Morgens doet hij het helemaal alleen hoor.

08/01/2010 - 20:10

Hallo,

 

Leuk te lezen dat er nog mensen zijn die echt positief kunnen zijn over hun warmtepomp.

 

Wij hebben nu al drie jaar een warmtepomp (Lucht water) MCquay type 410R

Onze warmtepomp heeft een jaarlijks verbruik van ongeveer 10000 kwh. Rekening houdend dat we onze warmtepomp een vier tot vijftal maanden volledig uitzetten om energie te sparen. (De warmtepomp is onze enige warmtebron en moet een 150M² verwarmen.

Wanneer de buitentemperatuur onder het vriespunt duikt krijgen we de binnentemperatuur niet boven de 20 graden.

Zijn er hier nog mensen die kampen met dezelfde problemen?

Wanneer wij bij electricien of producent gaan aankloppen proberen die er ons van te overtuigen dat onze warmtepomp perfect werkt.

08/01/2010 - 20:57

 Tja, hoeveel kW is uw wp en hoeveel is uw exact warmteverlies. Het vermogen van het verwarmingstoestel moet toch snel 75% groter zijn dan het verlies, wil je confortabel OPwarmen.

 

Ik denk dat een wp zeer geschikt is voor LEW, eventueel PH en als bijverwarming, maar daar stopt het wel.

09/01/2010 - 11:54

bart k

je moet de installateur (wat kent een electricien nu van warmteverliesberekeningen e.d. af?) eens zeggen dat als de WP goed werkt, dat nog niet wil zeggen dat de WP of de verwarmingsinstallatie voldoende vermogen levert.

hans d

09/01/2010 - 11:03

hoi

daar ik de laatste paar weken de airco die nu als lucht/lucht warmtepomp gebruikt word niet meer opgezet had daar ik dacht dat het rendement niet meer goed zou zijn

ze nu eens terug opgezet om aan uw vraag te voldoen

buitentemp = -5 hier

uitblaastemp op stand 2 = 48 a 49 graden

ik sta er eigenlijk van te kijken dat het nog zoveel is

indien buitentemp rond de 6 graden blaast ze zo een 54 graden

ik meet het met zo een themometerke met een buitenvoeler eraan en die voeler leg ik dan tussen die lamellen die normaal zo op en af gaan

ik heb zo een DHZ hangen , koste geloof ik 450 euro

zelf gehangen en werkt perfect

 

eigenlijk wel eens interesant om te zien hoe andere installaties het doen

09/01/2010 - 21:21

't is niet zo moeilijk een warmtepomp/compressor te maken die ook bij lage temperaturen nog energie produceert; de vraag is echter; hoe hoog is het rendement.

Walter

09/01/2010 - 16:59

De warmtepomp is het type M5 AC R55 25CMFU 

capaciteit voor warmte is 16,25 kW en voor koeling is dat 14kW(nog niet gebruikt)

ons isolatieniveau is 50Ks

ons gemiddelde warmtedoorgangscoefficient is O,5556

en het warmteverlies van het verliesoppervlak is 291,60(W/K)

Wij hebben ons bouwvergunning nog verkregen voor de nieuwe energiemaatregelen

 

10/01/2010 - 04:12

Ik wil me zeker niet mengen in het debat over welk merk WP goed is en welk werk niet is daar ik mischien als partijdig word gezien daar ik zelf installateur ben. Wat ik toekomstige mensen die een WP installatie overwegen wel wil meegeven is dat U de warmteverliesberekening goed nakijkt, al te vaak kom ik andere offertes tegen waarbij voor een woning die bvb 18Kw nodig heeft er een WP van 16 wordt voorgesteld simpelweg omdat het de zwaarste uitvoering is die dat merk heeft. Ik denk dat het belangrijk is dat een verliesberekening door een fabriek wordt uitgevoerd en niet door een groothandel die nadien bij te weinig vermogen zich uit de voeten maakt met" jamaar, wij zijn verkopers, de plaatser is de eindverantwoordelijke" en de plaatser versteekt zich achter de groothandel. Wij werken bvb enkel met fabrikanten die zelf de opstart voorzien van de installatie en zelf de verantwoordelijkheid nemen van de verliesberekening. Ik verkoop liever geen installatie dan een toestel/uitvoering waarvan ik weet dat het problemen gaat opleveren.

Vaak zie ik ook dat appels met peren worden vergeleken . Als je rendementen gaat vergelijken tussen verschillende merken is het zaak om dit steeds bij dezelfde temperatuur te doen . Kijk , bvb een lucht-water warmtepomp is geen tovertoestel dat 1. Geen energie verbruikt 2. bij -20 nog een hoog rendement haalt en 3. gratis in aanschaf. Maar al te vaak zijn de goedkopere uitvoeringen net diegene die bij een negatieve waarde al een weerstand nodig hebben om hun ding te doen.

Een aantal keer en een aantal mensen op dit forum zijn zeer correct in hun advies van isoleren, isoleren, isoleren. Daar begint alles bij, Wat heb je aan een COP van 5 bij 17 graden, net dan zou je amper vermogen nodig hebben. Regelmatig kom ik renovaties tegen waarvan  fabrikanten zeggen dat het beter is om te passen met een WP-installatie net omdat er niet voldoende is geisoleerd, als je ramen en deuren open laat staan gaat elke verwarming zwaar verbruiken . Een goede woning heeft beide, en een goede verwarming EN een goede isolatie/ventilatie.

Ook, een offerte die wordt gemaakt met enkel de oppervlaktes als verstrekte gegevens is je reinste onzin. Regelmatig kom ik geintereseerde tegen die na het krijgen van onze vragenlijst de opmerking maken" waarom moet jij dat allemaal weten, de andere(n) vroegen enkel a en b"

En als laatste denk ik dat het vertrouwen bij je installateur een grote rol speelt, als je je niet goed voelt bij iemand maar hij is een paar euro goedkoper, passen. Goedkoop is al te vaak miskoop waarmee ik niet wil zeggen dat de duurste automatisch de beste is. Vaak zit de waarheid in het midden en kies je veilig voor een klein bedrijf dat rechtstreeks bij de fabrikant winkelt(fabrikanten die enkel via plaatsers werken zijn beter opgeleid mijns inziens, vergeet niet dat WP-installateur nog geen beschermd beroep is), fabrikant-plaatser waarbij de fabrikant zeker speelt door opleidingen enz is altijd beter dan een groothandel die aan iedereen verkoopt, bekwaam of niet.

 

 

 

10/01/2010 - 09:02

marc

de enige die een warmteverliesberekening zou moeten maken is de installateur zelf, want uiteindelijk draagt hij de volle verantwoordelijkheid - ook juridisch - voor het resultaat.

je moet als installateur een beetje naief zijn om zowel je groothandel als je fabrikant op dat gebied 100% te vertrouwen, ik heb dat (gelukkig maar) nooit gedaan. nu is naar mijn ervaring het risico eerder omgekeerd, meestal worden te grote vermogens geplaatst.

hans d

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.