HSB - LEW: vloeropbouw | Ecobouwers.be

U bent hier

HSB - LEW: vloeropbouw

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

23/01/2010 - 11:37

Beste forumleden,

Mijn vriend en ik zitten volop in de planfase van onze HSB/LEW, en hebben toch een aantal vragen, hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Wij zouden ervoor opteren om bovenop onze kelder (kelder ligt op het straatniveau) geen welfsels te leggen, maar ook een houten roostering zoals tussen onze andere verdiepen. Heef hier iemand hier ervaring mee? Hoe moeten we dan de vloer best opbouwen? En de andere verdiepingsvloeren welke opbouw en hoeveel voorzien we best? En welke isolatie?Wij zullen zowel op het gelijkvloers als op het verdiep vv leggen.

Alvast bedankt voor de reacties!

11 Reacties

Reacties

23/01/2010 - 12:35

VV met houten roostering?

ga je dan droge VV hebben?

Die is wel minder rendabel dan natte VV (in chappe)

 

 

23/01/2010 - 13:25

Wij zullen inderdaad het droge systeem toepassen.

23/01/2010 - 20:38

muurverwarming + leem  zou een optie kunnen zijn.

Zo krijg je ook iets meer massa in je HSB.

En je kan al je  leidingen er ook nog in kwijt.

 

Wij hebben dit toegepast in onze verbouwing (zie fotoblog)

24/01/2010 - 22:53

beste Lelie,als ik je goed begrepen heb wil je je kelder overdekken met een houten vloer.

Weet dan vooral dat een kelder dient om je waren fris te houden.Een uitzonderlijk goede isolatie is dan zeker vereist.

Een houten vloer op vloerisolatie vereist op zich reeds een dubbele onderisolatie om voldoende warmte door het hout te kunnen overhouden in de te verwarmen ruimte.

Hoe dik deze isolatie dan moet zijn zou je best eens laten omrekenen door een energiedeskundige.Buiten deze 

aandachtspunten denk ik verder niet dat er een probleem kan optreden met je houten vloeren.Wat je op je houten tussenvloeren legt is sterk afhankelijk van de heersende omstandigheden nl geluid en temperatuur,zichtbare houtstruktuur of niet,woon,werk of slaapvertrekken.Wanneer je huis goed geisoleerd is moet je opletten dat ge geen nutteloze kosten maakt naar je verwarming toe.Goede isolatie vraagt ook niet veel verwarming meer .Laat alles maar eens goed berekenen door een bekwame en intelektuele instalateur. 

01/03/2010 - 14:47

Hallo,

Wat jullie willen doen, kan uiteraard gerust. Je zou zelfs gerust vv in nat systeem kunnen toepassen door een laagje chape te leggen op je houten vloer. Zo krijg je ook nog wat meer massa. Voor de rest moet gewoon de afmetingen van de balken berekend worden aan de hand van de afstand tussen de draagpunten en de belasting. Bovenop de balken komt OSB of een andere dragende plaat.

Het isoleren kan je op ongeveer dezelfde manier doen als je HSB muren.

Een goede houthandel zou je hierin gerust moeten kunnen adviseren.

Via een privémailtje zou ik jullie hier gerust concreet in willen verder adviseren, maar als vakman kan ik dat via dit forum uiteraard moeilijk doen, het is immers niet de bedoeling om hier reclame te maken.

 

01/03/2010 - 15:03

Idd, chape op de roostering zie je meer en meer.

 

Roostering, OSB, plastiek folie, een akoestische ontkoppelingsfolie, daarna chape...

 

Isolatie kan in de roostering maar soms legt men ook eerst een laag drukvaste isolatie i.p.v. de ontkoppelingsfolie.

 

Zo heb je meer massa, maar je moet je roostering er laten op berekenen. Tegenwoordig met de FJI liggers kan dat geen probleem zijn denk ik.

03/03/2010 - 11:57

Het is zeker mogelijk, wij doen het namelijk ook. Bovenop een kruipkelder van 80 cm hoog in een waterdichte betonnen kuip komt bij ons een houten vloer met FJI liggers van 40 cm hoog. Die wordt opgevuld met cellulose vlokken net zoals de muren en het platte dak.

Bovenop de vloer komt nog een 5 cm hoge lattenwerk constructie als horizontale leidingspouw als het ware. Want de luchtdichting zit ook langs onder natuurlijk.

Het komt waarschijnlijk duurder uit dan welfsels + PUR en combinatie met chappe is niet goed, want dan komt het zeker duurder uit door de zwaardere constructie.
Wij kozen sinds het begin voor houten en kurken vloeren, geen "ijspegel" tegels ;). Want die kille steen is de enige reden waarom mensen vloerverwarming comfortabel vinden. De tegels blijven wel kil als de verwarming niet aanstaat natuurlijk.

Voor vloerverwarming zijn alternatieven: wandverwarming, convector, over-gedimenstioneerde radiatoren, luchtverwarming.
Maar doe gewoon het slimste: bouw een passiefhuis met bescheiden afmetingen zodat je ventilatielucht alleen de warmte kan transporteren. En dankzij compactunit geen verwarmingstoestellen of ondervloerse installaties meer nodig.

Groeten
Bart

03/03/2010 - 17:23

Bart,

 

Hoe bekom je dan de noodzakelijke thermische massa om overherhitting in de zomer tegen te gaan ?

Bedankt !

 

Bert

03/03/2010 - 18:06

Door in de grond te bouwen: earth sheltering.
Onze slaapkamers zijn op het "onderlandniveau" waar ze profiteren van enorme thermische massa van de duizenden tonnen klei en leem rondom.

Mijn theorie is dat die massa niet binnen je isolatieschil moet zitten om effect te hebben. Het effect van massa binnen is natuurlijk groter dan die buiten, maar er is buiten massa genoeg toch?
Bovendien is de keuze van isolatiemateriaal ook relevant. Cellulose heeft namelijk een grote thermische massa voor een isolatiemateriaal.

De oververhittingskans is trouwens minder dan 0,1% volgens de PHPP.

De praktijk zal blijken dit najaar. Te ondervinden tijdens de openhuizendagen want wij zullen zeker openstellen, afgewerkt of niet.

05/03/2010 - 08:17

Als je uw HSB voorziet van cellulose isolatie (Isolfloc, ...) heb je voldoende warmtebuffering om in de zomer de hitte buiten te houden. Cellulose kan ook een bepaalde hoeveelheid vocht opnemen wat een voordeel is voor uw constructie.

In de meeste gevallen is ingeblazen papiervlokken ook een stuk goedkoper dan gewone minerale wol.

13/03/2010 - 15:26

Ons project neemt intussen vastere vorm aan en voorzien we idd isofloc in het dak, in het houtskelet (buitenmuur) en in de vloeropbouw (zowel Kelder/gelijkvloers - gelijkvloers/verdie - verdiep/zolder) Hoe dik de vloeropbouw zal zijn weten we nog niet, onze plannen zijn momenteel bij de ingenieur die alles zal uitrekenen.

Voor onze EPB gaan we wel uit van houten vloerroostering van 35cm, wat we zeker zullen hebben. We komen momenteel uit op K27 en E66 er is evenwel geen rekening gehouden met ons driedubbel glas, onze vv, bv met aww en zonnecollectoren, waardoor we toch een goede LEW zullen hebben.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.