houtsoort ramen | Ecobouwers.be

U bent hier

houtsoort ramen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

22/06/2010 - 12:06

Beste allemaal,

voor het buitenschrijnwerk van ons passiefhuis hebben wij een aantal aannemers aangeschreven (uiteraard) met naast de afmetingen van de ramen, ook de vraag om deze in padouk te vervaardigen.
Padouk omdat we ook een deel van onze zijgevel daarmee laten afwerken.

Fascinerend maar niemand heeft padouk in z'n offerte verwerkt (en biedt het ook niet aan als 2de keus/alternatief).

In opsomming, de antwoorden waren den, naaldhout en spar (als alternatief sipo en lariks).

Nu moeten we dus kiezen (altijd moeilijk), we wisten van padouk dat het heel duurzaam is.
Van de houtsoorten in de offerte's lijkt het me (na wat rond te surfen met scepticisme want het internet is niet altijd juist) dat de volgorde van meest duurzaam naar minder duurzaam de volgende is: sipo, lariks, spar en den.
Los van het feit dat spar minder duurzaam zou zijn is het misschien toch nog zinnig om het te gebruiken? Misschien met een specifieke behandeling?

Misschien ook belangrijk om weten, we hebben redelijk wat ramen hebben die onderaan gelijk komen met de grond. Misschien een reden om voor de meest duurzame houtsoort te gaan?

Als iemand enig advies zou hebben, het zou zeer welgekomen zijn!

Met vriendelijke groet,

Hans

24 Reacties

Reacties

22/06/2010 - 12:10

Misschien toch nog extra vermelden dat we het Padouk op de zijgevel zouden laten vergrijzen. Mijn buikgevoel zegt me dat we spar niet op eenzelfde wijze kunnen laten vergrijzen. Spar is sowieso superbleek en dat vraagt dan misschien weer om enige kleurbehandeling (die dan misschien nog in de buurt zou moeten komen van het vergrijsde Padouk).

't Is soms moeilijk ...

22/06/2010 - 19:36

hans

ik vind het eerder een goede zaak dat je daar geen offerte voor gekregen hebt, dat houdt wat mij betreft in dat je met mensen hebt gepraat die iets van hout afweten. padouk kan wel heel resistent zijn tegen van alles en nog wat, maar werkt ook hard, en is dus a priori minder geschikt voor schrijnwerk. idem overigens voor larix. misschien zijn deze houtsoorten wel geschikt als je ze lamelleert.

voor schrijnwerk neem je beter een rustige houtsoort zoals spar.

spar minder duurzaam dan padouk? dat is navenant wat je onder duurzaam verstaat. in de duitstalige landen gebruiken ze heel veel spar, duizenden woningen hebben ramen en/of gevelbekledingen in spar. en die houden het ook 50 jaar en meer uit. voor ramen is het wel belangrijk dat je de onderregel beschermd, wordt veelal met een alubekleding gedaan.

ik probeer hier een voorbeeldje aan te hangen, ik hoop dat het me lukt.

hans d

22/06/2010 - 22:35

Foto is er goed doorgekomen.

23/06/2010 - 17:57

Die alu regel of een volledige alu buitenkant. Persoonlijk denk ik dat het archi-lelijk is :-).

De vraag is dus, zijn er (natuurlijke) produkten die ook een stevige bescherming geven?

16/03/2016 - 18:41

hi Hans, kan je op houten ramen alsnog alu onderregels aanbrengen. Dat nu de zwakke punt van mijn ramen. Waar zou ik alu onderregels kunnen kopen?

 

22/06/2010 - 19:56

airzimmy,

 

Wij hadden hetzelfde plan opgevat en zijn er ook van afgestapt. Bij ons worden het gelakte dark red meranti ramen (die we dus niet laten vergrijzen - we kiezen trouwens voor een met de padouk contrasterende kleur) in het profiel zit ook een band PUR-isolatie (waarmee je vermoedelijk de fabrokant al kunt identificeren).

Eigenlijk vind ik het wel een beetje vreemd dat je voor gevelbekleding een houtsoort zou kiezen van een mindere duurzaamheidsklasse dan voor de ramen, terwijl aan de ramen veel hogere eisen worden gesteld. Achter gevelbekleding bevinden zich immers nog minstens een waterdichte folie en een geisoleerde muur. Achter je ramen heb je echter alleen je leefruimte...

 

22/06/2010 - 21:47
HVH

 Airzimmy,

 

Ik zal misschien uit de boot vallen, maar ik heb wel voor padoek gekozen en ben nog steeds van mijn keuze tevreden.

Ik zal niet tegenspreken dat het wat 'werkt', maar volgens mij in beperkte mate. Ge moet natuurlijk altijd rekening houden bij het maken van ramen dat ge hier met een levend materiaal werkt. Toch durf ik zeggen dat mijn ramen goed sluiten.

Ik ben wel van mening dat een slecht uitgevoerd raam in padoek minder lang zal meegaan dan bv. een goed uitgevoerd in sipo. Verder redeneer ik ook zo dat ge maar beter goed hout gebruikt omdat het werk toch het zelfde is in vergelijking met goedkoper hout. Persoonlijk ben ik niet zo voor naaldhout in zichtbare constructies : te zacht en vlug 'puttekes' en zo.

Zelf gaan we het hout gewoon laten vergrijzen. Ik zou het persoonlijk niet zien zitten om om de x aantal jaar te moeten verven. En vergrijzen, ... dat doet padoek heel mooi.

Bepaalde ramen heb ik zelf gemaakt en dat moet ik wel toegeven : het stof is niet het meest aangename, maar eenmaal verwerkt speelt dit aspect geen rol meer. In de houtbewerking die ik volg staat padoek goed aangeschreven. (meer dan 4 jaar geleden) Andere houtsoorten die ook in aanmerking komen : afrormosia en afzelia, ... al raadt ik afrormosia af omdat dit een bedreigde soort is. Ik heb ook reeds 1 iemand sipo zien gebruiken, maar ik weet niet wat dit na een jaar gaf.

22/06/2010 - 23:30

hvh

het probleem met hout dat werkt, is dat je onvermijdelijk met de luchtdichting in de problemen komt. en dat is toch wel een heel belangrijk aspect in de hedendaagse LEW bouw, 1 lekkend raam haalt je hele resultaat naar beneden.

je hebt gelijk als je zegt dat het zachte naaldhout gevoelig is voor krassen en putjes, dat neem ik er bij, zoals jij het werken erbij neemt.

't is allemaal een kwestie van prioriteiten, en bij mij staat luchtdichtheid bovenaan.

hans d

23/06/2010 - 18:04

Inderdaad, luchtdichtheid staat bovenaan...

23/06/2010 - 18:03

HVH, de vraag die bij me op komt als ik je verhaal goed lees, wat zijn dan je u-waardes? Als we de voorstellen hier op tafel eens vergelijken, dan liggen ze soms al heel breed uit elkaar. Als je ze zelf maakt, op wat baseer je je dan om tot een totale u-waarde te komen?

 

Voor het verven heb ik geen schrik. de ervaring bij m'n ouders (meranti ramen, 30 jaar oud) is dat dat wel redelijk goed meevalt. Als die 2 beurten hebben gehad in hun leven zal het dat wel zijn.

Ik ben trouwens ook van mening dat als je een huis wilt hebben dat je er ook werk in moet steken, ik zie er dus niet op tegen om ooit eens te schilderen. Misschien willen we dat dan zelfs heel bewust, eens een ander kleurtje ...

23/06/2010 - 11:53

Bij deze mijn ervaringen met padoek :

ik werk regelmatig samen met een schrijnwerker die ramen in padoek maakt, met heel goede resultaten : padoek staat eerder bekend als een heel stabiele houtsoort : zie http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1002 . Tevens is padoek tegenwoordig vrij vlot te verkrijgen met FSC-label.

23/06/2010 - 18:36

peter

misschien lag het aan de schrijnwerker, maar de ramen waren niet aan te zien, eentje stond 0.5cm open zodat de wind er los doorblies, en een deur was dusdanig gezet, dat ze nauwelijks nog openging. heb ook even op de website van houtinfo gekeken, en daar geven ze inderdaad aan dat het een heel stabiele houtsoort is.  misschien was het een andere houtsoort? maar ze was rood in den beginnen, na een half jaar bruin, en na een paar jaar behoorlijk donker verkleurd. maar misschien zijn er minderwaardige houtsoorten dien er min of meer hetzelfde uitzien?

hans d

23/06/2010 - 22:20
HVH

Voor alle duidelijkheid : bij mij staat luchtdichtheid ook hoog aangeschreven. Vandaar dat mijn voordeur eigenlijk een raam is. Alle ramen zijn zo gemaakt dat de 'nopjes' ook in de regels doorlopen en op die manier bekomt men ongeveer om de 40 cm een 'sluitpunt'. Bij hout dat dan een beetje gewerkt heeft ziet men dit dan ook letterlijk toetrekken wanneer men de raamkruk toedraait.

 

In de literatuur staat er inderdaad dat padoek zeer stabiel is en dat is wel zo, maar een beetje werken kan men niet uitsluiten.

En wat betreft het rood zijn en dan verkleuren : dat kan zeker een andere houtsoort zijn. Ik ben enkel wel de namen vergeten. Padoek heeft een uitgesproken tekening, maar vooral : verkleurt zeer snel. Na een half jaar buiten moet dit al bijna grijs zijn. Na een jaartje is dit reeds mooi blinkend grijs. 

 

Wat wel waar is, is dat wanneer een soort zoals padoek werkt, dit veel krachten in het hout geeft en deze zijn moeilijker te beheersen dan bij bv. naaldhout.

02/07/2010 - 12:35

ik ken een goede aannemer die met padoek werkt:FW bouw en schrijnwerkerij  in weelde

hebben reeds verschillende referenties

12/11/2010 - 21:42

Beste Hans,

misschien kan je gelamelleerd kastanje overwegen? 

Katrien

12/11/2010 - 22:02

katrien

liever niet, ik probeer voor zo zuiver mogelijk te gaan, en gelamelleerd hout is nu eenmaal geen zuiver hout meer, want er zitten lijmen in.

hans d

13/11/2010 - 14:33

Dat is inderdaad een overweging, Hans.  Onze argumenten om gelamelleerd kastanje te kiezen, is dat het Europees hout is (duurzaamheidsklasse II) en dat het bovendien net door die aan elkaar gelijmde lagen een dimensioneel stabieler, sterker geheel vormt.  Bovendien is het rendement in geval van lamelleren hoger, doordat het hout maximaal gebruikt wordt.  En zo is kiezen voor de beste oplossing toch altijd weer afwegen, en maakt de één andere keuzes dan de andere.

(By the way, toen ik "beste Hans" schreef, bedoelde ik eigenlijk niet u, maar de originele vraagsteller.  Maar dit terzijde.)

Katrien

14/11/2010 - 08:33

Als je gelameleerde kastanje neemt, zou ik toch nog verven.

Want op de plaatsen waar de vingerlas (onderaan) zit gaat door de regen gaan zwellen!

Mooi kunnen zien bij  "Kamp C"

Een aluminium watrelijst kan dat ook oplossen.

Wijzelf hebben ramen van ewitherm, die zijn van naaldhout (uit west europa) dat geverfd is (op waterbasis)

Naaldhout isoleerd ook een klein klein beetje beter dan loofhout.

 

14/11/2010 - 09:24

walter

dat klopt, naaldhout heeft een lambdawaarde van 0.11 tot 0.13 W/mK, bij hardhout zit je eerder rond de 0.17 W/mK.

en schilderen hoeft eigenlijk niet, maar dan heb je inderdaad die alu regenlijst nodig. bij onze oosterburen is dat bij houten ramen eerder de norm, maar hier zijn we helaas nog niet zo ver ...

hans d

14/11/2010 - 11:17

 de alu regenlijst is ook archilelijk :(

14/11/2010 - 20:49

da's een kwestie van goesting, maar lelijker dan halfrotte onderdorpels of afbladderende werf?

nu ja, gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde schoon, 't zou hier een saaie boel worden.

hans d

15/11/2010 - 12:27

Onze ramen zijn inderdaad behandeld met een gepigmenteerde olie van een ecologisch merk dat me nu even ongaat.  Als er iemand de details wil weten, zoek ik het graag op.

15/11/2010 - 10:40

je kan die alu regendorpels in alle ralkleuren krijgen. (mits bij betalen)

 

Wij hebben blauw-grijze ramen met gewone alu regendorpels, is helemaal niet lelijk.

08/04/2016 - 11:02

Goeden dag allemaal,

Mijn naam is Raphael en ik loop nu mijn stage voor de eindwerk van mijn studies door. Hiervoor maak ik een peiling waarvoor ik zo veel als mogelijk antwoorden nodig heb. 
Deze peiling heeft de opgave uit te vinden op welke manier een echt milieuvriendelijk product gepresenteerd moet worden om daardoor de consumenten te kunnen helpen een onderscheid te maken tussen de niet ecologische en ecologische producten.

Het zou vriendelijk zijn als u 4 tot 6 minuten van uw tijd besteedt om deze peiling te beantwoorden. 

[[http://goo.gl/forms/8E0zPPzvkh]]

Dank u vooraf!

Sorry voor spelfouten als er elke zijn, ik ben duitstaalig :)

Met vriendelijke groeten,

Raphael

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.