houtskelet | Ecobouwers.be

U bent hier

houtskelet

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

22/02/2010 - 17:06

Geachte,

Ik zou graag een skeletbouw achter ons huis bijzetten,na een beetje opzoekwerk denk ik dat dit de goede materialen zijn, kunnen jullie mij verbeteren indien nodig?
Alvast bedankt.

Van binnen naar buiten
-gipskartonplaten
- osb3 12mm
- dampscherm
- houtskelet 140x38 met isolatie van 140mm rockwool
- dampopen plaat cellit of gutex
- tengellaten
- panlatten
- gevelbekledeing leien of ceder

Yvan

15 Reacties

Reacties

22/02/2010 - 21:18

yvan

gipsvezelplaat (eventueel gipskarton)

installatiespouw niet vergeten

osb ( meestal kan die als dampscherm dienen)

houtskelet 180*38 met cellulose

de rest lijkt me ok

hans d

 

 

 

22/02/2010 - 22:43

Hans,

bedankt voor uw reactie je hebt mij goed geholpen, cellulose ken ik niet, wil je dit ééns uitleggen aub?

mvg

Yvan

 

 

 

07/03/2010 - 21:23

yvan

beetje laat, maar beter laat dan nooit.

cellulose is een isolatiemateriaal op basis van gerecycleerd krantenpapier, dat dusdanig verkleint wordt dat er enkel de vezels overblijven. deze kunnen dan met een machine in de skeletstructuur ingeblazen worden, wat bijzonder snel werkt, en ook nog beschermend werkt t.o.v. je houtskelet.

waarom? omdat cellulose heel wat vocht kan opnemen zonder nat te worden (dus geen verlies aan isolatiewaarde) en daardoor vermijdt dat de constructie nat wordt en daardoor dus je hout beschermd. cellulose kan natuurlijk niet eeuwig water blijven opnemen, daarvoor is het van belang dat je langs binnen een goede damprem gebruikt, en langs buiten een dampopen materiaal, in HSB wordt daarvoor normaal isolerende houtvezelplaten gebruikt, die tegelijkertijd voor een goede winddichting langs buiten zorgen.

hans d

22/02/2010 - 23:26
wgb

Ik lees dat meer OSB als dampscherm. Als ik naar de diffusieweerstandsgetal kijk, is dat 50 dan vraag ik me dat toch af.

Ter indicatie PE heeft een getal van 65000. 

23/02/2010 - 08:55

Een mu waarde van 50 voor OSB3 is volgens mij eerder te interpreteren als damprem dan dampscherm. Maar dat is prima bij een dampopen constructie naar buiten toe (zoals het geval met cellulose en houtwolplaat).

 

Wat ik me wel afvraag, is of met OSB3 nog sprake is van een vochtregelende werking op het binnenklimaat.

 

Mvg, Marc

04/03/2010 - 19:43

 

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/*-->*/

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

De dampweerstand wordt niet uitgedrukt aan de hand van de µ-waarde, maar aan de hand van de µd-waarde. Dit is effectief de µ-waarde vermenigvuldigd met de dikte van het materiaal (uitgedrukt in m).  De µd-waarde is dus een grootheid uitgedrukt in meters.  Een materiaal met een µd-waarde van 1 m laat een diffusie van waterdamp toe die even groot is als de diffusie van waterdamp door 1 m lucht.  De µd-waarde van een OSB plaat van 15 mm is dus 50 x 0.015 m = 0.75 m.  De µd-waarde van een PE-folie is praktisch gezien ongeveer 5 tot 25 m.  Veel hangt af van de nauwkeurigheid waarmee deze is aangebracht.

OSB3 is een constructieve bouwplaat die moet voldoen aan de Europese norm EN300.  Deze norm legt enkel een aantal mechanische en dimensionele eisen op.  Hij bevat geen enkele verplichting die de dampdiffusieweerstand oplegt.  Praktisch gezien kan voor de µ-waarde van OSB 50 worden aangenomen, maar dit wordt op geen enkele wijze gewaarborgd.  Haal je geen µ-waarde van 50, dan kan je niet stellen dat de OSB niet aan de normale vereisten voldoet. Fabrikanten zullen u de µ-waarde doorgaans niet waarborgen.

 

07/03/2010 - 21:35

sec

volgens de technische dokumentatie van de OSB die wij gebruiken, ligt de mu-waarde bij 200 in vochtige toestand en 300 in droge toestand, dat laatste zou het geval moeten zijn in een HSB. en dus hebben we met 15mm een toch merkelijk betere waarde van 4.5m en mogen we dacht ik spreken van dampscherm.

er staat weliswaar niet uitdrukkelijk bij dat ze die waarde garanderen, maar ik neem aan dat dit getal toch niet zomaar uit de lucht gegrepen is.

hans d

01/03/2010 - 14:31

Hallo,

Je materiaallijst is behoorlijk goed. Voor een moderne houtskeletbouw naar Duits model gebruikt men inderdaad deze materialen. OSB is zoals gezegd een uitstekende damprem en met een dampopen buitenplaat lijkt het me dus wat gek om tussen de OSB en je isolatie nog een dampscherm aan te brengen. Wel moet je er dan op letten om alle naden van je OSB dicht te tapen. Tussen je gipskartonplaat en je OSB breng je ook nog best kepertjes aan van minimum 40 mm dikte. Deze zorgen dan voor een spouw waarin je je leidingen kan leggen. Je moet ten alle koste perforaties in je damprem/OSB vermijden.

Het hangt een beetje af van de grootte en de hoogte van je bouwwerk, maar in het algemeen is een OSB plaat van 12 mm toch wat aan de dunne kant om te dienen als uitstijvingsplaat. Hiervoor wordt gekozen voor een minimum dikte van 15 mm.

Wat je buitenplaat betreft, zijn er ook nog andere merken die een perfect evenwaardig alternatief bieden, zoals Pavatex en Steico.

Ook voor je gevelbekleding zijn er nog heel wat andere, verantwoorde en budgetvriendelijkere alternatieven dan ceder.

Vriendelijke groeten,

Jeroen De Hollogne

04/03/2010 - 21:28

Dag Jeroen,

Aan welke materialen denk je dan?

 

mvg

 

Kris

04/03/2010 - 21:55

van binnen naar buiten

-gipskartonplaat

-OSB 12mm

-lattenwerk (leidingspouw)

-damprem/luchtdichting

-OSB18mm (dit verstevigd uw houtskelet)

-stijlen 140mm (rotswol, glaswol of vlokken)

-houtvezelplaat (celit, isolair-L, gutex,....)

-1ste lattenwerk

-winddichting en regendichting (delta facade)

 -2de lattenwerk

-afwerking

even ter verduidelijking

gipsplaat en osb is intresanter dan één plaat promatec of fermacell. OSB is vrij gemakkelijk te verwerken en te bevestigen en daarna kan met op een zéér vlugge manier uw gipsplaat er op schroeven zonder te zoeken naar stijlwerk.

fermacell op promatec moet allemaal voorgeboord worden en verzaagd worden met diamantzaag. kan ook met widea-zaag maar slijt zéér vlug  

ik zou nog een OSB18mm op uw stijlen plaatsen voor 2 punten. -de stevigheid van uw wand en uw dampremmer, en als je deze goed aansluit aan alle hoeken zal deze al degelijk luchtdicht zijn.

Als je alles goed luchtdicht wil bouwen zou ik op die OSB een dampremmende doek er tegen plaatsen en de naden afplakken.

Begin niet met enkel uw naden af te tapen zoals meerdere zouden aanraden want er is meer werk aan om alle naden af te tapen dan dat je een doek afrolt en aan bevestigd. En OSB is dan ook niet altijd luchtdicht.

Om een wand van 140mm te isoleren zou ik opteren voor glaswol (veel betere isolerende waarde vergeleken met vlokken of rotswol) en je kan het zelf doen, met vlokken heb je een aannemer nodig

aan de buitenzijde is zo'n houtvezelplaat goed om de isolatie mooi op zijn plaats te houden maar heb met mijn ervaring al gemerkt dat het toch intressant is om aan de buitenzijde nog eens een regen en winddichting te plaatsen, zeker als je leien gaat hangen of plaatsen want de leverancier van eternit raad aan om tussen de leien een ventilerende spouw te plaatsen en ik kan mij niet inbeelden dat die houtvezelplaat zo'n X-aantal jaren zonder bescherming weersbestendig blijft.

groeten Keith 

05/03/2010 - 20:38

Keith,

 

bedankt voor uw reactie, maar toch nog een kleine bedenking, die cellit of gutex-platen worden toch ook gebruikt als onderdakplaten, daar wordt toch ook nooit een extra folie voor gebruikt.En ik denk dat een dak toch meer last heeft van regen en wind. Of heb ik het verkeerd?

 

 

 

06/03/2010 - 09:16

Ja klopt, maar uit ervaring heb ik al gemerkt dat er tussen de rechtstaande naden zeer kleine waterinsijpeling kan ontstaan. En zoals je weet, water heeft tijd.

 

 

07/03/2010 - 21:29

keith

als ze juist geplaatst zijn, zijn de onderdakplaten waterdicht. mogelijk zijn er verschillen van merk tot merk, de tanden van een aantal fabrikanten zijn inderdaad verschillend. met diegenen waar ik ervaring mee heb ben ik absoluut zeker van hun dichtheid. mijn dak heeft een jaar onbeschermd gestaan (wat volledig tegen de regels is), daar heeft zelfs sneeuw op gelegen, maar er is geen druppel doorgekomen.

en zeker veel dichter dan menuiserite, biplex en andere producten.

hans d

08/03/2010 - 20:38

Klopt Hans,

Ik vind de platen van gutex voorbeeld beter dan die van celit.

Zij hebben nog een betere tand en groef verbinding.(holle tand)

Ik heb dat gemerkt bij het plaatsen van onderdak waar het dak maar 25° was, dat bij celit op 1 plaats (onderdak volledig onbeschermd) bij hevige regen binnendruppelde.

We hebben dan geopteerd om een onderdakfolie eroverheen te plaatsen.

Nog een vraagje,

Als je onderdak zo'n jaar openligt , heb je geen probleem met kromtrekken van de platen want vb celit, isolair, ed trekken zéér vlug krom en dan heb je nog meer gevaar naar insijpeling!

09/03/2010 - 19:11

Ik heb scheef trekken van Celit ook al gezien, slechts een kleine 2 maand onbeschermd geweest.

 

Volgens mij zetten deze platen ook een klein beetje volgens de temperatuur, wat ook een invloed heeft op de tand/groef afdichting. Indien gekrompen zou (de verticale voeg) wel wat water kunnen doorlaten. Horizontaal is dat al wat moeilijker...

 

Maar deze platen zijn zeker dichter dan minuserit enz. waar je soms echt gaten tussen de 2 overlappingen ziet.

 

Nu, een onderdak is ook niet gemaakt om rechtstreeks slagregen enzo op te krijgen. En keer er een muur voor staat of pannen op liggen lijkt het me zeker een goed gerief. Toch neig ikzelf ook om een, dan minder dure, onderdakfolie er boven op te leggen, toch voor het dak.

 

Voor mij zijn deze platen vooral te doen voor dampopen en toch stevig genoeg om bv . isofloc in te blazen wat met een folie al moeilijk is want anders staat alles bol. Wat warmte buffering betreft is de 22mm mss wat weinig.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.